Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tälläsiä kätilöitä meillä Suomessa

Vierailija
23.10.2011 |

Ilmankos on kaiken maailman synnytystraumaa nykyään...

Kätilön suusta:

"ensinnäkin siitä ponnistusasennosta - yksi syy on että välilihaa ei voi tukea jos esim jakkaralla samalla lailla kuin puoliistuvassa asennossa tai kyljellä = riski repeämiin suurempi. Toinen syy voi olla huono työasento, jos joka pv joutuu seisomaan ja hoitamaan oudossa asennossa niin kyllä selkä tai muu osa kehossa kärsii aika nopeasti siitä. Ergonomiaakin täytyy ajatellla koska me ei tehdä sitä työtä vain kuukauden vaan vuosia...

o ei tuo selkäongelma mikään vitsi ole

olen erittäin treenattu nainen ja lihaksetkin kunnossa. Silti mulla menee selkä 2 kertaa vuodessa, semmoinen yhtäkkiä noidannuoli joka kestää 1-2 viikkoa kun se iskee. Oikeesti minun täytyy miettiä ergonomiaa erittäin paljon työssäni kätilönä, esim vaikka ompeleita tulisi vain 2-3-4 laitan poikkipöydän, en voi seistä "vinona" ja laittaa niitä. Jakkarasynnytys on lähes mahdottomuus minulle koska siinä pitää olla suht kauan kyyryssä ja kurkkia vinossa asennossa miten se pää roteeraa ja tulee. Näin se vain on, enkä ymmärrä mitä siinä nyt niin outoa ole. Tanssija ei seiso samassa huonossa asennossa 30min..."

Eli toi kyseinen kätilö ei suostu siihen, että joku nainen haluaa synnyttää jakkaralta. Eikö noi kätilöt mieti yhtään sen naisen synnytyskokemusta ja sitä, miten paljon se voi vaikuttaa myös äidin ja lapsen väliseen suhteeseen? Siis olen oikeesti järkyttyny. Kätilöiden pitäis auttaa äitejä, eikä päinvastoin

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin olin varastossa töissä epämiellyttävissä asennoissa nostelin painavia juttuja ja selkähän siinä meni.Vaihdoin alaa,ei sen kummempaa nämä on valinta kysymyksiä.

varastoalalla ei taideta kovin kummoista koulutusta vaatia, että on vähän niinku eri juttu tuo alan vaihto

logistiikan ammattitutkinto,eipä se koulutusta vaadi mutta alan voi AINA vaihtaa.Sainpahan ainakin työkokemusta jos en muuta.

Vierailija
22/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöllä on paljon merkitystä kuinka nainen oman synnytyksensä kokee.Olisin synnyttänyt ilmakin niitä mulkkuja,suomessa ei taida olla vaan mahdollista.

Senkun synnytät kotona. Vai etkö uskalla?

synnyttänyt en saanut kun tää holhousyhteiskunta katsoo mikä kellekin on parhaaksi.Kompromissinä ehdotin sairaalaan tuloa ja kätilöä statistiksi,ei käynyt sille pässinpäälle vaan oli ihan pakko tulla siihen neuvoja antamaan.

Ei kai sitä tarvi keneltäkään kysellä, senkun synnyttää. Mistä sen kukaan edes tietää, milloin sun synnytys alkaa? Et siis uskaltanut, tarvitsit kätilön , jolle siirtää vastuun. Näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on huvittavaa, että synnytyksestä pyritään luomaan joku elämää suurempi spektaakkeli ja sen merkitystä naiseudelle, äitiydelle ja lapsen ja äidin vuorovaikutuksen kehittymiselle jotenkin ylikorostetaan. Toki synnyttäminen on naisen elämässä iso ja vaikuttava kokemus ja sillä voi olla paljonkin vaikutuksia äidin ja lapsen myöhempiin vaiheisiin sekä heidän väliseen suhteeseensa. Silti ymmärrän synnytystä hoitavan kätilönkin pointin, hankalat työskentelyasennot eivät ole myöskään turvallisia synnyttäjän ja lapsen kannalta saati kätilön omaa terveyttä ajatellen. Joku järki käteen naiset ja suhteellisuudentajua! Hyvä synnytyskokemus ei ole pelkästään siitä jakkarasta kiinni;)

Vierailija
24/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kyseinen ketju on vielä tossa etusivulla? Hahhah.

Mä oon omalla alallani (ei hoitoala) työsuojeluvaltuutettu ja käsittelen melkein viikottain kysymyksiä huonoista työasennoista jne. Kannustan ja ohjeistan aina tekemään työt oikeissa asennoissa jotka ei rasita selkää väärin. Vaikka kuinka kätilön ammatti olisi kutsumusala, ei se tarkoita että jokaisen kätlön pitäisi pilata oma terveytensä päivittäisessä työssään. Kyllä niitä jakkarakätilöitä löytyy ihan takuulla jokaisesta synnytyssairaalasta. Ja joka haluaa synnyttää kotonaan omalla tv-jakkarallaan niin ihan vapaasti!! ei tule silloin kätilöt määräämään. Av-mammojen on vaan perin vaikea tätä ymmärtää kun on se oma perse niin mennyt ruvelle muksua pukatessa ja kätilön vika vissiin sekin.

Vierailija
25/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nostetaan jakkara sängylle. ;o)

Kätilöiden selkä- ja lonkkavaivat on kyllä todellisia. Ja tuskaisia.

Hyvässä lykyssä saa koko vanhuusiän kärsiä autettuaan muita naisia, jotka taas eivät vähääkään välitä kätilöstään.

Kun mä nyt vaan haluan jakkaralle ja jos en pääse, niin mun oikeuksiani on loukattu.

Vierailija
26/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä lykyssä saa koko vanhuusiän kärsiä autettuaan muita naisia, jotka taas eivät vähääkään välitä kätilöstään.

Kun mä nyt vaan haluan jakkaralle ja jos en pääse, niin mun oikeuksiani on loukattu.

lienee paikallaan. Niin monet muutkin tekevät.

Ihan oikeasti, en kyllä ole piitannut paskaakaan siitä, joutuuko kätilö olemaan huonossa asennossa. He ovat siellä synnärillä synnyttäjää ja vauvaa varten.

Vierailija
27/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voisi olla selkäkätilöille parempi vaihtoehto kuin määräillä synnytyssalissa naisia.

Vierailija
28/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkkariako te sinne sairaalaan menette "kidutettavaksi"?

Vierailija
29/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, en kyllä ole piitannut paskaakaan siitä, joutuuko kätilö olemaan huonossa asennossa. He ovat siellä synnärillä synnyttäjää ja vauvaa varten.

varmaan parempi, että ammattitaitoista henkilökuntaa ei olis ollenkaan saatavilla, kun kaikki on kotona sairaslomalla tai vaihtaneet alaa, kun ei terveys kestä.

Totta kai kätilöt on synnärillä synnyttäjää ja vauvaa varten, mutta ihmisiä hekin ovat. On vissiin unohtunut sulta?

Vierailija
30/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilö on tyhmä ja ammattitaidoton, mutta annas olla kun joku menee vikaan, niin se on heti kätilön syy vaikka tämä ei oo mammaan koskenukkaan.

Vierailija
31/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan parempi, että ammattitaitoista henkilökuntaa ei olis ollenkaan saatavilla, kun kaikki on kotona sairaslomalla tai vaihtaneet alaa, kun ei terveys kestä.

Totta kai kätilöt on synnärillä synnyttäjää ja vauvaa varten, mutta ihmisiä hekin ovat. On vissiin unohtunut sulta?

kysellä että "anteeksi, voinko synnyttää tässä asennossa vai ottaako se liikaa selkäsi päälle"?

Kaikki kätilöt eivät millään voi olla selkävammaisia, joten eiköhän niitä jäisi sinne synnärin puolelle, vaikka osa vaihtaisikin vuodeosastolle, olisi saikulla tai sitten vaihtaisi alaa.

Vierailija
32/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näiden haaskojen mielestä kätilö ole ihminen.

Vierailija
33/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETTEI niistä tule noin itsekkäitä ja toisia ihmisiä halveksiviä olentoja!

Jos jokainen kätilö tekisi urallaan vain pari vuotta työtä ja senkin epäluonnollisessa asennoissa ja sitten siirtyisi muualle, niin itkuhan siitä tulisi, kun kaikille ei riittäisi kätilöä lainkaan.

Kiitos kaikille maamme kätilöille, kun olette meidän äitien apuna ja tukena yhdessä elämämme tärkeimmässä tapahtumassa, oman lapsen syntymässä. Teette kallisarvoista työtä!

[/quote]

[/quote]

Vierailija
34/58 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellä että "anteeksi, voinko synnyttää tässä asennossa vai ottaako se liikaa selkäsi päälle"?

Kaikki kätilöt eivät millään voi olla selkävammaisia, joten eiköhän niitä jäisi sinne synnärin puolelle, vaikka osa vaihtaisikin vuodeosastolle, olisi saikulla tai sitten vaihtaisi alaa.

Jakkaran käyttö hiertää monella kätilöllä enemmänkin sen vuoksi, että siinä on mahdotonta (eikä kyse ole edes ergonomiasta, ei vain ole käytännössä mahdollista) tukea

synnyttäjän välilihaa. ilman tukemista tulee enemmän pahoja, esim. peräaukon suloinen repeämiä. Asiasta on tehty ihan tutkimuksia, btw. Sulkijalihas lienee pieni hinta jakkaralla ponnistelun autuudesta!

Vierailija
35/58 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen haluan vain sanoa että tämä asia (jakkara tai ei) ei ole ikinä ollut ongelmaa meillä, ja olen ymmärtänyt että ei muuallakaan. Siis todella pieni osa synnyttäjistä toivoo jakkarasynnytystä, harvoin siitä edes keskustella, vielä harvemmin on fakta niin että ko kätilölle se ei sovi. Meidän työasento on kuitenkin suuri osa meidän päivästä, joten täytyyhän senkin ottaa huomioon. On kontraindikaatioita olemassakin koska ei suositella jakkarasynnytystä (esim iso lapsi, ed synnytyksessä kolmannen asteen repeämä, vaikea hiivatulehdus, suuri verenvuoto edellisellä kerralla jne). Olen myös sitä mieltä että jos vauva-äiti suhde kärsii pahasti niin kyllä on isompia traumoja taustalla kuin se että onko kielletty istumasta jakkaralla.

Vuodeosastolla - ne joilla on selkäongelmia tykkää että siellä on vaikeampaa olla työssä, koska asento missä autetaan imetyksen kanssa rasittaa selkää erittäin paljon, kun joskus seisoo vinosti eteenpäin kummarrettuna 30minuuttiakin, salissa ei tosiaan tule usein eteen tämä ja siellä voi vaikuttaa enemmän omaan asentoon, ja niin kuin totesin jo - harvemmin siinä tulee edes keskustelua / erimielisyyksiä asennosta.

Vierailija
36/58 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei onnistu.

En usko, että sävy on ollut ihan tuo, mutta ei kätilö voi suostua kaikkeen mitä av-mamma keksii pyytää.

Vierailija
37/58 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka minkälaisella jakkaralla.

Vierailija
38/58 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisijassa lasta ja äitiä varten. Ihan kaikkiin oikkuihin ei tarvitse suostua, eikä tietysti varsinkaan, jos synnyttäjä ehdottaa jotakin, joka vaikeuttaa/riskeeraa synnytyksen turvallisen sujumisen.

Mutta aika oudolta minusta tuntuu, jos kätilö alkaa synnyttäjältä kieltää tämän toivomia, kumminkin täysin normaaleja synnytysasentoja siksi, että on selkävaivainen.

Jos selkä ei kestä, pitää järjestää itselleen työtä, jota pystyy tekemään selkävaivaisena. Isossa synnytyssairaalassa varmaan voi vaihtaa kätilöä, mutta pienissä ei välttämättä vuorossa ole muita.

Itsekin olen selkävaivainen, joten sinänsä symppaan kyllä tuota kätilöä. Mutta ei hän voi minusta kieltää synnyttäjältä synnytysasennon valintaa vain siksi, että pelkää selkänsä jumiutuvan.

Vierailija
39/58 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 'kiva synnytyskokemus' on kätilön terveyttä tärkeämpi asia?

En ole itse kätilö, ja olen kokenut vaikean synnytyksen. En silti kuvittele että kätilön pitäisi riskeerata oma terveytensä vain siksi että synnyttäjät saisivat 'kivoja kokemuksia' >:(

Vierailija
40/58 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 'kiva synnytyskokemus' on kätilön terveyttä tärkeämpi asia?

En ole itse kätilö, ja olen kokenut vaikean synnytyksen. En silti kuvittele että kätilön pitäisi riskeerata oma terveytensä vain siksi että synnyttäjät saisivat 'kivoja kokemuksia' >:(

Paha muuten vastata sinulle.

Minä en ainakaan ole sitä mieltä, että synnytyskokemuksessa kivuus olisi ensimmäinen kriteeri. Mutta synnytysasennon toive ei kumpua pelkästään "kivuudesta". Tässäkin ketjussa on monia, joilla on huonoja kokemuksia puolimakaavasta asennosta - ja jos aiemmissa synnytyksissä ponnistus on pitkittynyt ko. asennon takia, on minusta aivan HYVÄ syy toivoa vaikka nyt sitä synnytysjakkaraa.

Jakkara on kumminkin vakiintunut synnytysasento, ei mitään huippueksoottista. Jos kätilö etukäteen pelkää, että selkä menee ja siksi kieltää ko. toiveen, on minusta hänellä jotain vialla työasenteessa ja paikan työn organisoinnissa. Tuossa tilanteessa pitäisi kätilöä voida vaihtaa, useimmilla synnäreillä on muitakin vuorossa ja ko. selkävaivainen voi mennä hoitamaan jonkin sellaisen synnytyksen, jossa synnyttäjä tykkää makaavasta asennosta.

-39-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi