Kerrohan ihmeessä miten LAPSETTOMAT VIETTÄÄ JOULUA?
Haetteko ja imettekö energian ja innon perheiltä joissa lapsia vai pakenetteko tilannetta ulkomaille joulun viettoon..tuo on hankala juhla kun on niin perhekeskeinen..
Kommentit (33)
Ihan normaalisti sitä voi kaksi aikuistakin viettää.
Käydään haudoilla, koristellaan kotia, syödään hyvin, avataan lahjat ja vietetään iltaa uusien kirjojen/yhteisen leffan ja hyvän viinin parissa. Istutaan ja jutellaan.
Pistän aina äijän menemään mun puolesta äipän haudalle.Oli niin huonot välit etten halua äippää jouluna muistella.
Haetteko ja imettekö energian ja innon perheiltä joissa lapsia vai pakenetteko tilannetta ulkomaille joulun viettoon..tuo on hankala juhla kun on niin perhekeskeinen..
Miten ihmeessä ilon voi imeä lapsiperheeltä jouluna, vain olemalla paikalla? Vai että joulua pitäisi jotenkin paeta? Ihme ajatuksia. Itse juhlin mieheni kanssa milloin keidenkin lähisukulaisten kanssa (miehen sisko, oma veljeni, molempien vanhemmat) ja kokoonpanoon kuuluu lapsia jos niitä sattuu olemaan. Ei lapsettomat useinkaan ole perheettömiä vaikkeivat ole sitä perhettä itse perustaneet.
Aatonaattona valmistellaan jouluruokia ja käydään hautausmaalla.
Aattona syödään joulupuuroa takkatulen ääressä ja valmistaudutaan joulurauhan julistukseen lähtöön (Turku). Tullaan sieltä noin klo 13 ja aletaan valmistella ruokaa. Syödään ja avataan lahjat kuusen juurelta. mennään joulusaunaan ja illalla vielä syödään juustoja ja viiniä jne
Joulupäivänä meille tulee vieraita ja tapanina me mennään kylään. Ei eroa mitenkään siitä olisiko lapsia vai ei?
Ei kenelläkään voi olla niin huono mielikuvitus, ettei keksi miten joulua vietetään, jos ei ole lapsia. Sama joulu se on lapsettomillekin. Meteliä vaan on vähän vähemmän ja hässäkkää. Mutta perinteitä on helposti niin paljon, että kiirettä pitää, joten ei siinä ehdi oloaan yksinäiseksi tuntea (jos ap sitä haki, että lapsettomat varmaan surkuttelee vaan yksin pimeässä jouluttomassa kodissaan).
Kyllähän lapsettomia usein on perhe. Joko lapsuudenperhe tai sitten kahden aikuisen muodostama perhe.
En usko että kaikki lapsiperheet viettävät joulua tismalleen samalla tavalla niin miksi lapsettomatkaan viettäisivät.
Jouluna syödään hyvin, levätään, luetaan, jutellaan, pelataan tai tehdään sitä mikä huvittaa. Eivätkös lapsiperheetkin tee niin?
miesystävänsä kanssa siskon luoksen viettämään joulua ja imemään energiat lapsellisista. Niinkuin joka joulu viimeiset 10vuotta.
Mitä sellaista siinä on muuta kuin joulupukki, mitä ei ehkä aikuisten jouluun kutsuta
mutta oluen ja whiskyn voimalla homma toimii.
mutta oluen ja whiskyn voimalla homma toimii.
Lahjoja antaen, perheen kanssa ollen, syöden ja ihan kotimaassa, omassa kodissa tai venhemmilla. Ei joulun viettoon lapsia tarvita. Joulu ei ole tavaravuoren syytämistä pilteille.
Vietän joulua veljeni, sisareni ja heidän kumppaniedensa kanssa. Nykyisin mukana on jo kaksi lastakin veljeni puolelta.
Joskus olen viettänyt joulua perisuhteessa kahdestaan, kämppiksieni kanssa neljästään tai ihan sinkkuna yksinäänkin. Suurinpiirtein samat rutiinit joulussa on välittämättä millä kokoonpanolla sitä vietetään. Yksinään en tietenkään pelaa lautapelejä, mutta muuten, ei kummempaa eroa.
Siellä on porukkaa vauvasta mummoon. Teen osani hommista.
lapsi on isällään. Olen siis IHAN yksin ja aion nauttia telkkarin kattomisesta ja viinistä. Mitään muuta en joulun eteen tee.
Ensin syömään mun vanhemmille ja pukkia odottamaan, missä oli aina myös joku mun sisaruksista lapsineen. Joskus jäin sinne yöksi, joskus lähdin kotiin ja joskus baariin.
Eihän toi nyt mikään ongelma ollut.
vai onko hänellä ollut aina lapsia?
(vai mitä tällä aloituksella haetaan, kenties ehdotuksia omaan joulun viettoon?)
sunkin lapset on joskus aikuisia, vai rupeatko marttyyrimummoksi joka märisee lapset hulluuden partaalle jos eivät tule teille jouluksi
On tainnut ap:llä mennä käsitteet sekaisin. Lapsi ei ole yhtä kuin perhe. Perhe käsittää hieman laajemman kokonaisuuden.
Lapsiperheessä joulurauhaa ei voi kokea nimeksikään, joten nyt tuntuu oikein ihanalta, kun se vaihe on takana ja vietämme lapsetonta joulua. Voi viimeinkin oikein nauttia kaikesta, kun ei tarvitse huolehtia, että joka lapsella on varmasti koko ajan kaikki hyvin.
Vaihtoehtona on tietenkin myös sukujoulu, kuten useimmilla lapsettomilla. Nyt kokeilemme kuitenkin tätä kahden aikuisen joulua.
Olen muuten viettänyt joulua myös aivan yksin sinkkuvuosinani. Silloin jouluuni kuului ohjelmaa myös ystävien kanssa, mutta palasin aina tyytyväisenä kotiin.
siirtyä takavasemmalle viimeistään eläkepäivien koittaessa n.12vuoden kuluttua mennään Thaimaaseen mekin jouluksi.Pikku hiljaa kun joka vuosi säästää n.1000e niin on matkabudjetti kasassa 10vuoden kuluttua tehtävälle matkalle.