Mitä lisäisit synnärilaukkuun?
Eli LA on kolmen viikon päästä.
Vauvalle:
Pitkähihainen body
housut
sukat
pipo ja hanskat
talvipuku tai fleecepuku (säästä riippuen)
Äiti:
mukavat housut
alusvaatteita
t-paitoja
huppari
liivinsuojuksia
yösiteitä
tarvittava kosmetiikka
Ainiin, asumme kaukana etelästä ja meillä on jo nyt melko kylmä. Pärjääköhän vauva automatkan fleecepuvussa ja ohuessa hatussa, tuleeko vahvemmassa vaateutuksessa turhan kuuma?
Entä tarvitaanko sairaalasta lähtiessä omia vaippoja vauvalle?
Kommentit (30)
sairaalasta saa kyllä lapselle vaipan kotiin lähtiessä. Toisaalta en ymmärrä että joku hamstraa niitä vaippoja kotiin!
Omaa lukemista otin mutta lukematta jäi, seurustelimme muiden äitien ja vauvojen kanssa. Omat herkut tuli syötyä, luumunektaria mies kantoi minulle sairaalaan niin alkoi maha toimia synnytyksen jälkeen (sairaalassa makoilu on omiaan aiheuttamaan ummetusta ja kun vielä paikat on kipeät ei vessassa tee mieli kovasti äkistellä). Ekalla kerralla mies toi myöhemmin myös särkylääkkeeitä koska sairaala pihtasi niitä ja olin repeämän kanssa tuskissani.
osan äidille varatuista vaatteista. Eihän sinne tarvitse kuin ne vaatteet mitä kotiin lähtiessään laittaa päälle - sairaalassa voi mainiosti olla sairaalan vaatteissa, vaikkei ne nyt mitään muotiluomuksia olekaan. Siteitä/vaippojakin siellä on.
Jos tuohon jotain lisäisi niin jotain ajankulua äidille, esim. hyvä kirja - riippuu tietysti vähän siitä, kuinka kauan sairaalassa viipyy, mutta vastasyntynyt nukkuu aika paljon ja äidillä ehtii olla tylsää monta kertaa...
Yösiteistä ei sairaalassa ole kovin paljon hyötyä. :) Kotiinlähtiessä niille on käyttöä. Pienelle vauvalle ei voi pukea liikaa talvella. Kun auto lämpiää nopeasti, voit avata puvun etumuksen, jos tuntuu että kaksi vaatekertaa on liikaa loppumatkasta.
Mä ainakin pistäisin vähän enemmän päälle. Meillä on 5 viikon ikäisellä vauvalla aina sisävaatteina villapaita ja -housut ja siinä päällä body, potkuhousut ja villasukat.
Olin aivan unohtanut lukemisen ja kameran!
Mies saa tosin tehtäväkseen huolehtia kamerasta ja kuvaamisesta. ;)
sairaalasta saa kyllä lapselle vaipan kotiin lähtiessä. Toisaalta en ymmärrä että joku hamstraa niitä vaippoja kotiin!
Omaa lukemista otin mutta lukematta jäi, seurustelimme muiden äitien ja vauvojen kanssa. Omat herkut tuli syötyä, luumunektaria mies kantoi minulle sairaalaan niin alkoi maha toimia synnytyksen jälkeen (sairaalassa makoilu on omiaan aiheuttamaan ummetusta ja kun vielä paikat on kipeät ei vessassa tee mieli kovasti äkistellä). Ekalla kerralla mies toi myöhemmin myös särkylääkkeeitä koska sairaala pihtasi niitä ja olin repeämän kanssa tuskissani.
Vauvalle voi tosiaan laittaa sairaalan vaipan vielä sairaalasta lähtiessä. Samoin itse käytin sairaalassa ollessa sairaalan siteitä, mutta voithan varuiksi ottaa yösiteitä, jos ne sairaalan isot paksut alkaa ahdistaa. Mulla kyllä tuli tarpeeseen ne sairaalan siis. Minä sain onneksi sairaalasta reilusti särky- ja ummetuslääkettä myös.
Itselle voi pakata herkkuja (lähinnä ensimmäisiä päiviä varten synnytyksen jälkeen) ja miehelle taas evästä synnytyksen ajaksi. Äiti saa synnytyksessä juomista ja syömistäkin, mikäli synnytys osuu ruoka-ajalle. Ja synnytyksen jälkeen molemmat saa heti onnittelukahvit leipineen.
Imetysliivit tai tiukan topin pakkaisin myös, että saa ne liivinsuojat pysymään. Tavallisia kaarellisia liivejä en olisi voinut kuvitella käyttäväni, oli sen verran rinnat hellänä. Mulla jäi kaikki muut omat vaatteet käyttämättä kotimatkaa lukuunottamatta, mutta kannattaa varmaan varuiksi ottaa, jos tuntuu olo niissä mukavammalta.
Yksi kiva vinkki vielä: käy kampaajalla ja muotoiluta ja värjäytä kulmat ennen synnytystä, niin näyttää valokuvissa kivalta, vaikka ei jaksaisi meikata :)
Hyvää synnytystä ja ihania ensimmäisiä viikkoja! Meillä tuhisee tuolla kaksiviikkoinen pikkukakkonen juuri :)
Mä ainakin pistäisin vähän enemmän päälle. Meillä on 5 viikon ikäisellä vauvalla aina sisävaatteina villapaita ja -housut ja siinä päällä body, potkuhousut ja villasukat.
Ehkä laitan nämä:
potkuhousut
body
housut
paksumpi paita
villasukat
talvipuku
pipo ja hanskat
kännykän laturi, kameraan joko vara-akku tai laturi.
Ja etkö halua käyttää itse kameraa, kun vauvan kanssa vietät aikaa sairaalassa?
Jotain lukemista ehdottomasti. Hiusharja, vai luetko sen kosmetiikkatuotteisiin.
Vauvan vaatteet ehtii mies tuomaan tullessaan.
että käy vähän enne synnytystä kampaajalla ja ne kulmat hoitaa kuntoon. Synnytyksen jälkeen on niin hirveen näköinen, että kiva jos edes tukka kunnossa =) Piristää myös mieltä jos jaksaa vähän meikkailla sairaalassa siis tyyliin ripsari ja jotain pientä). Kiva kun ei näytä ihan haamulta kuvissa sitten.
Neuvolakortti ei kai ollu listassa, on kai ihan itsestäänselvyys.
Mulla myös kokemus särkylääkkeiden pihtaamisesta synnärillä, joten olisi ollut hyvä olla omia mukana. Vaikka ei mitään pahaa repeämää ollut, niin oli se pienikin ihan niin kipeä, ettei pystynyt liikkumaan kun edellisestä särkylääkkeestä oli kulunut jo liikaa aikaa ja uutta ei nyt vaan saanut =(
tiesi siten sääolot jne. Muuten, vaikka meidän vauva oli syntyessään 52cm, kaikki vaatteet oli jättikokoisia sille! Itse halusin vaihtaa omiin vaatteisiin vierailuja varten, muuten se sairaalakaapu oli kätevä vauvan vierihoidossa (vauvan sai sinne sisälle ihokontaktiin). Synnytyksessä join pillimehuja, ja osastolle otin keksejä ja kirjoja. Ihanaa synnytystä, nauti! Mun mielestä ne 2pv osastolla vauva kainalossa oli maagista aikaa, ja synnytyskin oli hieno, pelkästään positiivinen kokemus. Toivon samaa sulle!
ne sairaalan kengät oli kamalat jalassa
Saat ostettua kanttiinista ne vermeet, mitkä unohtu ottaa mukaan. Ja esim. vichyä ja naposteltavaa. Oulaskankaalla sai ainakin lähes kaiken synnärin puolesta. Minulla oli omat sukat mukana, joka oli kiva juttu, koska sairaalan sukat eivät pysyneet jalassa. Ja tosiaan ota myös shamppoot ja sellaiset ja deodorantti. (Mielellään hajuton tai ei ainakaan spray, jos olet yhteishuoneessa.)
Voit saada myös sairaalakohtaisia neuvoja ;)
Meillä yksi vauva puklasi/oksensi kotiinlähtövaatteet märäksi kesken pukemisen.
Onneksi oli toisetkin vaatteet mukana :)
Lukemista siis ja hyvää syötävää. Piristaa mieltä kummasti :)
Ehkä laitan nämä:
potkuhousut
body
housut
paksumpi paita
villasukat
talvipuku
pipo ja hanskat
sitä voi sitten avata kun auto lämpiää, mutta on ulkonakin tosi lämmin, eikä tarvi pienelle vääntää niin montaa vaatekertaa. P.s. Sitten kotioloissa opit kyllä nopeesti miten paljon vauvaasi puet, toi villavaate-lista olis esim aiheuttanu meidän kuumakallelle lämpöhalvauksen. Meillä oli pariviikkosella sisällä body, sukat ja ne tumput ennenku sai leikata kynsiä, joskus pipo.
Ehkä laitan nämä:
potkuhousut
body
housut
paksumpi paita
villasukat
talvipuku
pipo ja hanskat
sitä voi sitten avata kun auto lämpiää, mutta on ulkonakin tosi lämmin, eikä tarvi pienelle vääntää niin montaa vaatekertaa. P.s. Sitten kotioloissa opit kyllä nopeesti miten paljon vauvaasi puet, toi villavaate-lista olis esim aiheuttanu meidän kuumakallelle lämpöhalvauksen. Meillä oli pariviikkosella sisällä body, sukat ja ne tumput ennenku sai leikata kynsiä, joskus pipo.
on näitä Ruskovillan ohuita vaatteita, ei mitään paksuja kudottuja. Tosi käteviä vauvalla, jos body vähän kastuu puklusta tai maidosta, ei tunnu kylmältä vauvan iholla.
Vauvan tavarat pakkasin kaukaloon, mies toi ne sitten kun tuli hakemaan meitä kotiin. Vastasyntyneellä on hyvä pitää kahta sisävaatekertaa sisälläkin ja siihen sitten matkaksi yksi vaatekerta lisää. Kotiinlähtö ei välttämättä onnistu lennosta eli meillä ainakin auto jäähtyi talvella jo siinä ajassa eli lapsi tuotiin kylmään autoon. Oli hyvä olla harso mukana kaukalon kuomun päältä lapsen jalkoihin niin ei joutunut hengittämään pakkasilmaa.
Sairaalassa käytin sairaalan vaatteita, yösiteillä en olisi tehnyt mitään, jälkivuodon määrä oli sellainen, että vain sairaalan paksuilla vaipoilla oli käyttöä. Ja ne siteet ei mihinkään tavallisiin alushousuihin edes mahdu. Omat mitat oli myös sellaiset, että omat alusvaatteet jotka oli käytössä ennen raskautta ei menneet mukavasti päälle heti synnytyksen jälkeen. Mukavat kotiinlähtövaatteet mies toi sitten kun kävi meitä sairaalassa katsomassa. Mitään omia pesuaineita ym. en raahannut mukaan, vain hammas- ja hiusharjat, dödön ja omia sukkia koska sairaalan on niin kamalia. Omat imetysliivit otin, mutta maidon noustua olivat ihan liian pienet ja vain toppimalliset liivit sopivat alkuun päälle kun rinnatkin olivat niin arat.
Onnea matkaan!