Onko sopiva aika äidin vapaaillalle, kun vauva on..
lauantaina 3kk.
Olen varannut itselleni perinteisen tyttöjen illan. Lähden siskoni kans kaverimme luo saunomaan, josta jatkamme meikkailujen jälkeen kaupungille baarikierrokselle. Mies jää kotiin vaavin kans. Pakastimessa on maidot lypsettynä jo iltaa varten.
Sopiva ajankohta mielestänne? Miten pian te olette viettäneet ekan vapaailtanne vauvan syntymän jälkeen??
Kommentit (44)
Itse olen viettänyt vapaaillan miehen kanssa, kun vauva oli n. 1 kk ikäinen. Jokainen valitsee ihan itse sen sopivan ajankohdan. Ihanaa iltaa sinulle!!
koska vauvoille ei pullo kelvannut ja olisin ollut lypsyn tarpeessa neljän tunnin välein :-) Itse en kaivannut vapaata vauvasta, mutta esikoisesta/kahden lapsen hoidosta yksin kyllä ja sitä kyllä otinkin lähettämällä miehen esikoisen kanssa jonnekin tai lähtemällä itse vauvan kanssa. Mene ilman muuta kun puitteet hommaa varten on jo kunnossa. Mukavaa iltaa!
Kun sain toisen lapsen vanhempana, eka vapaailta oli paaaaljon paljon myöhemmin.
Sopivan ajankohdan päätät sinä.
Esikoisen saatuani (19v), kun vauva oli 10kk
Toisen saatuani (22v), kun vauva oli 9kk
Nyt kolmas 5kk enkä ole vielä lähtenyt mihinkään.
Mulla ei ole ollut mitään kiirettä minnekään juhlimaan tms, on riittänyt omaksi ajaksi ihan tunti pari jossain toisaalla, vaikka lenkillä tai kaupungilla.
En ap syyllistä, mutta kehotan kuitenkin harkitsemaan vielä tuon mittaisen poissaolon tarpeellisuutta?!?
Esikoisen kohdalla odotin 10 kk, kuopus jäi isän kanssa illaksi 2-kuisena. Harmittaa vieläkin, että esikoisen kohdalla "omin" vauvan hoidon, kuopuksen kohdalla isä on niin tasa-arvoinen hoitaja kuin työn puolesta on mahdollista. Ja molempia imetin, toisen kohdalla ostin kunnon sähköpumpun! :D
Nyt kolmas 5kk enkä ole vielä lähtenyt mihinkään.Mulla ei ole ollut mitään kiirettä minnekään juhlimaan tms, on riittänyt omaksi ajaksi ihan tunti pari jossain toisaalla, vaikka lenkillä tai kaupungilla.
En ap syyllistä, mutta kehotan kuitenkin harkitsemaan vielä tuon mittaisen poissaolon tarpeellisuutta?!?
Siis eikä noilla lapsilla oo isää? Siis miksi 3-kuinen ei pärjäisi yhtä iltaa isänsä kanssa? Luuletko, että lapselle jää siitä joku trauma?! :D
Olen ajatellut, että onko liian myösäistä hankkia toinen lapsi, kun olen jo 29 v. Ihanaa kuulla, että 29 on vielä nuori :)
menin muutamaksi tunniksi baariin, kun vauva oli seitsemän viikkoa. En erityisesti suunnitellut tai kaivannut vapaailtaa, mutta tuolloin oli sattumalta vanhojen kavereiden kokoontuminen, johon halusin. Vauva oli isänsä kanssa ja joi lypsettyä maitoa pullosta. Olin tuolloin 32, jos sillä on väliä. Ei ole huono omatunto, mutta illan aikana tuli kyllä vauvaa ikävä :)
Vauva pärjäsi isänsä kanssa yhtä hyvin kuin minun ehkä siksikin, että mieheni otti vapaata vauvan pariksi ekaksi elinkuukaudeksi. Oli siis hoitanut vauvaa täsmälleen yhtä paljon kuin minäkin.
sinulle! Muista ottaa rintapumppu mukaan! Noin kauan kun on poissa niin rinnat ehtii kyllä mtten kipeytyä. Saunomisen ja meikkailujen jälkeen hyvä tyhjentää rinnat ennen baariin lähtöä.
Tyttö kohta 9 kk, minä 28v, enkä ole missään vielä käynyt hänen syntymänsä jälkeen, miksi olisin?!
Olen saanut tulla ja mennä niin kuin haluan 10 vuotta, eikä mulla nyt ole kiire lapsen luota mihinkään. Imetyksen lopetin 1kk sitten. Harrastusilta mulla on 1 krt/vko ja isä hoitaa tyttöä paljon myös mun läsnäollessani.
Nyt kolmas 5kk enkä ole vielä lähtenyt mihinkään.Mulla ei ole ollut mitään kiirettä minnekään juhlimaan tms, on riittänyt omaksi ajaksi ihan tunti pari jossain toisaalla, vaikka lenkillä tai kaupungilla.
Siis eikä noilla lapsilla oo isää? Siis miksi 3-kuinen ei pärjäisi yhtä iltaa isänsä kanssa? Luuletko, että lapselle jää siitä joku trauma?! :D
Kyllä lapsilla on isä.. Mutta mieluummin vietin perheeni kanssa aikaa yhdessä. Ja jos luit kirjoitukseni, niin kyllä kävin toisaalla, EN VAIN TARVINNUT lähteä juhlimaan tai järjestellä itseäni pitkäksi aikaa perheen luota pois - en kaivannut sitä, VIELÄ kun vauvat oli pieniä.. :D
Niin miksi? Siis mitä ajattelette että vauvalle tapahtuu, jos hän on 3-kuisena yhden illan isänsä kanssa. Kaipailisin vähän perusteluja. Tässä ei kuitenkaan puhuta mistään päiväkotiin viemisestä vaan yhdestä ainoasta illasta, jonka vauva viettää oman isänsä kanssa. Vaikka niitäkin maita ikävä kyllä on (suurin osa), joissa äitiysloma loppuu viimestään kun vauva on 3 kk.
..niin TYKKÄÄN tuosta numeron 14 kirjoituksesta!!
Ap,
älä täällä kysy tollasia. Nämä harakat repii sinut kappaleiksi, kun täällä pitäisi viettää vauvansa kanssa ekat seitsemän vuotta 24/7.
Menet viettämään iltaa ja sillä selvä. Pidä hauskaa!
että porukka pelkäisi, että vauva ei pärjää isän kanssa, vaan siitä, että itsellä ei ole mitään tarvetta tai halua lähteä pois vauvan luota.
Esikoisen kanssa aloin käydä kerran viikossa tanssitunnilla ehkä kun esikoinen oli 4 kk, en enää muista tarkkaan. Oli mukavaa ja hyvin meni. Vasta tässä ehkä vuosi sitten tuli esiin jossain yhteydessä, kun mieheni kertoi jollekin, että silloin vauva huusi kurkku suorana sen koko ajan kun olin poissa (oli allergiat ym, miksi itki lähes aina). Onneksi ei kertonut silloin, olisin jättänyt tanssit väliin. Ei siksi, että olisin välttämättä sen paremmin pystynyt hoitamaan vaan siksi, että olisin vaan halunnut olla lapsen luona kun sillä on paha olla.
enkä olen kenenkään 4 lapsen kohdalla kokenut tarvetta lähteä kovin aikaisin minnekään ilman lasta. Tosin omat sosiaaliset tarpeeni ovatkin aina tyydyttyneet tyttöjen illoilla, joissa vauva on hyvin kulkenut mukana, niin omani kuin muidenkin, kullakin vuorollaan...
että äidit on niin erilaisia. Toiset tarvii omaa aikaa ja hauskanpitoa kavereiden kanssa (joskus), että ovat onnellisempia ja jaksavat paremmin vauvan kanssa, toiset taas ovat luonteeltaan enemmän koti-ihmisiä, keille tulee vaan stressiä iltamenoista yms. Varmasti ap:n vauvalle ei käy kuinkaan jos hän yhden illan on kahdestaan isänsä kanssa, mutta toiset eivät vaan ole kiinnostuneita iltamenoista, eivätkä sitten ehkä voi ihan ymmärtää niitä, jotka joskus haluavat tuulettua.
kuopuksen kanssa samoin. Tosin olin kuskina, mutta ihan mukavaa oli.