Kotiäidit! Teettekö kotona kaiken?
Siis teettekö lastenhoidon ohessa kotona lähes 100%:sesti seuraavata asiat:
siivous
ruoanlaitto
kaupassakäynti
pyykinpesu
tiskaus (tai koneen tyhjennys ja täyttö)?
Mielenkiinnosta kyselen. Kertokaa myös miehenne työajat noin suunnilleen ja lapsienne ikä ja määrä.
Kommentit (33)
Mies töissä 07-17 työmatkat siis mukaanlukien.
Minä käyn kaupassa ( joskus toki mieskin ) ja huolehdin ruuat pöytään arkisin. Viikonloppuisin mies hoitaa ruuanlaiton mielellään. Ja toisinaan minä olen viikonloput töissä.
Pyykinpesusta ja viikkauksesta vastaan minä. Mies silittää itse omat paitansa.
Arkisiivouksesta vastaan minä. Viikonloppuisin siivoillaan yhdessä.
Isommat lapset harrastaa paljon ja harrastuksiin kuskaamisista huolehditaan yhdessä.
Mitä lasten kanssa tekemiseen tulee, niin mies käy lasten kanssa uimassa, metsäretkillä, kylpylässä jne. todella paljon.
En koe, että harteillani olisi kohtuuton taakka :) Huolehdin mielelläni kodistani ja perheestäni. On ihanaa olla kotona vastaanottamassa pieniä koululaisia.
Vastapainoksi käyn omissa urheiluharrastuksissani 4 - 5 x / vko. Töissä ollessani tuohon ei energiat tai/ja aika riittäisi.
siivous - siivoamme yhdessä
ruoanlaitto -pääsääntöisesti mies tekee joskus teen ite
kaupassakäynti -yhdessä käydään kaupassa
pyykinpesu -pesen pyykit itse, että ne tulee laitettua kuivuaan eikä vaatteet värjäydy toisistaan
tiskaus -tiskaan ite koska mies ei suostu uittamaan käsiään veteen.
Lapsia 2; 4kk ja 1v 4kk
mies työtön.
Meillä lapsia on 6.
Vauvaa lukuunottamatta lapset vievät omat pyykkinsä kaappeihin. Minä taittelen koreihin valmiiksi. Joskus auttavat muuten kotitöissä.
Käyn kaupassa yleensä vauvan kanssa päivällä.
Laitan lähes kaikki ruoat itse. Ja leivon vähintään kerran viikossa.
Kuskaan 5 päivänä viikossa harrastuksiin. Itse en ehdi harrastaa tällä hetkellä.
Miehen työ ja työmatkat vievät aikaa 6-16, joten hänellä menee aika paljon aikaa siihen.
Mies hoitaa astianpesukoneen täyttämistä ja tyhjentämistä, milloin ehtii ja auttaa viikonloppuna siivoamisessa.
Molemmat autamme myös lapsia koulutehtävissä.
Meillä on neljä lasta. Kolme vanhinta ja mies osallistuvat kotitöihin, mutta toki minä miehen työpäivinä teen reilusti enemmän kotitöitä ja hoidan lapsia kuin hän. Mieheni työaika on n. 7 - 8 tuntia päivässä.
Mutta mun silmään näytti aika pitkälti siltä, että jos mies tekee pitkää päivää, niin silloin kotiäiti tekee lähes kaikki noista hommista itse.
Jos taas miehellä tavallinen työaika eli n. 8 tuntia, niin siitä jää aikaa miehenkin osallistua. Tältä tää ketju mun mielestä on näyttänyt. Ja noin on meilläkin, että mies tekee pitkää päivää ja silloin ei oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin kotiäidin suoriutua kaikesta itse.
Mies käy töissä eikä koe että hänelle kuuluisi kotityöt. Joskus vapaalla tekee ruokaa.
Lapset 4v ja 1,5 v. Mies töissä n. 9-18 työmatkoineen, hyvin joustava työ, mm. 2 etätyöpäivää. 3-4 pvm ulkomaan työmatkoja n. joka toinen kk.
Meillä käy siivooja joka toinen vko. Välissä mies imuroi jos on tarve, tiskikone ym keittiön siisteys hoituu ehkä 80-20%, mä teen enemmän. Ruoanlaiton hoidan n. 90% minä, mut vkloppusin mies on sillon lasten kanssa. Ylipäätään häb on paljon lasten kanssa ku ei oo töissä. Viikolla käyn kaupassa lasten kanssa tai yksin ku mies on tullut töistä, vkloppuna yritän ettei tarvis käydä ettei mee siihen aikaa:) Vkloppuna mies vie esikoisen kahteen harrastukseen. Pyykkiä pestään melkeen fifty fifty, mä vähä enempi
Eli en tod tee kaikkea, ja paljon teen niin et voin tehdä ns rauhassa ku mies on lasten kanssa. Ja se siivooja nyt on ihana, en valita :)
Lapsia on kolme iältään 8, 6 ja 4 -vuotiaat ja odotan neljättä. Miehellä on 8-16 työ, lisäksi suht usein ylitöitä, mutta tekee niin, että menee mielummin 1-2 tuntia aikaisemmin töihin eikä venytä päivää iltapäivästä. Kotityöt jakautuvat tällä hetkellä suunnilleen näin:
- siivous; arkisin minä, viikonloppuisin kumpi ehtii tai yhdessä ja lapset siivoavat omat huoneet aika pitkälti
- ruoanlaitto; arkisin minä, viikonloppuisin mies tai sitten tehdään yhdessä
- pyykinpesu; yleensä minä
- tiskikone; molemmat + lapset
Teen kaiken,sehän on vähän niinkuin mun työni =)Mies käy kodin ulkopuolella töissä ja työpäivän pituus on aika usein jotain 12-13 tuntia,talvella normipäivät on jotain 10 tuntisia hänellä.
Viikoloppuisin mies kyllä valmistaa ruuan ja silloin käydään yhdessä kaupassa jne.Mutta arkipäivisin minä hoidan kodin käytännössä kokonaan ja lisäksi vielä lasten kuskaaminen kouluun ja kerhoon.
Meillä lapset ovat 7v.5v. ja 6kk.
Ap:n mainitsemista kotitöistä ainoa johon mies säänöllisesti osallistuu on kaupassakäynti. Kaupassa käydään kerran tai pari viikossa. Minä hoidan kaikki siivoomiset, ruoanlaittamiset, tiskaamiset, pyykkäämiset, ja imuroin joka kolmas päivä (meillä on koira)... Mies tekee jotain kotiaskareita silloin tällöin jos pyydän. Hän on yksityisyrittäjä ja on joskus töissä aamut sekä illat, viikonloppuisinkin on usein töitä. Onneks nyt syksyllä jää iltahommat suurimmaksi osaksi pois. Me sovittiin että kun jään äitiyslomalle/hoitovapaalle niin minä hoidan kodin. Meillä on yksi lapsi, 8kk.
Lapset 7- v., 3- v. ja pian 2- v.
Kaupasta saattaa esikoinen hakea helppoja ostoksia. Muuten mies, minä tai käydään koko perhe/ osa perheestä.
Minä tykkään käydä yksin ostamassa isoimmat ostokset koska se on silloin pikasinta ja saa olla hetken kuuntelematta kaupassa mitä lapset milloinkin tahtoo saada. Omaa aikaa? ;)
Esikoinen ja 3- vuotias auttaa kykyjen mukaan ruuanlaitossa. Mies osaa kokata siinä missä minä mutta yleensä laitan kaikki valmiiksi kun mies tulee töistä.
Viikonloppuna tehdään enempi pihatöistä ja silloin monesti mies tekee ruuan ja minä kykin pihassa muksujen kanssa.
Tiskit jokainen laittaa koneeseen ja esikoinen voi tyhjätä myös sen, 3- vuotiaan pravuuri on ottimien laittaminen paikalleen ja lapsien lautaset + mukit lapsien astioitten paikkaan pistäminen, olen kaapista varannut heille oman tilan.
Siivoamisessa lapset noukkii lattian tyhjäksi, kiikuttaa roskia roskikseen ja auttaa taitojensa mukaan vaikka imuroimisessa ja pöydän pyyhkimisessä.
Toivonmukaan näistä pojista kasvaa miehiä jotka osaa itsenäisesti palvella laiskaa vaimoa jolla peukalo keskellä kämmentä (voi sitten alkaa vaikka yh-isäksi pienellä kynnyksellä)!
siivous: yhdessä siivotaan isommat siivoukset eli imuroinnit ja lattian pesut, mä yleensä siivoan vessat. Päivittäistä tavaroiden paikoilleen vientiä harrastetaan iltaisin molemmat, ehkä mä vähän enemmän.
ruoanlaitto: arkiruuan teen aika poikkeuksetta minä, mies tekee yleensä iltaisin tai viikonloppuisin jotain spesiaalimpaa.
kaupassakäynti: minä. Ehkä n. kerran kuussa käydään koko perhe. Mies käy kyllä maitokaupassa kun pyydän tuomaan tullessaan mutta mä hoidan pääasiallisesti nämä isommat ostokset.
pyykinpesu: kumpi ehtii, minä varmaan useammin.
tiskaus (tai koneen tyhjennys ja täyttö)? Molemmat suunnilleen yhtä paljon.
Meillä miehellä on päivystysluonteinen työ eli saa olla kotona mutta puhelimen päässä pitää olla. Meillä on juuri rakennettu okt joten pihahommia vielä riittää ja siellä miehen aika pääasiassa menee. Tulee auttamaan jos tarvin apua lasten päiväunille saamisessa ja iltaisin on kiitettävästi apuna ja paikalla syöttämisissä, kylvettämisissä, vaipan vaihdoissa ja nukuttamisissa. Lapset 2v2kk ja 5kk. Mä olen tyytyväinen tähän asiaan näin. Me ehditään myös ulos kaksikin kertaa päivässä jos vaan halutaan mennä se toinenkin kerta, yleensä kuitenkin aamupäivisin vaan ulkoillaan. Mut luulen että se johtuu ihan siitä että otan rennolla kädellä noiden kotitöiden hoitamisen ja mies tosiaan osallistuu paljon vaikka tosta listasta ei nyt ihan sellasta käsitystä saanutkaan :D
4 lasta, 12-v. 10-v, 7-v ja 3-v.
Itse olen kotiäitinä ja teen paljon asioita, mutta kyllä meillä yritetään tehdä yhdessäkin asioita ja opettaa niitä lapsillekin. Mutta viikkosiivous tehdään miehen kanssa yhdessä, koska mun selkä ei kestä koko kämpän imurointia, joka päivä kuitenkin imuroin keittiön ja eteisen, sen selkä kestää.
Mä teen arkisin ruuat ja mies aina viikonloppuisin.
Itse huolehdin pyykinpesusta, mies kyllä laittaa koneen päälle, jos pyykit lajiteltu omiin kasoihin ja ohjeet niissä.
Kaupassa käy se, joka ehtii.
Astianpesukoneen tyhjentämisestä meillä huolehtii kaksi vanhinta lasta. Samoin rosikien viemisestä ja kukkien kastelusta.
Itse siivoilen joka päivä tavaroita paikoilleen, ettei olis sitten kerralla niin kauhea urakka.
Lapset siivoilee omat huoneensa, mä toki autan kahta nuorinta, mutta isommat siivoaa omansa.
Miehelläni on oma firma, joten joskus pystyy olla viikollakin kotona, usein kuitenkin työpäivät on tuonne klo 17 asti. Yhtenä päivänä viikossa on aamupäivän kotosalla niin, että me saadaan viikkosiivous tehtyä.