kuinka muistaisin sukulaista,joka TAAS auttaa ja maksaa 2000e laskuni?
kyseessä siis isotätini,on auttanut minua läpi elämän rahallisesti.
nyt olen maksellut perintätoimistoille velkojani,ja isotäti on tänä vuonna avustanut minua siinä jo n.4000eurolla.
nyt ensi viikolla vielä maksaa 2000e laskun printätoimistolle.(ja sitten onkin kuulemma rahahanat kiinni.sopii minulle,ei tarvitse häveten ottaa vastaan enää...)
nyt haluaisin muistaa jotenkin,mutta miten? hän asuukin toisella puolella Suomea.
(ja ne,jotaka vain haluavat nyt alkaa haukkumaan minua,niin menkää pois.kiitos) olen siis parantanut rahankäyttöäni,ja nyt olen enää ollut lirissä noiden lyhennysteni vuoksi.
Kommentit (25)
kiinnostaisi tietää miten muistat auttajaasi pitkin vuotta. Mitä hän saa sinulta?
kyseessä siis isotätini,on auttanut minua läpi elämän rahallisesti.
nyt olen maksellut perintätoimistoille velkojani,ja isotäti on tänä vuonna avustanut minua siinä jo n.4000eurolla.nyt ensi viikolla vielä maksaa 2000e laskun printätoimistolle.(ja sitten onkin kuulemma rahahanat kiinni.sopii minulle,ei tarvitse häveten ottaa vastaan enää...)
nyt haluaisin muistaa jotenkin,mutta miten? hän asuukin toisella puolella Suomea.
(ja ne,jotaka vain haluavat nyt alkaa haukkumaan minua,niin menkää pois.kiitos) olen siis parantanut rahankäyttöäni,ja nyt olen enää ollut lirissä noiden lyhennysteni vuoksi.
taas sama tilanne edessä.vielä viimeisen kerran.
hän haluaa kuitenkin vielä maksaa viimeisenkin velkaeräni, n.2000e. olen siis itse lyhennellyt sitä kuukausittain, mutta hän nyt haluaa hoitaa senkin pois.täytyy keksiä jotain taas kiitokseksi.
ei hän elä tiukasti ruoatta ja rahatta, mutta ei ole erityisen "rikaskaan", ihan normaali-ihminen.
ainut, mitä hän on pyytänyt, on että hänen kuolemansa jälkeen hoidan hautauksen sun muut hänen toiveidensa mukaan, jotka on käyty läpi. ja olen luvannut niin tehdä. muuta hän ei halua, eikä tarvitse.
ja se on sitten sen ajan murhe, jos perunkirjoituksessa joku vetää herneet nenään siitä, että tiliotteilla näkyy siirtoja minulle. tiliotteetkin hän on kyllä vetänyt silppurista, koska hän ei halua muiden tietävän, että on lappanut rahaa minulle. toki joku voi sen tiedon pankista kaivaa, jos haluaa.
ap
Milloin ajattelit ottamaan vastuuta?
Mielestäni lainaksi voi pyytää ja pitää maksaa takaisin.
Olen lainannut isältäni 1500€ ja lyhentänyt lainaa kuukausittain 100 €. Heillä on talous kunnossa ja eivät elä kädestä suuhun kuten meidän perhe.
Ei tarvitsisi takaisin maksaa mutta pyysin lainaksi ja maksan velkani.
yhteydessä sinuun hautausasiassaan. Näin voi varmistaa lapseton henkilö sen, että saa toivomansa hautajaiset.
En ymmärrä miksi perintöä pitäisi säästää ja säästää ja antaa sitten vasta kun on kuollut. Mieluummin siinä elämänvaiheessa, kun voi vielä nähdä, että raha menee tarvitsevalle. Lusmuksihan täällä heti haukutaan. Yleensä kun on kysymys näistä pienemmistä summista eikä sitten niistä satojen tuhansien perinnöistä ja ennakkoperinnöistä, joita kunnolla varakkaat hoitelevat kaikesa hiljaisuudessa jälkipolvilleen. Hehän eivät ole lusmuja. Lusmu on av-mamman mielestä se, joka ottaa vastaan pienemmän rahalahjan ei niin rikkalta ihmiseltä.
Milloin ajattelit ottamaan vastuuta?Mielestäni lainaksi voi pyytää ja pitää maksaa takaisin.
Olen lainannut isältäni 1500€ ja lyhentänyt lainaa kuukausittain 100 €. Heillä on talous kunnossa ja eivät elä kädestä suuhun kuten meidän perhe.
Ei tarvitsisi takaisin maksaa mutta pyysin lainaksi ja maksan velkani.
en ole pyytänyt lainaksi, enkä pyytänyt ollenkaan.
sinä olet vartavasten pyytänyt rahaa, minä en.
ap
ottaa itseään niskasta kiinni. Pääset aloittamaan puhtaalta pöydältä nyt, kun velkasi on maksettu. Todista tädillesi, että olet ottanut opiksesi ja hoida raha-asiasi jatkossa ilman velkantumista.
auttajaansa edellisen lahjoituksen jälkeen? Oliko kiitos silloin mieluisa? Voisiko samaa ajatella nytkin?
Oletko miettinyt onko niin, että tämä vanhus antaa pienet säästönsä ja elää itse sitten nälässä ja puutteessa kituen, olen sellaisenkin kohtalon nähnyt kun vanhus ajattelee, että hänelle riittää ihan puutekin, jotta nuori pääsee elämän alkuun. Mikäli rikas rouva niin ei mitään ongelmaa, vie hänet pienelle matkalle.
Oletko miettinyt onko niin, että tämä vanhus antaa pienet säästönsä ja elää itse sitten nälässä ja puutteessa kituen, olen sellaisenkin kohtalon nähnyt kun vanhus ajattelee, että hänelle riittää ihan puutekin, jotta nuori pääsee elämän alkuun. Mikäli rikas rouva niin ei mitään ongelmaa, vie hänet pienelle matkalle.
Ap! Miten voit ees miettiä tuollaista? Aivan sama mis päin suomee pelastava enkelisi asuu, painu hänen luokseen ja tee !!!valtava!!! syyssiivous ja tee vielä joulusiivous. Leivo hänelle jotain jouluksi, auta joulun valmistelussa.
Jos asuu ok-talossa, siel on joka vuosi ja joka vuodenajalle tekemistä vaik kuin paljon.
Rivitalossakin pihapuuhastelua riittää.
Mattojen pesua, ikkunoiden pesu, verhojen vaihto,seurana oloa, yhdessä teatteriin, yhteinen risteily. Mitä tahansa unohtumattomia yhteisiä mukavia hetkiä.
Jokainen meistä osaa siivota vaikka ei se lempi juttu oliskaan. Mut tässähän ei oo kyse sun viihtyvyydestä vaan siitä et pelastajasi saisi jotain vastinetta hyväsydämisyydelleen.
Kirjoita kirje ja kerro miten paljon hänen apunsa on merkinnyt sinulle. Kerro kirjeessä myös suunnitelmasi tulevaisuuteen (rehellisesti) ja miten aiot toimia taloudellisesti tästä eteenpäin. Kerro, että haluat korvata hänen suunnattoman hyväsydämisyytensä jotenkin, nyt tai myöhemmin, kysy mitä voisit tehdä/antaa.
Osoita kiitollisuutesi myöhemminkin uudelleen kysymällä mitä voisit tehdä vastapalvelukseksi.
Kiitä uudelleen.
Siinä vaiheessa kun taloutesi vähänkään kestää, niin matkusta isotätisi luokse ja vie kukkia. Muista matkan jälkeen pitää yhteyttä ja kertoa (ja kysyä) kuulumisia.
Kun olet todella omillasi,ja vaikkapa pyydä häntä kanssasi (sinun maksamallesi) matkalle tai osta jotain mistä tiedtä hänen pitävän/haluavan.
Kiitä häntä!
maksa velkasi vanhukselle, ei hänen kuulu sinun tuhlauksia kustantaa.
tai viet hänet 2000€ lomalle.
maksa velkasi vanhukselle, ei hänen kuulu sinun tuhlauksia kustantaa.
tai viet hänet 2000€ lomalle.
tarkoitin että otat vaikka pikavippiä jotta pääset viemään hänet lomalle ja täyshoitoon.
sitten ensi kuussa pyydtä häneltä 2500€ lainanmaksuun korkoineen. :D
Ja kirjoita se käsin, ei koneella.
karhunpalveluksen "auttamalla taloudellisesti läoi elämän".
Juuri tuolla tavalla ei opi rahankäyttöä, kun aina on joku työntämässä käteistä, kun tulee tyrittyä. Tässäkin tapauksessa summat ovat jo jättimäisiä, eikä loppua vaan näy.
Kukaan täällä ei tiedä tilanteen taustoja, ap voi olla esim. vakavan sairauden takia taloudellisesti vaikeuksissa ja täti voi olla erittäin varakas ihminen, jolle auttaminen ei ole mikään taloudellinen kysymys.
Vastaus ap:n kysymykseen: Kirja tai kiitos kortti on hyvä. Jos osaat kutoa, tee sukat tai lämmin huivi. Jos pystyt käymään siellä, vie tädille kukka tai kynttilä. Ja sano kiitos ja anna hali. Tuskin hän enempää odottaa.
että ei ole osannut käyttää rahaa... Ei siis ole kyse muusta kuin törsäämisestä.
Ja eiköhän noi isotädit osaa itse neuloa sukat vaikka varpaillaan, joten tuollaisessa lahjassa ei ole mitään järkeä.
Lähde tapaamaan häntä, auta häntä askareissa.
Pidä häneen yhteyttä muutenkin kuin silloin kun tarvitset rahaa, soittele, muista korteilla. Ja tee tätä johdonmukaisesti ja säännöllisesti tästä eteenpäin, älä siis lopeta välittämistä kun isoäiti on hoitanut sotkusi.
Itsestäänselvää tietysti on, että maksat hänelle takaisin.
Toivottavasti teillä on edes jotkut paperit tuosta rahaliikenteestä, niin että se voidaan ottaa perunkirjoituksessa huomioon jos isoäiti kuolee ennenkuin olet hoitanut velkasi.
Millaisia eri mahdollisuuksia, eli pääsetkö paikan päälle vai pitääkö lahja antaa postin kautta tms.?
Jos pääset paikan päälle, voisit tarjota hänelle siivousapua (tai ostaa sitä hänelle), sekä viedä vaikka leipomuksia, kahvia, kukkia, mistä tykkää.
Tai pyytää hänet luoksesi jos vielä jaksaa lähteä ja luoksesi mahtuu.
Moni vanhus ehkä ilahtuisi siivouavusta ja toinen taas loukkaantuu.
Joten lahja on mietittävä harkiten. Toisaalta voisit myös kirjoittaa hänelle kirjeen, missä kiität avusta ja kerrot mitä se on sinulle merkinnyt.
Voit myös kirjeessä kertoa, että haluaisit vastalahjana antaa hänelle jotain mistä hän tykkää.
kiitoskortti, ja jos osaat itse vaikka neuloa tms. niin neulo hänelle sukat. Tuskin arvostaa rahallista lahjaa kun kerran rahasi ovat häneltä (vaikka siis laskuihin menevätkin).
Tai lähetä kukkapalvelun kautta kukkia.
Parhain kiitos on sitten se, että jatkossa tsemppaat elämääsi ja laitat sen kuntoon. Näkee isotäti että rahat ovat menneet hyvään käyttöön kun pärjäät myöhemmin hyvin elämässäsi.
T:toinen joka joutuu kohta pyytämään sukulaiselta isoa summaa laskujen maksuun
Lahjaveron raja kun on käsittääkseni 3000 euroa vuodessa. Lähisukulaisellekaan ei saa antaa noin paljon vuodessa.
taas sama tilanne edessä.vielä viimeisen kerran.
hän haluaa kuitenkin vielä maksaa viimeisenkin velkaeräni, n.2000e. olen siis itse lyhennellyt sitä kuukausittain, mutta hän nyt haluaa hoitaa senkin pois.
täytyy keksiä jotain taas kiitokseksi.
ei hän elä tiukasti ruoatta ja rahatta, mutta ei ole erityisen "rikaskaan", ihan normaali-ihminen.
ainut, mitä hän on pyytänyt, on että hänen kuolemansa jälkeen hoidan hautauksen sun muut hänen toiveidensa mukaan, jotka on käyty läpi. ja olen luvannut niin tehdä. muuta hän ei halua, eikä tarvitse.
ja se on sitten sen ajan murhe, jos perunkirjoituksessa joku vetää herneet nenään siitä, että tiliotteilla näkyy siirtoja minulle. tiliotteetkin hän on kyllä vetänyt silppurista, koska hän ei halua muiden tietävän, että on lappanut rahaa minulle. toki joku voi sen tiedon pankista kaivaa, jos haluaa.
ap