Millaisiin Suomi-käsityksiin olette törmänneet maailmalla?
Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...
ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.
Kommentit (232)
Nuo 80-90 -luvun stereotypiat tulikin yllä mainittua, mutta itse olen 2000 -luvulla kuullut ainakin seuraavia:
-Suomi on kylmä ja helvetin kallis maa
-ihmiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja ujoja paitsi humalassa, jolloin he ovat myös aggressiivisia
-eloveenablondit helppoja saalita etelän rannoilla
-kaikkialla soi heavy metal
-jokaisella on uusimmat Nokian kännykät ja muu teknologia kotonaan
-yksi maailman parhaista koulutusjärjestelmistä
-naiset dominoivat miehiä perhe-elämässä
kyseltiin, että tiedättekö tällaiset kuin Ecco-kengät, esittelivät postimyyntikuvastoja ja ihmettelivät että ne tunnetaan meilläkin ja kun kuulivat NOkian olevan Suomesta, niin olivat aivan ällistyneitä. Baarissa nuorimies kysyi multa, että onko teillä Suomessa joku uskonto joka kieltää vapaan naiskentelun, kun en lämmennyt hänen iskemisyrityksilleen ;D
Hehe, ei jestas nää on hupaisia! D
Ne kuvittelee, että me kaikki ollaan sikarikkaita ja meillä on rahaa mihin vaan. Toki, varmaan heidän mittapuulla, mutta ei mulla ole varaa pyyhkiä takapuolta seteleillä ja ne ei ymmärrä, miten meillä ei ole varaa kotiapulaiseen, jos on varaa heittää tonni lentoihin jonnekin kauas. Koitas siinä selittää, että joo, joo, nettopalkat on mitä on, mutta ei täältä kotiapulaista saa sataselle.
Toiseen suuntaan isoimpia kulttuurishokkeja oli jutella intialaisen kollegan kanssa, jolla oli kaksoset. Toinen oli hänen äidillään hoidossa ja toinen vaimon äidillä. Tuntui hirveältä, että kaksoset on vauvasta erotettu. Lisäksi näkivät lapsiaan vain pari kertaa kuussa, koska lapset asui satojen kilometrien päässä. Pitäisi ymmärtää olosuhteita, mutta silti mun mielestä oli hirveää... tuntui, että monella lapset oli jossain mummulla kaukana ja näkivät harvoin.
Ne kuvittelee, että me kaikki ollaan sikarikkaita ja meillä on rahaa mihin vaan. Toki, varmaan heidän mittapuulla, mutta ei mulla ole varaa pyyhkiä takapuolta seteleillä ja ne ei ymmärrä, miten meillä ei ole varaa kotiapulaiseen, jos on varaa heittää tonni lentoihin jonnekin kauas. Koitas siinä selittää, että joo, joo, nettopalkat on mitä on, mutta ei täältä kotiapulaista saa sataselle.
Toiseen suuntaan isoimpia kulttuurishokkeja oli jutella intialaisen kollegan kanssa, jolla oli kaksoset. Toinen oli hänen äidillään hoidossa ja toinen vaimon äidillä. Tuntui hirveältä, että kaksoset on vauvasta erotettu. Lisäksi näkivät lapsiaan vain pari kertaa kuussa, koska lapset asui satojen kilometrien päässä. Pitäisi ymmärtää olosuhteita, mutta silti mun mielestä oli hirveää... tuntui, että monella lapset oli jossain mummulla kaukana ja näkivät harvoin.
ne on kuule VALINTOJA ja valinnoista kiinni miten ja missä lapset elää ja asuu ;)
Länsisaksalainen proffatason ihminen sanoi 80-luvun alussa tutuilleni: Finnland ist ein kommunistisches Land, nicht?
Ei tässä nyt mitään kummallista ole.
Jenkeissä kesällä kysyttiin että onko teilläkin hampurilaisia Suomessa? No kyllähän meillä, vastasin.
rutiininomaisesti lentoasemilla ennen kuin ne viedään ruumaan. Tietenkään tästä ei suomalaisille itselleen sanota mitään.
Näin minulle väitti eräs irlantilainen heppu muutama vuosi sitten.
Saksalaiste kysyvät tätä säännöllisesti.
Kun vastaan että ei meillä täällä Helsingissä ole sen enempää hyttysiä kaupungilla kun Saksassakaan, niin ovat ihan hämmästyneitä.
Sitten kyselevät että onko Helsingissä poroja.
missähän maassa olet elänyt? Suomi ei koskaan ole ollut kommunistinen.
Yksi tuttava oli v. 1989 Englannissa ja siellä kysyttiin että onko hän jonkun korkean puoluepampun poika kun on Englantiin päässyt.
Kaveri sitten piti isännille oppitunnin asiasta "Suomi Länsi-Euroopassa", jonka jälkeen asiaa kummasteltiin kovasti. Joku taisi kysyä että onko Suomi kuningaskunta...
v. 1995 oli aidosti siinä luulossa, että Helsingin kadut ovat likaisia, roskaa ja saastaa täynnä. Ei meinannut uskoa, kun selitin, että ihan samanlaista on kuin vaikkapa Tukholmassa, Malmössä ja Oslossa, jotka olivat hänelle tuttuja paikkoja. Toivottavasti kävi sitten Suomessakin...
V. 1999 korkeakoulutettu yläluokkainen vanhempi pariskunta oli hämmästynyt, että meillä on niin monta tv-kanavaa, ja meiltä pääsee lentämällä eri puolille Eurooppaa.
toi meille tuliaisiksi ensimmäisellä vierailullaan useita erilaisia saippuoita, koska ajattelivat, että niitä ei Suomesta saa :) 80-luvun loppua elettiin tuossa vaiheessa.
Mä monesti lietson stereotypioita, jotka ei pidä paikkaansa, esim. jääkarhut (toki virneen kera).
Ite ulkomailla ollessa ja asuessa oon kuullu kyllä vaikka minkälaisia stereotypioita ja luuloja Suomesta ja suomalaisista, mutta aika monesti ihan Euroopassakin ihmiset ei oo koskaan kuullukaan Suomesta...
Tanskalaiselta kaverilta kuulin, että siellä kaikki luulee, että kaikilla suomalaisilla on puukot aina mukana. (Tais multa kysyä, että missä mun puukko on).
Monet ei meinaa uskoa, että kyllä meillä on ruskeahiuksisia ihan siinä missä blondejakin.
Kieltä luullaan monesti ruotsiksi ja tän kyllä korjaan aina! :D Mut ehkä se kuulostaa vaan oudolta ja eka outo kieli mikä tulee eka mieleen on ruotsi?
Nokian suurin osa tietää ja joitakin bändejä, ehkä. (Lordi, Nightwish... Tiesipä yks jopa Sonata Arctican!)
Monesti kuitenkin tuntuu, ettei kukaan tiedä Suomesta paljoa mitään - eikä niitä kiinnostakaan - ja sitten ollaan niin yllättyneitä kun kerron, joitain faktoja. :D
Hauskojahan noi on, ja näin ulkomailla asuessa on kiva olla maasta, josta ei liiemmin tiedetä. ;)
Suomi kuuluu Ruotsin, Norjan, Islannin ja Tanskan ohella samaan Pohjoismaiden könttiin. Useampaan otteeseen minulle on siksi päivitelty Suomen tulivuoria/vuonoja. Suomessa on tietysti äärimmäisen kylmää ja sen takia mulla EI VOI olla Ranskassa ikinä kylmä, mähän olen TOTTUNUT jäähän ja lumeen ja ikiroutaan.
Jokunen vuosi sitten, kun Rasmus ja HIM olivat suosionsa huipulla, useampi ranskalainen teinityttö kertoi, kuinka KAIKKI suomalaiset miehet ovat mielettömän hyvännäköisiä ja haaveilivat matkasta Suomeen. Olisipa odottanut järkky totuus perillä... :D
...että Suomi on pieni osavaltio Amerikassa jossain Texasin lähettyvillä.
...eräs nainen vuorostaan väitti vastaan että Finland on Firland, tarkoittaen Irlantia. Paikantaen sen kartalla Englannin viereen.
...surullisin ja hävettävin tapaus oli kun eräs Suomessa turistina vieraillut henkilö tiedusteli miksi me suomalaiset ja monet muut eurooppalaiset itse odotamme ulkomailla hyvää ja vastaanottavaista kohtelua, kun Suomessa ulkomaalaisille huudellaan ilkeyksiä, syljetään päälle ja ollaan niin vihamielisiä ja muukalaisvihaisia.
Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...
ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.
Lähes kaikki näistä on tapahtuneet Briteissä, mutta kommentit ovat siis useiden eri kansallisuuksien suusta:
1. Suomi - Onko se Euroopassa?
2. Onko teillä siellä monarkia?
3. Ei sulla pitäis olla kylmä, kun oot suomalaisena kylmään niin tottunut.
4. Vieläkö yliopistokoulutus on Suomessa ilmaista?
5. Suomessa on niin hyvä peruskoulutuksen taso, että itsekin saattaisin harkita lasteni lähettämistä Suomeen.
6. Suomalaiset ovat masentuneita ja itsemurhatilastoissa korkealla pimeyden takia.
7. Näkeekö Suomessa kaikkialla revontulia?
8. Ai, joulupukki asuu Suomessa?
9. Suomen kieli on arvoitus. Kukaan ei tiedä, mistä se on tullut. (Väärin! Tai no tiedosta ei oikein voida puhua, mutta tieteellisiä valistuneita arvauksia on kyllä ihan pätevästi esitetty.)
Sitten yleisesti tiedetään, että Suomen ilmasto on kylmä ja pimeää on, mutta vastapainoksi useimmat eivät kyllä osaa ajatella, että kesäisin Suomessa ei sitten aurinko kovin pitkiä aikoja ole laskeneena ja että kesäsää meillä on leuto, jopa helteinen. Suomen kieli on useimmille myäs täysi arvoitus. Juuri ja juuri menee jalkeluun selitys, että suomi ja ruotsi ovat ihan eri kantaa. Sitä sitten on paljon vaikeampi käsittää, että suomen kieli on nykyisen Suomen alueelle kulkeutunut todennäköisesti jostain Volgan mutkan tienoilta, mutta siltikään suomi ei ole sukua venäjälle.
kun kysyvät, onko Suomessa jääkarhuja, mutta eihän se ole ollenkaan urpoa - kun heidän pohjoisessa naapurissaan Kanadassa niitä on ja he tietävät, että Suomi on pohjoisessa. Suhteutettuna Eurooppaan, New York City on suunnilleen Rooman korkeudella. Kyllä minulta on jääkarhuista kyselty koirapuistossa, mutta toisaalta on sitten tullut yliopistoihmisiltä niin tiukkoja talous- ja politiikkakysymyksiä, että on saanut pinnistää ja ponnistaa, että saa vastauksen edes suunnilleen oikeaan suuntaan.
Mä monesti lietson stereotypioita, jotka ei pidä paikkaansa, esim. jääkarhut (toki virneen kera).
Ite ulkomailla ollessa ja asuessa oon kuullu kyllä vaikka minkälaisia stereotypioita ja luuloja Suomesta ja suomalaisista, mutta aika monesti ihan Euroopassakin ihmiset ei oo koskaan kuullukaan Suomesta...
Tanskalaiselta kaverilta kuulin, että siellä kaikki luulee, että kaikilla suomalaisilla on puukot aina mukana. (Tais multa kysyä, että missä mun puukko on).
Monet ei meinaa uskoa, että kyllä meillä on ruskeahiuksisia ihan siinä missä blondejakin.
Kieltä luullaan monesti ruotsiksi ja tän kyllä korjaan aina! :D Mut ehkä se kuulostaa vaan oudolta ja eka outo kieli mikä tulee eka mieleen on ruotsi?
Nokian suurin osa tietää ja joitakin bändejä, ehkä. (Lordi, Nightwish... Tiesipä yks jopa Sonata Arctican!)
Monesti kuitenkin tuntuu, ettei kukaan tiedä Suomesta paljoa mitään - eikä niitä kiinnostakaan - ja sitten ollaan niin yllättyneitä kun kerron, joitain faktoja. :D
Hauskojahan noi on, ja näin ulkomailla asuessa on kiva olla maasta, josta ei liiemmin tiedetä. ;)
86 Lontoossa, että miten äiti voi olla hengissä, kun keväällä se ydinvoimala poksahti. (tshernobyl) Lisäksi oli samainen kampaaja ihmetellyt, miten ovat päässeet matkustamaan ja mistä äiti on saanut hiusväriä tukkaansa.
Itseltäni Jenkeissä -94 kysyttiin mm.:
- Oletko nähnyt koskaan mikroaaltouunia? (esitteli, miten sitä käytetään)
- Onko teillä moottoriteitä?
- Onko teillä puhelin?
- Osaatko käyttää sisävessaa ja suihkua? (ei, käyn puuceessä ja pesen itseni letkulla pihassa...)
No, samaisten ihmisten kanssa kävin väittelyä siitä, onko leijona ja tiikeri sama eläin. Väittivät, että uros on se yksivärinen ja harjallinen, naaras raidallinen. Yritin kovasti selittää 17-vuotiaan tietämyksellä, että toisia elää Aasiassa ja toisia Afrikassa ja ovat ihan omat lajinsa. Eivät uskoneet ja lopetin vänkäämisen, kun tajusin, että vastassa on 6 aikuista, joiden päätä en käännä.
No, asuin sotilastukikohdan vieressä ja siellä oli paljon sotilaita, jotka oli ollut Saksassa. Ne tiesi Euroopasta paljon ja tiesivät monet Suomenkin. Ja ne ei noita kysellyt vaan muut.