akateeminen äitini haukkuu ja halveksuu ammattikoulun käyneitä
eikä tajua sitä, että minä olen käynyt vain ammattikoulun.
Äitini ärsyttää minua mutta en voi sanoa sitä hänelle.
Kommentit (38)
On myös ammattikoulun käyneitä, fiksuja ja erittäin menestyneitä ihmisiä, jotka eivät vieroksu työntekoa.
Itselläni esimerkiksi "vain" ammattikoulun käynyt yrittäjäveli, joka tienaa meistä muista korkeastikoulutetuista sisaruksista parhaiten, on tienannut jo 10 vuotta =D
Ja vanhemmatkin ovat harvinaisen korekalle kouluttautuneita akateemisia, mutta arvostavat onneksi kaikkea työtä, eivätkä ole lapsellisia.
Sori, mut sille ei vaan voi mitään....
Mikset muuten hankkinut itse kunnon koulutusta?
että ilman ammattikoulua kukaan ei siivoaisi hänen työpaikkaansa, tyhjentäisi roskiksia, tekisi ruokaa ravintolassa, leikkaisi ja värjäisi hiuksia kampaamossa.
Eipä myöskään olisi kukaan opastamassa matkatoimistossa tai kohdemaassa. Voisi olla myös aika heikosti tavaraa kaupoissa kun kukaan ei ole lastaamassa ja purkassa laivoja sekä lentokoneita.
Näin esimerkkinä.
Ei ainakaan kolmea vuotta amiksessa. Suurin osa noiden ammattien harjoittajista ei ole käynyt minkäänlaista ammattikoulutusta.
Mun tuntemat ahtaajat ei ole käyneet edes amista, tosin tienaavat molemmat yli 80 000 e vuodessa silti mut eivät ole siihen amista tarvinneet
Porukasta puolet on mt- ja päihdeongelmaisia.
Just juttelin yhden fiksun sähkärin kanssa ja sanoi, että onneksi pääsi kesken opintojen oppisopimukselle. Sanoi, ettei ne tyypit siellä välitä mistään, ei kiinnosta mikään ja alkoi vaan nyppiä kanssaopiskelijat, kun asenne oli ihan pepusta. Ihmetteli, miksi ne käy edes koulua, kun ei kiinnosta kuin viina ja pinnaaminen. Siitä johdannaisena sanoi, että sama on syynä, miksi suurin osa rakennusalallakin on surkeaa työvoimaa. Onneksi joukossa on tunnollisia ja fiksujakin!
Ap, äitisi on oikeassa siinä suhteessa, että ammattikouluihin pesiytyy kyllä yhteiskunnan pohjasakkaa... Senkään takia en haluaisi lastani sinne, että en halua 16-vuotiaalle kaveripiiriksi narkkareita ja häiriköitä. Toki niitä on lukiossakin, mutta on ne muuten paljon parempaa seuraa keskinmäärin.
Kaikki koulutus on koulutusta ja enemmän kuin ei koulutusta. Koulutusjärjestelmä on myös muuttunut valtavasti. Jokainen oppilaitos on osa koulutuspolkua, ja niitä voi hyödyntää oman tarpeensa, halujensa ja edellytystensä mukaan.
Olen itse akateemisesti koulutettu ja opetin juuri muutaman kursin eräässä ammattioppilaitoksessa. Siellä oli niitä kympin oppilaita, jotka tiesivät, mitä halusivat ja olivat sitä itselleen hankkimassa.
Kumma ap ettei äitisi oppinut käytöstapoja korkeakoulussa:))
ne käytöstavat opitaan kotoa ja ovat sydämen sivistystä.
Joskus kyllä saattaa moukkaperheistäkin helmiä pulahtaa, kuten tästäkin ketjusta voi päätellä.
Kyllä taas huomaa mistä mammat ovat oman "sivistyksensä" hankkineet. Ilmeisesti myös teitä saa arvostella samalla tavalla yhden ainoan asian takia?
vaan kuusi vuotta ihan täyspäiväisenä opettajana. Eikä meidän koulussa ainakaan ollut mitään perusteita tällaiselle halveksunnalle. Vaikka joku pitäisikin ammattikoulua leikkikouluna, niin kyllä siellä suurin osa opiskelijoista on ihan kunnon ihmisiä eivätkä he ole tehneet mitään ansaitakseen tällaiset haukut.
Tuon leikkikoulu-vertauksen ymmärrän jossain määrin, sillä ei meilläkään oppilaille tullut usein mistään aineesta läksyä. Siltä osin koulunkäyntiin ei kyllä tarvinut panostaa kuin sen, että raahasi luunsa paikalle.
Mutta muuten sanoisin, että kyllä ne opiskelijat siellä ihan sen vuoksi oli, että oppisivat ammatin, valmistuisivat opinnoissaan ja pääsisivät elämässä eteenpäin työelämään.
Ei meillä kukoistanut tissi- / pillukeskustelut, tytöt ja pojat varmasti kiinnosti, mutta ei se aihe tunneilla mitään ongelmia aiheuttanut. Kaljakaan ei ollut tunneilla ongelma. Toki joku saattoi joskus krapulan takia olla pois, mutta mistä minä sen olisin tiennyt oliko syynä krapula vai oikea flunssa. Pääasia, että poissaolot eivät olleet ongelma.
Muutama tuhat oppilasta läpäisi mun kurssit tuona aikana kunnialla. Niitä, jotka eivät läpäisseet, ei ollut tuossa kuudessa vuodessa kuin muutama. Eli ihan asiansa hoitavia oikeita ihmisiä ne amisopiskelijatkin on.
Huhuh, ei ole ihme jos suomalaisten työn laatu on ihan persiistä nykyisin.
Lukio on täysin hyödytön työnsaantiin nykyään ja osa lukiolaisista menee luokion jälkeen ammattikouluun opiskelemaan ammattia.
Ammattikoulu on paikka lusmuille ja pummeille.
Ei hyvin mene ei. :)
Lukio on täysin hyödytön työnsaantiin nykyään ja osa lukiolaisista menee luokion jälkeen ammattikouluun opiskelemaan ammattia.
Ammattikoulu on paikka lusmuille ja pummeille.Ei hyvin mene ei. :)
Nuoria kiinnostaa vain isot palkat, mutta kukaan ei ole valmis tekemään sen eteen yhtään mitään.
niin aivan, ei mihinkään. Lukion jälkeen on se ammatti hankittava muualta...
kuin amiksesta valmistuneita, koska amislaiset eivät ole oppineet mitään kolmen vuoden aikana ja jos ovatkin niin ei niitä kiinnosta työnteko. Amistyttöjä kiinnostaa meikit, kikattelu ja miehet, amispoikia viina, autot ja pillu. Kummankaan ryhmän ajatusmaailmaan ei mahdu työnteko, opiskelu tai ylipäätään mikään järkevä ajatus. Lukiolaisilla on sentään yksi tavoite suoritettuna eli valkolakki, se osoittaa että heissä on jotain potentiaalia. Moni työnantaja on mullekin sanonut että amiksesta tulee nykyisin niin surkeaa ainesta, että itse joutuu jokaisen opettamaan uudelleen.
Miksikähän mun pomo ei ota kokin hommiin muita kuin alan käyneitä? Hällä on siis tiskareina, pakkaajina jne ollut kouluttamattomia ylioppilaita mutta ei ole ottanut heitä kokin hommiin. Kuulostaa aika uskomattomalta että kuka vaan vois huomenna hypätä mun tai miehen (auton korjaaja suomeksi sanottuna) hommiin. :/
Ammattikoulussa ei ole mitään vikaa
Ammattikoulusta on monille paljon hyötyä varsinkin kun siitä saa hyvää harjoitusta ammattiin ja valmiuden siihen. Ilman ammattikouluja meillä olisi todella paljon taitamattomia työntekijöitä joka paikassa. Se että väheksyy ammatikouluja on melko surullista sillä niistä on vain hyötyä ja joissain työpaikoissa se että on kouluttanut itseään "liikaa" on huononpi asia eikä pakolla oteta kyseiseen työhön.
Ammattikouluissa on kyllä monenlaista porukkaa on opiskelijoita joita ei kiinosta mikään ja on niitä jotka opiskelevat tosissaan ja ovat todella fiksuja. Lukioonkin mahtuu aina välillä opiskelijoita joita opiskelu ei kiinnosta joten se että on lukion käynyt ei aina tarkoita että olisi jotenkin parempi kuin ammattikoulun suorittanut mutta lukioon kyllä "yleensä " hakee sellaiset jotka tahtovat sitotua opiskeluun vakavasti tai niitä jotka eivät tiedä mitä muuta tehdä kuin mennä lukioon.
tämä ei ihan kuulu aiheeseen mutta viitsittekö käydä laittamassa nimenne tähän adressiin
http://www.adressit.com/ammatikoulun_arvostelun_sailyttaminen
[quote author="Vierailija" time="27.12.2011 klo 19:01"]
kuin amiksesta valmistuneita, koska amislaiset eivät ole oppineet mitään kolmen vuoden aikana ja jos ovatkin niin ei niitä kiinnosta työnteko. Amistyttöjä kiinnostaa meikit, kikattelu ja miehet, amispoikia viina, autot ja pillu. Kummankaan ryhmän ajatusmaailmaan ei mahdu työnteko, opiskelu tai ylipäätään mikään järkevä ajatus. Lukiolaisilla on sentään yksi tavoite suoritettuna eli valkolakki, se osoittaa että heissä on jotain potentiaalia. Moni työnantaja on mullekin sanonut että amiksesta tulee nykyisin niin surkeaa ainesta, että itse joutuu jokaisen opettamaan uudelleen.
HAH. Joillain aloilla voi työnantajat suosia ylioppilaita, kuten Siwan kassalla, mutta itse esimerkiksi opiskelin metsäkoneenkuljettajaksi, eikä kukaan työnantaja ota töihin alalle kouluttamatonta. Ne koneet ovat aika kalliita ja olisi hyvä, jos tietäisi miten niitä käytetään ennen, kuin menee töihin alalle. Alan valitsin, koska halusin ammatin jossa saa olla yksin.
Ammattikoulun käyneenä akateemisena halveksin niitä akateemisia, jotka halveksivat jotakin koulutuksen perusteella.