Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perusteleeko rasisti vihaa itselleen?

Vierailija
26.10.2011 |

Tänään on pohdituttanut tällainen, johon kuulisin mielellään muidenkin ajatuksia...

Minulla on ystävä, joka on kanssani hyvin samanlainen ajatusmaailmaltaan, paitsi, että hän on rasisti. Ei sillä, että hän koskaan myöntäisi sitä. Hän perustelee kovaäänisesti, ettei "pidä" tummaihoisista miehistä (en tiedä ulottuuko "pitämättömyys" myös naisiin) koska hänen rakas ystävänsä on joutunut "sellaisen" raiskaamaksi.

Olen yrittänyt keskustella asiasta ja ymmärtää häntä, tiedustelemalla, vihaisiko hän nyt kaikkia ruotsalaisia, mikäli ruotsalainen raiskaisi hänen ystävänsä. Hän kuitenkin kiertää kysymykseni ja on selvästikin vain päättänyt vihata tummaihoisia (miehiä ainakin).

Haluaisin "käännyttää" ystäväni, sillä en ymmärrä rasismia millään tasolla. Voiko se, että hänellä on tällainen tekosyy, olla merkki siitä, että hän voisi oikeasti olla muut ihmiset sellaisinaan hyväksyvä ihminen? Jos vaan saan hänet ajattelemaan toisin. Kun kuvittelisin, että rasistit vihaavat ihan vaan huvikseen tai vihatakseen, ilman syytä... Edes huonoa sellaista. Olen pohtinut monesti, että voiko ystäväni olla parantumaton rasisti, jos hänellä on tarve selittää käyttäytymistään itselleen?

Hän on kotoisin pohjoisesta Suomesta ja pieneltä paikkakunnalta. Hänen vanhempansa ovat vanhoillisia ja vihaavat tummaihoisia ja homoseksuaaleja intohimoisesti, jonka vuoksi ajattelenkin, että ehkä hänet on vaan kasvatettu väärin ja aivopesty vihaamaan muita ilman syytä.

Tämä vaivaa minua siksikin, että minusta tuntuu, että ystäväni siirtää ennakkoluulonsa pojalleen, joka on toistaiseksi ihana ja avoin 4-vuotias. Kuulemma kaverini ei koskaan käskisi lapsensa vihata toista ihonvärin takia, mutta kyllähän lapsi varmasti ottaa mallia äidin käytöksestä, kun tämä kavahtaa tummaihoisia kohdatessaan. Kamalaa jos lapsi kasvatetaan jo pienestä asti vihamaan muita syyttäsuotta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rasisti ja ulkomaalaisvastainen.En kuitenkaan ole vihainen enkä vihaa ketään.

Rasismi pohjautuu aina pelkoon. Johonkin pelkoon.

Minä en pelkää mitään joten olen avoin ihan kaikelle, pelko ei rajoita elämääni.

Vierailija
22/36 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mielipiteitäni

* Humanitaarista maahanmuuttoa pitäisi rajoittaa voimakkasti

* Kaikkien Suomeen pysyvästi muuttaneiden tulee sopeutua suomalaiseen kulttuuriin, eikä pyrkiä muuttamaan suomalaista kulttuuria

* Somalien halu ja kyky sopeutua suomlaiseen yhteiskuntaan on erittäin heikko, siksi heitä ei pitäisi ottaa tänne ollenkaan

* islaminusko ja demokratia ovat lähtökohtaisesti risrtiriitaiset

* Romanien suurin ongelma koko Euroopassa ei ole sorto, vaan romanikulttuurin kyvyttömyys sopeutua modernin yhteiskunnan vaatimuksiin

* Lähtökohtaisesti kaikkia pitää kohdella arvostavasti yksilöinä; itse olen kaikille ystävällinen ja minulla oli pitkään kaverinakin Suomeen muuttanut gambialainen..

Mitä mieltä muuten ap olet näistä mielipiteistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymykseesi: mielestäni et ole rasisti, vaikka tekstissäsi on kyllä joitain rasistisia piirteitä.

Siihen, että vihaa tai ällöää tai mitä vaan, jotain rotua ihan vaan siksi, että hän edustaa kyseistä rotua, pidän rasismina. En tiedä missä virallisen määritelmän rajat menee, mutta itse en osaa ottaa kantaa poliittisiin näkemyksiin, sillä politiikka ei kiinnosta yhtään. Sitä, että jonkun maahanpääsyä rajattaisiin vain ja ainoastaan ulkonäön perusteella en voi ymmärtää, mutta kaiketi näissä otetaan huomioon muutakin kuin pärstäkerroin.

Uskontoasiaan sen verran, että antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Jos joku tekee jotain pahaa uskonnon nojalla toisille, se on mielestäni äärettömän väärin, mutta esim. islamin usko ei suoraan määrittele mm. naisen kaltoinkohtelua tai terroristisia tekoja, se on sitten ne uskonnon väärintulkitsijat erikseen.

Ymmärrän kyllä, että kulttuuriin tulee sopeutua - mutta vain jossainmäärin. Aivan outoa on, jos ei saa tuttaviaan tervehtiäkään itse sopivaksi näkemällä tavalla, kun se saattaa jotakuta loukata jollain tasolla.

Tunnetko montakin somalia, koska teet tuollaisen yleistyksen? Minä en, joten en ota kantaa muuten, muutakuin esittämällä epäilykseni, että halu sopeutua liittyisi mitenkään kansallisuuteen tai rotuun. Itse olen sitä mieltä, että vaikka 99% jostain kansallisuudesta käyttäytyisi tietyllä tapaa, sen ei pitäisi estää sen 1% joka käyttäytyy eritavoin pääsyä muihin maihin. Ja yleensä se on vielä se 1% jota yleisesti paheksutaan ja 99% leimataan siksi.

Siinä jotain ajatuksia... Nyt en ehdi kirjoittaa enempää. Palaan kyllä myöhemmin, jos jotain jäi vastaamatta tai on lisää kysyttävää.

- ap

Vierailija
24/36 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko turkkilaisten olevan arabeja tai kuuluvan johonkin muuhun etniseen ryhmään kuin "turkkilaiset". Jos ajattelit, niin olet ihan helvetin hakoteillä...

Vai viittaatko kenties muslimeihin? Onko miehesi muslimi?

Vierailija
25/36 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kuitenkaan yleisesti ajatella rasistina koska olen naimisissa mustan miehen kanssa. Mun ongelma onkin tasan mutut, eli esim turkkilaiset jne. en tiedä edes rodun virallista nimitystä. En mene lähelle, en halua olla tekemisissä, pelkään jos tulee vastaan.

Ongelma alkoi 14-vuotiaana kun kyseisen rodun edustaja raiskasi minut. Pari vuotta sen jälkeen yritin ihan tosissani päästä pelostani ja vihastani eroon ja ajatella että oli vain poikkeus ja kaikki ei ole samanlaisia. Ei kuitenkaan onnistunut, koska JOKAINEN mutu johon tutustuin oli samanlainen, eli todistivat vain ennakkoluulojani oikeaksi. Nykyään en halua enää lähelle. Ymmärrän, että kaikki ei ole samanlaisia, mutta en halua enää ottaa yhtään riskiä, ei ole sen arvoista.

Huolimatta siitä, että esim. afrikkalaiset raiskaavat huomattavasti enemmän kuin turkkilaiset Suomessa. Miten miehesi eroaa "mutusta", kun n. 90% suomalaisista kokee "mutun" olevan nimenomaan tummaihoinen?

Vierailija
26/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän sanaa rasisti itsestäni ollakseni reilu jota moni rasisti ei muuten ole.Enemmän on ihmisiä jotka väittävät julkisesti ettei ole mut sit "salaa" puhutaan ja tehdään asioita.

Mun rasismi on lähinnä sitä et vastustan rotujen välisiä liittoja ja erityisesti pidän vastenmielisenä mustan ja valkoisen tai valkoisen ja aasialaisen jälkeläisiä.Mielestäni natsisaksan rodunjalostusopissa oli paljon hyvää.Mielestäni perinnöllisesti sairaiden,varsinkin mieleltään sairaiden ei pitäisi lisääntyä.

Mielestäni pakolaisuus,eli lähtö kotimaista pitäisi kieltää tyyliin kuolkoot afrikkalaiset afrikkaan ja suomalaiset suomeen oli syy mikä hyvänsä.

Erityisesti entisen neuvostoliiton alueen kansalaisilta suomeen pääsy täysin kielletyksi jne.

Summa summarum,mun rasismi ei siis ole sidottu ihmisen ihonväriin vaan suomessa asuvat virolaiset ja venäläiset ovat mielestäni alempaa kastia kuin somaliassa asuvat somalialaiset.

ps.En koskaan ilmaisisi kantaani lasten aikana,en omien enkä vieraiden.

Vierailija
27/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee siitä eri rotujen välisestä liitoista vastenmielistä? Häiritseekö sinua muutenkin liitot ulkomaalaisten kanssa, esimerkiksi suomalainen+ruotsalainen? Miksi koet, että suomalaiset esimerkiksi "omistaisivat" Suomen niin, ettei muilla kansoilla olisi täällä oikeutta asiallisesti asua? Oletko aina ollut yhtä myötämielinen esim. rodunjalostusopille, johtuuko asia kasvatuksesta vai jostain suuresta aiheeseen liittyvästä oivalluksesta? Onko sinulla muita värikkäitä mielipiteitä ihmisten pariutumisen ja lisääntymisen suhteen kuin rotu/sairaudet? Voiko sinusta valkoisia ns paljasjalkaisia suomalaisiakin jakaa eri kasteihin ja jos voi, niin millä perusteella mielestäsi?

Terveisin

erittäin utelias nuori nainen

Vierailija
28/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi ilmaista kyseistä kantaa lastesi kuullen? Entä kehtaatko sanoa sen tuntemillesi aikuisille ihmisille kasvokkain? Hävettävätkö rasistiset ajatuksesi sinua, koetko niiden kuitenkin olevan jollain tasolla "väärin"?

Miten perustelet rotuvihaa? Pidätkö mustia/juutalaisia/aasialaisia tyhmempinä, laiskempina, rumempina vai mitä? Vai johtuuko inho vain ihonväristä tai kansallisuudesta? Tuleeko sinulla matkustelua ulkomaille, oletko koskaan esim. käynyt Afrikassa ja pidätkö tällaista matkustelua oikeutettuna?

Sinulta kiinnostaisi kysyä yhtä sun toista!

Vaikka itse en todellakaan kannata rasismia, haluaisin joskus tavata rasistin ja keskustella ihan oikeassa elämässä.

t. äskeinen nuori nainen

Vierailija
29/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaan jotenkin on niin kaukana omistani. Mm. se, että mielestäsi ihmisten tulisi jäädä omiin maihinsa, vaikka mikä olisi, tuntuu kamalalta. Olen itse aika pelokas ja myös äärettömän empaattinen, joten olisi hirveää kuvitella jäävänsä itse lapsineen järjettömän sodan tai diktatuurin hampaisiin, jos ei olisi keinoa päästä pois. Onhan toki monissa maissa niitäkin, jotka jäävät, vaikka tietävät ettei se hyvin pääty. Ehkä he ovat enemmän samanmielisiä kuin sinä ja ehdottomasti rohkeita, vaikken ymmärrä heidän päätöstään. Toisaalta, onko se kiva lähteä sylettäväksi ja potkittavaksi jonnekin napapiirille pakolaisenakaan...

En tosiaan ole tavannut montaa kantaansa perustelevaa rasistia, ehkä olette harvemmassa. Tai viisaasti (?) vaan hiljempaa. :) Suurin osa kohtaamistani rasisteista on niitä teiniamiskaljupäitä (niinniin, en tahtoisi lokeroida kyllä heitäkään) jotka todella vihaavat, syyttä (tai ehkä heilläkin on syynsä) ja antavat sen myös kuulua ja näkyä.

Pidän hienona sitä, ettet ilmaise kantaasi lasten kuullen. Heistä kasvaa joskus aikuisia, joilla on sitten mahdollisuus muodostaa oma mielipiteensä ilman ulkoista painetta (jota anti-rasistinen ilmapiirikin osaa kieltämättä luoda).

Mutta sen kysyisin vielä, että oletko sitä mieltä (tai tiedätkö sen) että lapset eivät näe kantaasi mitenkään käytöksessäsi? Kun lapset kuitenkin ovat aika herkkiä olentoja huomaamaan erilaisen käytöksen ja myös helposti oppivat matkimaan sitä, ennenkuin oma ajattelu alkaa pelata. Mietityttää lähinnä, että voiko ystäväni feikata koko lapsen nuoruuden ajan, että pitäisi muka muita rotuja tai muista maista tulleita samanarvoisina kuin muitakin...

Entäs työpaikalla. Voisitko työskennellä mielestäsi alempiarvoisen kanssa sivistyneesti? En usko, että tämä ystäväni voisi. Niin fyysinen on hänen inho-reaktionsa.

Vierailija
30/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaan jotenkin on niin kaukana omistani.

mainita, että olen AP, jos se jäi epäselväksi.

Ja utelias nuori nainen: on todella kiinnostavaa huomata, että muitakin kiinnostaa! :D Harmi vaan, että taitaa mennä tämä ketju melkoiseksi kuulusteluksi.

Vierailija
31/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi vaan, että täällä palstailee 30-40 -vuotiaita, joiden vanhemmat voi olla jo seitsemänkymppisiä. Eikä noista suurista rasismin ajoista nyt niin pitkää aikaa ole. Vielä 1990-luvun alussa käytiin koulussa monilla tunneilla keskusteluja ja ihan jotkut käyttivät nimitystä "pihaneekeri", kun mietittiin, mitä hyötyä ikinä somaleista tulee olemaan. Opettaja vaan ravisteli päätään, muttei kieltänyt.

Onko se rasismia, etten pidä mustaihoisia tai vaikka itämaisia ihmisiä kauniina? Ehkä jotain poikkeuksia, mutta suurin osa ei miellytä silmään ja esimerkiksi voimakkaat negroidiset piirteet on musta kamalat. Tuskin koskaan rakastuisin mustaan mieheen tai sitten pitäisi olla mulatti tai sopivasti risteytynyt vaikka inkkareihin, jotta pahimmat rodulliset kasvonpiirteet olisi kadonneet. (turpeat huulet, leveä nenä, kikkara tukka ja sellainen apinamainen kuonokoppa eli suunalue eteenpäin työntynyt) Sinänsä asialla ei ole tekemistä ihmisarvon kanssa vaan sen, mitä pidän kauniina. Itseasiassa taannoin eräs afrikkalainen mies kertoi, että eurooppalaiset naiset on lättäpeppuja ja kireännäköisiä piikkinokkineen ja huulettomine kasvoineen...:)

Vierailija
32/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä kauheasti korvianin lotkauta koko asialle, mutta satuin juuri eilen katsomaan yle areenalta aiheeseen liittyvän dokumentin: Theroux ja uusnatsit. Se olikin sitten silmiäni avaava ohjelma siinä mielessä, etten koskaan aiemmin voinut kuvitella jonkun aikuisen normaaliälyisen ihmisen olevan sellaista mieltä asioista.

Olen itsekin hiukan maahanmuuttokriittinen siinä mielessä, että minusta Suomeen eikä muihinkaan esim. länsimaihin tulisi kohtuuttomasti ottaa maahanmuuttajia ns elätettäväksi, koska suomalainen jossain esim. Afrikassa asuessaan ei saisi vastaavaa kohtelua. Mutta minua ei missään tapauksessa häiritse tummaihoiset bussikuskit/lääkärit/etc, en vastusta eri rotujen tai maalaisten avioliittoja, kannatan uskonnonvapautta yms.

Minusta olisi erittäin mielenkiintoista, jos joku todella pystyisi vakuuttavasti perustelemaan minulle, mikä vaikka juuri tummaihoisissa inhottaa? Itse en inhoa ihmisiä värin, älyn, rasvaprosentin, koulutuksen, kauneuden enkä muunkaan keksimäni asian perusteella. Sen sijaan toisia ihmisiä aiheettomasti huonosti kohtelevat ihmiset/ilkeilijöt/kiusaajat yms ovat minusta inhottavia. Voin hiukan kuvitella olevani rasistinen rasisteja kohtaan!

Toivon silti keskustelun jatkuvan ja vastauksia tai edes pohdintoja löytyvän.

t. se utelias nuori nainen

Vierailija
33/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa taannoin eräs afrikkalainen mies kertoi, että eurooppalaiset naiset on lättäpeppuja ja kireännäköisiä piikkinokkineen ja huulettomine kasvoineen...:)

rasistisena, jollei ulkonäkö miellytä. Mutta jos asiasta huutelee, etenkin kyseistä rotua tai ulkonäköä edustavan kohdalla, niin onhan se ikävää ja ilkeää vähintään. Mutta eiköhän kaikki saa valita mitä pitää kauniina. :)

Vähän tökkäsi silmään (öh, siis ymmärtänet mitä tarkoitan) tuo lainaukseni tekstistäsi. Siis kyllähän muutkin ovat rasisteja kun valkoihoiset. Rasistiset tummaihoiset toki vain pitävät omaa rotuaan ylivertaisena. Kyllähän näitä tapauksia on ja varmaan saman verran kuin valkoisia rasistejakin, jos joku voisi asiaa maailmanlaajuisesti tilastoida.

Mutta jälleen en pidä sitä suorastaan rasismina, jos joku sanoo että eurooppalaiset ovat kamalia lehmiä, vaan mielipiteenä...

Vierailija
34/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teksti oli AP:n! :D

Vierailija
35/36 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi erittäin mielenkiintoista, jos joku todella pystyisi vakuuttavasti perustelemaan minulle, mikä vaikka juuri tummaihoisissa inhottaa? Itse en inhoa ihmisiä värin, älyn, rasvaprosentin, koulutuksen, kauneuden enkä muunkaan keksimäni asian perusteella. Sen sijaan toisia ihmisiä aiheettomasti huonosti kohtelevat ihmiset/ilkeilijöt/kiusaajat yms ovat minusta inhottavia. Voin hiukan kuvitella olevani rasistinen rasisteja kohtaan!

olen kiinnostunut juuri tuosta, että löytyykö rasismille järjellisiä perusteluja. Tapaamani rasistit kun ovat olleet mielestäni tyhmiä ja äänekkäitä. Tai onnistuneet ainakin vaikuttamaan siltä ja siksi älykkäänoloisen ja kantaansa perustelevan rasistina itseään pitävän ihmisen mielipiteet kiinnostavat.

Mutta uteliaalle nuorelle naiselle vielä, että teknisestihän et toki voi olla rasistinen rasisteja kohtaan, koska he eivät ole oma rotunsa. :D Mutta inhota voit, niin inhoan minäkin, vaikka pyrinkin yrittämään ymmärtää.

Ja olen nähnyt tuon Threouxin dokkarin aiemmin - mielenkiintoinen ja järkyttävä ohjelma!

- ap (muistinpa kerrankin tämän!)

Vierailija
36/36 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kuitenkaan yleisesti ajatella rasistina koska olen naimisissa mustan miehen kanssa. Mun ongelma onkin tasan mutut, eli esim turkkilaiset jne. en tiedä edes rodun virallista nimitystä. En mene lähelle, en halua olla tekemisissä, pelkään jos tulee vastaan.

Ongelma alkoi 14-vuotiaana kun kyseisen rodun edustaja raiskasi minut. Pari vuotta sen jälkeen yritin ihan tosissani päästä pelostani ja vihastani eroon ja ajatella että oli vain poikkeus ja kaikki ei ole samanlaisia. Ei kuitenkaan onnistunut, koska JOKAINEN mutu johon tutustuin oli samanlainen, eli todistivat vain ennakkoluulojani oikeaksi. Nykyään en halua enää lähelle. Ymmärrän, että kaikki ei ole samanlaisia, mutta en halua enää ottaa yhtään riskiä, ei ole sen arvoista.