Kävin tapaamassa viisikuukautisen vauvan äitiä
ja kun menin ovesta sisälle, hän asettui silleen jännästi sivuun, että huomasin selkeästi kodin siisteyden. Parketit kiilsivät, pölyn hiventäkään ei näkynyt missään. Kutsui kahville. Kaikki oli tiptop kunnossa.
Vähän pisti huvittamaan, kun muistin omat vauva-aikani. Ei meillä kyllä ollut yleensä noin siistiä, kuin joskus vain pätemisen halustani, kun olin kutsunut vieraita. Kolmen lapsen äitinä ei ole ollut samanlaista tarvetta päteä enää pitkään pitkään aikaan. Elämässä on paljon mielenkiintoisempiakin juttuja lastenkin kanssa kuin siivoaminen.
Harrastamme yhdessä. Lapset sotkevat paljon, kun opettelevat tekemään asioita itse. Pyykkivuoria kertyy kokoajan selätettäväksi. Lasten pieni krääsä leviää. Eteisen matolta puskee kokoajan hiekkaa ympäriinsä.
Muistan miten jumissa kotona olin vauva-aikana,masensi, mutta siivoaminen sujui aina joskus. Taaperot olivat täystuhoja, kun yritin pitää edes jotain järjetystä yllä. Ei kiitos tuota aikaa enää meille!
Kommentit (57)
että koti on puhdas ja siisti, kun vauvakin on noin pieni, eli en tajua, mikä sua siinä huvitti.
Ei siihen niin paljon aikaa mene ja lapsetkin oppivat perusjutut siinä sivussa.
ehtii kyllä pitää kodin siistinä. Toisilta se vaan käy luonnostaan.
mutta itse en vaan viihdy kotona jos on paskasta! en nyt kiillota lattioita, mutta kyllä, joka ikinen päivä kun tulen töistä kotiin, siivoan lelut, laitan astiat koneeseen, tai mies laittaa, imuroin tai mies imuroi... ja rättiä näytän välillä(joskus lattiakin saa rättiä nähdä) :)
Ensin olin vihainen kun joka helvetin päivä piti jotakin tehdä, nyt se on jo rutiinia, eikä siihen nyt mene 5 min.. ok no joskus 10 min :)
Ihan normaalia, että koti on puhdas ja siisti, kun vauvakin on noin pieni, eli en tajua, mikä sua siinä huvitti.
no ei vaan meillä ole normaalia. Vauva viihtyy lähinnä sylissä, joten töitä on priorisoitava. Jos vauva on hereillä, se saattaa joskus olla esim. turvakaukalossa ja voin tehdä jotain sellaista hommaa (esim. pyykkien kääriminen), jota tehdessä voin koko ajan jutella vauvan kanssa. Muuten alkaa kätinä ja huuto ;)
Mutta en silti sano, että olisi mitenkään esittämistä. TOisten vauvat viihtyy myös itsekseen ja jotkut arvostaa todella paljon siistiä kotia.
Ekan kanssa en saanut siivottua juuri ollenkaan, koska vauva nukkui päivällä vain, kun työnsin häntä vaunuissa. Hereillä ollessakin piti kanniskella melkein jatkuvasti tai kiljui. Mahavaivaa, refluksia ja allergiaakin oli. Toka nukkuu kahdet kaksituntiset päikkärit ja esikoinen on 3 päivänä hoidossa vauvan ekojen päikkyjen ajan. Nyt kahden lapsen kanssa siis ehdin siivota paljon paremmin! Ja on muutenkin rentoa :)
jos tämä äiti oli ylpeä itsestään, kun on siivonnut ja kaikkea. Oikeasti se päivät pitkät istuu sohvalla, tissi vauvan suussa ja nauttii olostaan.
5 kk ikänen vauva nukkuu 2 päikkärit eikä sotke.meillä oli huippusiistiä 200 neliöö,ei enää kun 1,5 v täystuho menee ja sotkee koko ajan.kato vauva ei sotke.nuorella perheellä on siistiä koska tavaraakaan ei ole kertyny vielä paljoa.toiset vaan on siistejä luonnostaan.olet kade =)
kun äidistä näkyi päällepäin itsetyytyväisyys:)
Itse en tuota enää jaksaisi. Meillä kotityöt hoidetaan vähän sinne päin. Lapset saavat oppia tekemään itse ja olisihan se lannistavaa, jos äitiä ei miellyttäisi heidän imuroinnin tai milloin minkäkin kotityön jälki. En aiokaan palvella lapsiani heidän koko kasvuikäänsä. 10 v osaa kokata aika kivasti, mutta keittiössä on sitten enempi siivottavaa. Siivotaan yhdessä, mutta mennään myös paljon kodin ulkopuolella.
ap
kun äidistä näkyi päällepäin itsetyytyväisyys:)
Itse en tuota enää jaksaisi. Meillä kotityöt hoidetaan vähän sinne päin. Lapset saavat oppia tekemään itse ja olisihan se lannistavaa, jos äitiä ei miellyttäisi heidän imuroinnin tai milloin minkäkin kotityön jälki. En aiokaan palvella lapsiani heidän koko kasvuikäänsä. 10 v osaa kokata aika kivasti, mutta keittiössä on sitten enempi siivottavaa. Siivotaan yhdessä, mutta mennään myös paljon kodin ulkopuolella.
ap
Onneksi minulla ei ole tuollaisia ystäviä, kavereita tai naapureita...
Jokainen taplatkoot tyylillään. Mikä ihme siinä on, että toisten tekemiset tai tekemättä jättämiset on niin perkuleen mielenkiintoisia? OMA, köyhä elämäkö?
Jos hommat skulaa ja meillä kaikilla, lapsilla varsinkin, hyvä olla, niin mitä väliä. Joku tykkää putsplanksiististä, toinen ei, SO WHAT???
Haloo!!!
kun äidistä näkyi päällepäin itsetyytyväisyys:) Itse en tuota enää jaksaisi. Meillä kotityöt hoidetaan vähän sinne päin. Lapset saavat oppia tekemään itse ja olisihan se lannistavaa, jos äitiä ei miellyttäisi heidän imuroinnin tai milloin minkäkin kotityön jälki. En aiokaan palvella lapsiani heidän koko kasvuikäänsä. 10 v osaa kokata aika kivasti, mutta keittiössä on sitten enempi siivottavaa. Siivotaan yhdessä, mutta mennään myös paljon kodin ulkopuolella. ap
kuivaa känttyä nurkassa peloissaan koska tykkään siivota? Ehei, kyllä meillä eletään ihan kunnolla ja välillä kuin ellun kanat. Eilenkin koko lattia oli täynnä kankaita, tilkkuja ja vanua kun tehtiin yhdessä halloweenpukuja ja kokeiltiin eri kasvomaalauksia koko illan. Mutta emme jättäneet sotkua vaan siivosin sen pois ennen saunaa. Tänään kaiverretaan kurpitsoja ja taatusti on sotkua taas koko keittiö täynnä.
Kyllä tuon ikäinen vielä nukkuu paljon, joten ehtii kyllä pitää kodin siistinä. Toisilta se vaan käy luonnostaan.
ei kyllä nukkunut pienenä paljon. Iän myötä on unimääräkin kasvanut. 2-3 kk iässä hän nukkui yhteensä ehkä 10 h vuorokaudessa ja niistäkin pari äidin rinnassa kiinni. Lisäksi kun en saanut nukkua yöllä lainkaan, olin päivällä tosi väsynyt enkä kyllä viitsinyt ruveta siivoamaan, jos vauva oli hetken aikaa tyytyväinen yksikseen. Viisikuisena hän nukkui jo yöllä ja vähän päiväuniakin, mutta tuurista se oli aina kiinni.
Mitä tuo muuten tarkoitti, tuo toisilta se käy luonnostaan? En olisi ehtinyt siivota huudattamatta vauvaa. Ilmeisesti olisi pitänyt huudattaa?
Mitä tuo muuten tarkoitti, tuo toisilta se käy luonnostaan? En olisi ehtinyt siivota huudattamatta vauvaa. Ilmeisesti olisi pitänyt huudattaa?
minulta ainakin sujuu astian- ja pyykinpesukoneiden tyhjennys ja täyttö (mutta ei pyykin ripustus :P), imurointi, pölyjen pyyhintä melkein joka paikasta VAUVA SYLISSÄ TOISESSA KÄDESSÄ?
ohis
Kun mun esikoinen oli 5kk kärsin alkuraskauden pahoinvoinnista ja väsymyksestä enkä tehny kuin pakolliset kotityöt.
Kun toinen vauva oli 5kk oli isompi jo alkanu sotkemaan niin etten koskaan ehtiny siivota loppuun ennen kuin oli uus kaaos jossain odottamassa.
Mut mitäpä tuosta, onhan hienoa et jollain on täydellisen siisti koti vauva-aikana ja saa olla ylpeä itsestään. Mä en jaksa enää siivota kuin kerran viikossa, jolloin on ihan pakko tai kaikki räjähtää käsiin..
noin pieni nukkui vielä kolmet päiväunet. Oli paljon aikaa eikä kukaan sotkenut. Nykyään parivuotias kyllä sotkee, mutta pidän edelleen yllä perussiisteyttä. Ja toki siivoan enemmän, jos tulee vieraita (ja vieläpä teen tarjottavaakin!). Tykkään siististä kodista enkä koe kodinhoitoa vaivaksi.
Epäsiistimpää meillä oli kahden aikuisen taloudessa, kun molemmat teki pitkää päivää eikä kumpikaan jaksanut kajota imuriin edes viikonloppuna... Tapansa kullakin.
elää siististi ja ei päästä paskaa kertymään. niin siivoukseen menee max.10 min päivässä ja koti on aina tiptop kunnossa. naisen laiskuutta jos viikon vanhoja tiskejä ja pyykkejä lojuu joka puolella..
kun astuit ovesta sisään. Olisko pitänyt jäädä jumittaan siihen ovelle, jos kerta kylään olit tulossa vai mitä oikein meinaat?
elää siististi ja ei päästä paskaa kertymään. niin siivoukseen menee max.10 min päivässä ja koti on aina tiptop kunnossa. naisen laiskuutta jos viikon vanhoja tiskejä ja pyykkejä lojuu joka puolella..
Meillä on aina siistiä. Ei siivous ole ainakaan mulle mikään ponnistus, vaan ihan luonnollinen osa elämää, joka sujuu siinä sivussa vaikka olisi millainen elämäntilanne.
Mitä haluat tällä aloituksella sanoa?