Kävin tapaamassa viisikuukautisen vauvan äitiä
ja kun menin ovesta sisälle, hän asettui silleen jännästi sivuun, että huomasin selkeästi kodin siisteyden. Parketit kiilsivät, pölyn hiventäkään ei näkynyt missään. Kutsui kahville. Kaikki oli tiptop kunnossa.
Vähän pisti huvittamaan, kun muistin omat vauva-aikani. Ei meillä kyllä ollut yleensä noin siistiä, kuin joskus vain pätemisen halustani, kun olin kutsunut vieraita. Kolmen lapsen äitinä ei ole ollut samanlaista tarvetta päteä enää pitkään pitkään aikaan. Elämässä on paljon mielenkiintoisempiakin juttuja lastenkin kanssa kuin siivoaminen.
Harrastamme yhdessä. Lapset sotkevat paljon, kun opettelevat tekemään asioita itse. Pyykkivuoria kertyy kokoajan selätettäväksi. Lasten pieni krääsä leviää. Eteisen matolta puskee kokoajan hiekkaa ympäriinsä.
Muistan miten jumissa kotona olin vauva-aikana,masensi, mutta siivoaminen sujui aina joskus. Taaperot olivat täystuhoja, kun yritin pitää edes jotain järjetystä yllä. Ei kiitos tuota aikaa enää meille!
Kommentit (57)
taitaa olla nyt tässä sellainen perusoletus, että kaikilla (muillakin) on kotonaan aina peruskaaos ja sitten erikseen kiillotetaan pintaa, kun tulee vieraita.
Aloitus kertoo enemmän aloittajastaan kuin tarinan äidistä. Meillä on ihan perussiistiä melkein aina. Tai jollain kymmenen minuutin pikasiivouksella ainakin.
kyllä minäkin mielelläni otan meille vieraita kun on siistiä. Jos ei ole niin sitten jo valkataan ketä päästetään sisälle. Ei siivoamisessa tosiaan kauaa mene jos ei kerää turhaa roinaa ja siivoaa sitä mukaan kun sotkua tulee. Ekan kanssa kaakelitkin kiilsivät. 3 lasta nykyään ja yh. En oikein tajunnut ap:n pointtia minäkään.
Ei mulla kyllä ole mitään pätemisen tarvetta ollut ikinä, mutten kestä kun joka paikka on kokoajan sekasin, meillä on sellasta peruspuhdasta aina, pesen pyykit kun niitä tulee ja imuroin joka päivä, ainakin eteisen ja keittiön. Vessan pesen viikottain, samoin pyyhin pölyt.
Eikä se siivoaminen ole lasten kanssa olemisesta pois, ei se tunteja vie, että saa pienen perussiivon pidettyä.
Kyllä tais nyt tuo päteminen syntyä ihan omassa päässäsi.
t. Koululaisen, kerholaisen ja taaperon äiti.
katseellaan, että huomaanko minä kiiltävän parketin. Pieni tyytyväinen ilme kasvoilla. Kivaa. Koti ei pysy kauaa ilman pölykoiria auringonvalossa nähtynä, joten oli kyllä aihettakin olla tyytyväinen, olkoonkin motiivina näyttämisen halu.
ap
Mutta olen pistänyt vauvan kantoliinaan ja saanut ihan hyvin siivottua, illemmalla taas on ollut mukavaa lykätä vauva miehelle ja tehdä rauhassa kotitöitä. Meillä on kolme lasta ja kertaakaan ei taatusti ole koko lapsiperheaikana ollut mitään kaaosta kotona, ei edes varsinaista sotkua. Ei siihen kauaa mene kun on rutiinit eikä päästä paikkoja kaaokseen, ehdin vallan mainiosti myös ulkoilla kahdesti päivässä, olla lasten kanssa ja tehdä ruokaa..enkä tee mitään kotitöitä enää lasten nukahdettua. Joten en yhtään ihmettele että yhden vauvan perheessä on siistiä.
pitää koti siistinä ja puhtaana, kun talossa on vauva, eihän vauvat häiritse siivousta tai sotke. En ymmärrä ap:n ajatusta, eikä siivous sujunut esikoisen vauva-aikaan vai mistä on kyse?
Kolmen lapsen äitinä ei ole ollut samanlaista tarvetta päteä enää pitkään pitkään aikaan. Elämässä on paljon mielenkiintoisempiakin juttuja lastenkin kanssa kuin siivoaminen.
Taidat olla sokea omille komplekseillesi. :D Vai miksi sinunkin täytyi tulla pätemään tänne vauvapalstalle ja leveilemään, että sinulla on peräti kolme lasta (ooooh... taputitap...!) ja ovat ilmeisesti vanhempia kuin 5 kk (ohhoh!)? Taidat itsekin pyrkiä pätemään ja ylpeilemään lapsiesi määrällä ja heidän kauttaan saamallasi kokemuksella?
Pitäisikö suorastaan sanoa, että bravoo, kun et jaksa enää välittää sen paskan vertaa vieraistasi, että siivoaisit vähän kotiasi ennen vieraiden tuloa? Mutta sitähän se on, että mitä enemmän lapsia saa, sitä enemmän ollaan rinta rottingilla muiden ihmisten edessä...
oli yleensä tosi siistiä. Kai sitä tuli siivottua aikansa kuluksi. Lattiat kiilsi ja pölyjä ei ollut.
No, ihan vapaasti joku on saanut olla huvittunut kun oli niin siistiä. Nyt ei enää ehdi sillai kun on töissä. Hyvä kun ap saat jostain huvia. Tämä onkin ihan uusi huumorilaji minulle, että toisten siististä talosta saa revittyä huumoria.
Ai niin, siinä vaiheessa kun oli yksi vauva niin aika kävi toooooooodella pitkäksi ja silloin sitä vasta siistiä olikin.
ja kun menin ovesta sisälle, hän asettui silleen jännästi sivuun, että huomasin selkeästi kodin siisteyden. Parketit kiilsivät, pölyn hiventäkään ei näkynyt missään. Kutsui kahville. Kaikki oli tiptop kunnossa.
Vähän pisti huvittamaan, kun muistin omat vauva-aikani. Ei meillä kyllä ollut yleensä noin siistiä, kuin joskus vain pätemisen halustani, kun olin kutsunut vieraita. Kolmen lapsen äitinä ei ole ollut samanlaista tarvetta päteä enää pitkään pitkään aikaan. Elämässä on paljon mielenkiintoisempiakin juttuja lastenkin kanssa kuin siivoaminen.
Harrastamme yhdessä. Lapset sotkevat paljon, kun opettelevat tekemään asioita itse. Pyykkivuoria kertyy kokoajan selätettäväksi. Lasten pieni krääsä leviää. Eteisen matolta puskee kokoajan hiekkaa ympäriinsä.
Muistan miten jumissa kotona olin vauva-aikana,masensi, mutta siivoaminen sujui aina joskus. Taaperot olivat täystuhoja, kun yritin pitää edes jotain järjetystä yllä. Ei kiitos tuota aikaa enää meille!
sunlaisia ihmisiä.
Jollain on koti siisti ja sun viestistä näkyy kauas että pidät häntä huonompana ihmisenä kuin itse olet, tai olet ainakin parempi äiti.
Sama on mun tuttavalla. heillä on koti kuin sikolätti, ihmettelen miten kehtaa sinne ihmisiä pyytää ja aina marmattaa kun vahingossa änkee itsensä meille kylään omasta hyvästä äitiydestään. hän ei käytä aikaa siivoamiseen vaan on lasten kanssa. Voin kertoa ettei juurikaan ole.
Mulla menee kodin siivoamiseen max 15 min päivässä. Tärkein ominaisuus on roinattomuus. Kaikki tarpeeton laitetaan heti kiertoon.
Ei nukkunut päivällä eikä yöllä kuin 45min. pätkiä.
Silloin yritin itsekkin nukkua tai vaihtoehtoisesti syödä tai käydä suihkussa.
naiset yritti aina piikitellä kun kävivät meillä. "Meillä tehdään muuta kuin siivotaan. Meillä keskitytään lapsiin, eikä siivota. Minä haluan aikaa itselleni, enkä uhrautua miehen ja lasten puolesta. Meillä on sillai boheemiperhe ja emme ole mitenkään sillai hei kireitä ja puunata koko aikaa"
Yleensä nämä sikolättimammat käytti muutenkin aikansa netissä tai lojui telkkarin ääressä. Heitä ei koskaan näkynyt lasten kans ulkona tai muuten puuhastelemassa.
sunlaisia ihmisiä.
Jollain on koti siisti ja sun viestistä näkyy kauas että pidät häntä huonompana ihmisenä kuin itse olet, tai olet ainakin parempi äiti.
Sama on mun tuttavalla. heillä on koti kuin sikolätti, ihmettelen miten kehtaa sinne ihmisiä pyytää ja aina marmattaa kun vahingossa änkee itsensä meille kylään omasta hyvästä äitiydestään. hän ei käytä aikaa siivoamiseen vaan on lasten kanssa. Voin kertoa ettei juurikaan ole.
Mulla menee kodin siivoamiseen max 15 min päivässä. Tärkein ominaisuus on roinattomuus. Kaikki tarpeeton laitetaan heti kiertoon.
En lukenut koko ketjua mutta vastaan oman mielipiteeni. Kun oma vauvani oli 1 kk, jatkoi yö-opintoja ja opinnot gradua myöten valmiit kun lapsi oli 1 v 6 kk. Koko gradun kirjoitin vauvan hoidon ohella. Siis päivisin kun suostui nukkumaan keskimäärin 1/2 - 1,5 h kerrallaan. Joskus tein myös iltaisin kun meni nukkumaan ja aamulla klo 5 -> siihen saakka kun heräsi. Hoidin samalla kodin (siivous yms.) ja tein ruuat. Jaksoin myös urheilla, mutta siihen ei paljoa aikaa riittänyt. Olin elämäni kunnossa, voin sanoa! Nyt kun tyttö on jo 7 v niin tuntuu että väsyttää paljon enemmän ja meillä käy siivooja vaikka oikeasti aikaa olisi enemmän kun lapsi leikkii kavereiden kanssa jne....
Vai onko se tuttu äiti käynyt teillä?
Meillä on 4 lasta ja siisti koti.
Kyllä vauva osaa komennella ja vetää vanhempia narussa jos sille aina on menty heti lässyttää kun vauva on komentanu? se määrää sua aina kun olet opettanu sen siihen että lässytät sille kaiken aikaa ja vessataukokin on sille sontiaiselle liikaa. Juuri sunlaiset vauvat ovat niistä ärsyttävimmästä päästä joka hakee kokoajan huomiota ja alottaa ruman kuulosen kätinän kun luulee olevan kaikkien silmäterä.sun vauvalle on hyvä opettaa että maailmassa on muitakin huomionkohteita kun hän ja äidillä+ muillakin perheenjäsenillä on omat tarpeensa eikä kaikki ole vauvaa varten ainoastaan.minä kyllä siivoan kotona, ja teen paljon muitakin asioita.meillä ei lasta ole lellimisellä ja liialla huomiolla pilattu. Tiedän monia muita jotka pitää rasittavana sellaisia vauvoja,jotka on opetettu pienestä pitäen menemään heti lässyttää jos vähän kätisee.huomioitlun ja hätäitkun erottaa ja vauvan on huomiokätisemisenä joskus vähän odotettava jos imurointi yms on kesken. Ja tällähetkellä meillä on kuuliainen ja hyvätapainen 4-vuotias typykkä :) kyllä huomiolla ja lässyttämisellä pilatut kakarat tunnistaa kun ovat pumpulissa kasvatettu eikä pettymyksistä ole koskaan ollu tietoakaan,kun elämä voi kolhia ketä vain ni pumpulissa kasvanutta se vasta kolhiikin.
sllonhan oli helppo pitää siistinä kun se 5kk ikäinen ei vielä mitään sotke, joka päivä imuroin ja kerran viikossa matot ulos ja suursiivous.
Nyt kun lapset isoja ja sotkee minkä ehtii niin en enää viitsi siivota, odotan aikaa kun lapset muuttavat pois ja on taas siistiä.
tosi siistiä esikoisen vauva-aikana.
Vauva kun oli helppohoitoinen ja minulla päivisin tylsää.
Olihan se tietysti kiva kun oli siistiä, mutta ei siinä mistään pätemisestä ollut kyse :)
Kyllä vauva osaa komennella ja vetää vanhempia narussa jos sille aina on menty heti lässyttää kun vauva on komentanu? se määrää sua aina kun olet opettanu sen siihen että lässytät sille kaiken aikaa ja vessataukokin on sille sontiaiselle liikaa. Juuri sunlaiset vauvat ovat niistä ärsyttävimmästä päästä joka hakee kokoajan huomiota ja alottaa ruman kuulosen kätinän kun luulee olevan kaikkien silmäterä.sun vauvalle on hyvä opettaa että maailmassa on muitakin huomionkohteita kun hän ja äidillä+ muillakin perheenjäsenillä on omat tarpeensa eikä kaikki ole vauvaa varten ainoastaan.minä kyllä siivoan kotona, ja teen paljon muitakin asioita.meillä ei lasta ole lellimisellä ja liialla huomiolla pilattu. Tiedän monia muita jotka pitää rasittavana sellaisia vauvoja,jotka on opetettu pienestä pitäen menemään heti lässyttää jos vähän kätisee.huomioitlun ja hätäitkun erottaa ja vauvan on huomiokätisemisenä joskus vähän odotettava jos imurointi yms on kesken. Ja tällähetkellä meillä on kuuliainen ja hyvätapainen 4-vuotias typykkä :) kyllä huomiolla ja lässyttämisellä pilatut kakarat tunnistaa kun ovat pumpulissa kasvatettu eikä pettymyksistä ole koskaan ollu tietoakaan,kun elämä voi kolhia ketä vain ni pumpulissa kasvanutta se vasta kolhiikin.
Tai toivottavasti ei ole.
Ei vauva osaa pompottaa vanhempiaan, sen syy-seuraus-ajattelu ei yksinkertaisesti riitä sellaiseen. Vauva ilmaisee tarpeensa, eikä se ymmärrä käsitettä "myöhemmin", koska vauvan ajattelussa ei ole aikaa, on vain tämä hetki.
Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä paremmin se kykenee ymmärtämään aikaa, lapsi oppii siis kärsivällisyyttä.
Jos vanhempi ei vastaa pienen vauvan ilmoitukseen haluta syliin, vanhempi voi ihan yhtä hyvin olla vastaamatta ilmoitukseen haluta ruokaa. Ei vauva käsitä, että vanhemmista toiset sen tarpeet ovat vähäpätöisempiä kuin toiset. Ei vauva kykene epäitsekkääseen ajatteluun, esim. ymmärtämään, että vanhemmilla on muutakin tekemistä kuin palvella vauvaa. Tällainen ymmärrys lisääntyy lapsella pikkuhiljaa, vauvalla sellaista ei ole ollenkaan.
jospa se äiti "astui jännästi sivuun", koska halusi päästää vieraan sisään? En oikein ymmärtänyt, mistä ap repi aloituksensa.
Meillä ainakin siivotaan erikseen, kun tulee vieraita. Ainakin lasten lelut raivataan olkkarista ja pöydät pyyhitään, vessat pestään ym. Mielestäni se on kohteliasta. Eri asia, jos on erikoistilanne perheessä, vaikka sairas lapsi. Ei silloin tarvitse niin tsempata, mutta ymmärsin, että ap kyläili ihan tavallisessa perheessä.