g. P. Puska vs. H. Anttila ja koulutustasosi
Esitän tämän kysymyksen nyt yksinkertaistaen, kummanko puolella olet? Kumpiko on oikeassa...Ravintoasioista ja kolesterolista on kyse. Näitä asioita seuranneet tietävät mistä on kyse.
Kommentit (47)
En myöskään usko noihin kolesterolirajoihin, jotka meillä nykyään on voimassa. Takana on valtava bisnes ja rajaa on laskettu niin alas, että sadattuhannet terveet ihmiset alkavat syödä kalliita kolesterolilääkkeitä. Haitat ovat usein isommat kuin hyöty.
DI (täydentää edellistä vastaustaan)
FM ja matkalla tohtoriksi minäkin eli väitöskirja esitarkastuksessa. En usko Puskan esittämiä tieteellisiä todisteita, sillä ne on tehty pitkälti tarkoitushakuisesti. Meidän halutaan syövän tietyllä tavalla, koska siitä on hyötyä tietyille tahoille.
En myöskään usko noihin kolesterolirajoihin, jotka meillä nykyään on voimassa. Takana on valtava bisnes ja rajaa on laskettu niin alas, että sadattuhannet terveet ihmiset alkavat syödä kalliita kolesterolilääkkeitä. Haitat ovat usein isommat kuin hyöty.
Kalliita kolesterolilääkkeitä? Nehän on halpaa kuin saippua. Tai vielä halvempaa. 3 kuukauden lääkkeet alle 2 euroa.
Itse en kannata 100% Puskaa enkä kyllä Heikkilääkään. Enemmän kuitenkin Puskan puolella. Kukaan ravitsemustieteilijä ei käske syömään sokeria, valkoisia vehnäjauhoja ja muuta höttöä. Kevyttuotteiden puolestapuhja en ole. Normaalia puhdasta perusruokaa mahdollisimman pitkälle itsetehtynä. Kohtuudella rasvaa ja kohtuudella hiilihdraatteja tummista täydjuväviljoista.
Proviisori
ruokavalioon?
ruokavalioon kuuluu kaikenlaiset kevyttuotteet, joita karpit karttavat. Myös puhdas perusruoka on enemmän karppien heiniä.
No eikös esim rasvaton maito kuulu virallisterveelliseen?
Ja esim. erilaiset kevytjogurtit ja kaikenlaiset kevyet ruokakermat, joissa aidot ainekset on korvattu jollain teollisella moskalla.
ruokavalioon?
ruokavalioon kuuluu kaikenlaiset kevyttuotteet, joita karpit karttavat. Myös puhdas perusruoka on enemmän karppien heiniä.
Ja esim. erilaiset kevytjogurtit ja kaikenlaiset kevyet ruokakermat, joissa aidot ainekset on korvattu jollain teollisella moskalla.
ruokavalioon?
ruokakermaa, välillä oikeaa kermaa. Välillä maito on kurria, välillä kevytmaitoa. Välillä käytetään voita, välillä margariinia. Viljatuotteet pääosin taäysjyvää, mutta joskus sitä valkoista höttöäkin. Kohtuudella kuitenkin kaikkea. Ja kuvittelen jopa että meidän perheen ruokavalio on aika lähellä sitä virallisterveellistä. Itse olen kaloreita laskemalla pudottanut painoa jo 15kg. Mitään ruoka-ainetta ei ole fanaattisesti tarvinnut vältellä, ainoa mitä olen tehnyt on se etten mätä suuhuni herkkuja entiseen tahtiin.
En ole koskaan mennyt mukaan mihinkään villityksiin. Meillä syödään paljon tummaa leipää, puuroja, marjoja, perunaa, kalaa ja kasviksia. Hoikkia ja energisiä olemme koko perhe. En voisi kuvitellakaan rajoittavani väkisin ruokavaliota pelkkään rasvan ja proteiinin mättämiseen. Tietenkin mahdollisimman puhdasta ja lähellä tuotettua ruokaa.
FM
Kalliita kolesterolilääkkeitä? Nehän on halpaa kuin saippua. Tai vielä halvempaa. 3 kuukauden lääkkeet alle 2 euroa.
Kansakunnan tasolla summat alkavat olla aika mahtavia, vaikka yksilötasolla hinta voisikin kuukaudessa olla pieni. Se on valtava bisnes ja jotta rahantulo saadaan taattua, pitää hyväksyttävän kolesterolin raja laskea niin alas, että yhä useampi on "sairas".
DI
vaikka hänen retoriikkansa on vastenmielistä, kantansa liian jyrkkä ja suhtautumisensa vastapuoleen liian ylimielistä. (Kaksi viimeistä asiaa sopivat myös Puskaan.)
FM
Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että Pekka Puskalla on enemmän tutkittua tietoa taustallaan. En tosin pidä hänen jyrkästä tyylistään.
Itse kuljen kultaista keskitietä eli syön kaikkea kohtuudella.
Koulutus: FM, matkalla tohtoriksi
en tosin tarkoittanutkaan fanittamista. ap
ruokavalioon? Ei tarvis heitellä mitään mutu-tietoa. Ainakin tuntemani karpit korvaa sokerin makeutusaineilla ihan surutta. Ei taida olla ihan sitä perusruokaa.
joidenkin (ehkä karppaajien?) antama kuva virallisterveellisestä. Ihan virallinen taho sanoo, että ei rasvaisuutta (esim. jugurteissa) pidä makeutusaineilla korvata. ap
mutta kuka lienee H. Anttila?
Olen jo vastannut, mutta nyt vasta muistan että A. Heikkilähän se pitäisi olla.
No onneks olitte sentään niin fiksuja, että tajusitte.
terv. FM, ap hyvää matkaa FT:ksi ;)
ruokavalioon?
makeutusaineilla, mitkään makeutusaineita käyttävät "kevyttuotteet" eivät kuulu.
ap
Olen sitä mieltä, että virallisia ravintosuosituksia saisi muokata vähähiilihydraattiseen suuntaan. Olen käytännössä huomannut miten paljon parempi olo on kun ei syö liikaa hiilihydraatteja. Elämäni oli yhtä ilmavaivojen ym. suolistovaivojen kanssa taistelemista kun söin enemmän leipää ja hedelmiä. Jos syön pussillisen irtokarkkeja, minulle tulee oksettava olo ja nukahdan heti jos menen pitkälleen. Suvussani on paljon diabetesta, joten varmaankin minulla on alempi hiilihydraattien sietokyky kuin jollain toisella. Haluan syödä vähemmän makarooneja, perunoita ja vaaleaa leipää. Ne vaan sopivat minulle huonosti ja väsyttävät. Jossain vaiheessa kokeilin karppaamista ja se sopi minulle erittäin hyvin. Kysyin lääkäriltä voinko jatkaa ruokavaliota ja hän sanoi, ettei suosittele kenellekään valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria. Sanoi, että voin jatkaa. En ole kuitenkaan pystynyt olemaan ilman pullaa ja karkkeja, kun niitä on vähän liikaa tarjolla joka puolella.
Akateemisesti koulutettu
Olen sitä mieltä, että virallisia ravintosuosituksia saisi muokata vähähiilihydraattiseen suuntaan. Olen käytännössä huomannut miten paljon parempi olo on kun ei syö liikaa hiilihydraatteja. Elämäni oli yhtä ilmavaivojen ym. suolistovaivojen kanssa taistelemista kun söin enemmän leipää ja hedelmiä. Jos syön pussillisen irtokarkkeja, minulle tulee oksettava olo ja nukahdan heti jos menen pitkälleen. Suvussani on paljon diabetesta, joten varmaankin minulla on alempi hiilihydraattien sietokyky kuin jollain toisella. Haluan syödä vähemmän makarooneja, perunoita ja vaaleaa leipää. Ne vaan sopivat minulle huonosti ja väsyttävät. Jossain vaiheessa kokeilin karppaamista ja se sopi minulle erittäin hyvin. Kysyin lääkäriltä voinko jatkaa ruokavaliota ja hän sanoi, ettei suosittele kenellekään valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria. Sanoi, että voin jatkaa. En ole kuitenkaan pystynyt olemaan ilman pullaa ja karkkeja, kun niitä on vähän liikaa tarjolla joka puolella.
Akateemisesti koulutettu
tai valkoinen leipä? Pulla? Sokeri?
A.Heikkilä oikeilla jäljillä. Ja tätä ymmärtääkseen ei tarvitse tohtorin hattua.
t.FT (biologia)
Lähempänä Heikkilää kuin Puskaa. En syö margariineja enkä kevyt-tuotteita, vaan normaalirasvaisia maitotuotteita. Lisäaineettomuus on minulle tärkeää ja siksikään ei kevyt-tuotteita, jotka perustuvat usein lisäaineisiin. Kasviksia joka tapauksessa runsaasti, mitä molemmat heistä kannattavat.
DI