g. P. Puska vs. H. Anttila ja koulutustasosi
Esitän tämän kysymyksen nyt yksinkertaistaen, kummanko puolella olet? Kumpiko on oikeassa...Ravintoasioista ja kolesterolista on kyse. Näitä asioita seuranneet tietävät mistä on kyse.
Kommentit (47)
Olen sitä mieltä, että virallisia ravintosuosituksia saisi muokata vähähiilihydraattiseen suuntaan. Olen käytännössä huomannut miten paljon parempi olo on kun ei syö liikaa hiilihydraatteja. Elämäni oli yhtä ilmavaivojen ym. suolistovaivojen kanssa taistelemista kun söin enemmän leipää ja hedelmiä. Jos syön pussillisen irtokarkkeja, minulle tulee oksettava olo ja nukahdan heti jos menen pitkälleen. Suvussani on paljon diabetesta, joten varmaankin minulla on alempi hiilihydraattien sietokyky kuin jollain toisella. Haluan syödä vähemmän makarooneja, perunoita ja vaaleaa leipää. Ne vaan sopivat minulle huonosti ja väsyttävät. Jossain vaiheessa kokeilin karppaamista ja se sopi minulle erittäin hyvin. Kysyin lääkäriltä voinko jatkaa ruokavaliota ja hän sanoi, ettei suosittele kenellekään valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria. Sanoi, että voin jatkaa. En ole kuitenkaan pystynyt olemaan ilman pullaa ja karkkeja, kun niitä on vähän liikaa tarjolla joka puolella.
Akateemisesti koulutettu
tai valkoinen leipä? Pulla? Sokeri?
Jokaisen, joka kärsii ilmavaivoista, kannattaisi kokeilla leivän, perunan ja hedelmien vähentämistä ruokavaliosta.
Mieheni syö nykyisin vähähiilihydraattisesti ja entisestä selluloosatehtaasta tuli hajuton mies. Koko perhe kiittää. :D
On todella hieman hämmentävää, että kahdella tutkijalla - kumpikin arvostettu ja teeseineen uskottavan tuntuinen - on näin eri näkymykset. Itselläni ei ole koulutus- eikä kokemuspohjaa arvoida heidän väitteitään, joten jään omassa ruokavalion sunnittelussani jonnekin keskivaiheille ja yritän käyttää maalaisjärkeäni, vaikka se toki jää aika hataraksi perustaksi, myönnettäköön!
FM ja matkalla tohtoriksi minäkin eli väitöskirja esitarkastuksessa. En usko Puskan esittämiä tieteellisiä todisteita, sillä ne on tehty pitkälti tarkoitushakuisesti. Meidän halutaan syövän tietyllä tavalla, koska siitä on hyötyä tietyille tahoille.
Luuletteko, että esim. Heikkilä, Atkins tms. eivät tee/ole tehneet bisnestä? Rahaan se heidänkin ideologiansa pohjaa. Ja mitä useampi uskoo, niin sitä isompi tilipussi..
On todella hieman hämmentävää, että kahdella tutkijalla - kumpikin arvostettu ja teeseineen uskottavan tuntuinen - on näin eri näkymykset. Itselläni ei ole koulutus- eikä kokemuspohjaa arvoida heidän väitteitään, joten jään omassa ruokavalion sunnittelussani jonnekin keskivaiheille ja yritän käyttää maalaisjärkeäni, vaikka se toki jää aika hataraksi perustaksi, myönnettäköön!
Puska on THL:n johtaja, tutkimustaustalla.
ap
Koulutustaso: tohtori (lääketiede)
olen kansantaloustieteen ylioppilas.