Onko sopiva aika äidin vapaaillalle, kun vauva on..
lauantaina 3kk.
Olen varannut itselleni perinteisen tyttöjen illan. Lähden siskoni kans kaverimme luo saunomaan, josta jatkamme meikkailujen jälkeen kaupungille baarikierrokselle. Mies jää kotiin vaavin kans. Pakastimessa on maidot lypsettynä jo iltaa varten.
Sopiva ajankohta mielestänne? Miten pian te olette viettäneet ekan vapaailtanne vauvan syntymän jälkeen??
Kommentit (44)
..niin TYKKÄÄN tuosta numeron 14 kirjoituksesta!!
Mukavaa, että on samoin ajattelevia ihmisiä. Muistan, kun tässä kuopuksen kohdalla oli tilanne, että olisi ollut yhden yhdistyksen laivareissu, ja sanoin etten lähde, kun tytär 6kk, ja imetän. Eräs nuori nainen oli heti, että no eihän se mitään estä, kyllä minäkin olin jo risteilyllä kun lapsi oli muutaman kuukauden.
Pohdin itsekseni silloin, että miten kummassa jotkut eivät käsitä, ettei IHAN OIKEASTI halua lähteä. Minä olen ennen lapsia kerennyt elämässäni tehdä vaikka mitä, ja niin paljon, etten ihan heti enää edes keksi, mikä olisi tärkeämpää, kuin lapseni. Eivät ainakaan mitkään viinan kanssa lotraamiseen liittyvät jutut, saatika jos poissaolo kestää enemmän kuin pari tuntia.
Omaa aikaa saa mukavasti, kun käy muutamassa harrastuksessa iltaisin, eikä nekään haukkaa kuitenkaan perheen arjesta isoa osaa. Sitten, kun lapset ovat sen ikäisiä, että ymmärtävät vähän ajankulua, voin hyvin olla esim. yön yli reissussa.
..niin TYKKÄÄN tuosta numeron 14 kirjoituksesta!!
Mukavaa, että on samoin ajattelevia ihmisiä. Muistan, kun tässä kuopuksen kohdalla oli tilanne, että olisi ollut yhden yhdistyksen laivareissu, ja sanoin etten lähde, kun tytär 6kk, ja imetän. Eräs nuori nainen oli heti, että no eihän se mitään estä, kyllä minäkin olin jo risteilyllä kun lapsi oli muutaman kuukauden.
Pohdin itsekseni silloin, että miten kummassa jotkut eivät käsitä, ettei IHAN OIKEASTI halua lähteä. Minä olen ennen lapsia kerennyt elämässäni tehdä vaikka mitä, ja niin paljon, etten ihan heti enää edes keksi, mikä olisi tärkeämpää, kuin lapseni. Eivät ainakaan mitkään viinan kanssa lotraamiseen liittyvät jutut, saatika jos poissaolo kestää enemmän kuin pari tuntia.
Omaa aikaa saa mukavasti, kun käy muutamassa harrastuksessa iltaisin, eikä nekään haukkaa kuitenkaan perheen arjesta isoa osaa. Sitten, kun lapset ovat sen ikäisiä, että ymmärtävät vähän ajankulua, voin hyvin olla esim. yön yli reissussa.
jos IHAN OIKEASTI sanoisi syyksi sen että ei halua lähteä eikä sitä että "En lähde koska imetän"
odota siihen asti että lapsesi on vähintään vuoden. Tämä psykologin mielipide. Nyt lapsi tarvitsee sinua ja ei ymmärrä poissaoloasi. HIdastat lapsesi kehitystä olemalla erossa pitkän ajan.
odota siihen asti että lapsesi on vähintään vuoden. Tämä psykologin mielipide. Nyt lapsi tarvitsee sinua ja ei ymmärrä poissaoloasi. HIdastat lapsesi kehitystä olemalla erossa pitkän ajan.
Jos lapsi on kiintynyt isäänsä ja tämä hoitaa hyvin, ei ole ongelmaa aikaisemminkaan.
viikkossa sen jälkeen kun lapset ovat syntyneet.
Lapset olleet isänsä kanssa, en näe mitään ongelmaa tässä..Miksi pitäis?
kun lähdin kaverini kanssa Tallinnan-risteilylle. Olin vuorokauden poissa, pullovauva oli isin kanssa kotona.
Kuopus oli n. 6kk, kun olin illan poissa, taas oli vauva isin kanssa kotona
viikkossa sen jälkeen kun lapset ovat syntyneet.
Lapset olleet isänsä kanssa, en näe mitään ongelmaa tässä..Miksi pitäis?
Mulla on vapaailtoja just niin paljon kun tarvin ja mies hoitaa lapset. yleensä 1-2 viikossa.. En mä tajua miksi mies ei saisi hoitaa lasta/lapsia?
vauva niin kiinni rinnassa ja äidissä ettei nukahda muuten. en haluais isää rasittaa sillä, että joutuu olemaan itkevän vauvan kanssa, kun minä hummailisin baareissa. Ja sääliksi kävisi vauvaakin. Jsa vauva on kyllä muuten kiintyny isään, illalla ja yöllä äiti vaan on tärkeämpi. Mutta mene sinä ihmeessä, jos luulet että onnistuu.
Niin miksi? Siis mitä ajattelette että vauvalle tapahtuu, jos hän on 3-kuisena yhden illan isänsä kanssa. Kaipailisin vähän perusteluja. Tässä ei kuitenkaan puhuta mistään päiväkotiin viemisestä vaan yhdestä ainoasta illasta, jonka vauva viettää oman isänsä kanssa. Vaikka niitäkin maita ikävä kyllä on (suurin osa), joissa äitiysloma loppuu viimestään kun vauva on 3 kk.
Ei koskaan juonut pullosta. Nyt 13kk, saatan käydä YHDELLÄ mut imetän vielä iltaisin. En kaipaa pätkääkään tyttöjen iltoja tai pitkiä baarireissuja, mut mä olenkin jo 37 :D
Ja vauvahan ei ole edes minkäänlaisessa hoidossa, vaan kotona toisen vanhemman kanssa. Missä ongelma?
Tosin voin jo kuvitella ap:n saamat haukut ja nurinat katkerilta mammoilta, jotka ei ole ikinä vapaailtoja pahemmin saaneet, vaikken lukenut kuin aloituksen.
Mukavaa iltaa ap:lle!
Kun sain toisen lapsen vanhempana, eka vapaailta oli paaaaljon paljon myöhemmin.
Sopivan ajankohdan päätät sinä.
18v sain esikoisen ja ensimmäinen vapaailta oli 4v myöhemmin. Ennen vapaailtaa ehti syntyä 2. ja 3. lapsi.
Viides lapsi oli 1kk ja 30v kun lähdin vapaalle.
lauantaina 3kk.
Olen varannut itselleni perinteisen tyttöjen illan. Lähden siskoni kans kaverimme luo saunomaan, josta jatkamme meikkailujen jälkeen kaupungille baarikierrokselle. Mies jää kotiin vaavin kans. Pakastimessa on maidot lypsettynä jo iltaa varten.
Sopiva ajankohta mielestänne? Miten pian te olette viettäneet ekan vapaailtanne vauvan syntymän jälkeen??
Ihanaa iltaa siis!
Esikoisen ollessa 3kk kävin siskoni kanssa istumassa iltaa. Oli minun syntymäpäivä tuolloin. Esikoisen kohdalla oli niin paljon suurempi pudotus vauva-arjen vaativuuteen, että koin tarvitsevani tuuletusta. Näin vaikka vauva olikin pitkään yritetty ja kauan toivottu.
Kun sain toisen lapsen (tiheällä välillä) en kaivannut enää ulkoilua. Itseasiassa en ole vieläkään ollut iltaa poissa. Ystäväni häissä olin vauvan ollessa 9kk, mutta vain muutaman tunnin noin klo 17-22. Lapset olivat isällään tuolloin.
Nyt harkitsen ulkoilua, kun imetys alkaa olla lopuillaan ja nuorempikin jo vuoden. Mutta en tiedä, en ole erityisesti kaivannut vain ulos. Jos olisin (ja jos nuorempi olisi pulloa edes huolinut), olisin toki mennyt aikaisemmin. Isänsä hyvässä huomassa olisivat lapset olleet.
(tämä on ikuisuusaihe: eipä kukaan kysele voiko lapsen isä olla yön poissa..)
Enpäs olisi hoksannut tuota muuten tehdä. Eipähän tarvi maitoräjähdysalttiina kuljeksia kaupungilla. :)
ap
sinulle! Muista ottaa rintapumppu mukaan! Noin kauan kun on poissa niin rinnat ehtii kyllä mtten kipeytyä. Saunomisen ja meikkailujen jälkeen hyvä tyhjentää rinnat ennen baariin lähtöä.
ap
Onpas erikoinen väittämä?! Eiköhän jokainen äiti sen itse parhaiten tiedä. Kiva lukea näitä mielipiteitä täältä :)
t. eräs vanha äiti
on joku urbaani legenda, mitä täällä aina jaksetaan pitää elossa. Ei siitä ole kauaakaan, kun jossain vauvalehdessä ihan psykologi (tai psykiatri en nyt muista kumpi mutta siis ihan ammattilainen) vastasi eroahdistuskysymyksiin ja kumosi tämän väitteen.
käytiin opiskelijakavereitten kanssa syömässä, raitis ilta, odotin jo toista lasta. Sitten menikin monta vuotta omiin juttuihin, kun aika pian kolmaskin syntyi. Ja en, en edes kaivannut mitään juttuja ilman lapsia.
sopiva aika, jos sinusta tuntuu siltä! Osa äideistä on niin kiinni vauvassa, että isä ei osaa edes yhtä iltaa hoitaa. Ei se lapsi siitä pilalle mene, jos äiti on yhden illan poissa.