Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit! Teettekö kotona kaiken?

Vierailija
28.10.2011 |

Siis teettekö lastenhoidon ohessa kotona lähes 100%:sesti seuraavata asiat:

siivous

ruoanlaitto

kaupassakäynti

pyykinpesu

tiskaus (tai koneen tyhjennys ja täyttö)?

Mielenkiinnosta kyselen. Kertokaa myös miehenne työajat noin suunnilleen ja lapsienne ikä ja määrä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 1v4kk ja 5v. Miehen työajat 6-14 ja 14-24 (on siis vuorotyö.

Siivous on pääsääntöisesti minun vastuullani, koska minulla ja miehellä on todella erilainen näkemys siisteydestä. Jos mies saisi päättää, täällä mm. imuroitaisiin kerran kuukaudessa.

Ruuanlaitto on miehen vastuulla. Tekee joko ennen töihin lähtöä tai tultuaan töistä.

Pyykinpesu on myöskin minun vastuullani. Otin sen harteilleni sen jälkeen kun mies tarpeeksi montaa kerta löi tummat ja vaaleat samaan koneelliseen ja lopputulos lienee selvä.

Tiskoneen täyttö ja tyhjennys ovat pitkälti miehen hommia. En ole tainnut kuin muutaman kerran täyttää sen ja ehkä viisi kertaa tyhjentää.

Voisi sanoa niin, että keittiö on miehen "vastuualue", lopusta huolehdin minä. Me emme kuitenkaan orjallisesti näitä noudata vaan välillä mies saattaa intoutua imuroimaankin =)

Vierailija
2/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 1v4kk ja 5v. Miehen työajat 6-14 ja 14-24 (on siis vuorotyö.

Siivous on pääsääntöisesti minun vastuullani, koska minulla ja miehellä on todella erilainen näkemys siisteydestä. Jos mies saisi päättää, täällä mm. imuroitaisiin kerran kuukaudessa.

Ruuanlaitto on miehen vastuulla. Tekee joko ennen töihin lähtöä tai tultuaan töistä.

yhdessä. Johtuen ihan siitä, että kauppa on sen verran pitkällä että sinne pitää mennä autolla ja minulla ei ole ajokorttia.

Pyykinpesu on myöskin minun vastuullani. Otin sen harteilleni sen jälkeen kun mies tarpeeksi montaa kerta löi tummat ja vaaleat samaan koneelliseen ja lopputulos lienee selvä.

Tiskoneen täyttö ja tyhjennys ovat pitkälti miehen hommia. En ole tainnut kuin muutaman kerran täyttää sen ja ehkä viisi kertaa tyhjentää.

Voisi sanoa niin, että keittiö on miehen "vastuualue", lopusta huolehdin minä. Me emme kuitenkaan orjallisesti näitä noudata vaan välillä mies saattaa intoutua imuroimaankin =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivous - mies imuroi ainakin kerran viikossa

ruoanlaitto - mies laittaa itselleen voileipiä, tarjoilee välillä lapsillekin iltapalaa, mutta minä laitan ruoat melkein aina. mies osaa tehdä joitakin ruokia, jos on tarve.

kaupassa käynti - minä. pyynnöstäni mies. mies tuo autolla isoja juttuja kuten vessapapareita. mies hoitaa auton ja lisättäköön tähän, että kuskaa vanhinta lasta harrastuksiin.

pyykinpesu - minä. mies laittaa puhtaat pyykkinsä kaappiin ja silittää suurimman osan työpaidoistaan. minä hoidan loput.

miehellä menee töissä työmatkoineen 10-11 tuntia viitenä päivänä viikossa. pitää kaikki liikenevät lomat, jolloin elämme "lomarytmillä" ja kotitöidenjako on toinen.

kolme lasta 2 v, 4 v ja 7 v.

Vierailija
4/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kaksi lasta, 3v. ja 1v. Mies töissä joka päivä n. klo 9.30-20.00. Minä töissä kerran viikossa klo 13.00-22.00, muuten kotona.

Minä hoidan kaikki em. asiat käytännössä yksin, mies toisinaan auttelee minkä kerkiää. Viikonloppuna kaaos on järjetön, kun meininki on se, että kaikki elävät rauhassa omiaan ja minä siivoan. Toisinaan mies kyllä sunnuntai-iltana järjestää viikonlopun sotkut pois.

Olen tosi paljon ihmetellyt, kun täällä kotiäidit ehtii ulkoiluttaa lapsia kaksi kertaa päivässä, pitää kodin tip top -kunnossa yms., mutta vasta nyt tuli mieleeni, että kaikki eivät ehkä ajattele kuten minä, eli että kotiäidin pitäisi tehdä kaikki.

ap

Vierailija
5/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että se lasten reilu ulkoiluttaminen on osaltaan yksi avain tuohon kodin kunnossa pitämiseen. Jos saat ihmiset ulos talosta useaksi tunniksi päivässä, tulee sotkua paljon vähemmän, lapset on rauhallisempia ja itsekin aavistuksen virkeämpi, kuin jos olette sen ajan sisällä ja yrität siivoilla siinä muun puuhan lomassa. Jos pidät tiukasti kiinni päivärutiineista ja pidät itsesi kiireisenä koko päivän, saat aikaan enemmän, eli todennäköisesti myös siivoat, ripustat pyykit, kokkaat jne. tehokkaammin. Toisaalta saat iltaan, päiväuniaikaan ja ehkä aamuunkiin vähän lapsivapaata aikaa.

Pyri siihen että siivoat mahdollista sotkua ja epäjärjestystä aiheuttavat asiat heti välittömästi pois, siisti ympäristö ruokkii siisteyttä ja sotkut synnyttävät lisää sotkua. Vie mennessäs ja tuo tullessas, jos näet jonkin epäkohdan/askareen jonka hoitamiseen menee alle 3 min, tee se heti kuntoon. Ota myös vanhempi lapsi mahdollisuuksien mukaan apuun, keräämään leluja tai vaatteita leikin tai kilpailun varjolla. Kun siivoaa usein = koko ajan jotain pientä, ei puunaamiseen ja nyhertämiseen mene sillä lailla aikaa, kun säännöllisesti tulee käytyä jokainen siivottava paikka läpi. Joka aamu petien petaus, joka ilta lasten nukkumaan menoa ennen tai jälkeen koti siistiksi, eli vähintään tavarat, lelut, astiat, vaatteet paikoilleen pois lojumasta ympäri kämppää, joka ruokailun jälkeen pikapikaa keittiö ja ruokapöytä kuntoon. Pesukone pyörii ja tiskikone käy siinä sivussa. Ulkoilulle lähtiessä pikainen ryhtiliike sisätiloihin ja roskikset mukaan, ulkoa tullessa ulkovaatteet heti paikoilleen/pesuun/kuivumaan, hiekat imurilla tai harjalla tms. heti pois eteisestä. Ruokalista sellaiseksi että peruselintarvikkeilla saa pääasiat tehtyä helposti ja yksinkertaisesti, ettei tarvitse käydä useaan kertaan viikossa ostamassa jotakin pientä tai miettiä joka päivä mitä syötäisiin. Isoja satseja, niin saa lounaan ja päivällisen samasta ja vielä pakastinrasioita pakkanen täyteen.

Pari kertaa viikossa käyttää päiväuniajan esimerkiksi siihen että tekee ns. isompia hommia pikkuhiljaa kuntoon, kuten jotain saunan pesua, vaatekaappien järjestelyä, sormenjälkien pyyhkimisiä tms. Ei tarvitse ryntäillä koko aikaa stressaantuneena, vaan tekee hommat reipasta tahtia aina kun ei juuri tarvita lapsenhoitoon ja lepuuttaa aivojaan siinä samalla, toisaalta sitten kun on oltava aloillaan, niin rauhoittuu siihen hetkeen ja ottaa levon kannalta, esim. syömään yhdessä lasten kanssa tai juomaan kahvia tai pitämään lasta sylissä tai istumaan hiekkalaatikon reunalla.

Totta kai pitää kodin olla jollain tapaa järkevästi sisustettu, säilytystilaa riittävästi suhteessa tavaramäärään ja siivoustarvikkeet kunnossa jne. Ja pitää antaa myös armoa, jos ei ehdi kaikkea niin ei ehdi. Sanotaan vaikka että on flunssaa ja oksennustautia tai valvottava lapsi, silloin voi olla tärkeämpää lepo kuin sohvanalusen imurointi. Normaalitilanteessa viikonloppuinakaan ei silti saa antaa homman levähtää, menee koko viikko kiinni ottamisessa. Viikonloppuna voi vähän levätä, mutta silloinkin on tehtävä ne ilta- ja aamuryhtiliikkeet, keittiön järjestely ja pyykkäykset, tiskit vähintäänkin.

Vierailija
6/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies herää neljän maissa tekemään opintoja, ja jatkaa sitten siitä töihin/kouluun. Kotona neljältä. Ei vaan ole järkeä, että ne muutamat tunnit kun hän jaksaa olla hereillä, hän tekisi kotihommia, koska on parempi että hän on lasten kanssa.

En koe, että kotityöt hirveän raskaita olisi, mut tylsiä ja puuduttavia ne ovat. Kyllä mä usein luistan, esimerkiksi pyykkiä pesen pitkin viikkoa ja viikkaan vaan kerran viikossa ja ruokaa teen isoissa satseissa. Meillä ainoa rauhallinen aika tehdä asioita on aamuisin kun vauva nukkuu, ja jos tekisin sen hetken vain kotitöitä, tulisin hulluksi koska omaa aikaa ei olisi koskaan. Esimerkiksi tänään ei varmaan ulkoilla kuin puolisen tuntia, ennen kuin mennään kylään. Lasten pukemiset ulos on aina sen verran työläitä, etten tee niitä yhtään useammin kuin on pakko.

Vierailija
7/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous: siivoojat

Ruoanlaitto: minä, mutta aina kun paljon työmatkustava mieheni on kotona, hän

Kauppa: minä

Pyykki: minä/pesula

Tiskaus:kuka ehtii

Meillä mies töissä n. 8-18, työmatkoilla eli poissa usein

Lapsia 3

Lisäksi lasten harrastuksiin kuskaaminen: minä

Vierailija
8/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Siivous, kotiapulainen siivoaa, paitsi illalla siivoan illallisen jälkeen murut lattialta ja keittiön

-Kaupassa käyn lähes jokatoinen päivä itse

-Pyykinpesun hoitaa kone, ja silittämisen hoitaa kotiapulainen

-Tiskikoneen tyhjentää viikonloppuna joko minä tai mieheni, arkena kotiapulainen

-Mies on töissä viikolla noin 12-14 h päiviä.

Lapset yksi 3-vuotias ja yksi 6-vuotias

Vierailija
9/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siivoan, pesen pyykit ja hoidan kaupassa käynnit. Mies lähtee töihin n. klo 8.15 ja palaa n.klo 19.00. Kotona on 2,4v. lapsi ja kohta vauva, kaksi isompaa on koulussa. Pyykin pesu ja esim. astianpesukoneen täyttö ja tyhjäys menee siinä sivussa. Siivota koitan vähän joka päivä, ettei tulis mitään kamalampaa sotkua. Tavaroita saa aina järjestellä. Lauantaisin ei tehdä kotihommia (paitsi ehkä käydään kaupassa yhdessä jos on tarvis), vaan tehdään jotain mukavaa yhdessä. Mies käy kaupassa kyllä jos pyydän, tai imuroi jos pyydän tai auttaa muuten. Minä laita ruuatkin. Pidän ruuanlaitosta.

Siivous ei ole lempparijuttuni, mutta en koe sitä erityisen raskaaksi ja mieluummin asun puhtaassa kuin likaisessa kodissa. Ahdistaa, jos esim. vessat on likaiset tai likaisia vaatteita lojuis pitkin kämppää tai jos tiskipöytä tai ruokapöytä ois täynnä koko ajan.

Asiat soljuu siis kutakuinkin ok, mutta tilanne mutkistuu kun pieni vauva tulee. Tiedän käytännöstä, että ekat kuukaudet on taas yhtä selviämistä kunnes univelka hellittää ja vauva löytää rytmin. Meille tulee tn. siivooja auttaan kerran viikossa tekeen paremman siivon täksi ajaksi.

Vierailija
10/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 3 v ja 7 v. Mies vuorotyössä, klo 8-21 välillä tekee vuoroja.

Mies vie lapset hoitoon/kouluun aamuisin. Itse olen töissä 7-15.30 välillä ja kerran viikossa käyn iltakoulussa joten silloin olen koko päivän poissa.

Mies laittaa ruokaa jos en ole kotona. Imuroi joskus ( ehkä 1-2 x kk). Pesee pyykkiä ja tyhjentää astianpesukonetta sekä täyttää sitä.

Mutta silti minulle jää paljon enemmän hommia. Pyykkien viikkaukset kaappeihin, lakanoiden vaihto ja pesu ym. Ruokaa laitan pääsääntöisesti enemmän. Kaupassa mies käy pääasiassa. Toki itse myös käyn. Lapset hoidan pääasiassa minä toki miehen lukuisten iltavuorojen vuoksi.

Miehen mielestä siivous on imurointi... Itse taas meillän siivouksen: tavarat paikalleen. Roskat pois. Imurointi, vaatteiden pesua, lakanoiden vaihtoa, lattian pesu ja pölyjen pyyhintä, vessojen pesu ja mielellään vielä ne lavuaarit ja muutenkin vessan/kylppärin pinnat puhtaaksi.

Tänään työni jälkeen minua odottaa kaikki tämä jotta saisin edes vkl hengähtää lasten kanssa.

Ehkä vaadin liikaa.. 3 v uhmaikäinen ei helpoita asiaa yhtään sotkemalla koko ajan. Toki en kulje perässä ja kerää leluja.. Mieluummin tappelen hänen kanssa lelujen siivoamisesta, jospa joskus siitä näkyisi jotain hyötyäkin :D

Vierailija
11/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapset, 3 kpl ovat jo isohkoja, mutta ihan alusta saakka olen nuo tehnyt. Mies on vaihtelevasti 7-21 töissä. Joskus tekee pitkää päivää, joskus tulee jo viideksi kotiin. Aina tosin käy syömässä. Mies ei myöskään ole valvonut lasten kanssa, mutta mä olen saanut nukkua aina lauantaisin niin pitkään kuin haluan. Jos on ollut rankka päivä, niin en ole stressannut siivoamisesta ja JOS on tullut mahdollisuus päikkäreihin, olen nukkunut. En siis ole mikään ylisuorittava tärkeilijä, jonka kodin pitää olla tiptop koko ajan. Lapset ovat aina etusijalla, ei se mitä muut ajattelevat.

Vierailija
12/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies osallistuu ruoan laittoon ja käy kaupassa. Siitä todella suuri apu. Myös hoitaa astianpesukoneen. Mutta ei yhtään siivoa muuten eikä pese pyykkiä. Olen tyytyväinen, mun ei tosiaan tarvitse tehdä kaikkea itse. 3 lasta.

Vierailija
13/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies auttaa aina kun sattuu olemaan kotoan tehdessäni jotain.

Miehen työaika on 7:30-16:00. Lapsia on yksi, 2,5v.

Siivotaan usein yhdessä, mutta ruuan teen yksin viikolla, koska teen sen valmiiksi kun mies tulee kotiin.

Mies kyllä viikkaa vaatteitaan kaappiin tai ripustaa pyykkiä ilman mitään mutinoita tai sanomisia jos on kotona jomman kumman ollessa ajankohtaista.

Ennen tiskasikin silloin tällöin oma-alotteisesti mutta nykyään laittaa vain tiskinsä suoraan koneeseen.

Siivoaa illalla lapsen leluja paikoilleen kanssani ellei sitten ole vahtimassa lapsen suihkussa puljaamista.

Kaupassa käydään kerta viikkoon viikonloppuna ja mennään yhdessä jotta mieskin voi sanoa mielipiteensä tulevan viikon ruokiin ja valkata välipalansa ja mahdollisia eväitä töihin.

Vierailija
14/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän siellä kotona ollaan!

Vierailija
15/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 3v. ja 1v.

Siivous: Yhdessä, minä siivoilen pieniä juttuja viikolla, jos ehdin. Isompi ja perusteellisempi viikkosiivous torstaisin tai perjantaisin

Ruoan laitto: Pääsääntöisesti minä, mutta mies kyllä myös osaa laittaa ja tekeekin sitä melko usein tai on vähintäänkin apuna

Kaupassakäynti: Viikolla mies, minä saatan käydä viikonloppuisin

Pyykinpesu: Minä

Tiskaus: Minä

Mies töissä yleensä ma-pe klo 7-16, joskus 9-17. Lauantaisin joskus töissä 9-14 (ehkä kerran kuussa), mutta silloin on yleensä viikolla vapaapäivä.

Vierailija
16/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä se tarkoittaa sitä, että vauva herättelee yöllä moneen kertaan. Silloin mulla ei kerta kaikkiaan riitä energia kaikista kotitöistä suoriutumiseen, sillä minä kestän varsin huonosti yöheräilemistä.

Tällä hetkellä sitten mies hoitaa lähes kaikki ruuanteot ja tiskit. Minä hoidan kaikki pyykit ja lasten (3 kpl) asiat. Siivoukset ja kaupassa käynnit menee suunnilleen puoliksi.

Kun talossa ei ole vauvaa, niin silloin kyllä lähes kaikki tulee tehtyä itse ja mies saa keskittyä paremmin töihinsä. Mies sitten tekee ruokaa vain jotain kerran kuussa ja siivouspäivän aattona keräilee lasten kanssa leluja.

Vierailija
17/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdin ruokailusta ja kaupassakäynnistä ja koneet hoitavat tiskit ja pyykinpesun, mutta siivooja siivoaa ja silittää kahdesti viikossa. Miehen työajat suurinpiirtein 8-16/17 tai oikeastaan sillä ei työaikaa olekaan, jos ihan tarkkoja ollaan, koska on johtotehtävissä ja siellä tehdään hommia silloin kun hommia on.

Lapsia kolme, kaikki kouluikäisiä.

t. rikas ja laiska akateeminen kotiäiti

Vierailija
18/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teettekö lastenhoidon ohessa kotona lähes 100%:sesti seuraavata asiat:

siivous

ruoanlaitto

kaupassakäynti

pyykinpesu

tiskaus (tai koneen tyhjennys ja täyttö)?

Mielenkiinnosta kyselen. Kertokaa myös miehenne työajat noin suunnilleen ja lapsienne ikä ja määrä.

Mies on yrittäjä. Lapsia on kolme. Nuorin on vauva, vanhin on teini ja sitten yks siltä väliltä.

Vierailija
19/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein kaikki muut kotityöt paitsi imuroinnin, joka rasittaa selkääni. Meillä imuroidaan kerran viikossa. Kaupassa käydään yhdessä, koska mies tykkää kaupassa käynnistä.

Vierailija
20/33 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tykkään viettää aikaa perheeni kanssa. Eli teen kotityöt mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Perjantaina teen kunnon siivouksen ettei viikonloppuna tarvitse edes imuroida ellei tule vieraita. Mun mielestä on tylsää alkaa pesemään pyykkiä tai moppaamaan lattiaa, kun voi tehdä läheistensä kanssa jotain hauskaakin. Ehkä siksi mun mies pääsee niin helpolla eikä hänen tarvitse tehdä kotitöitä sisällä ollenkaan. Viikonloppuisin toki tehdään ruokaa, mutta usein myös käydään ulkona syömässä tai syödään jotain nopeaa ja helppoa. Meillä syödään viikolla paljon paremmin ja silloin leivonkin melkein joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi