Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hitto kun kieleni on köyhää

Vierailija
02.11.2011 |

niin suomi kuin englantikin. Ja työhöni kuuluu myös kirjoittamista :(

Miten saisin sitä rikastettua? Varmaan vaan lukemalla lukemalla vielä kerran lukemalla. Mutta sanat ja ilmaisut eivät vaan jää päähän.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat yhteyden sisimpääsi ja mielenkiintoista tekstiä alkaa tulla.

Vierailija
2/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat yhteyden sisimpääsi ja mielenkiintoista tekstiä alkaa tulla.

hitsit kun. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolle oikein mitään voi. Jos on tyhmä pää ja olematon mielikuvitus, ei sitä kummoisia voi kirjoittaakaan. Tyydy siihen että olet tyhmä, ja pidä turpasi kiinni sen sijaan että lähetät tylsää paskaasi muiden luettavaksi.

Vierailija
4/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiroa oikein kunnolla niin että ärrät pärisee. Se vapauttaa ainakin minulla ns. kirjailijan blokin... Kyllä sinunkin päässäsi on vaikka minkälaista kirjallista lahjakkuutta kun vaan vapautat sen.

Vierailija
5/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä av:lla kielestä keskustellaan lähinnä erittäin normatiivisessa hengessä. "Tuo ei ole suomea" on yleinen kommentti, kun kyseessä on joku murresana, ilmaus, joka ei kuulu huomauttajan sanavarastoon tai oikeakielisyysvirhe.

Musta tärkeintä on kirjoittaa sellaista kieltä, joka on itselle luontevaa. Yksinkertainenkin on kaunista. Mun mielestä on tärkeää käyttää sanoja ja fraaseja täsmällisesti ja oikein, panosta siihen! Jos tosiaan kirjoitat työksesi, osta sanakirjoja. Hyviä suomen sanakirjoja ovat Perussanakirja ja Kielitoimiston sanakirja.

Vierailija
6/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kotisivu.lumonetti.fi/eaa/Hamarat.htm

"Jonossa kuin köyhän talon porsaat"

Heh, kirjoitustehtävä: kirjoita av:lle tarina, jossa yli 10 näistä esiintyy..

Vierailija
7/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiroa oikein kunnolla niin että ärrät pärisee. Se vapauttaa ainakin minulla ns. kirjailijan blokin... Kyllä sinunkin päässäsi on vaikka minkälaista kirjallista lahjakkuutta kun vaan vapautat sen.

Ääneen vai mielessäsi?

ap

Vierailija
8/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tärkeää käyttää sanoja ja fraaseja täsmällisesti ja oikein, panosta siihen! Jos tosiaan kirjoitat työksesi, osta sanakirjoja. Hyviä suomen sanakirjoja ovat Perussanakirja ja Kielitoimiston sanakirja.

sanontoja ja fraaseja?

ap

Vierailija
9/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aku ankkaa, siinä on oikeaa ja rikasta suomea eikä lukeminen hiostuta

Vierailija
10/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tärkeää käyttää sanoja ja fraaseja täsmällisesti ja oikein, panosta siihen! Jos tosiaan kirjoitat työksesi, osta sanakirjoja. Hyviä suomen sanakirjoja ovat Perussanakirja ja Kielitoimiston sanakirja.

sanontoja ja fraaseja?

ap

ei kaksikielisiä.

Mun mielestä sanonnat ja fraasit ovat vähän yliarvostettuja, monet ihmiset käyttävät niitä ymmärtämättä kunnolla niiden merkitystä. Lisäksi on vaikeaa saada kieltä kuulostamaan tuoreelta, jos käyttää paljon kliseisiä tai kuluneita sanontoja.

Tietenkin vieraan kielen kohdalla pitää opetella kaikenlaisia fraaseja ja idiomeja, mä puhunkin nyt lähinnä suomen kielestä (se on varmaan äidinkielesi).

Vierailija
11/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääneen vai mielessäsi?

ap

Joten annan tulla ääneen. Ehkä mielikuvakiroilukin toimisi.

Vierailija
12/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanontoja ja fraaseja?

ap

ei kaksikielisiä.

Mun mielestä sanonnat ja fraasit ovat vähän yliarvostettuja, monet ihmiset käyttävät niitä ymmärtämättä kunnolla niiden merkitystä. Lisäksi on vaikeaa saada kieltä kuulostamaan tuoreelta, jos käyttää paljon kliseisiä tai kuluneita sanontoja.

Tietenkin vieraan kielen kohdalla pitää opetella kaikenlaisia fraaseja ja idiomeja, mä puhunkin nyt lähinnä suomen kielestä (se on varmaan äidinkielesi).

enkuksikin noita käyttää. ap (mutta sehän nyt tulikin toisessa viestissä).

Vierailija
13/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aku ankkaa, siinä on oikeaa ja rikasta suomea eikä lukeminen hiostuta

ap

Vierailija
14/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

wordin synonyymisanakirja. Mä katson myös ihan nettisanakirjasta, joka usein antaa monia käännösvaihtoehtoja. Käytän tätä myös suomen kielen synonyymien löytämiseen.

Englanninkielisessä tekstissä kopioin muiden vastaavien tekstien sanontoja ja muotoiluja. Tätä kehotti tekemään kirjoituskurssin opettaja.

Vierailija
15/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luo monipuolisesti proosaa ja runoutta, esseitä. Lue Kirsi Kunnasta, Ilpo Tiihosta ja Veijo Merta. Kue Kven Seitsemän veljestä ääneen - mitään niin hienoa kuin se kieli ei yksinkertaisesti ole.

Opettele ajattelemaan englanniksi, lue lastenkirjoja ja loruja, harrasteisiisi liittyviä kirjoja, katso telkkarin satoja englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstitystä, höpöttele yksin ollessasi englanniksi, kuvaile mitä olet tekemässä.

Kieli on ajattelun väline - mitä rikkaampi kieli, sitä sävykkäämmin voi ajatella. Eikä mikään pidä aivoja niin hyvässä kunnossa ja dementiaa loitolla kuin vieraan kielen opiskelu.

Don't give up! :)

Vierailija
16/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo sen laajemman sanavaraston monipuolisemmin käyttöön. En olisi sinuna huolestunut: jos kirjoitat työksesi, kielesi kehittyy koko ajan. Olet siinä suhteessa onnekas. Aika moni ihminen, joka ei lue, ei edes huomaa oman kielensä köyhyyttä.

Vierailija
17/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luo monipuolisesti proosaa ja runoutta, esseitä. Lue Kirsi Kunnasta, Ilpo Tiihosta ja Veijo Merta. Kue Kven Seitsemän veljestä ääneen - mitään niin hienoa kuin se kieli ei yksinkertaisesti ole.

Opettele ajattelemaan englanniksi, lue lastenkirjoja ja loruja, harrasteisiisi liittyviä kirjoja, katso telkkarin satoja englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstitystä, höpöttele yksin ollessasi englanniksi, kuvaile mitä olet tekemässä.

Kieli on ajattelun väline - mitä rikkaampi kieli, sitä sävykkäämmin voi ajatella. Eikä mikään pidä aivoja niin hyvässä kunnossa ja dementiaa loitolla kuin vieraan kielen opiskelu.

Don't give up! :)

olen verbaalisesti lahjaton ja huono kielissä (sille on syykin, lukihäiriö), mutta silti ei pidä antaa periksi. Kyllä meilläkin on jokin tapa oppia? ap

Vierailija
18/18 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikotietä onneen ei ole. Itse luin vähintään kirjan viikossa lapsena, siksi kieltäni kehutaankin rikkaaksi.