Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisiin Suomi-käsityksiin olette törmänneet maailmalla?

Vierailija
25.10.2011 |

Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...

ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.

Kommentit (232)

Vierailija
61/232 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2011 klo 12:17"]

Nuo 80-90 -luvun stereotypiat tulikin yllä mainittua, mutta itse olen 2000 -luvulla kuullut ainakin seuraavia:

-Suomi on kylmä ja helvetin kallis maa

-ihmiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja ujoja paitsi humalassa, jolloin he ovat myös aggressiivisia

-eloveenablondit helppoja saalita etelän rannoilla

-kaikkialla soi heavy metal

-jokaisella on uusimmat Nokian kännykät ja muu teknologia kotonaan

-yksi maailman parhaista koulutusjärjestelmistä

-naiset dominoivat miehiä perhe-elämässä

[/quote]

eikö täällä tommosta ole :o

Vierailija
62/232 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei pitänyt erotella onko ne käsitykset totta vai ei. Vaan käsityksiin ylipäätään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/232 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2011 klo 14:35"]

Musta on hienoa että suominaisen ei tarvitse pelätä kunniansa puolesta eikä hävetä seksuaalisuuttaan. Naurettavaa on se, että kaltaisesi naiset(?) yrittävät tunkea toisia takaisin neitsythäkkiin. Niin että häpeä vain itseäsi, mutta pysy erossa toisten seksielämästä. Ei se tavara käytössä kulu.

Mutta mä en ihmettele yhtään vaikka suomalaisia naisia pidetään helppoina. Esim: bb-janica jakaa itseään jo eka yönä. Ja sitä puolustellaan "ihan normaalia" . Just. Ja sama meininki niin monella muullakin suomalaisella olipa sitten suomalainen tai ei suomalainen mies kyseessä. Että ei kannata ihmetellä yhtään miksi suomineitoja pidetään helppoina.

Suomi on onneksi vapaa länsimaa, eikä vahvan katolisen uskonnollinenkaan, ja "maine" on tietenkin sen mukainen, kuten esim englantilaisilla, skandinaaveilla yleisesti, hollantilaisilla ja usalaisilla. Naiset tekevät kuten itse lystäävät ja lähtevät mukaan jos itse haluavat.

Sitten on esim. filippiiniläiset, venäläiset, virolaiset naiset...

Eli aika huono itsetunto täytyy olla jos itseään häpeää, tai jos uskoo kaiken mitä tällä palstalla kirjoitetaan tai muodostaa mielipiteensä jostain bb-viihteestä. Miksi muuten monesti noissa "olen liikkunut paljon töiden puolesta (yeah right ;) maailmalla ja kaikki ajattelevat suomalaisista naisista näin" - jutuissa on yhteistä se, ettei niiden väitettyjen suomineidon haukkujien omaa kansallisuutta mainita... ;) Toinen yhteinen nimittäjä näissä on että suomalainen mies on hyvä, toisin kuin nainen ;)

Suomalaiset naiset usein myös rakastuvat ulkomaalaisiin, ja solmivat avioliittoja. Eniten englantilaisten, turkkilaisten ja usalaisten kanssa, eli Turkki oli noussut mukaan, verrattuna entisiin vuosikymmeniin. Miehet virolaisten, venäläisten ja olikohan thaimaalaisten (?) kanssa. Lähde yle.

Vierailija
64/232 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on heikko itsetunto, ne olettaa että jokainen maailmassa tietää heidän maantiedostaan tietää kaiken, mutta itse he eivät tiedä omasta maastasi tuskin pääkaupunkia. Heistä pitää sanoa aina jotain positiivista ja negatiivisesta asiasta he loukkaantuvat. Suomalainen miettii koko ajan mitä he sinusta ajattelevat.

Itse asian kuulin tämän sakslaiselta, joka tuli Suomeen ja hänelle oli annettu nämä ohjeet. Mutta hei, nämöhän ovat totta...

Te jotka nauratte niille, jotka eivät tiedä missä Suomi sijaitsee tai valitatte niistä jääkarhuista - Suomessa ja varmasti tälläkin palstalla on monta, jotka eivät osaa sanoa tarkistamatta edes Tiikerin tai Pandan elinaluetta maan tai osa edes maanosan tarkkuudella, vaikka ne ovat tunnetuimpien eläinten joukossa. Enkä usko, että monikaan teistä onnistuu sijoittamaan edes Euroopan maita kartalle oikein. Tiedättekö kaikkien maailman maiden sijainnin? Epäilen, että harva lonkalta kadulla tietää. Miksi muiden pitää tietää enemmän suomesta kuin suomalaisten muista?

Vierailija
65/232 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tavannut yhtäkään suomalaista naista, joka olisi kännissä edes siedettävä. Miehistä suurin osa on ärsyttäviä ja osa aggressiviisia, mutta muutamaa voi sietää. Mukavana en känniläistä miestäkään pidä. 

Vierailija
66/232 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun etelä-Euroopassa ja täällä meidän rannoilla käy varmaan n. miljoona turistia kesässä ympäri maailman. Käsitys suomalaisista:

- Hyvin koulutettuja ja kielitaitoisia

- Ujoja, mutta kohteliaita. Pelästyvät poskisuudelmia, varsinkin miehet

- Noudattavat aikatauluja säntillisesti (esim. oppaat ja ryhmien vetäjät osaavat aina sanoa, että suomalaiset ovat aina kiltisti jonossa kuten on sovittu.)

- suomalaiset ryhmät eivät kysele mitään. Osin olettavat, että ne suomalaiset jo tietävät kaiken. Ts. ehkä siinä on perää, että kun pitää suun tukossa eikä kysele tyhmiä(kään), niin ihmiset pitävät sinua fiksumpana. Esim. amerikkalaiset estottomasti kyselevät hävettävän tyhmiä kysymyksiä.

- suomalaiset naiset ovat kauniita ja heillä on hyvä iho. Näyttävät ikäistään nuoremmilta.

- suomalainen mies on hiljainen ja passiivinen. Jos suomalaista perhettä ei heti ulkonäöstä tunnista, niin sen huomaa siitä, että suomalaiset perheet ovat ainoita, missä nainen tsekkaa perheensä hotelliin, pyytää ravintolassa laskun, kysyy tietä tms ja suomalainen mies seisoo taka-alalla.

- Suomessa on kylmä ja 25 astetta pidetään helteenä

- suomalaiset ovat pitkiä (ja naiset isojalkaisia)

Tämä meidän rantaidylli on ehkä tunnetumpi esim. häämatkakohteena tai kalliina shoppailukohteena kuin kännäys/bilepaikkana, joten ei täällä ainakaan mitenkään erityisesti ole suomalaisilla naisilla "helppoa" mainetta. 

Vierailija
67/232 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella -20 pakkasilla olin lasteni kanssa ulkona ja vastaan tuli turisteja, japanilaisia ainakin ja ranskalaisia. Olivat TODELLA hämmästyneitä että olin sellaisilla pakkasilla ulkona lasten kanssa ja vieläpä alle vuoden ikäisen vauvan!!! Pyysivät saako ottaa meistä kuvan ja viedä näytille kotimaahansa.

Vierailija
68/232 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vähän ohi aiheen, mutta asun Lapissa ja minulta on kysytty, että asummeko laavuissa täällä ja onko kaikilla poroja. Ja oletus, että kaikki ovat saamelaisia. Ja tämä kysyjä oli ihan suomalainen, Helsingistä kotoisin. No korjasin miten asian laita on, oli vähän puulla päähän lyöty ja pyyteli anteeksi tietämättömyyttään.

Vierailija
69/232 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
70/232 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kanukki yhdellä palstalla piti Suomea Varsovan liiton jäsenenä kylmän sodan aikana. Tuon kun korjasin niin alkoi inttää vastaan. Pistin sitten mustaa valkoisella ja jätkä hiljeni kummasti. Piti vielä kuitata että onpas teillä Kukkodalaisilla hatarat tedot ulkomaailmasta :)

Vierailija
71/232 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset sanoivat työpaikan palavereissa 80-luvulla: "Ni sitter så tystlåtna och säger ingenting." Ei siihen kerenny väliin kommentoimaan, kun he olivat itse koko ajan äänessä itseänsä korostaen. 

Vierailija
72/232 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaisen mieheni isoäiti kysyi multa, kun oltiin shoppailemassa eräässä ostoskeskuksessa, että onko Suomessa vaatekauppoja :D

Vierailija
73/232 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain suomalaisnaisten pitäisi hiukan miettiä tekemisiään, ei se miehellekään kunniaksi ole, että panee kaikkea mikä liikkuu kuin rakkikoira, ilman mitään impulssikontrollia.  Suomalaisnaiset ovat liian usein kuin jotain merimiehiä tai rekkakuskeja, näöltään ja käytökseltään. Kasvattakaa lapsenne kunniottamaan itseään, tytötkin!

Tosin suomalaisten pitäisi vastata näille huoritteleville ulkomaalaisille miehille, että itse ovat monesti täysiä mieshuoria. Ja moni Keski-Euroopan maa on täynnä ties mitä ihmiskauppaa, bordellia ja muuta - eli ei ole mitään holttia sielläkään päässä.

Vierailija
74/232 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Euroopassa luultiin että kaikki suomalaiset käyvät alasti sekasaunoissa, en ainakaan minä eikä kukaan tuttuni tai sukulaiseni käy alasti sekasaunoissa! en sitten tiedä luulevatko niitä sekasaunoja myös jonkinlaisiksi bordelleiksi. Usein kuulee myös puhuttavan että Suomi on ympäri vuoden kylmä maa, josta tulee heti mieleen Grönlanti. Useinkaan ei tiedetä että Suomessa on myös +25C ja +30C lämpötiloja kesällä, useat etelämaalaiset luulevat että lunta sataa kesälläkin.

Vierailija
75/232 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 02:59"]

ei se miehellekään kunniaksi ole, että panee kaikkea mikä liikkuu kuin rakkikoira, ilman mitään impulssikontrollia.

[/quote]

Heikko itsetunto se pääasiallinen ongelma tässä vissiin onkin.

Voit olla aivan rauhassa, sillä jutut yleensäkin riippuvat ihan siitä, missä ympyröissä liikut. Omia mielenkiinnonaiheitahan ihmiset valitsevat jutunjuureksi, ja lisäksi katsovat, kenelle kehtaa mitäkin jutella. Jos nyt ajatellaan muuta kuin sinkku- ja parisuhdemarkkinoita, niin kyllä suomalaisena kehtaa liikkua, verrattuna moneen muuhun maahan.

Vierailija
76/232 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 02:59"]

Kyllä vain suomalaisnaisten pitäisi hiukan miettiä tekemisiään, ei se miehellekään kunniaksi ole, että panee kaikkea mikä liikkuu kuin rakkikoira, ilman mitään impulssikontrollia.  Suomalaisnaiset ovat liian usein kuin jotain merimiehiä tai rekkakuskeja, näöltään ja käytökseltään. Kasvattakaa lapsenne kunniottamaan itseään, tytötkin!

Tosin suomalaisten pitäisi vastata näille huoritteleville ulkomaalaisille miehille, että itse ovat monesti täysiä mieshuoria. Ja moni Keski-Euroopan maa on täynnä ties mitä ihmiskauppaa, bordellia ja muuta - eli ei ole mitään holttia sielläkään päässä.

[/quote]

Vielä kun tietäis mitä vastata huoritteleville suomalaisille miehille.

Vierailija
77/232 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2011 klo 19:58"]

ulkomailla toistakymmentä vuotta, yleisimmät kommentit ovat aina olleet:
Suomessa on siistiä ja puhdasta, kaikki kierrätetään. Vähän niinkuin pikku- Saksa.

Koulusysteemi on maailman parhaita.

Nokia on Suomalainen, kaikilla on Nokia.

Viime vuosina esille on tullut aina Nightwish ja Rasmus, Lordista ei ole kukaan kuulutkaan.

Talvella on hirmuisen kylmä mutta lentokentät pysyvät aina auki.

Suomi on osa Skandinaviaa, kieli on aika lähellä Ruotsia.

[/quote]

Näin on.

Aika monelle kaikki Pohjoismaat ovat samaa Skandinaviaa. Minulle on esimerkiksi sanottu:

- Teiltähän tuodaan kaikki turskat meille syötäväksi (Italialaisten herkku on kuivattu turska, joka tuodaan Norjasta)

- Niin, mun poika oli viettämässä vaihto-oppilasvuotta teillä siellä Skandinaviassa, Tukholmassa, ja teillähän on siellä aika hiljaista ja tylsää, yöelämä puuttuu kokonaan

- Teillähän possahti se tulivuori ja koko Euroopan lentoliikenne seisahtui (viitattiin siis Islannin massiivisiin tulivuorenpurkauksiin 2010)

- Te viikinkien jälkeläiset, te skandinaavit. Nämä on ihan yleisiä käsityksiä suomalaisista. (Tietysti se on myös osin totta. Pohjois-Suomi kuuluu Skandinaviaan. Ja ruotsalaisilla ja suomalaisilla on sama geeniperimä, joten mekin olemme niitä viikinkien jälkeläisiä, vaikkei varsinaista pysyvää viikinkiasutusta ollutkaan Suomen nykyisillä alueilla.)

- Teillähän on ihan helvetin kylmää, sanoivat hollantilaiset. Korjasin, että Etelä-Suomessa ei ole -35 astetta, mutta Lapissa voi olla ja että Helsingistä on Lappiin pitempi matka kuin Hollantiin.

- Nuorempi polvi tietää nykyisin suomalaisten hevihulluuden ja monia bändejä, ainakin HIMin ja Rasmuksen

- Hyvästä koulutuksesta on ollut lähes joka maan medioissa, joten se liitetään nykyisin Suomeen

- Saunakulttuurin tietää aika moni

- Briteissä on muutaman viimeisen vuoden ajan ollut Skandinavia-buumi, kun Skotlanti haluaa itsenäistyä ja liittyä Pohjoismaihin. Briteissä Suomen hyvinvointivaltiota pidetään nykyisin paratiisina, johon moni haluaisi muuttaa.

Vierailija
78/232 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluin juttu, johon olen törmännyt, oli se kun olin Malesiassa vaihto-opiskelemassa ja kaverini siellä luuli, että Suomessa ihmiset tervehtivät toisiaan hieromalla neniään yhteen :D Hänellä oli muutenkin todella "romanttinen" käsitys Pohjois-Euroopassa asuvista ihmisistä: kaikki ollaan jotain saamelaisten tapaisia heimoja tai Pohjolan intiaaneja, jotka pukeutuu kansallispukuihin, asuu hirsimökeissä ja kasvattaa poroja.  

Muuten tullut vastaan aika niitä tyypillisiä juttuja: hyvä koulujärjestelmä, Nokia, täysin muista poikkeava kieli.

Vierailija
79/232 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
80/232 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi