Millaisiin Suomi-käsityksiin olette törmänneet maailmalla?
Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...
ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.
Kommentit (232)
Näihin törmää aina, ja ihan vaan Keskieuroopassa:
- Eikö siellä ole ihan hirveästi hyttysiä?
- Eikö siellä ole hirveän kylmä/pimeää?
Ei kukaan täällä usko että kesät ovat kauniimpia Etelä-Suomessa kuin täällä ja siksi aina mennään lomalla kotimaahani. Toi hyttysjuttu on ihan käsittämätön! Onhan niitä kai jos just on hyttysaikaan Lapissa kesällä jossain hyttyspaikassa...
...ja järkytän täällä kaikkia jotka kyselee kulttuurien erojen perään että Suomi ja Sveitsi on kyllä niin tasan samanlaiset maat kulttuurin, elintason, koulutuksen, infrastruktuurin jne. puolesta etten keksi mitään eroja.
Yleisesti ottaen näin onkin, yksitysikohtiin jos mennään niin voihan sieltä alkaa kaivella kaikenlaista puolin ja toisin mutten koskaan jaksa koska se ei oikein sovi smalltalkin piiriin... En viitsi haukkua Suomea enkä arvostella uutta kotimaatani näille. Yritän kertoa molemmista vain ne hyvät puolet puolin ja tosin.
miksi suomalaiset naiset haluavat vain seksiä ulkomaalaisilta miehiltä...:(
- sulla on ihan normaaleja vaatteita, luulin että pukeudutte vaan eläinten nahkoihin..
- osaaatko käyttää sisävessaa?
- onko teillä sähköt jne.
olin tosi pienipalkkaisessa kesätyössä, ehkä 120 puntaa/viikko. ajattelivat että olen törkeen rikas kun palaan palkkoineni suomeen :D
olen törmännyt ulkomaalaisiin jotka tietävät Suomesta sen että kesällä aurinko ei juurikaan laske.
oppilaitokseen tuli vaihto-oppilaita Belgiasta, eivät olleet enää mitään lapsia. Neljän hengen porukka saapui farmariautolla, olivat pakanneet mukaansa pussikeittoja ja vessapaperia koko vaihtokauden ajaksi. Oli ehkä hieman heikohko taso tietämyksestä, toivottavasti eivät pettyneet, kun täällä saikin kaupasta tarvittavat tuotteet eivätkä päässeet rautaesiripun taakse.
kai te nyt sentään vähän kettuilitte noille belgialaisille?
Kävin vierailulla serkun loma-asunnolla Siesta Keyssa, Meksikonlahden puolella Floridaa. Siellä pihalla uima-altaalla vanhat amerikkalaiset rouvat, kun kuulivat minun olevan suomalainen,sanoivat: eikös teidän maa ollut ainoa, joka maksoi velkansa USA:lle? Olin aivan otettu, se siis muistettiin!
Kävin vierailulla serkun loma-asunnolla Siesta Keyssa, Meksikonlahden puolella Floridaa. Siellä pihalla uima-altaalla vanhat amerikkalaiset rouvat, kun kuulivat minun olevan suomalainen,sanoivat: eikös teidän maa ollut ainoa, joka maksoi velkansa USA:lle? Olin aivan otettu, se siis muistettiin!
Kylla maksettiin USAllekin
Neuvostoliitolle maksettiin sotakorvauksia, Yhdysvalloille maksettiin 1. maailmansodan aikaan otettua lainaa.
"Yhdysvallat rahoitti Euroopan maita sota- ja jälleenrakennuslainoilla ensimmäisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen."
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Lainat
(alin kohta)
Kun juttelee ulkomaalaisten kanssa, niin moni alkaa selostaa tai kysellä tai ylipäätään ottaa kantaa suomalaisten polveutumiseen sieltä ja täältä. En tajua, miksi se tuntuu kiinnostavan niin monia? En ole koskaan kuullut muunmaalaisten polveutumisesta kenenkään sen kummemmin piittaavan.
Asun Italiassa ja ehkä vilkkaan turismin takia Suomi on kohtuullisen hyvin tunnettu.
"Tiedetään", että:
- Suomen kieli on tosi vaikea oppia
- Suomalaiset miehet ei koskaan (julkisesti) pussaa vaimojansa
- Suomessa on hyvä koulutustaso
- Puolet vuodesta on pimeää ja puolet aina valoisaa
- Suomessa on poroja ja karhuja metsät täynnä
- Suomalaiset ovat hiljaisia ja kohteliaita
- Suomalaisilla naisilla on hyvä iho (tästä saan aina mielestäni kummallisia kohteliaisuuksia: oi kun näytät niin nuorelta, mutta sinähän olet suomalainen ja teillä on aina niin kaunis iho)
- Jokainen suomalainen osaa hiihtää ja talvisin ei muuta tehdäkään kuin hiihdetä
- Suomalaiset ovat hyviä kuskeja
Yksi tuttuni kävi v. 1983 Englannissa kirjekaveriaan tapaamassa. Perhe siellä ihmetteli että miten olin päässyt Suomesta ulkomaille, kun sehän oli Neuvostoliittoa ja vei varmaan todella kauan saada viisumi. Ihmeteltiin myös merkkivaatteitani, että oikeinko Suomesta voi ostaa tuollaisia.
Kaverini oli juurta jaksain selittänyt asioiden oikean laidan, mutta silti sai vielä vähän epäileviä katseita..
Olin opiskeluaikanani 24-vuotiaana kesätöissä Caracasissa. Paikalliset ihmettelivät miten vanhempani olivat päästäneet minut yksin sinne.
Useampi amerikkalainen on kerrottuani tulevani Suomesta kysynyt, "missä osavaltiossa se on"?
Meksikossa monet ihmetteli miksei minulla ole vinot silmät, kun niiden mielestä kaikilla suomalaisilla on sellaiset (japani- kiinatyyliset). En ole vieläkään keksinyt mihin sekoittivat, mutta useaan otteeseen tätä kysyttiin.
Aikaisemmassa mainittiinkin Suomen sotakorvausten maksusta. Myös minulta vanhempi herrashenkilö New Yorkin osavaltiossa varmisteli, että eikös Suomi ollut ainoa, joka maksoi korvaukset kokonaan. Ennen tätä sama herra huomasi minun olevan Euroopasta, koska eurooppalaiset syövät haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa, kun taas amerikkalaiset ensin pilkkovat haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, mutta vaihtavat sitten haarukan oikeaan käteen ja syövät pilkkomansa.
Netissä joku amerikkalainen häiskä luki Suomen osaksi Varsovan Liittoa kylmän sodan aikana ja väitti että osa Suomea oli Kylmän Sodan aikana miehitetty. Laitoin äijälle muutamat faktat sähköpostilla (eli miten Suomea ei miehitetty ja ollaan koko ajan oltu länsimaa), jonka jälkeen pahoitteli asiaa kovasti.
brittipoikaystäväni vei minut tapaamaan äitiään ensi kertaa kolme vuotta sitten. oikein herttainen vanhempi nainen joka innoissaan esitteli minulle kuinka vesivessa toimii, ja kysyi minulta olenko ennen nähnyt banaania :) voi muoria...
amerikkalainen kaverini luki netistä että suomalaiset syövät verilettuja "blood pancakes" ja ei vieläkään suostu uskomaan että suomalaiset eivät todellakaan kaada verta tavallisten lettujen päälle ja sitten syö niitä hyvällä ruokahalulla :))) kyseinen kaveri haluaisi käydä suomessa mutta ei uskalla koska pelkää että hänelle tarjotaan tätä vampyyriherkkua
... te kaikkihan polveudutte viikingeistä, eikö niin?
... tehän juotte kaikki koko ajan vodkaa, eikö niin?