5v. koiran lopettamisen syy: "me ei vaan jaksattu sitä enää" (WTF?!?)
Kävin kaverilla viikonloppuna kylässä ja ihmettelin sitten jossain vaiheessa että missä heidän koiransa on, niin vastaus oli "Vietiin se piikille kun ei jaksettu sitä enää"
Kysyin sitten että oliko sillä siis jotain sairauksia tai tekikö se siis tuhoa vai mitä, niin vastaus vaan oli että ei siinä mitään vikaa ollut, he vaan eivät enää jaksaneet koiraa ja että onhan sitä tässä jo pitkään katseltu.
Siis voiko jollekkin koira olla kulutuskamaa siinä missä vaikka lattialla lojuva säkkituoli tai värivaihtelua kaipaavat sohvatyynyt? Jos ei vaan enää jaksa katsella koiraansa niin piikille vain ja sillä hyvä?
Kommentit (128)
toisia ja hyväksikäyttää aina kun voi.
kuinka moni tappaa huvikseen sääsken, madon, lukin, hämähäkin?
lapsi ei tapa.
ei ole mitenkään kauheeaa tappaa koiraa jota ei jaksa hoitaa. se on saanut 5 vuotta hyväää elämää.
Kaikki mulle heti nyt. Kumpa ihmiset miettis hieman omaa nenää pidemmälle ennenkuin ottavat koiran!!
toisia ja hyväksikäyttää aina kun voi.
kuinka moni tappaa huvikseen sääsken, madon, lukin, hämähäkin?
lapsi ei tapa.
ei ole mitenkään kauheeaa tappaa koiraa jota ei jaksa hoitaa. se on saanut 5 vuotta hyväää elämää.
Täysin rinnastettavia asioita! Kun nyt kerta tapetaan muitakin ihmisiä, matoja ja hämähäkkejä, niin miksi ei koiriakin? Ihan vaan koska muutkin tekee niin?
Hyppäätkö sillalta, koska jos muutkin tekee niin? Löisitkö päätäsi seinään, jos minäkin lyön? AV mamman todellinen neronleimaus ja nerokas tapa puolustella itseään ja omaa moraalittomuutta, voi tsiisus...
Tuntuu kamalalta lukea näitä viestejä perheistä, joissa koira muka yhtäkkiä muuttunut ylimääräiseksi riesaksi. :(
Jos koiran hoitaminen tuntuu ylivoimaiselta niin olkaa ihmiset kilttejä ja antakaa koirillenne mahdollisuus parempaan elämään toisessa kodissa eläinsuojeluyhdistyksen tms. kautta. Tai jos koira on tärkeä mutta hoitaminen on raskasta niin etsikää apuhoitajaa/koirakaveria esim. Dogia.fi:n kautta. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka kaipaisivat koirakaveria lenkille tai muuten vain seuraksi mutta eivät olosuhteiden vuoksi pysty sitoutumaan siihen kokoaikaisesti.
Mielestäni jokaisen koiranomistajan velvollisuus on ongelmien ilmetessä ainakin etsiä vaihtoehtoja koiran tappamiselle. :(
Jos kerta pidät eläimiä ylipäätään ihmisen arvoisena, niin luonnollisesti lienet streittarivegaani? Et siis syö mitään eläinkunnan tuotteita (liha, kala, munat, maito, liivate jne) käytä mitään eläinperäisiä tuotteita (nahka, villa), ethän? Tai sitten syöt eläinkunnan tuotteiden lisäksi myös ihmiskuntaa.
Jos noin ei ole, olet turhanpäiväinen kaksinaismoralisti ja pidät kuitenkin ihmistä ja ihmiskuntaa arvokkaampana kuin eläimiä.
Miksi pitäisi olla streittarivegaani (miten streittarius tähän liittyy?) että voi olla sitä mieltä, että eläinten tappaminen huvikseen on väärin Todellakin on väärin ottaa eläin ja pistää se päiviltä kun ei jaksakaan sitä katsoa. Ihmisellä on vastuu huolehtia siitä elukasta jos se on pitänyt ottaa hoidettavakseen. Jos ei ole halua huolehtia, ei pidä ottaa eläintä.
Tuolla tavalla eläimistä ajattelevien arvosteluun ei tarvitse olla mikään ituhippi greenpeace-piipertäjä, vaan varmasti jokainen fiksu ihminen on sitä mieltä, että noin toimiminen on typerää.
Jos kerta pidät eläimiä ylipäätään ihmisen arvoisena, niin luonnollisesti lienet streittarivegaani? Et siis syö mitään eläinkunnan tuotteita (liha, kala, munat, maito, liivate jne) käytä mitään eläinperäisiä tuotteita (nahka, villa), ethän? Tai sitten syöt eläinkunnan tuotteiden lisäksi myös ihmiskuntaa.Jos noin ei ole, olet turhanpäiväinen kaksinaismoralisti ja pidät kuitenkin ihmistä ja ihmiskuntaa arvokkaampana kuin eläimiä.
Miksi pitäisi olla streittarivegaani (miten streittarius tähän liittyy?) että voi olla sitä mieltä, että eläinten tappaminen huvikseen on väärin Todellakin on väärin ottaa eläin ja pistää se päiviltä kun ei jaksakaan sitä katsoa. Ihmisellä on vastuu huolehtia siitä elukasta jos se on pitänyt ottaa hoidettavakseen. Jos ei ole halua huolehtia, ei pidä ottaa eläintä.
Tuolla tavalla eläimistä ajattelevien arvosteluun ei tarvitse olla mikään ituhippi greenpeace-piipertäjä, vaan varmasti jokainen fiksu ihminen on sitä mieltä, että noin toimiminen on typerää.
Pointti oli se, että turha surra yhtä eläintä jos samalla tappaa itse monia.
piikille vai koira kiertoon jo neljänteen kotiinsa? (kyseessä 2v koira)
Minusta koiralle on parempi päästä piikille kuin joutua jatkuvaan kiertoon. Neljäs koti on 2 v koiralle (ja minkä ikäiselle koiralle tahansa) jo liian paljon! Joko noissa ihmisissä on vikaa tai koirassa on vikaa, mutta normaalia tuo ei ole.
Yleensäkin, koiralle eutanasia eläinlääkärin tekemänä on pienempi paha kuin huono elämä!
piikille vai koira kiertoon jo neljänteen kotiinsa? (kyseessä 2v koira)
Minusta koiralle on parempi päästä piikille kuin joutua jatkuvaan kiertoon. Neljäs koti on 2 v koiralle (ja minkä ikäiselle koiralle tahansa) jo liian paljon! Joko noissa ihmisissä on vikaa tai koirassa on vikaa, mutta normaalia tuo ei ole.
Yleensäkin, koiralle eutanasia eläinlääkärin tekemänä on pienempi paha kuin huono elämä!!
Yleensä eivät mieluusti lopeta noin vaan tervettä eläintä ja pyytäävät perusteluja ja kysyyvät olisiko esim jotain muuta ratkasua mutta jos omistaja on sitä mieltä että lopetus on se mitä haluaa niin sitten se lopetetaan. Eläinlääkäreille ei muutenkaan ole lopetukset mitään herkkua eikä varsinkaan jos terve hyväkuntonen eläin siinä. Mutta totta se että ennemin lopettaa kun hoitaa huonosti. Itse tuossa tilanteessa olisin etsinyt koiruudelle uuden kodin. Vaikka kysynyt kavereilta ja tutuilta että tietääkö ketään kuka haluais. Itse oon aina ollu koirien keskellä. Meillä on nytki koiria ja ne on paitsi vaan metsästys apuja myös lohduttajia,kavereita ja perheen jäseniä.
Vierailija kirjoitti:
vitsi mitä jeesustelijoita nämä "vietkö lapsesikin piikille jos ei enää huvita"-tyypit.
Näin VOI todella tapahtua: On koiran ottanut ja sen jälkeen tapaa elämänsä miehen ja haluaa lapsia eikä koiralle ole enää aikaa samalla tavalla. Mitä neuvoisitte: odota 10 v kunnes koira kuolee ja aloita lasten teko vasta +40 v iässä? HALOO, oletteko ihan todella sitä mieltä?? Vai jätä lapset tekemättä, että jaksat hoitaa paremmin koiraa? IHANKO TODELLA OLETTE SITÄ MIELTÄ?
Koira on eläin, vaikka rakas sellainen. Itse en jättänyt lapsia tekemättä, vaikka mulla olikin koira. Ja koira on nyt toistaiseksi sijoitettu hoitoon ystävän luo. Kolmen lapsen ja koiran hoito oli minulle liian rankkaa. Tarkoitus ei ole tappaa itseä työllä ja velvoitteilla.
Minä otin koiran sinkkuna, sitten tapasin elämäni miehen ja sain lapsen, koira on meillä edelleen. Lapsuuden perheessäni oli kaksi lasta, isä ja äiti ja koira (ja kyllä oli aktiviteettia vaativa rotu). En minä oikein ymmärrä, miksi koiran pitää olla muualla hoidossa, eikä se voi asua kotona, vaikka olisi 3 lasta. Monessa lapsiperheessä on koira. Minä en aidosti ymmärrä, mikä siinä on se ongelma, että miksi kirjoitat, että pitäiskö jättää lapset tekemättä koiran takia tai tappaa itsensä työllä. Ei mun tuntemissa lapsiperheissä, joissa on koira, oo tehty kumpaakaan. Miksi tuo draamanhakuisuus viestissä?
Tietysti jos uskoo koiraa ottaessaan, että se ei ole itselleen niin tärkeä, että jos saisi jotain parempaa, sen haluaisi pitää. Minä toivoin koiraa ottaessani löytäväni miehen ja perustavani perheen joskus, katsoin koiran sopivan vallan mainiosta myös lapsiperheeseen ja siksipä sen otin. Jos sulle koira oli vain korvike sitä oikeaa elämää odotellessa niin olisit jättänyt ottamatta, hyvänen aika. Toki itsekin luopuisin koirasta, jos lapseni terveys sitä vaatisi ym. mutta kyllä minä jo ottaessa mietin, että entä jos tulee lisää perheenjäseniä ja katsoin koiran sopivan siihen. Älkää ottako koiraa, jos olette sitä mieltä, että perheenlisäyksen jälkeen ette sitä pitäisi.
Itsellä on todella vaikea tilanne mulla on karvaa vaille 5v pikkukoira. Käytöshäiriöitä on mm. Ei meinaa vaan sopeutua lapseen ja koira on todella arka, kiljuu ja kyyristelee kovia ääniä ja komentoja. Sekä muitakin ongelmia. Suuresta koulutuksesta ja panostuksesta huolimatta ei ole sisäsiisti, juuri selvitty 4kk pippeli tulehduskierteestä. Hampaita ei anna pestä ja ne on mennyt todella huonoon kuntoon.
Lenkeillä käy pitkillä että lyhyillä, merkkailee ja pissaa paljon ulos mutta alle tunti lenkistä ja hän kuseksii jo kotona. Käytämme aina vaippaa kotona koska muuten olisi jatkuva siivoaminen. Tätä olen lukemattomia kertoja yrittänyt kouluttaa pois mutta mikään kokeilu ja yritys ei ole auttanut. Ulkona myös rähjää aivan kaikelle, mikään tai kukaan ei saa kulkea lähellä tai koira rähjää, viime kesänä rähjäyksen yhteydessä puri minua ja sitä on sattunut muutamia kertoja myös sen jälkeen.
Koira on rakas ja en vain ole osannut tehdä päätöstä kun yritän vaan keksiä ja kokeilla erikeinoja että saisi koiralle hyvän elämän. Olen miettinyt uutta kotia mutta kuka tahtoo koiran jolla on noin laajasti ns ongelmia ja haasteita plus koira on todella todella arka. Rakastaa huomiota mutta haukkuu ja kiljuu ensin tooodella kauan ennenkuin uskaltaa hitusen lähestyä. Olen miettinyt lopetusta koska tuntuu että koiralla ei ole hyvä elämä ja nuo terveysongelmat huolettaa, hampaat surkeana, penistulehduksia, pissa ongelmia ja tuo jatkuva pelokkuus.
En vain ole kyennyt tekemään päätöstä ja lykännyt tätä asiaa jo yli vuoden. Tilanne on myös se että ei ole tottunut esikoiseen 2 vuodessa vieläkään ja kesällä syntymässä toinen. Koen oloni paskaksi omistajaksi sillä en tiedä mitä tehdä koiran kanssa, mikä tekisi sen elämästä helpompaa. En tiedä saisiko eläinlääkäriltä jotain ideoita vai mitä tässä tekee
Vierailija kirjoitti:
onneksi suurin osa kieltäytyy lopettamasta esim. koiraa vain siksi, ettei omistajaa enää huvita.
Ei sekään ihan hyvä ole. Entä jos koiralle ei löydy uutta hyvää omistajaa? Mitä sitten?
Yleensä eläinlääkärit eivät suostu lopettamaan tervettä, nuorta koiraa. Olivatkohan sitten valehdelleet oireita vai miten tuo ylipäätään on mahdollista.
Tekeehän jotkut ihan sujuvasti aborttejakin. Eikä päätä purista yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on todella vaikea tilanne mulla on karvaa vaille 5v pikkukoira. Käytöshäiriöitä on mm. Ei meinaa vaan sopeutua lapseen ja koira on todella arka, kiljuu ja kyyristelee kovia ääniä ja komentoja. Sekä muitakin ongelmia. Suuresta koulutuksesta ja panostuksesta huolimatta ei ole sisäsiisti, juuri selvitty 4kk pippeli tulehduskierteestä. Hampaita ei anna pestä ja ne on mennyt todella huonoon kuntoon.
Lenkeillä käy pitkillä että lyhyillä, merkkailee ja pissaa paljon ulos mutta alle tunti lenkistä ja hän kuseksii jo kotona. Käytämme aina vaippaa kotona koska muuten olisi jatkuva siivoaminen. Tätä olen lukemattomia kertoja yrittänyt kouluttaa pois mutta mikään kokeilu ja yritys ei ole auttanut. Ulkona myös rähjää aivan kaikelle, mikään tai kukaan ei saa kulkea lähellä tai koira rähjää, viime kesänä rähjäyksen yhteydessä puri minua ja sitä on sattunut muutamia kertoja myös sen jälkeen.
Koira on rakas ja en v
Vie piikille. Ei purevaa koiraa kannata pitää. Eikä oikein lykätä kenenkään muunkaan riesaksi.
Itse en luota yhteenkään ihmiseen jos pitäisi etsiä uusi koti eläimelle. Ellei olisi sitten sukulainen. Että piikille lähtisi meiltäkin jos luopumaan joutuisi. Toki ei olla luopumassa.
Ihme sakkia.Kylläsille koiralle hyvä koti olisi löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Koira on rakas ja en v
Sinun tapauksessasi on aika selkeää että koira ei voi hyvin, vaikka olet sitä parhaasi mukaan yrittänyt hoitaa. Kärsii itsekin omasta olostaan
Minä oon tuttavapiirissä näitä naisia nähnyt että pitää saada koira ja hetken päästä se annetaan pois ja kuluu jonkun aikaa niin taas on somessa kuvia kun on uus ihana koira ja vuoden päästä taas hylätään jonnekkin. Ja joka kerta niissä kuulemma on jotain vikaa ettei sopeudu. Sama kuvio jatkuu joillakin vuosikymmeniä. Elukoita on vaan pakko saada vaikkei pysty sitoutuun. Yleensä näillä kyllä miehetkin vaihtuu samaa tahtia
Onhan se ihan älytöntä höösäystä, eläimillä muka joku arvo ja tunteet! Pah, eivät ole mulle kertoneet selkeällä suomen kielellä, joten en usko! Paskat ne mitään tajuaa, kyllä ihminen on kingi, minä en mitään rupea höösäämään, kukkahattu-telaketjufemakko-viherpiipertäjien höpö höpö höösäystä!
Terv. todellinen WT