Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tälläsiä kätilöitä meillä Suomessa

Vierailija
23.10.2011 |

Ilmankos on kaiken maailman synnytystraumaa nykyään...

Kätilön suusta:

"ensinnäkin siitä ponnistusasennosta - yksi syy on että välilihaa ei voi tukea jos esim jakkaralla samalla lailla kuin puoliistuvassa asennossa tai kyljellä = riski repeämiin suurempi. Toinen syy voi olla huono työasento, jos joka pv joutuu seisomaan ja hoitamaan oudossa asennossa niin kyllä selkä tai muu osa kehossa kärsii aika nopeasti siitä. Ergonomiaakin täytyy ajatellla koska me ei tehdä sitä työtä vain kuukauden vaan vuosia...

o ei tuo selkäongelma mikään vitsi ole

olen erittäin treenattu nainen ja lihaksetkin kunnossa. Silti mulla menee selkä 2 kertaa vuodessa, semmoinen yhtäkkiä noidannuoli joka kestää 1-2 viikkoa kun se iskee. Oikeesti minun täytyy miettiä ergonomiaa erittäin paljon työssäni kätilönä, esim vaikka ompeleita tulisi vain 2-3-4 laitan poikkipöydän, en voi seistä "vinona" ja laittaa niitä. Jakkarasynnytys on lähes mahdottomuus minulle koska siinä pitää olla suht kauan kyyryssä ja kurkkia vinossa asennossa miten se pää roteeraa ja tulee. Näin se vain on, enkä ymmärrä mitä siinä nyt niin outoa ole. Tanssija ei seiso samassa huonossa asennossa 30min..."

Eli toi kyseinen kätilö ei suostu siihen, että joku nainen haluaa synnyttää jakkaralta. Eikö noi kätilöt mieti yhtään sen naisen synnytyskokemusta ja sitä, miten paljon se voi vaikuttaa myös äidin ja lapsen väliseen suhteeseen? Siis olen oikeesti järkyttyny. Kätilöiden pitäis auttaa äitejä, eikä päinvastoin

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se kyllä siitä johdu onko saanut synnyttää jakkaralla tai ei, se nyt on aivan varma. Kyllä se enemmän kivunlievityksen puutteesta voi johtua, sen verran kauan olen neuvolassa tehnyt töitä vaikka ei kätilö olekaan. Kyllä siellä takana on muita faktoja kun ponnistusasento, halloo hei...

Vierailija
2/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se kyllä siitä johdu onko saanut synnyttää jakkaralla tai ei, se nyt on aivan varma. Kyllä se enemmän kivunlievityksen puutteesta voi johtua, sen verran kauan olen neuvolassa tehnyt töitä vaikka ei kätilö olekaan. Kyllä siellä takana on muita faktoja kun ponnistusasento, halloo hei...

NO TOTtakai on, mutta kun niitä asioita alkaa kertymään tälläisten kätilöiden kohtelussa, niin ei ole se synnytystrauma kaukana. Jos kätilö haluaa tehdä ton ponnistuksen oman mielen mukaan, niin todennäköisesti siinä synnytyksessä tehdään kaikki muukin sen kätilön mielen mukaan. Se on sillon ihan sama, mitkä on senäidin omat toiveet. Äiti on vaan synnytyskone, niinhän ae täällä Suomessa menee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos heille, että jaksavat vapaa-aiaknakin vastata ja auttaa synnytyksensä käsitteleviä äitejä kuten ap.

Ergonomia on erittäin tärkeää, paljon tärkeämpi kuin jonkun toive jakkarasta.

Vierailija
4/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöllä on paljon merkitystä kuinka nainen oman synnytyksensä kokee.Olisin synnyttänyt ilmakin niitä mulkkuja,suomessa ei taida olla vaan mahdollista.

Vierailija
5/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huah, öitä.

Vierailija
6/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo että kaikki muukin menee kätilön pillin mukaan eikä kuunnella synnyttäjää jos kätilö määrää ponnistusasentoa. Mulla oli kätilö joka laittoi pudendaalipuudutteen (niitä ei ollut meidän sairaalassa monta) loppuvaiheessa ja se oli TAIVAALLISTA, mutta hän mielellään ei halunnut hoitaa jakkaralla synnytystä. Ei ollut mulle ollenkaan niin suuri asia, tärkeämpi oli kyllä että olin lähes kivuton. Eli en olisi valinnut kätilöä joka ei laita pudendaalia vaikka olisin saanut synnyttää jakkaralla, en ikinä.

Vierailija
7/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöllä on paljon merkitystä kuinka nainen oman synnytyksensä kokee.Olisin synnyttänyt ilmakin niitä mulkkuja,suomessa ei taida olla vaan mahdollista.

niimpä. ja sitten jotkut naiset uskovat kaiken, mitä kätilöt suustaan päästää mitään kyseenalaistamatta. Eikös hesarissa ollut just juttu, että synnytyskokemus voi aiheuttaa pahan synnytystrauman. Kyllä sillä todellakin on merkitystä, haluaako kätilö tehdä äidin kanssa yhteistyötä vai kaiken oman pillin mukaan. Toivotaan, että joku tekis kätilön työtä oikeesta kutsumuksesta. Oon kullu nimittäin kivoistakin kätilöistä :)

Vierailija
8/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkökulmasta. Ei niin hyvät asennot käyvät pidemmän päälle kropan päälle. Tiedän itsekin, koska teen sellaista työtä, että selkä tosiaan on koetuksella eikä vaihtoehtoja oikein ole. Mutta ammatinvalintakysymys, uskallan sanoa. Myös kätilöiden kohdalla.

Ensisijaisesti kätilöiden pitää ajatella äitiä ja vauvaa. Olisin varmaan tintannut (noh, liioitellusti) kätilöä jos olisi pitänyt synnyttää kuopus puoli-makaavassa asennossa. Esikoinen ja keskimmäinen syntyivät siinä asennossa ja se oli mitä epämiellyttävin asento.

Kuopus syntyikin sitten kylkiasennossa koska kätilö ei suositellut jakkaraa vauvan koon takia (arvioi vauvan olevan noin nelikiloinen ja jakkaraa ei kuulemma suositella jos lapsen epäillään olevan yli nelikiloinen).

Minua ei todellakaan synnytystilanteessa tilanteessa kiinnostanut, niksahtaako kätilöltä selkänikama vai ei.

Vierailija
9/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo että kaikki muukin menee kätilön pillin mukaan eikä kuunnella synnyttäjää jos kätilö määrää ponnistusasentoa. Mulla oli kätilö joka laittoi pudendaalipuudutteen (niitä ei ollut meidän sairaalassa monta) loppuvaiheessa ja se oli TAIVAALLISTA, mutta hän mielellään ei halunnut hoitaa jakkaralla synnytystä. Ei ollut mulle ollenkaan niin suuri asia, tärkeämpi oli kyllä että olin lähes kivuton. Eli en olisi valinnut kätilöä joka ei laita pudendaalia vaikka olisin saanut synnyttää jakkaralla, en ikinä.

HALOO! Se oli sun kokemus. Jos sulle on noin käyny, ni ei tarkota että kaikilla. Ärsyttää tää av-mammojen subjektiivinen kanta asioihin. ARGH

Vierailija
10/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin olin varastossa töissä epämiellyttävissä asennoissa nostelin painavia juttuja ja selkähän siinä meni.Vaihdoin alaa,ei sen kummempaa nämä on valinta kysymyksiä.

Vierailija
11/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun synnytät kotona. Vai etkö uskalla?

Vierailija
12/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin olin varastossa töissä epämiellyttävissä asennoissa nostelin painavia juttuja ja selkähän siinä meni.Vaihdoin alaa,ei sen kummempaa nämä on valinta kysymyksiä.

NIIMPÄ!

Vierailija
13/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALOO! Se oli sun kokemus. Jos sulle on noin käyny, ni ei tarkota että kaikilla. Ärsyttää tää av-mammojen subjektiivinen kanta asioihin. ARGH

Jos edellinen vastaaja olisi haukkunut ja parjannut kätilöä, olisi se mielestäsi varmaankin ollut objektiivinen suhtautuminen ja ehdoton totus. Niin se nimittäin näkyy täällä aaveellä menevän. Haukkua saa ja pitää, kehua ja kiittää ei voi koskaan tai joko valehtelee tai on subjektiivisesti asioihin suhtautuva yksittäistapaus. Yllätys: mullakaan ei oo pahaa sanottavaa kätilöistä, vaikkei synnytys nyt ihan kaikessa putkeen mennytkään. Ja joskus voisi ihan oikeasti miettiä myös omaa suhtautumistaan asioihin eikä aina vain etsiä syntipukkeja eikä myöskään yleistää vain omien tuntojen pohjalta.

Vierailija
14/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli-istuva asento on yksi HUONOIMPIA mahdollisia ponnistusasentoja, sillä silloin äiti istuu oman häntäluunsa päällä, ja estää sitä avautumasta ja tekemästä lisää tilaa lantioon.

tiedän kokemuksesta, häntäluu murtui synnytyksessä :(

Vierailija
15/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edellinen vastaaja olisi haukkunut ja parjannut kätilöä, olisi se mielestäsi varmaankin ollut objektiivinen suhtautuminen ja ehdoton totus. Niin se nimittäin näkyy täällä aaveellä menevän. Haukkua saa ja pitää, kehua ja kiittää ei voi koskaan tai joko valehtelee tai on subjektiivisesti asioihin suhtautuva yksittäistapaus. Yllätys: mullakaan ei oo pahaa sanottavaa kätilöistä, vaikkei synnytys nyt ihan kaikessa putkeen mennytkään. Ja joskus voisi ihan oikeasti miettiä myös omaa suhtautumistaan asioihin eikä aina vain etsiä syntipukkeja eikä myöskään yleistää vain omien tuntojen pohjalta.

yritä ymmärtää, että tässä yritetään saada naisille paremmat oltavat. mutta mitäpä väliä!

Vierailija
16/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastoalalla ei taideta kovin kummoista koulutusta vaatia, että on vähän niinku eri juttu tuo alan vaihto

Vierailija
17/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

yritä ymmärtää, että tässä yritetään saada naisille paremmat oltavat. mutta mitäpä väliä!

[/quote]

Jos oikeasti haluaisit muuttaa jotakin, kannattaisi ehkä aloittaa jostain muualta kuin aaveeeltä ja vähän toisella tavalla kuin haukkumalla kokonainen ammattikunta oman näkemyksen perusteella. Mutta aina on hyvä huutaa ja räyhätä tyhjään mitään oikeita parannus- ja toimenpide-ehdotuksia tekemättä. Siten vain ei valitettavasti mitään muuteta. Ei kannata ottaa mallia Perussuomalaisista. ;)

Vierailija
18/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluaisit muuttaa jotakin, kannattaisi ehkä aloittaa jostain muualta kuin aaveeeltä ja vähän toisella tavalla kuin haukkumalla kokonainen ammattikunta oman näkemyksen perusteella. Mutta aina on hyvä huutaa ja räyhätä tyhjään mitään oikeita parannus- ja toimenpide-ehdotuksia tekemättä. Siten vain ei valitettavasti mitään muuteta. Ei kannata ottaa mallia Perussuomalaisista. ;)

no mitähän mä tässä tein, jos en oikieta parannus -ja toimenpide-ehodtuksia. Miks kannattaa muuten alkaa näsäviisastelemaan av-palstalla? kerro sä välillä mulle ;)

Vierailija
19/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun synnytät kotona. Vai etkö uskalla?

synnyttänyt en saanut kun tää holhousyhteiskunta katsoo mikä kellekin on parhaaksi.Kompromissinä ehdotin sairaalaan tuloa ja kätilöä statistiksi,ei käynyt sille pässinpäälle vaan oli ihan pakko tulla siihen neuvoja antamaan.

Vierailija
20/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monetkaan synnyttäjät käyttävät tuota jakkaraa, eli varmaan työasento on vaihteleva. Itse synnytin kuopuksen polvillaan/kontallaan sängynpäätyyn nojaten, taisin kysyä että onko se ok, ja kätilö oli ihan mukana jutussa, välillä kysyi että jaksanko vielä olla siinä asennossa. Onneksi tiesin vauvan syntyvän nopeasti, joten asento ei ollut liian raskas. Voin suositella! Kiitos ihanille kätilöille Jorviin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi