Varaanko jo lääkärin? Lapsettomuutta?
Olen 36v. Lasta yritetty jo puoli vuotta...
Minulla yksi murrosikäinen lapsi. Miehellä ei lapsia. Hyväksyy elämän vaikka lapsettomana. Minä haluaisin "vielä yhden".
Mies ei haluaisi tutkimuksia.
Rakastamme toisiamme.
Olen alkanut stressaamaan kierrosta ja koska kierto on täysin sekaisin, olen huolissani. Koskaan aikaisemmin, on elämäntilanne ollut millainen tahansa, ei kierto ole ollut sekaisin.
Anteeksi sekava selostus, itkettää.
Ensimmäinen & ainokainen tuli heti, ensimmäisellä yrityksellä.
Kommentit (7)
no jos sun kierto on sekaisin, niin ihan sen vuoksi kannattaa mennä lääkäriin.
varsinki tuon ikäsenä. Minusta ihan naurettavaa edes ajatella että tulisi heti raskaaksi. Itse sain eka lapsen 4 vuoden yrittämisen jälkeen ja nyt toinen tulossa niin et tulee 3 vuotta ikäeroa.. Ikää nyt 25. Ei se aina ole niin yksinkertaista.
hoitoihin kun vuosi oli kulunut. Olimme 24v, perusterveitä. Perehdyin silloin aika paljon lapsettomuushoitoihin ja kaikkialla oli oikeastaan sama ohjeistus, vuosi yritystä tai jos olet yli 35v, kuukautiskierron kanssa on ongelmia tai vahva epäily ettei tulisi onnistumaan luomuna. Nämä siis kunnallisella puolella, yksityisellähän palvelua saa koska vain, kunhan on valmis maksamaan.
Voisithan keskustella omalääkärin kanssa, jos saat lähetteen gynekologille, joka voisi määrätä teroluteja tai clomifeneja näin alkuun. Ystäväni söi puoli vuotta clomifeneja, kiertoja tukemaan ennenkuin menivät sitten ensimmäiseen inseminaatioon, kun tulosta ei syntynyt. Monilla on pelkkä clomifen tuonut toivotun tuloksen.
Olin samassa tilanteessa 35-vuotiaana. Lasta (molempien 1.) oli yritetetty noin vuosi. Kierto oli epäsäännöllinen. Menin lääkäriin ja sain kuurin, jolla kierto meni kohdilleen. Tulin lähes välittömästi raskaaksi. Eli suosittelen menemään heti lääkäriin hoitamaan kierron kohdilleen. Myös lääkäri oli sitä mieltä että hyvä kun menin
Lääkäriin kannattaa toki mennä, vaikka yksin, jos mies ei halua.
Aikaa on turha tuhlata odottamiseen, sillä käynti lääkärillä joka tarkistaa tilanteen ja kierron ja muut arvot ei todellakaan pahenna tilannetta. Jos ongelma on olemassa, niin luultavasti harmittaisi tulevaisuudessa iaka paljon jos vielä odottelisitte hoitoon hakemutumista.
Mutta tuossa voi olla vaikka kuinka monta eri vaihtoehtoa syylle:
- rouvan ikä (naisten hedelmällisyyshän alkaa laskea noin kolmen kympin paikkeilla)
- isännän ruuti ei ole riittävän kuivaa
- sinun stressaaminen
- sinun paino?
- ...
Ja toisaalta puolivuotta ei ole vielä kovin pitkä aika lapsen yrittämisessä.