Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkiseudun kotiäidit, millaiset tulot riittää?

Vierailija
22.10.2011 |

Pohdiskelen mahdollisuutta jatkaa kotiäidin uraa kun muutamme Suomeen (Helsinkiin). Lapset jo yli 3-v, joten menevät ainakin osapäiväisiksi tarhaan/kouluun -> mun tulot nolla.

Mietin vaan miten pitkälle miehen tili riittää.. Mies nimenomaan toivoo mun jäävän kotiin, itse olen kahden vaiheilla. Mulla on kyllä työpaikka odottamassa, mutta mutkistaahan se perhe-elämää, kun ollaan totuttu siihen, että olen kotona ja arki sujuu sen vuoksi stressittä ja jouhevasti. Tekis mieli jäädä kotiin, mutta miten käy elinason.

Mitä teillä muilla jää käteen kun asumiskulut on nettopalkasta vähennetty? Monta lasta teillä on ja miten hyvin yhden aikuisen tulot riittää? Paljonko menee ruokaan per kk? Ja mihin muuhun rahaa menee? Auttakaa vähän suomalaisesta arjesta vieraantunutta, miten pitkälle mikäkin rahasumma riittää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä aika kallista. Varmaan pärjää, jos on taitava kitkuttelemaan pienillä rahoilla. Meillä menee ruokaan ym. monta sataa kuussa, mut mä oonki huono säästämään.

Vierailija
2/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000-3500€.

Siitä pois hoitomaksu, ruoka, auton maksut, netti ja puhelin, sähkö ja vakuutus ja mtä aikka muua? Ja mssä summissa nuo pyörii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä maasta tulette?Osaan selittää tarkemmin!Kiitos!

Vierailija
4/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa kuntalisää, koska esikoinen käy päivähoidossa. Asutaan Espoossa ja lyhennetään asuntolainaa 1300 kuussa. Rahaa kuluu joka kuukausi tonni enemmän kuin tulee, joten ei kovin hyvin pyyhi! Säästettiin hieman etukäteen tätä hoitovapaata varten. Hankala täällä kyllä on pärjätä, ellei miehellä ole todella hyvä palkka. Meillä on kolme pientä lasta.

Vierailija
5/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa kuntalisää, koska esikoinen käy päivähoidossa. Asutaan Espoossa ja lyhennetään asuntolainaa 1300 kuussa. Rahaa kuluu joka kuukausi tonni enemmän kuin tulee, joten ei kovin hyvin pyyhi! Säästettiin hieman etukäteen tätä hoitovapaata varten. Hankala täällä kyllä on pärjätä, ellei miehellä ole todella hyvä palkka. Meillä on kolme pientä lasta.

Vierailija
6/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000-3500€. Siitä pois hoitomaksu, ruoka, auton maksut, netti ja puhelin, sähkö ja vakuutus ja mtä aikka muua? Ja mssä summissa nuo pyörii?

Montako lasta?Hoitomaksu n.250 e/kk/lapsi, eskarit puolikasmaksu jos koko pv,aamupäivä ilmainen.Netti n.30 e /kk ,puhelimeen joku paketti missä viestit ja puhelut esim.40 e /kk..

Ruoka???Mitä se tarkoittaa??Voit saadasiihen kulumaan tonnin ,mutta jos teet kaiken itse ,voit pärjätä vaikka 400 e / kk.Sähkö n. 100 e /kk.Vakuutus autoon esim.500 e /kk jos ei bonuksia..kotivakuutus meillä okt n.1000 e /vuosi =)

Vierailija
7/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietysti vaikuttaa, että missä päin Helsinkiä asuu, onko oma vai vuokrakämppä ja minkä kokoinen kämppä. Onko auto pakko olla? ei ole halpaa lystiä sekään.. Me asutaan 60km Helsingistä omakotitalossa, josta velkaa on jäljellä 80000+ 20000 muuta velkaa, niin minulla ei ole mahdollisuutta jäädä edes hoitovapaalle pitkäksi aikaa, kun miehen bruttotulot ovat n. 3200kk. (Tietysti jos eläisi ns. kädestä suuhun, maksais lainoista pelkkiä korkoja yms. niin ehkä sitten, mutta ei se ole mielestämme elämää, vaan kituuttamista..) Että kyllä aika suuret tulot pitäis yhellä olla, että sais maksettuu elämisen ja ylläpidettyy ees siedettävää elintasoa.

Vierailija
8/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

autovakuutus siis n. 500 e /VUOSI =)),EI KUUKAUSI =))

Vierailija
9/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin toinen auto jouduttiin jättämään pois käytöstä sekä siirtymään omakotitalosta kerrostaloasuntoon.

Lisäksi perheen yhteinen aika ja harrastukset vähenivät...niin ja ulkona syömistä ja kahviloissa roikkumista on pitänyt rajoittaa sen jälkeen kun muutettiin Suomeen.

Vierailija
10/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen ollut molempien lasten kanssa kotona siihen kun täyttävät 3v ja silloin tulot minulla on siinä 400€/kk. Nytkin olen osaaikaisena töissä ja tienaan kuussa n.1200-1300€. Hyvin on pärjätty ja nytkun olen töissä niin oikein loistavasti.

Vierailija
11/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulette asumaan kerrostaloon tai rivariin niin kulut aika arvioitavissa (sähkö tosiaan joku 100 e kk tai vähemmän, meillä menee ruokakauppaan 1000 e kk mutta meillä isompia poikia jotka syö hirveästi ja siinä on mukana kaikki pesuaineet, lehdet ja oluet ja mitä nyt isoista city marketeista saa (myös vähän sukkia, alusvaatteita jne).

Hoitomaksut on laskettavisssa kuten edellisissä viesteissä lukee. Auton kulut sitten täytyy vielä laskea ellei teille tule työpaikan kautta täysautoetua...Muun kulutuksen varmaan osaatkin itse sanoa (ehkä jotain lasten harrastuksia ja vaatemenot jne).

Vierailija
12/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloon muutetaan. Lainan ja vastikkeen jälkeen jää siis n. 3000-3500€. Yhdellä autolla pärjätään, jos en mene töihin, jos menen, joudutaan ostamaan toinen, mutta nettotulotkin nousee siinä tapauksessa lähes 2000€. Ollaan asuttu viimeiset viisi vuotta Baltian maissa, eli totuttu suht halpaan hintaasoon ja sitä kautta korkeaan elintasoon. Ei oo tarttenu hintoja kattella ja on voinu ostaa mitä mieli tekee.. Sillä vähän "pelottaa" Suomeen paluu.

Vierailija
13/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asumisoikeusasunto, 4 huonetta rivarissa, hinta hiukan päälle 1000 e/kk. Päälle sähköä ja ne muut kulut. Riippuu niin miehen tilistä. KYllä se mahdollista on. Meillä on 4 lasta. yksi harrastaa kallista harrastusta eli ratsastusta, mutta ei kilpamielessä. Nyt on vielä vauva, mutta olen ollut kotona niinkin, ettei ole yhtään alle 3-vuotiasta ja niin on aikomus vielä jatkaa. On ihan kiinni siitä, kuinka paljon haluatte kuluttaa, haluatteko matkustella, ostella kalliita vaatteita, yms. Niihin ei ehkä raha riitä. Asumismuodon valinta vaikuttaa paljon.

Vierailija
15/22 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pärjäämme vähemmällä, jäiskö 2000-2500 käteen

Vierailija
16/22 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia yksi (3-v), toinen tulossa. Hyvin pärjäämme, vaikka vain yksi töissä.

Rahaa käytämme suht vapaasti ja ostamme mitä haluamme. Tosin suosin omasta halusta kirppareita ;)

Vierailija
17/22 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä pärjää ihan hyvin.

Vierailija
18/22 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verojen ja asumiskustannuksien jälkeen jää n. 2000e/kk.

Vierailija
19/22 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 3000e/kk josta asuntolainaa 1100e/kk, ruokaan 500-600e/kk, yhtiövastike 400e/kk, loput sitten laskuihin ja muuhun. Lapsia on kaksi ja ovat alle 3-vuotiaita. Autoa ei ole. Kauheasti ei lasketa kaupassa et mitä voi ostaa, mutta ei mitään isompaa ostosta pysty yhtäkkiä ostamaan.

Vierailija
20/22 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lainan ja vastikkeen jälkeenkin jää vielä 3000€ niin aivan varmasti sillä pärjää hyvin. Tuossa juuri toisessa ketjussa pohdittiin paljonko kukin perhe käyttää ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin ja aika harvalla meni yli 1000€/kk siihen. Suurin osa sanoi selviävänsä noin 200€/viikko, tosin hiukan ehkä pitää katsoa mitä ruokia ostelee ja paljon riippuu myös lasten iästä.

Teillä jäisi siis lainan, vastikkeen ja ruokien lisäksi vielä 2000€ kuukaudessa ja vaikka olisi kuinka kalliit vakuutukset ja bensaakin pitää ostaa niin silti pärjäätte varmasti ja jää rahaa harrastuksiinkin. Ja todennäköisesti voitte myös matkustella ja ostella vaatteita muualtakin kuin kirpparilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä