Lestadiolainen tuttuni 37 v odottaa 14. lastaan
Lapsi on suunniteltu tai siis vastaanotetaan 15. avioliittovuoden jälkeen Perhe asuu melko ahtaasti. Voiko he saada vielä 10 lasta?
Kommentit (86)
Heitä on viisi
Kaikilla kitettävät keskiarvot koulussa.
Kolme neljä harrastusta.
Asumme maalla.
On lemmikkieläimiä.
Ulkomaalaisia tuttavia käy kylässä.
Perheen yhteinen ulkomaanreissu parin vuoden välien.
Nuoret käyvät kesätöissä.
Lapset ja nuoret tekevät kotitöitä joka päivä.
Kaikilla oma huone.
Antakaas nyt lestanvihaajat arvosana, jäävätkö nämä lapset paitsi?
Katso nykyajan nuorisoa, onko ihan oikeasti pelkästään hyvä juttu että kaikki tarjoillaan kultalautaselta eikä 18-vuotias ole välttämättä tehnyt yhtään mitään oikeita töitä?
kuin luottamaan aikuisenakin siihen, että toiset kyllä hoitavat.
Kuvaannollisesti parempi opettaa lapsi onkimaan kuin antaa hänelle kala, ja mikäpä sitä oma-aloitteisuutta paremmin kasvattaa kuin pakko itsenäistyä ja pärjätä omillaan.
olisivatkin sen 18-vuotta täyttäneet!
Itsekö et auta ollenkaan?
No niinhän siinä yleensä käy, että joko opiskelut kärsivät tai keskeytyvät, kun opiskelijan täytyy töitä puskea samalla.
Masennus ja maailmalle karkaaminenkaan eivät taida olla harvinaisuuksia.
Kyllä lapsestaan välittävä auttaa myös taloudellisesti.
Äiti aina kotona, aikaa yllin kyllin kaikille yhdessä ja erikseen.
VS. Uraäiti, joka töissä 8h plus matkat plus omat harrastukset plus lapsien harrastukset. Missä se laatuaika olikaan kun en oikein ymmärrä?
olisivatkin sen 18-vuotta täyttäneet!
Itsekö et auta ollenkaan?
No niinhän siinä yleensä käy, että joko opiskelut kärsivät tai keskeytyvät, kun opiskelijan täytyy töitä puskea samalla.
Omat lapseni ovat vasta pieniä, joten en tiedä. Minua ei ole kummemmin autettu, mitä nyt kotona käydessä olen saattanut joskus saada lähtiessä setelin kouraan. Ei mun ole silti tarvinut töitä tehdä opiskelujen aikana, opintotuellakin pärjää jos ei ihmeitä vaadi.
23
Mut sitä mä en ymmärrä että miksei neljää lastenlasta muka pystyisi auttamaan. Kyllä mun äiti helpostikin pystyy. :)
Huomioi, että sillä isoäidillä voi asua vielä kotona 10 elätettävää lasta... Sitten kun lapset kasvaneet, niin lapsenlapsia on nopeasti useita kymmeniä, jos lestoina pysyvät.
en vihaa lstadiolaisia, mutta säälin todellakin lapsi yli 10 hengen perheissä. Siinä ei todellakaan äidillä ole aikaa... tiedoksi vaan sinulle joka väitit että aikaa riittää kun ei käy töissä...
on eri asia kuin aika kotitöiden ym. parissa.
sitä paitsi hunningolla ovat tietämieni isojen perheiden pikkulapset. ei ihme että tapaturmia sattuu :/
Lisäksi isommat auttavat ja siinä sitä oppii rehellistä työntekoa. Kyllä työelämännä huomaa ketkä ovat niitä vellihousuja jotka eivät ikinä ole joutuneet tyhjentämään tiskikonetta...
Tukirahojen määrä on suurperheessä niin paljon, että siitä tulee yhden ihmisen palkka, ei siis tarvitse käydä töissä, riittää kun toinen käy. Tottakai isolla perheellä on isot menotkin, mutta siltikin monessa perheessä puolet tuloista tulee erilaisista tulonsiirroista. Tunnen kyllä tarpeeksi lestadiolaisia voidakseni väittää näin.
Järjestelmä siis mahdollistaa jättiperheet ja vuosien ja vuosien kotonaolon..t.7
Mua kiinnostais kovin tämä.
vaikka yhteiskunta mahdollistaisi, ja lapsilisistä tulisi yhden ihmisen palkka, niin kyllä todellakin iso perhe kuluttaakin. ei niillä lapsilla rikastumaan pääse. Kyse lienee enemmänkin elämäntavasta ja arvovalinnoista. Kumma, että niistäkin pitää olla kateellinen?!
Voisinhan itsekin hommata saman määrän lapsia ja jäädä kotiin yhteiskunnan elätiksi. Totesin vain, että tukirahat muodostavat ison osan tuloista eli yhteiskunta maksaa. Isossa perheessä on toki isot menot, mutta oli isot tai pienet menot, niin yleensä ihmiset elättävät itsensä (ja lapsensa) työssäkäynnillä tai siihen rinnastettavalla toiminnalla.
No, minä kannatankin sellaista perhepolitiikkaa, että kaikki lapsiperheet tuet rajattaisiin 3-4 lapseen, niin tulisi oikeasti säästöä yhteiskunnalle. Siitäkin saisi tähän tiukkaan talouden aikaan säästöjä. Turha mistään kateudesta on jauhaa, näkökulmani on täysin taloudellinen.
t.7
eikä mua ole taloudellisesti autettu sen jälkeen kun muutin kotoa. EI tullut mieleenkään edes odottaa sellaista. Opiskelin yliopistossa ja menin sitten töihin.
EI minusta ole ollenkaan huono asia että lapset oppivat pärjäämään itse, päinvastoin.
Tukirahojen määrä on suurperheessä niin paljon, että siitä tulee yhden ihmisen palkka, ei siis tarvitse käydä töissä, riittää kun toinen käy. Tottakai isolla perheellä on isot menotkin, mutta siltikin monessa perheessä puolet tuloista tulee erilaisista tulonsiirroista. Tunnen kyllä tarpeeksi lestadiolaisia voidakseni väittää näin. Järjestelmä siis mahdollistaa jättiperheet ja vuosien ja vuosien kotonaolon.. t.7
Lasten tehtailu loppuisi jos lapsilisät ja äitiyslomat lyaltio mahdollistaa kaiken.
Meitä oli kuusi lasta ja olen ylpeä siitä, että olen pärjännyt itse ja ominvoimin. Henkistä tukea olen saanut ja rahaa lainaan sekä opiskeluaikana sain viedä kotoa ruokaa opiskelupaikkakunnalle, mutta muuten olen tullut omillani toimeen.
Enkä aio tulevaisuudessa myöskään rahoittaa aikuisten lasteni elämää, vaikka rakkautta ja henkistä tukea tulevat saavat runsain mitoin, kuten itsekin olen saanut.
T. Neljän äiti, joka ei ole lestadiolainen, mutta tuntee lestadiolaisia ja ihailee ja arvostaa heitä valtavasti
Totta on että ilman lapsilisiä me ei pärjättäisi. Mutta et varmaan voi myöskään kuvitella millaiset menot minimissäänkin näissä meikäläisissä jättiperheissä on. Ihan pelkästään ruokaa saa kantaa kotiin järkyttäviä määriä (siltä tuntuu) + tietyti kaikki normaalit hankinnat mitä lapset tarvii, vaatteet kengät harrastusvälineet. Kolmioon ei mahduta eikä 5-hengen henkilöautoon.
Tukirahojen määrä on suurperheessä niin paljon, että siitä tulee yhden ihmisen palkka, ei siis tarvitse käydä töissä, riittää kun toinen käy. Tottakai isolla perheellä on isot menotkin, mutta siltikin monessa perheessä puolet tuloista tulee erilaisista tulonsiirroista. Tunnen kyllä tarpeeksi lestadiolaisia voidakseni väittää näin. Järjestelmä siis mahdollistaa jättiperheet ja vuosien ja vuosien kotonaolon.. t.7
Ei niitä uusia tamineita osteta vaan käytetään velipojan vanhoja.
kylläpäs olet hauska :) ei se syntiä ole olla selipaatissa vaikka onkin mies vieressä.. ja jos ei halua niin ei tarvi antaa ja jos on masentunut niin sittenkään ei tarvi antaa.. meillä niin että minä haluan joka ilta antaa.. koska haluan että minulle annetaan kokoajan. mies vaan ei jaksa antaa kokoajan. :)
No sinä et saanut mitään! minulla 13 sisarusta ja olen saanut kaiken mitä tarvii. minulla ei ole huonoja muisti kuvia lapsuudesta. haluan antaa lapsilleni sellaisen lapsuuden kun minullakin. Olen yksi lesta vaan.
TOTTAKAI SAAMME LAPSILISÄT!!! lapsilisiä voi tulla aika paljon suureen perheeseen.. ja kodin hoidon tuki :)
kun lapsenne kasvavat? Ettekö tunne riittämättömyyden tunnetta ja harmia siitä mitä muut pystyvät tarjoamaan vain siksi että perhe on paljon pienempi? Lapsenne joutuvat tekemään kaiken alusta alkaen ihan itse, kun taas tänä päivänä vanhemmat voivat auttaa lapsensa "jo puoli tiehen".
Kiinnostunut