Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5v. koiran lopettamisen syy: "me ei vaan jaksattu sitä enää" (WTF?!?)

Vierailija
23.05.2011 |

Kävin kaverilla viikonloppuna kylässä ja ihmettelin sitten jossain vaiheessa että missä heidän koiransa on, niin vastaus oli "Vietiin se piikille kun ei jaksettu sitä enää"

Kysyin sitten että oliko sillä siis jotain sairauksia tai tekikö se siis tuhoa vai mitä, niin vastaus vaan oli että ei siinä mitään vikaa ollut, he vaan eivät enää jaksaneet koiraa ja että onhan sitä tässä jo pitkään katseltu.

Siis voiko jollekkin koira olla kulutuskamaa siinä missä vaikka lattialla lojuva säkkituoli tai värivaihtelua kaipaavat sohvatyynyt? Jos ei vaan enää jaksa katsella koiraansa niin piikille vain ja sillä hyvä?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sananmukaisesti tuskailen tämän kysymyksen kanssa...

Meillä on nuori, parhaassa iässä oleva koira. Meillä ei ollut lapsia kun koiran hommasimme. Pohdimme asiaa pitkään ja otimme myös lapsien hommaamisen huomioon. Asia piti olla selvä ja koira tuli taloon.

Nyt meillä on 4kk -ikäinen pieni vauva. Mutta ongelmat alkoivat. Äiti ei yksinkertaisesti jaksa hoitaa koiraa vauvan ohella. Minä olen töissä ja joudun tekemään välillä pitkää päivääkin. Hoidan koiran ruokinnat ja vien aamu- ja iltalenkeille. Otan myös koiran aina mukaan kun menen vaunulenkeille. Äiti ei vain jaksa koiraa. Ymmärrän häntä täysin. Pienikin lisävaiva on vaiva ja koira kiistämättä on sellainen. Äitillä terveydellisiä asioita, jotka pahentavat tilannetta. Ne ovat vakavia.

Koira on ollut hoidossa muualla ja nytkin menossa. Ne eivät vain auta kuin hetkelliseksi. Sama ongelma on taas edessä pian koiran paluun jälkeen.

Minulla itsellä ei ole ollut sosiaalista elämää melkein viiteen kuukauteen. Harrastuksista luovuin ja kavereita en ole nähnyt. Koira on siis minun ainoa kaverini ja keskustelukumppani. Minulle siis henkisesti erittäin tärkeä. Itseasiassa en tiedä, miten selviän ilman koiraa. Parikin viikkoa on ihan...

Mutta... Jos äiti ei vain jaksa. Minun pitää laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja sitä ei tarvitse miettiä. Koirasta täytyy luopua sillä tuleva koiran hoidossa olo vain viivyttää päätöstä.

Minä en pysty elämään ajatuksen kanssa, että rakas koirani meni esimerkiksi lopullisesti vanhemmille. En kestä ajatusta, että se tulisi iloisena ottamaan vastaan ja se pettymys kun lähtisimme, eikä sitä taaskaan otettaisi mukaan. En myös millään pysty kestämään ajatusta, että se menisi vieraaseen paikkaan. En vain kestäisi ajatusta, että siellä se vieraassa paikassa vipeltää, enkä varsinkaan kestä ajatusta, kun joutuisin miettimään miten sitä hoidetaan vieraassa paikassa!

Enkä kestä ajatusta koiran tappamisesta. MUTTA siitä uskoisin toipuvani edes jossain vaiheessa. Tietäisin sen olleen lopullista ja ettei sitä saa peruttua... Minulla on ollut aikaisemmin koiria. Ne kuolivat sydänvikaan ja vanhuuteen. Kuoleman sureminen siis loppuu jossakin vaiheessa...

Lopullista päätöstä ei ole tehty mutta pelkään pahinta...

SINULLE olisi ehkä helpompi viedä piikille, mutta eiköhän koira itse olisi onnellisempi uudessa kodissa kuin "koirien taivaassa".....

Samaa mieltä kuin edellinen komppaaja!

Sinä siis veisit nuoren, elinvoimaisen, "parhaassa iässä" olevan koiran lopetettavaksi, ettei sulle itsellesi tule vaan pahaa mieltä? Koet että itse pääset helpommin yli nuoren koiran ennen aikaisesta lopettamisesta kuin sen antamisesta toiseen sukulaisperheeseen. Haloo! Käsittämätön logiikka. Mietipäs pikkuisen tätä umpiegoistista ajatusmalliasi.

Todella itsekäs ihminen taidat olla ja vaimosi toinen vielä itsekkäämpi! Kummallista miten ne jotkut koiralliset jaksavat sitä perhearkea lapsien syntyessäkin ja toiset ovat vaan niin kovin väsyneitä ja jaksamattomia! Vaimosi kannattaisi ensisijassa hakea tilaansa jonkinlainen lääkitys, ei tuo tuollainen ihan normaalia ole. "Äiti ei vaan enää jaksa koiraa..." By-hyy.

Eiköhän se koira ole onnellisempi eläessään täyttä elämää luonnolliseen kuolemaansa asti kuin nuorena kuolleena "koirien taivaassa" piikityksen jälkeen.

Vierailija
42/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä luin alkuperäisen kirjoittajan tekstin eri tavalla...

Tuo teksti " on terveydellisiä asioita, jotka pahentavat asiaa. Ne ovat vakavia", viittaisi kyllä siihen, että sinun kommentointisi "hakea lääkitys" taitaa olla haettu ja sillä viitataan juuri tälläiseen lisähaasteeseen heidän perheessä. Toivottavasti ymmärrät, että jos tälläinen on case, juuri sinun kirjoitustapasi saattaa pahentaa ihmisen sairautta? Jos, et, niin ei voi mitään mutta kannattaisi pysähtyä sekunniksi ja miettiä. Toivottavasti ko henkilö ei lue tätä sinun tekstiä. Tämä on varmaan samalla syy, miksei heidän heidän perheessä äiti ei jaksa. Niillä sinun mainostamilla toisilla koiraperheillä ei varmaankaan ole ollut tälläisiä haasteita.

Minun kategoriassa ihminen kuitenkin menee koiran edelle. Vaikka koirista pidänkin ja omistan sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja on siis itsekäs? Tämä on taas minun mielipide ja sinulla on oikeus omiisi mutta onko? Jos minä joutuisin luopumaan koirastani, niin joutuisin asiaa miettimään. Suomessa on nyt jo hirvittävän paljon koiria ilman kotia yhdistyksien jne hoivissa. Miksei näille ole löytynyt sinun mainostamaasi hyvää kotia? Samaan aikaan joutuu lukemaan jatkuvasti koirien huonosta huolenpidosta lehdistä. Minä en esimerkiksi tiedä, miten sen hyvän kodin löytää? Jos koira olisi rotukoira, niin kasvattaja voisi varmaan auttaa mutta sitä tietoa meillä ei nyt ole, onko ko koira sellainen...

Mutta minä nyt luin tekstin näin ja tämä on vain minun mielipide.

Mihinköhän lie viittaat " alkuperäisellä kirjoittajalla"? Viittaatko oikeaan alkuperäiseen aloittajaan vai tähän nuoren

koiransa tappamisen ensisijaisesti valitsevaan puolisoon?

"Mainostamaani hyvää kotia ei ole hylätyille koirille löytynyt"? Tässähän on taustalla saman tyyppinen kehäpäätelmä kuin ajatusmallissa, jonka mukaan meidän pitää syödä lautaset tyhjiksi siksi, että jossakin maailmalla nähdään nälkää.

Tämä kirjoittajahan itse toteaa, ettei voisi antaa koiraa esim. vanhemmilleen koska ei itse kestäisi sitä. Koiran kuolema olisi hänelle itselleen ns. helpompi vaihtoehto ja hän itse pääsisi siitä nopeammin yli. Eli hyvä & kaiken lisäksi tuttu koti tälle ko. koiralle olisi ainakin teoriassa jo valmiiksi olemassa, ainoa este on kirjoittajan oma epämääräinen logiikka, jonka mukaan terve & nuori koira on parempi lopettaa kuin tarjota sille mahdollisuutta elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
44/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään

Vierailija
45/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopeta tuo ruikutus

"Minä en pysty elämään ajatuksen kanssa, että rakas koirani meni esimerkiksi lopullisesti vanhemmille. En kestä ajatusta, että se tulisi iloisena ottamaan vastaan ja se pettymys kun lähtisimme, eikä sitä taaskaan otettaisi mukaan"

hemmetti.

Vierailija
46/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka koira on eläin, ei se sitä tarkoita, että niitä voi kohdella miten sattuu!!

Jos otat koiran, suhtaudu siihen, että elät sen kanssa niin kauan kuin koiralla henki pihisee!

Jos ei ole kokemusta koiran koulutuksesta, hakeudu ensimmäisenä kursseille pennun kanssa.

Jos koira ei ole tottunut lapsiin ja teille syntyy vauva, eikä koira siihen totu vaikka tekisi mitä, yritä hommata koiralle HYVÄ koti!

Kyllästyminen ei ole hyvä syy lopettaa koiraa.

Kuten eräs lopetti 1v koiransa siksi, kun hänellä ei ollut aikaa! Kasvattajan kanssa oli sopimus, että koiran saa viedä sinne, jos ei pärjää, mutta he eivät sitä tehneet. Piikki kutsui. Saman kasvattajan kanssa meilläkin on sopimus, että jos jostakin kumman syystä emme voi pitää koiraamme, viemme sen sinne.

Vierailija
47/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelokaskin koira on mahdollista kuntouttaa. Eipä taida vaan omistaja osata. Joku muu osaa, eli uusi koti vaan ja myönnä olevasi surkea omistaja ja kouluttaja.

Vierailija
48/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

piikille vai koira kiertoon jo neljänteen kotiinsa? (kyseessä 2v koira)

Meille tuli 1-vuotias koira joka oli kieränyt viisi kotia ennen meitä. Nyt upea 7-vuotias herraskoira. Töitä vaati paljon ja epilepsiakin lisäsi omat haasteensa. Moni asia riippuu halusta ja päättävisyydestä

Vierailija
49/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lopettaako he lapsenkin kun kyllästyvät siihen?

Vierailija
50/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoista odotimme, että mitäs sitten koirille tehdään. Kyselijä oli eräs miehen sukulainen, jolle sitten aika äkäisesti vastasin, että ettehän tekään antaneet esikoista pois seuraavan ilmoittaessa tulostaan. Sen jälkeen ei kommenttia tullut.

Ja kyllä, edelleenkin vertaa koiria lapsiin, vaikka on oikeakin lapsi. Ne ovat olleet minulla pitkään ja olen niihin kiintynyt. Jos joskus tulisi tilanne, että koirista olisi pakko luopua niin niille kyllä etsittäisiin kodit. Sairasta, että joku laittaa terveen koiran piikille.

Mutta toisaalta, kyllähän jotkut laittavat edellisen liiton lapset nuorisokotiin kun seuraavat "rakkausrusinat" ilmoittavat tulostaan... Varmaan piikille veisivät, jos voisivat.

Vierailija
51/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt selvästi monella vääristynyt kuva koirasta. Ko. kirjoittajat ovat selvästi nostaneet koiran "ihmisen asemaan" samanvertaiseksi. Se ei ole normaalia, ei ollenkaan. Jotkut jopa asettavat koiran hengen tärkeämmäksi kuin ihmisen! Se, se vasta ei ole normaalia.

Meillä yhteiselämä sujuu koiran ja perheen kanssa hyvin. Ei moitteensijaa. Mutta perheitä on erilaisissa tilanteissa, eikä kaikkeen pysty parhainkaan valmistautumaan etukäteen. Aina asia ei ole koiran koulutuksesta tai kasvattamisesta kiinni. Voihan asia olla vaikka niin, että äidille on tullut synnytyksen jälkeinen masennus. En ole itse kokenut, mutta voin hyvin kuvitella, että silloin seinät kaatuu päälle jne. Komppaan tuota yhtä kirjoittajaa, me emme mm tiedä kaikkia taustoja... Silloin kannattaisi olla ottamatta kovin jyrkkiä kantoja puoleen tai toiseen.

Noh, itse ko kirjoittaja toi asian keskustelupalstalle, joten kaikki saa laukoa mielipiteitään.

Koiran uudelleen sijoittamisesta minulla sensijaan on esimerkki naapurista. Koiraa ei haluttu lopettaa ja lapsi sai lääkkeitä allergiaan mutta siitä huolimatta lasta vietiin allergiakohtausksien vuoksi parikin kertaa yöllä sairaalaan. luopumispäätös tehtiin, vaikka se olikin kova. Koira sai uuden kodin ja sen piti olla hyvä. Piti olla aktiviteettäjä yms. Sitten kuitenkin paljastui, että koiraa kohdeltiin kaltoin ja pahoinpideltiin! Voi kiesus! Jopa niin paljon, että kun koira saatiin sieltä pois, eläinlääkäri joutui sen lopettamaan. Alkuperäiselle perheelle tämä oli hirvittävä paikka. Tapauksesta on melkein kaksi vuotta mutta perheen isä puhuu asiasta edelleen...

Jokainen siis tehköön päätöksen, niin kuin parhaaksi näkee oman tilanteen mukaan. Ei mikään ole niin sinivalkoista...

no joo, se tästä aiheesta kun ei tästä keskustelupalstoilla kirjoittelusta ole kenellekään oikein mitään hyötyä...

Vierailija
52/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otetaan jonkinlainen ihminen eläin -asettelu ja vedotaan älykkyyteen saanen muistuttaa, että älykkyydeltään sika vastaa 4-vuotiasta ihmislasta. Monet kehitysvammaiset eivät ikinä pääse älykkyydeltään edes tälle tasolle. Kai siis lapsen ja kehitysvammaisenkin saa lopettaa, jos kyllästyy?

Vierailija
53/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilla oli koira joka "teki heidät hulluksi" eli se keksi aina ties mitä temppuja, tuhosi paikkoja ja varasti ruokia ym. Äitini puhui monesti että NIIN odottaa aikaa jolloin elikosta aika jättää. Mutta kuitenkin kun tuli eteen tilanne, että koiralle piti tehdä 600 euron leikkaus tai lopetus, eivät vanhempani epäröineet hetkeäkään etteivätkö koiraa leikkaukseen veisi, vaikka kyseessä oli 10v koira! Ja sitten koira elikin vielä onnellisena 3 vuotta, yhä kolttosia tehden...

Vierailija
54/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka perustelette koirasta luopumista sillä, että ne mies ja lapset tulivat kuvioihin ja sitten koiralle ei enää riittänyt aikaa: saatteko tosiaan kaiken aikanne uppoamaan lasten ja miehen passaamiseen? Eikö teillä ole sitten mitään harrastuksiakaan saati ystäviä? Useimmiten perheessä on kuitenkin kaksi aikuista, jolloin arkeen voi ongelmitta sisältyä paljon muutakin kuin ne pienet lapset.

Koiran kun ottaa, niin lähtökohta on aina se, että se otetaan osaksi perhettä, arkea ja elämää. Koira elää usein sen 15 vuotta tai jopa kauemminkin, tämä tulee aina huomioida koiraa harkittaessa. Koira ei ole ihminen, mutta kuitenkin elävä olento ja sinänsä hyvin arvokas ja omistajansa huolenpidosta riippuvainen.

Jos uutta kotia ei tosiaankaan koiralle löydy ja ihminen on niin itsekäs, ettei muka pysty sisällyttämään koiraa sujuvasti arkeensa, niin silloin lopetus lienee koiran kannalta ainoa vaihtoehto. Mutta jos koira on vain eläin, josta voi luopua sitten kun aikaa ei riitä, niin silloin eläimenpidon juju on täysin kateissa ja koiranottoa ei tule edes harkita. Lähtökohtahan eläinta ottaessa on se, ettei mainitun kaltainen kyllästyminen/ajanpuute olisi tulevaisuuedessa edes mahdollista. Eläin on osa sitä perheen elämää, siinä missä muutkin asiat - ei mikään perheen ulkopuolinen viihdyke.

Henkilökohtaisesti en tosiaan jaksa uskoa, että eläimen kevytkenkäisesti ottava ja siitä helposti luopuva olisi aivan täysillä matkassa ihmislastenkaan suhteen. Tuskin sellainen lastaan tappaisi, kun eivät lapsi ja eläin ole täysin toisiinsa verrattavissa, mutta ei siellä vastuunkannon ja tunteiden puolella silloin täysin voi olla kaikki kunnossa.

Kuten Gandhi on sanonut: "Yhteiskunnan sivystyksen taso mitataan sillä, miten yhteiskunta kohtelee eläimiä". Viisas ajatus ja pätee varmasti myös pienempiin yksiköihin kuten perheeseen ja yksilöön.

Vierailija
55/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yhdyn muutamaan edelliseen kirjoittajaan siinä, että minustakin lopetus on usein koiralle parempi päätös kuin kodista toiseen kierrättäminen.

Tuolla logiikalla huostaanotetut/sijoitetut lapset, ja vanhemmalta toiselle pomppivat lapset pitäisi myös lopettaa.

ÄLKÄÄ OTTAKO NIITÄ ELUKOITA JOS ETTE JAKSA NIISTÄ HUOLEHTIA! Ja jos silti otatte, niin antakaa se hyvään kotiin, ei teillä ole oikeuttaa tappaa eläintä vain sen takia että itse kyllästytte niihin. Saatanan kusipäät.

Vierailija
56/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yhdyn muutamaan edelliseen kirjoittajaan siinä, että minustakin lopetus on usein koiralle parempi päätös kuin kodista toiseen kierrättäminen.

Tuolla logiikalla huostaanotetut/sijoitetut lapset, ja vanhemmalta toiselle pomppivat lapset pitäisi myös lopettaa.

ÄLKÄÄ OTTAKO NIITÄ ELUKOITA JOS ETTE JAKSA NIISTÄ HUOLEHTIA! Ja jos silti otatte, niin antakaa se hyvään kotiin, ei teillä ole oikeuttaa tappaa eläintä vain sen takia että itse kyllästytte niihin. Saatanan kusipäät.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta mikä siinä niin ärsyttää? Eläviä nisäkkäitä kumpikin ja geeniperimä jopa 95% sama...

Vierailija
57/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin jättää koira kadulle, niin kuin Bulgariassa tai Kreikassa tehdään. Toivottavasti eivät hanki heti uutta lemmikkieläintä, saatika harkitse lasta.

Vierailija
58/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellinen siis kirjoittajalle 26

Vierailija
59/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vs. lopetusasiaa täältä.

Minusta ehdottomasti terveelle, suht nuorelle, käytösongelmattomalle koiralle on aina parempi pyrkiä etsimään uusi koti kuin lopettaa terve eläin.

Nämä jutut siitä että kun tämä koira on niin yhden ihmisen koira eikä sopeutuisi muualle ja ikävöisi ikuisesti on ihan omistajien itserakasta mielikuvitusta. Joillekin ilmeisesti ottaa koville ajatella, että se koira ikävöisikin vaan ehkä viikon tai kuukauden ja sen jälkeen olisi ihan onnellinen uudessa hyvässä kodissa. Olen itse hoitanut useampia uudelleensijoituksia minulle eri syistä palautuneille kasvateilleni, eikä vakavia ongelmia ole koskaan ilmennyt. Ja jos nyt kävisi niin että niitä tulisi, niin ehtiihän sen koiran sitten lopettaa myöhemminkin. Elämälle on kuitenkin parasta antaa mahdollisuus, koska on äärimmäisen harvinaista ettei koira sopeudu.

Se on myös ihan hullua kun jotkut sanovat että kun ei voi koskaan olla varma onko se uusi koti hyvä että sen takia täytyy varmuuden vuoksi viedä piikille. Niin, tuolla logiikallahan meidän kasvattajien pitäisi lopetaa täysin kasvattaminen, koska pentuja myydessämme emme voi toki olla 100% varmoja onko kodit joihin pennut menevät, sittenkään hyviä. Jokaisella pidempään kasvattaneella lienee myös joitain kokemuksia, että huolella valittu koti onkin osoittautunut tavalla tai toisella huonoksi. Emme me silti pessimistisesti ala olla sitä mieltä että parempi vaan laittaa pillit pussiin, eikä koiran uudelleensijoitusta harkitsevankaan kannata. Pyytäkää apua koiranne kasvattajalta uuden kodin etsinnässä jos ette itse jaksa, useimmat varmasti auttavat oikein mielellään!

Vierailija
60/128 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä en pysty elämään ajatuksen kanssa, että rakas koirani meni esimerkiksi lopullisesti vanhemmille. En kestä ajatusta, että se tulisi iloisena ottamaan vastaan ja se pettymys kun lähtisimme, eikä sitä taaskaan otettaisi mukaan.

Sinä et pysyy elämään ajatuksen kanssa?!? Ja ainoa keksimäsi ratkaisu on, että viedään sitten nuori ja terve koira ( sydänystäväsi) lopetettavaksi? Onkohan sulla pikkuisen liian suuret luulot itsestäsi ja omasta rooliistasi? Se koira pystyy vallan mainiosti elämään täysipainoista elämää ilman sua ja väsynyttä vaimoasikin. Toivottavasti ette ikinä saa toista lasta, siitä ensimmäisestä kun ei voi koiran tavoin hankkiutua eroon..,