ELOKUISET 2012
Kommentit (535)
Mami: Siis minä olen koulutusreissulla ja mies kotona. :/ Nyt täytyy vaan kädet ristissä toivoa, että ovis olisikin himpun verran myöhässä ja tulisi silloin sunnuntaina, kun palaan kotiin.
CatNip: Reilu vuosi oltiin yritetty, kun marssin terveyskeskuslääkärille. Halusimme pikkuhiljaa ruveta selvittämään onko jossain oikeasti vikaa. Minussa ei ole mitään vikaa löytynyt tutkimuksissa ja miehessäkään ei varsinaista vikaa ole. Ensimmäinen spermanäyte oli huono, mutta toinen täysin normaali. Lääkäri kyseli kahteen eri kertaan, että oliko mies kipeänä tms silloin ensimmäisen näytteen antamisen aikaan ja koitti keksiä syytä, miksi se näyte oli niin poikkeava toiseen verrattuna. Eli varsinaista suoraa syytähän tähän raskautumisongelmaan ei ole. Toisaalta se antaa voimia jatkaa yrittämistä ihan luomunakin. Tai lähes luomuna. Onhan nuo Clomit nyt käytössä.
Täällä terveyskeskus ei ota lapsettomuusasioihin edes kantaa ennen kuin vuosi on täynnä yrittämistä. Minä en meinannut päästä lapsettomuuspolille edes yli vuoden yrittämisen jälkeen! Lääkäri käski vaan jatkamaan yrittämistä, kun "joskus se raskaaksi tuleminen vaan kestää kauemmin". Siinä vaiheessa meinasi hermot palaa ja vaatimalla vaadin sen lähetteen eteenpäin.
Mieli on ollut tänään vähän maassa. Menkat ei ole vielä edes kunnolla rysähtäneet päälle. Pientä tuhrua on tullut ja pyyhkiessä jää punertavaa paperiin. Mahaan koskee kyllä ja ensi yöstä tulee varmasti tuskallinen. Periaatteessa tämä ei siis ole edes vielä virallisesti kp 1 vaan näillä näkymin vasta huominen, kun vuoto alkaa kunnolla.
Marjana
En saanut kunnolla nukutuksi viime yönä, kun mietin tätä vauvahaavetta. Lopulta mietin sitä, että miten tämän nyt saisi unohdettua hetkeksi, kun pahimmillaan tämä kierto menee kokonaan hukkaan tuon koulutusreissuni takia ja tässä vaiheessa tuntuu, ettei haluaisi hukata yhtään kiertoa. Oikeasti se, että olen kotoa poissa juuri kriittisimmät 3 päivää, tuntuu niin järkyttävän väärältä!
Heinäkuisissa joku suositteli keskittymään niihin tuleviin hoitoihin, mutta itse en kyllä halua ajatella niin, että enää ei olisi mitään toivoa ilman niitä. Koska toivoahan on paljonkin. Toisekseen en kestäisi vain odotella... 3 kiertoa kuitenkin on vielä syötävä Clomeja ja vasta sitten tehdään inseminaatio. Eli se menee helmikuulle.
Yritän siis nyt jotenkin ottaa itseäni niskasta kiinni, lopettaa ruikuttamisen ja keskittyä mukaviin asioihin! Osaa nimittäin olla hankalaa, kun päässä pyörii vaan ajatukset, että miksi tämä ei onnistu ja kun haluaisi ne raskausuutiset nyt ja heti. Mutta yritetään. Vaikka sillä voimalla, että stressi ei varmasti auta raskautumaan.
Mukavaa viikonloppua teille siskokullat!
Marjana kp 1/30-33 yk 20
(MAMI, laitatko minulle vasta tämän perjantain kp 1:ksi, kun se vuoto alkoi kunnolla vasta viime yönä).
Täällä taas! :/
Taustoja uusille:
Olen 27 vuotias, mieheni on 26. Yritys aloitettu vuoden alusta. Yk6 raskauduin, rv11+4 ultrassa todettiin sikiön kuolleen kohtuun noin rv9 aikoihin. Kahdesti yritettiin lääkkeellistä kohdun tyhjennystä. Sen jälkeen kaavinta, sitten sain pahan kohtutulehduksen ja siitä verenmyrkytyksen. Olin sairaalassa viikon kun arvot olivat niin huonot ja siihen päälle sitten vielä toinen kaavinta. Nyt tullut kahdet "menkat" eli todella niukat on vuodot ja pelko on että limakalvot eivät palaudu noista km:n toimenpiteistä. Ensi viikon keskiviikkona gynelle vastauksia hakemaan.
Tunteet samanlaiset kun Marjanalla, vaikka meillä ei olekkaan yritystä takana yhtä kauan. Oikeasti tällä hetkellä päivästä ei mene ohi tuntiakaan ilman surua tai masennusta siitä että ollaan tässä tilanteessa. Epätietoisuus siitä saadaanko minut kuntoon lainkaan ja jos saadaan niin miten on mieltä raastavaa. Toivo on hiipumassa. No, pitää yrittää pitää pää pystyssä ja sitten painostaa gyneltä vastauksia ja jos tähän vain on jotain lääkettä tmv niin sitä ja heti. :D
Marjana olet esikuvani! Sinun esimerkistäsi yritän oikeasti taas nousta täältä itsesäälistä ja jatkaa kohti elokuuta (tai todennäköisesti jotain muuta kuuta). Kyllähän elämässä pitää olla syytä iloita ja olla iloinen vaikka ei raskaana olekkaan. Tällä hetkellä ei siltä tunnu, mutta eiköhän se tästä vielä.
Täti tosiaan on kadonnut jo, joten ässäilyt tätä kiertoa varten aloitamme varmasti kohta puolin. :)
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!!!
Alexandra, kp5/28-32, yk6+km+yk3
P.S. Lupaan piristyä ensi viikolla, oikeasti!! :)
Voi kurjuus Marjana ja Alexandra ja kaikki muutkin tänne tippuneet :(
Mulla menkat oli ja meniki jo onneksi, toivottavasti ei hetkeen tuliskaan!
Ihan typerää kun ei luntakaan ole vielä, sais kyllä jo hetipian sataa ja pysyäkin, vaikka metri kiitos ;)
Mä kävin eilen kattomassa 2vrk ikästä poikaa, olihan se suloinen, ihana oli pitää sylissä ja nuuhkia sitä vauvan tuoksua!
wattu kp 8/27-30 yk6
Tervehdys kaikille! Siirryn nyt tänne elokuisiin koska tuo kierto tuntuu taas olevan niin pitkä että heinäkuu jää välistä kokonaan. Viikkoa on mennyt migreenin kourissa maaten joten en ole ehtinyt vauvakuumeilla lainkaan! Havaitsin juuri että ovistikutuksetkin ois pitäny varmaan jo aloittaa... Nämä migreeniputket ovat vain se pelottava asia mikä kummittelee tämän vauvakuumeen taustalla. Sitä kun ei sopisi olla täysin invalidi viikkoja 3 lapsen kanssa... No toivottavasti mies ei vaivasta pelästynyt ja peräänny hankkeesta!!
Marjana, Alexandra, CatNip, Wattuvarvas... Nythän me sit plussataan eikä haamuilla =). Tsemppiä kaikille!!
Wilhelmiina kp 18/34-49 yk 4
Marjana, No voihan kökkö mikä tuuri! Mutta älä muruseni masennu. Ihmeitäkin tapahtuu - voihan olla että ovis olisi vaikka muutamaa päivä aiemmin tai myöhemmin? Minusta sinun ei kannata miettiä hoitoja vielä, vaan uutta yritystä vaan heti kuin mahdollista! Niinkuin mun ystäväkin teki ja kahden vuoden jälkeen tärppäsi! Samalla lailla kävin myös toisella ystävälläni. Joten en todellakaan miettisi hoitoja vielä, uskon että se saattaisi vaan enempi stressata. Eilen nukkumaan mentäessä kans mietin sitä vauvaa ja kuinka hillitön se kuume on! Muistin samalla sun tilannetta ja laitoin rukouspyynnön tuonne ylös... Olet Marjana kovasti mun mielessä. Isot halit sinne, kyllä se vauva teillekin vielä suodaan, uskon vahvasti niin! :)
Alexandra84; Tänne saa kirjoitella koska ja milloin vain, ei haittaa vaikka fiilis ei olisi paras mahdollinen. Tsemppihalit sinne! :)
wattuwarwas; Täti saisi kyllä nyt pysyä poissa!! Huspois pitkälle lomalle. ;) Oi ihanaa, mulla on aika moni ystävä tällä hetkellä raskaana ja odotan niin että pääsen nuuskuttamaan vauvantuoksua... Toivottavasti myös omaani. Ja lumentulo kyllä piristäisi, jouluihminen kun olen! :)
Wilhelmiina; Hus pois migreeni! Tuo kurja vaiva on myös minulla välillä. Ei mikään mukava juttu! :( Pikaista paranemista!
ON; Viime yönä valvoin kolmeen asti, kun mietin vaan vauvaa. Mulla on niin hillitön vauvakuume ettei tule yhtään mitään! Menkat on tosi runsaat ja kipeät, saisi pian jo loppua ja mun puolesta saisi täti käydä sitten piiitkällä lomalla. ;)
Mukavaa viikonloppua ihanat!
Tulin tänne puolelle varovaisesti kurkkimaan...
Taustaa: minä 29v., mies hiukan vanhempi. Lapset -02 ja -06.
Kierto on hiukan sekaisin, kun lopetin monen vuoden jälkeen pillereiden syönnin. Pillereiden lopettamisen jälkeiset ekat menkat alkoi 7.10., siitä kaksi viikkoa tuli toiset menkat, siitä viikko tuli ovislimaa ja siitä viikko -eli tänään- tulee pienen pientä hentoa verta pyyhittäessä (tai oikeastaan alkoi jo eilen illalla). Vaihtoehto a) pillereiden aikainen kierto pysyy saman 28 päivänä ja nää on oikeet menkat, tai vaihtoehto b) viikko sitten oli oikeasti ovis ja tärppäs ja tää tihruilu on jotain kiinnittymisvuoroa :D
Marjana: Eivätkös kuitenkin siittiöt saata olla hollilla jopa 5 päivää odottamassa munasolua? Ainakin tämän tiedon mukaan sulla ei ole hätää, vaikka ovis olis just kolmen päivän aikana, kun olet pois, kunhan vaan just ennen reissua laitatte tilauksen menemään (jos nyt näin voi asian ilmaista :)). Poikasiittiöt sitten vaan kupsahtaa ekana ja tyttösiittiöt jäävät odottelemaan :D
-Pikriina kp 2/28 tai kp 16/?
Tervetuloa! Lisäsin sut listaan. :)
Argh, tää aikaa menee liian hitaasti nyt! Kamala masis tänään, tuntuu että ovisaikaan on ikuisuus. Ja saa nähdä millaiset työvuorot miehellä on, onnistuuko edes peiton heilutus silloin.
Kyllä tämä menkkaviikko on aina piiiitkä, loppuisi jo.
Mami: Samassa veneessä siis; meilläkin miehen työvuorot sattuu juurikin niin hankalasti, ettei paljon peiton pöllytystä tarvitse suunnitella =(
Mutta toivotaan pientä ihmettä ;)
Hooligan
tuli todenteolla yöllä eli kai tämä on sitten jo kp 3/28..
-Pikriina yk 2
Elokuisiin liityn minäkiin.
Vielä ilman ovistestejä ajattelin mennä etiäpäin.
Ilmota jos haluat kp listaan. :)
Ja ilmotelkaa jos pitää muuttaa jotain kp listassa tai tarkistakaa onko kaikki oikein. :)
Täti ei edelleenkään ole tullut mutta testit on negaa joten en voi mitenkään olla raskaana.
Alustusta siis, olen 22-vuotias ja esikoisesta täällä haaveillaan. Pillerit jäi pois jo keväällä mut aktiivista yritystä ei joka kussa ollut. Kierros 3 aktiivista yritystä alkaa kunhan täti saapuu. Yhteenlaskettuna luku on jo siis 7. Yksi täysin yllätysraskaus päättyi reilu vuosi sitten keskenmenoon viikolla 9. Tämän kierron jälkeen lääkäriin jos ei tärppää.
Alexandra: Ei aina tarvitse olla pirteä ja saa tätä asiaa surra nimenomaan täällä palstalla. Minulla itselläni pääsyy yrittää piristyä on se, että voisin muuten nauttia elämästä ja muista ihmisistä. Onhan se niin, että mikä tahansa paha olo vaikuttaa kaikkeen olemiseen ja kanssakäymiseen muiden kanssa. Jotenki se saa minut jaksamaan eteenpäin, vaikka pahalta tuntuukin.
Wilhelmiina: Toivottavasti migreeni on alkanut helpottaa. Onko sinulla estolääkkkeet siihen vielä?
Mami ja Pikriina: Kiitos tsemppiviesteistänne! Ja toki se ovis voi olla aiemmin tai myöhemmin ja siihen luotetaan. Joskus minullakin kierto voi heittää sen verran ja nuo CLomifenitkin voi nyt hieman muuttaa oviksen ajan kohtaa, joten ei pidä kokonaan toivoa heittää. Ja Pikriina, tottahan se on, että ne siittiöt voi elää naisen elimistössä monta päivää ja sitäkin yritetään, vaikka toki meillä ei ole aina varmuutta, että onko ne siittiöt niin priimaa sitten juuri sillä kerralla olleet. Mutta kaikki kun on mahdollista, niin uskotaan ja toivotaan. :)
Pikriina, harmi että se kierto meni sitten ikävämmän mukaan. Eli pahoittelut menkoista. :(
Nasu: Paljonko sinulla on menkat nyt myöhässä?
ON: Vierailin ystäväni luona viikonloppuna ja sain juteltua tästä vauvakuume-asiastakin. Helpotti mieltä taas hieman lisää. Tämä ystäväni on ainoa yhden työkaverin lisäksi, joka tietää tästä projektista. Jotenkin helpottavaa, että edes jotkut läheiset tietää, vaikkei haluakaan suuremmin julkistaa asiaa.
Tänä aamuna nappasin ensimmäisen Clomifenin, joten tästä se uusi kierto sitten jo pyörähti käyntiin. Hieman jännittää kyllä mitä tuo Clomifen tekee minun limakalvoille... Menkat oli nimittäin melko lyhyet verrattuna normaaliin. Perjantaina oli pientä tuhruilua koko päivän, lauantaina oli kovempi vuoto ja kovat menkkakivut, sunnuntaina ei tullut vuotoa enää juuri lainkaan. Toivottavasti se limakalvo ei ohene liikaa... Mietin jopa uudestaan sitä greippimehun käyttöön ottoa nyt, kun eikös se nimenomaan auttanut limakalvoon positiivisessa mielessä? Oliko jotain muita apukeinoja?
Marjana kp 3/30-33 yk 20
Nyt on kp 36/28-32. Eilen illalla digitaalisella nega, en siis ole raskaana.
Itseä masentaa myös tämä että lähipiirissä kaikki ovat onnistuneet alle neljässä kierrossa, tuntuu ettei kukaan oikein ymmärrä miltä tämä tuntuu. Eräs tuttavani on kaikkein ärsyttävin, jaksaa jatkuvasti asettaa itsensä yläpuolelleni koska hänellä on lapsi. Lisäksi muistuttelee jatkuvasti siitä että meillä ei ole lasta ja kehuskelee sillä kuinka itse tuli jo ensimmäisestä kierrosta raskaaksi.
Viimeisen 2 kuukauden aikana olen kuullut 4 raskausuutista ja kaikki tärpänneet ekasta kierrosta. Masentavaa.
Marjana: toivotaan että sinulla tärppää tästä kierrosta, teillä on niin pitkä yritys takana.
Taustoja: kakkosta yritellään, yk 12 lähti käyntiin (tosin joka kierrossa ei ollut edes mahkuja). Minä 36, mies 4 vuotta nuorempi. Esikko 2,5v, häntäkin lähes vuosi tehtiin oikein tosissaan. Kaverit joilla saman ikäisiä, ovat saaneet jo kakkoset (3 neljästä tuli raskaaksi heti ku lopettivat ehkäisyn ja se viimeinen n.6kk yrittämisellä).
En viikolla yritän varata itselleni homeopaatti ajan, en ole koskaan kokeillut ja nyt kokeilen.
Koetan olla ahkerampi kommentoimaan tässä pinossa, viime pinossa ihan luvattoman omanapaista tekstiä.
-Vacsu 3/28-36, yk12
Nasu: Onko sinulla ollut jotain häiriöitä kierron pituudessa aiemmin? Jos nyt venyy noinkin pitkäksi normaalista. Minulla oli nuorempana joskus sellaisia superpitkiäkin kiertoa (lähes 40 päivää), vaikka normaalisti aina jotain 28-30. Eipä siihen silloin tullut pohdittua syytä ja nykyisin on kierrot olleet aina melko tasaiset.
Kyllähän se kieltämättä joskus tuntuu väärältä, että toiset raskautuu ensimmäisestä kierrosta... Tai enemmänkin kyllä väärältä tuntuu se, jos joku raskautuu vahingossa ja vieläpä sitten tekee abortin. Tai on muuten epätasapainoinen, käyttää huumeita/lääkkeitä väärin tms. Sellaisten kohdalla joskus miettii väkisin, että miten tämä maailma on niin epäreilu. Mutta kyllä ne ajatukset unohtuu sitten, kun se oma käärö on sylissä.
Vacsu: Kerro sitten mitä se homeopaatti sanoi tai teki. Jonain heikkona hetkenä minäkin jo mietin kaikkia mahdollisia hoitovaihtoehtoja... Toistaiseksi kuitenkin annan lääkäreitten hoitaa työnsä sitten, jos helmikuussa hoitoihin joudutaan lähtemään.
ON: Mies on yövuorossa taas tulevan viikon, joten minun pitäisi selvitä itsekseni kotona. Onneksi on koira. Joskus tuntuu vaan niin tuskaiselta mennä yksin nukkumaan. Onneksi loppuviikosta on pari extravapaata, niin lähdetään kahdestaan reissuun ja ollaan pari yötä hotellissa. :) Ihan sellainen rentoutumisreissu. Harmi ettei se ovis satu tälle vapaalle jaksolle... Mutta pitää murehtia niitä ajoituksia sitten, kun se alkaa olla ajankohtaista.
Yritän taas keskittyä muihin asioihin kuin vauvakuumeiluun. Oman kropan huolto ja liikunta on nyt taas ajankohtaisia asioita. Kun kroppa voi hyvin, on mielikin pirteämpi. :) Eli käytiin koiran kanssa 1,5h lenkki ja vielä lihaskuntoa puoli tuntia päälle. Vielä jos sitä untakin saisi.
Marjana kp 3/30-33 yk 20
Mulla on kierron pituuksissa 36 ennätys nyt pillereiden jälkeen. Mutta siis endometrioosihan täältä löytyy joten se voi aiheuttaa. Lisäksi mulla on etenkin oikeassa munasarjassa kystia, ultrassa näyttää helminauhalta että ei edes ihan vähää. Ihmeen tasaisesti täti on tullut kyllä pillereiden jälkeen, olen itsekkin ihmetellyt. Ajattelin että josko tiistaina vielä testaan ellei täti ole tullut ja sitten soittelen lääkäriin jos testi on nega ja tätiä ei näy.
Itse voin sanoa olevani abortin "kannattaja" kunhan se on tehty mahdollisimman aikaisin (ennen rv10). Tästä saisi loputtoman keskustelun aikaiseksi eikä tämä palsta luultavasti ole oikea sille keskustelulle.
Minusta on hienoa että raskaus onnistuu toisilta helposti, mutta rasittavaa se lesominen sillä. Monesti on kuluneen kuukauden aikana tehnyt mieli sanoa että meilleppä ei tule niin helposti!!! No ainakin meidän tulevat lapsemme ovat haluttuja ja toivottuja ja tulevat sen varmasti aina tietämään.
Koitan ajatella nyt positiivisesti tätä viivästystä. Ollaan miehen kanssa molemmat niin nuoria että toisaalta on hyvä että tätä asiaa on puitu ja todettu se että kyllä, me olemme valmiita vanhemmiksi. Onpahan saatu lisäaikaa vanhemmuuteen kasvulle.
Viimekuussa jäi ovistikuttaminen joten nyt harkitsen uudelleen josko aloittaisin tikuttelun. Vaihtoehtona on peiton heiluttelu joka toinen päivä koko kuukauden :D (näin pitkillä kierroilla sitä saakin sitten jo ihan kunnolla heilutella :D)
Marjana: Kuulostaa ihanalta tuo teidän rentoutumisreissu! Ottakaa siitä kaikki irti ja nauttikaa toisistanne! Yöt yksin kotona on todella tylsiä, mutta yövuoroista saa hyvät rahat :)
Nasu kp 36/28-32 ja yk 3 (7)
CatNip & Hooligan listalle. Ilmoittakaa jos olen unohtanut vahingossa jonkun!
Tänään tuli raskaustestit postissa, mutta eipä tarvi testailla. Reippain mielin eteenpäin, vaikka muutama päivä sitten masensi tosi paljon!