Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen töissä yläkoulussa ja minulla on positiivinen kuva nykynuorista

Vierailija
28.10.2011 |

Käyttäytyvät kohteliaammin ja reippaammin kuin vaikka 10 vuotta sitten. Tätä mieltä ollaan yleisestikin työyhteisössäni.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten oman nuoruuden, mut nyt vuosi sitten sain tai jouduin työni puolesta paljon tekemisiin nuorten kanssa. Olen ällistynyt. Nuo nuoret ovat jotenkin tosi fiksuja (yläeasteikäisiä) huumorintajuisia ja suorastaan ihania. Luulin ennen projektia, etten pärjäisi heidän kanssaan ollenkaan, koska mediasta saa käsityksen, että keskiverto nuori on niin kamala, ettei heitä kukaan kestä. Mut olin niin väärässä. Itsekin nuortuu kun on nuorten kanssa. :)

Vierailija
2/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden kyläkoulun ope paikallislehden haastattelussa täyttäessään pyöreitä vuosia. Siis että alakouluikäiset lapset ovat vuosien mittaan muuttuneet positiivisempaan suuntaan. Heistä on tullut välittömämpiä ja positiivisella tavalla rohkeampia. Ehkä maaseudulla asiat on paremmin?

Mutta toisaalta samaa on vuosikaudet sanoneet myös Provinssirokin järkkärit. Että vuosi vuodelta nuoriso käy fiksummaksi. Ja että paljon pahempia ovat tangomarkkinoiden keski-ikäiset ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

?????

Vierailija
4/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen itse asiassa samaa mieltä. Itse opetan vähän vanhempia ja on myös huomattavissa, että ilmaisutaidot ovat kehittyneet tosi paljon. Nykyään opiskelijat ovat valmiita pitämään jos jonkin sortin esitystä ja raporttia mistä vaan, eikä kukaan mumise esitelmiä papereihinsa. Eivät taida edes pelätä. Joskus tuntuu, että on menty liiankin pitkälle, kuten se opiskelija, joka päätti asia-aiheesta pidetyn esitelmänsä täysin asiaan liittymättömään karkkisateeseen suosionosoitusten saamiseksi. Mutta olihan se mielikuvituksellista.

Sen sijaan nuorten oman toiminnanohjaus ja oman ajankäytön suunnittelu ja ylipäänsä suunnitelmallinen toiminta tulevaisuuden eteen on jotenkin kadonnut kuin vesipisara Saharaan. Tuntuu siltä,e ttä mitä enemmän hops-palaveria järjestetään, ja mitä enemmän harjoitusta saadaa kurssimuotoisissa peruskouluissa ja lukioissa, sitä kykenemättömämpiä nämä ovat suunnittelemaan opintojensa suoritusjärjestystä, aikataulua tai saamaan aikaiseksi suunnittelemiaan suorituksia. Tuntuu siltä kuin nykyään pitäisi kädestä taluttaa opintoputken läpi. Mihin on kadonnut kyky lukea opintovaatimuksia, kurssitarjotinta ja kalenteria?

Vierailija
5/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on positiivinen kuva! Reippaita joo, mutta myös röyhkeitä ja nenäkkäitä. Mitään ei haluta tehdä itse, vaan odotetaan kaikkea valmiina.

Vierailija
6/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli aikuinen on positiivinen ja kannustava, niin saa nuorilta kaikkea sitä hyvää.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Nuoret tarvitsevat välittäviä aikuisia, eikä syyllistäviä ja tuomitsevia.

Nykyään aikuisten asenne nuoriin on huono ja sille asenteella saa paskaa niskaansa.

Vierailija
7/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli aikuinen on positiivinen ja kannustava, niin saa nuorilta kaikkea sitä hyvää.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Nuoret tarvitsevat välittäviä aikuisia, eikä syyllistäviä ja tuomitsevia.

Nykyään aikuisten asenne nuoriin on huono ja sille asenteella saa paskaa niskaansa.

Voi jeesus! Suosittelen lämpimästi kukkikselle retkeä yläkouluun!

Vierailija
8/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen (70-luvulla jne.) oli paremmat käytöstavat, mutta oltiin umpimielisiä. Nykynuoret on reippaita ja avoimia, suhtautuvat opettajaan mutkattomasti, mutta käytöstavat on ihan hukassa.... Sanoi, että kussakin ikäluokassa omat ongelmansa ja ei voi sanoa, että nää nykyiset lapset olisi läpimätiä entisiin verrattuna. Erilaisia vain, joissain asioissa parempia ja joissain huonompia.

Mitä yleiseen rutinaan tulee, niin kaikkihan nykyään rutisee. Tämä sama opettaja sanoi, että opettajan työt on lisääntyneet, mutta samalla opettajat unohtavat, että joka ammattissa on vaatimukset kasvaneet. Joillain ammattiryhmillä (opet ja sh:t esim.) on tapana itkeä koko ajan ammattinsa vaatimusten ja kiireen lisääntymistä. Todellisuudessa heidän tilanteensa on parempi suhteessa kuin monien muiden nykyään. Useimmissa ammateissa mennään vielä tiukemmalle verrattuna 20 vuoden takaiseen. Puhutaan ihan kuin muualla pärjättäisiin samalla kuin takavuosina ja vain näissä ammateissa olisi tullut joku maaginen vaatimusten kasvaminen irrallaan muusta yhteiskunnasta ja työelämästä.

Vierailija
9/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielikuvaa, että yläkouluissa olis täysi anarkia päällä ja kaikki vain haistattelisivat. Toki välillä joku huonosti käyttäytyvä murkkukin kohdalle osuu, mutta suurin osa kyllä varsin valveutuneita, fiksuja ja kohteliaita.

Vierailija
10/10 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut avustajana teineille ja tykkäsin kovasti hommasta.

Todellakin olen sitä mieltä mitä sanoin.

T.8