Tälläsiä kätilöitä meillä Suomessa
Ilmankos on kaiken maailman synnytystraumaa nykyään...
Kätilön suusta:
"ensinnäkin siitä ponnistusasennosta - yksi syy on että välilihaa ei voi tukea jos esim jakkaralla samalla lailla kuin puoliistuvassa asennossa tai kyljellä = riski repeämiin suurempi. Toinen syy voi olla huono työasento, jos joka pv joutuu seisomaan ja hoitamaan oudossa asennossa niin kyllä selkä tai muu osa kehossa kärsii aika nopeasti siitä. Ergonomiaakin täytyy ajatellla koska me ei tehdä sitä työtä vain kuukauden vaan vuosia...
o ei tuo selkäongelma mikään vitsi ole
olen erittäin treenattu nainen ja lihaksetkin kunnossa. Silti mulla menee selkä 2 kertaa vuodessa, semmoinen yhtäkkiä noidannuoli joka kestää 1-2 viikkoa kun se iskee. Oikeesti minun täytyy miettiä ergonomiaa erittäin paljon työssäni kätilönä, esim vaikka ompeleita tulisi vain 2-3-4 laitan poikkipöydän, en voi seistä "vinona" ja laittaa niitä. Jakkarasynnytys on lähes mahdottomuus minulle koska siinä pitää olla suht kauan kyyryssä ja kurkkia vinossa asennossa miten se pää roteeraa ja tulee. Näin se vain on, enkä ymmärrä mitä siinä nyt niin outoa ole. Tanssija ei seiso samassa huonossa asennossa 30min..."
Eli toi kyseinen kätilö ei suostu siihen, että joku nainen haluaa synnyttää jakkaralta. Eikö noi kätilöt mieti yhtään sen naisen synnytyskokemusta ja sitä, miten paljon se voi vaikuttaa myös äidin ja lapsen väliseen suhteeseen? Siis olen oikeesti järkyttyny. Kätilöiden pitäis auttaa äitejä, eikä päinvastoin
Kommentit (58)
pitäisi vaihtaa alaa jos ei pysty hoitamaan jakkarasynnytystä?? Jos hoidan 90-100 synnytystä vuodessa ja yksi näistä (korkeintaan) ei saa jakkarasynnytystä, pitäisi vaihtaa alaa??? hohojaja....
ei kukaan tee montaa kymmentä vuotta huonoissa asennoissa töitä.
Elikkä laitteet ja vehkeet ja siis myöskin ne jakkarat on suunniteltava niin, et ovat kaikkien kannalta toimivat !
saleihin insinöörit suunnittelemaan kunnon pelit ja vehkeet ; )
ei ole järkeä teetättää kätilöillä epä-ergonomisesti hommia, ketä sen lopulta maksaa, kun kaikki jää ennen aikaisesti eläkkeelle ?
eli kaikki on vaan järjestelykysymys !
ja kyllä siinä sängyssäkin löytyy kunnon koho asento, ei tartte selällään ponnistella.
pitäisi vaihtaa alaa jos ei pysty hoitamaan jakkarasynnytystä?? Jos hoidan 90-100 synnytystä vuodessa ja yksi näistä (korkeintaan) ei saa jakkarasynnytystä, pitäisi vaihtaa alaa??? hohojaja....
sitä ko. synnytyksen hoitavaa kätilöä voidaan vaihtaa tarvittaessa.
Kyllä, tuota mieltä olen. On vähän eri asia se, että jos jollain on akuutisti selkä kipeä ja se, että varmuuden vuoksi välttelee tiettyjä työasentoja (kuten ap:n kertomassa tapauksessa).
Edelleen: sen toiveen takana voi olla tärkeitäkin syitä, ei se välttämättä ole mikään oikku.
-39-
ei kukaan tee montaa kymmentä vuotta huonoissa asennoissa töitä. Elikkä laitteet ja vehkeet ja siis myöskin ne jakkarat on suunniteltava niin, et ovat kaikkien kannalta toimivat ! saleihin insinöörit suunnittelemaan kunnon pelit ja vehkeet ; ) ei ole järkeä teetättää kätilöillä epä-ergonomisesti hommia, ketä sen lopulta maksaa, kun kaikki jää ennen aikaisesti eläkkeelle ? eli kaikki on vaan järjestelykysymys ! ja kyllä siinä sängyssäkin löytyy kunnon koho asento, ei tartte selällään ponnistella.
Nyt sopii taas se vakiovastaus, joka annetaan kun joku valittaa ammatistaan: Ammatinvalintakysymys! Eli kannattaa miettiä ennen kun ammatin valitsee.
Mutta oli ergonomia-kysymys tai ei, niin totuus on se että jos nainen haluaa jakkaran ja sellainen sairaalassa on saatavilla, niin ei se kätilö siitä päätä että otetaanko jakkara vai ei.
Eipä tällaisista asioista auta taistella =)
Minä en synnyttäis missään muussa kuin puoli-istuvassa asennossa. Jakkaralle en millään pystyisi menemään. Toinen taas ottaa jakkaran mieluummin. No problem.
Minulla on kahdeksan lasta, joten olen muutaman kerran synnyttänyt. Kaikki mennyt aina hyvin, raskaus ja synnytys.
Aina ei ole kuitenkaan osunut kohdalle "hyvää" kätilöä, mutta en ole silti ajatellut, että kaikki Suomen kätilöt on tuollaisia. Ja se mikä ei mulle ollut hyvä, voi toiselle olla. Tiedä häntä. Mutta pääasiassa kaikki on olleet kivoja ja empaattisia, asiansa osaavia.
Annan positiivista palautetta kaikille kätilöille heidän tekemästään työstä ja toivon tsemppiä ja voimia kohdata jokainen asiakas yksilönä. Jos joskus menee mehtään, on siitä tietysti opittava, varsinkin tuossa ammatissa.
Mutta onhan ihana kun Suomessa on kuitenkin näin hyvin asiat tälläkin saralla. Ei me osata sitä tarpeeksi arvostaa. Ei ole joka kolkalla maailmassa kuten meillä, että suuria keskusteluja käydään jakkaras vai makuuasento välillä.
Kuten kaikki tiedämme, ei suurin osa äideistä näe tällaisia synnytyshuoneita ja kivunlievitysrepertuaaria kuin me.
Näkökulma tämäkin.
Niin, suosittelen vielä polvillaan synnyttämistä, hyvä vaihtoehto jakkaralle! Jos synnyttäjä ei jaksa enää siinä asennossa olla, niin on helppo kääntyä selälleen.
Minulla oli luontainen tarve olla kontallaan aina kun supistus tuli, joten halusin sinä asennossa synnyttääkin. Polvet ja hartiat oli sen jälkeen, (puristin sängynpäätyä ja patjaa vimmatusti supistusten aikana) seuraavana päivänä vähän kipeenä, mutta alapää oli kunnossa! Esikoisen synnytin puoli-istuvassa asennossa, vaikka jos silloin olis ollut tarve olla kontallaan.... Sitä vaan teki kaiken kiltisti niinkuin neuvottiin, eikä kuunnellut omaa kehoaan.
Mutta toisaalta: ihmisillä on oikeus valittaa pikkuasioistakin. Kaikkea ei voi eikä tarvitse suhteuttaa. AINA on joka asiassa maailmassa olemassa joitain, joilla on ko. asia vielä paljon, paljon huonommin.
-39-
Ei tartteis huonoselkäisen kätilön vinosi kurkkia josko pää jo näkyis? Ponnistusvaihe on nopea, ja aika harva haluaa jakkaran joten kunnotaan huoletiva kyllä kestää hetkellisen kyyykkyasennon.
kun kerran siinäkin joutuu olemaan kamalan huonossa asennossa etukenossa jopa 30 minuuttia kerralla? Jos kerran potilasta ei tarvitse huomioida tämän toiveiden mukaan oman ergonomian takia.
Itse rähähdin kätilölle kolmannessa synnytyksessä, kun alkoi mussuttaa, jotain jakkaraa vastaan. Haki sen sitten, ja jakkaralla olin varmaan yhteensä 3 minuuttia ja lapsi oli maailmassa. Eikä revennyt peräsuoli tms. Pahimmat vauriot tuli siinä kätilöiden ykkössuosikkiasennossa puoli-istuvassa, ja täytyy sanoa, että jos pitää valita oman alapään ja kätilön selän välillä niin kyllä se on oma alapää jota säästelen. Sori.
En omassa työssänikään sälytä omia ongelmiani asiakkaiden harteille ja palvele heitä sen takia huonommin.
kun kerran siinäkin joutuu olemaan kamalan huonossa asennossa etukenossa jopa 30 minuuttia kerralla? Jos kerran potilasta ei tarvitse huomioida tämän toiveiden mukaan oman ergonomian takia.
Itse rähähdin kätilölle kolmannessa synnytyksessä, kun alkoi mussuttaa, jotain jakkaraa vastaan. Haki sen sitten, ja jakkaralla olin varmaan yhteensä 3 minuuttia ja lapsi oli maailmassa. Eikä revennyt peräsuoli tms. Pahimmat vauriot tuli siinä kätilöiden ykkössuosikkiasennossa puoli-istuvassa, ja täytyy sanoa, että jos pitää valita oman alapään ja kätilön selän välillä niin kyllä se on oma alapää jota säästelen. Sori.
En omassa työssänikään sälytä omia ongelmiani asiakkaiden harteille ja palvele heitä sen takia huonommin.
että nostetaan jakkara sängylle. ;o) Kätilöiden selkä- ja lonkkavaivat on kyllä todellisia. Ja tuskaisia. Hyvässä lykyssä saa koko vanhuusiän kärsiä autettuaan muita naisia, jotka taas eivät vähääkään välitä kätilöstään. Kun mä nyt vaan haluan jakkaralle ja jos en pääse, niin mun oikeuksiani on loukattu.
lienee paikallaan. Niin monet muutkin tekevät. Ihan oikeasti, en kyllä ole piitannut paskaakaan siitä, joutuuko kätilö olemaan huonossa asennossa. He ovat siellä synnärillä synnyttäjää ja vauvaa varten.
jos sillä on pää kipeänä?
Tai isältä läsnäolon synnytyksessä, jos ei tykkää miehistä?
Tai komentaa synnyttäjän suihkuun, jos sillä sattuu olemaan hajuvettä ja itse on hajusteallergikko?
Missä menee raja?
Kysyn ihan tosissani, koska tuostahan tässä on kyse. Missä määrin on toimittava asiakkaan eli tässä tapauksessa synnyttäjän ja syntyvän lapsen ehdoilla ja missä määrin kätilö saa vaikuttaa aktiivisesti omiin työoloihinsa.
-39-
valtsun kassa kieltäytyä antamasta asiakkaalle jotain tuotetta hyllystä,koska asento on ergonomisesti väärä? Olin itse varastossa töissä,eikä olisi tullut mieleenkään kieltäytyä nostamasta 30kg painavia laatikoita/tuotteita hyllystä,vaikka naisen nostoraja on 25kg.Potkuthan siitä olisi tullut.En siellä kauaa kyllä ollutkaan tuon takia.
Tai komentaa synnyttäjän suihkuun, jos sillä sattuu olemaan hajuvettä ja itse on hajusteallergikko?
Missä menee raja?
Kysyn ihan tosissani, koska tuostahan tässä on kyse. Missä määrin on toimittava asiakkaan eli tässä tapauksessa synnyttäjän ja syntyvän lapsen ehdoilla ja missä määrin kätilö saa vaikuttaa aktiivisesti omiin työoloihinsa.
-39-
(äidin näin pyytäessä) av-mamman istua vaikka Kekkosen ruumiin päällä ja sitten jos äidille tai lapselle sattuisi jotain sanoisin itsepä halusit. Onhan järjen käyttö joskus sallittua sanoisin että jopa suotavaa..
Missä menee raja?
-39-
(äidin näin pyytäessä) av-mamman istua vaikka Kekkosen ruumiin päällä ja sitten jos äidille tai lapselle sattuisi jotain sanoisin itsepä halusit. Onhan järjen käyttö joskus sallittua sanoisin että jopa suotavaa..
se synnytysjakkara kuuluu kuitenkin kaikkien synnärien vakiovarustukseen ja on ihan vakiintunut synnytysasento, jonka toivomiseen on monella olemassa ns. järkisyyt.
Toden totta siis, oman järjen käyttö on sallittua. Jos sinusta kysymykseni olivat typeriä, niin varmaan sitten osaat perustella että MIKSI.
Edelleen siis odotan vastausta: missä menee raja, milloin asiakkaan toiveita on pyrittävä noudattamaan ilman syyllistävää saarnaa (jota ap mielestäni joutui kuulemaan)?
-39-
Missä menee raja?
-39-
kyse työoloista...järjen käyttö sallittu myös sinulle kätilö.
se että pää on kipeä ja joutuu kuuntelemaan ääntelyä ei ole vaarallista. Jos ei tykkää tietystä ihmisestä tässä nyt esimerkkinä isä =ei ole vaarallista. Jos kätilö on niin allerginen esim. hajuvedelle että itse joutuisi allegisen reaktion takia osastolle/teholle niin joko haluvesi pestään pois tai sitten joutuu kutsumaan toista kätilöä. Ja jos valtsun kassa ei enää pysty/jaksa liikkumaan nin sanoo vaikka tylysti että ota itse. HUOM!! nämä ovat esimerkki ratkaisuja. Kysymykset ovat tyhmiä koska jokainen voi varmaan itse miettiä vastaukset näihin. Muuten ei varmaan pärjää elämässä.. Entäs bussi lähti jo ja mä oon vielä pysäkillä..mitäs nytten??? tai auto ei starttaa ja mun pitää lähteä käymään jossain..mitäs nytten??
Mielestäni tämä keskustelu on nyt lähtenyt ihan metsään. Ei kai kukaan oikeesti oo sitä mieltä että hyvä synnytyskokemus on siitä kiinni saako istua jakkaralla vai ei????? Synnytys joka kestää 22tuntia (esim) ja ponnistaminen 11min (esim), niin herätkää jo ihmiset - kai kokonaisuus siinä on se ratkaiseva tekijä ja kivujen hoito????