Tulot tuplaantuvat. Maksetaanko asuntolaina pois vai käytetään elämiseen?
Meillä on edelleen yli 300 000 euroa lainaa. Menen töihin 12 vuoden tauon jälkeen (kotiäitiys ja opiskelu).
Jos laitettaisiin puolet palkastani asuntolainan lyhennyksiin, saataisiin asuntolaina 10 vuodessa maksettua pois. Oltaisiin silloin 43-vuotiaita.
Onko järkeä? Lapset on nyt 9v, 7v ja 5v. Pitäisikö tässä vaiheessa laittaa rahaa niihin ja perheen tekemisiin (matkustaminen, vaatteet yms.) vai mieluummin se asuntolaina pois?
Tätä vauhtia maksaessa asuntolaina olisi maksettu vasta 25v päästä, eli lähellä eläkeikää (58v)
Kommentit (53)
Maksatte lainan vaikka 15 vuodessa pois, niin jää vähän elämiseenkin. Vai onko se joko kaikki tai ei mitään? Miksi?
maksatte 15 vuodessa lainan pois eli jää rahaa myös elämiseen
maksatte 15 vuodessa lainan pois eli jää rahaa myös elämiseen
Mä en jaksaisi kituuttaa kymmentä vuotta asuntolainan vuoksi.
Eipä tuohon ole oikeaa vastausta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapset kuluttavat eniten teini-iässä, eli menonnekin ovat varmaan kasvamassa. Sinänsähän asuntolaina on maksu siitä, mitä asumiseen menee ja miksi sitä rahaa pitäisi sitten olla hirveästi käytössä juuri eläkeiän kynnyksellä - mihin sitä juuri silloin tarvitsee? Asunto tulee kuitenkin maksetuksi ennen eläkettä ja sen myötä tippuvia tuloja. Päätöstä tehdessä kannattaa huomioida myös asunnonkunto, eli onko remointitarvetta tulevien vuosien aikana. Jos on, niin lainoja kannattaa maksaa takaisin niin, että remonttehin vapautuu rahaa. Itse vastaavasssa tilanteessa käyttäisin rahat lapsiin.
eikö puolet palkasta voisi laittaa lainaan ja silti toinen puoli palkastasi jäisi elämiseen. Ei elämiseen kuten lasttenvaatteisiin kannata alkaa tuhlaamaan. Ihana tilanne teillä, onneksi olkoon!
mahdollisimman paljon. Teillä on sitä melkein kaksi vanhaa milliä...
ja näin me olemme tehneetkin. Kun rahaa on kertynyt, olemme tehneet ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Kuukausierät olemme pitäneet pieninä, koska olen pätkätyöläinen.
Mitä pidempi laina-aika on, sitä enemmän maksetaan korkoa. Ja ison lainan alussa korkoa maksetaan suhteessa tosi paljon.
300 000 on todella iso laina! Meillä on jäljellä enää 180 000 ja siltikin maksaisin mielelläni nopeasti pois. Ei voi koskaan tietää, jos työt loppuvat kokonaan, mies (pääasiallinen elättäjä: vakkarityö) sairastuu tms.
En alkaisi käyttää rahaa materiaan. Lapsia ei tee yhtään onnellisemmaksi se, että heillä on kalliita vaatteita tai että he pääsevät kaukomatkoille. Yhtä iloisia he ovat kirpparilta ostetuista vaatteista ja ruotsinristeilystä..
Minä makselisin lainaa pois. Rahaaa tarvitaan sitten myöhemminkin. Voi matkustella ja lapsia auttaa taloudellisesti.
Mutta elämä on epävarmaa, jompikumpi voi sairastua ja vaikka kuolla. Velka mahd. nopeasti pois.
Jes, sehän onkin mahtavaa, että kun koko laina on maksettu, ottaa ja kupsahtaa. Ettei tarvii sitten nauttia elämästä ollenkaan, tärkeintä on että velka on maksettu!!
Koska jos ensin hummaa ja sitten kuolee, lapset jäävät tyhjän päälle.
Minä makselisin lainaa pois. Rahaaa tarvitaan sitten myöhemminkin. Voi matkustella ja lapsia auttaa taloudellisesti.
Mutta elämä on epävarmaa, jompikumpi voi sairastua ja vaikka kuolla. Velka mahd. nopeasti pois.Jes, sehän onkin mahtavaa, että kun koko laina on maksettu, ottaa ja kupsahtaa. Ettei tarvii sitten nauttia elämästä ollenkaan, tärkeintä on että velka on maksettu!!
sitä, että kun on ylimääräistä rahaa, niin sillä vaikka matkustetaan koko perhe. Mistäs minä tiedän olenko täällä enää nelivitosena asumassa velattomassa talossa?
Koska jos ensin hummaa ja sitten kuolee, lapset jäävät tyhjän päälle.
Oletan että he tienaavat elantonsa itse, kaikki muu on extraa, jos on ollakseen.
Ilman muuta maksaisin pois mahdollisimman nopeasti. Olisi kamala ajatus elää melkein eläkeikään asti asuntolainaa maksaen. Saati miettiä, kuinka paljon korkoa sinä aikana kertyy.
Mutta jokainen tavallaan, meillä onneksi lainoja ei ole.
10, mutta onneksi sitten jää lapsille edes ne rahat.Koska jos ensin hummaa ja sitten kuolee, lapset jäävät tyhjän päälle.
En ole kymppi, mutta en todellakaan näe mitään järkeä siinä, että parhaat vuotensa kituuttaa lainanmaksussa. Elääkin pitää, kun vielä jaksaa ja kykenee!
Sitä paitsi minusta se kyllä on niin, että KOKEMUKSET ovat lapsille parasta perintöä. Päästä matkustelemaan perheen kanssa, saada harrastaa sitä, mitä haluaa.
Kymmenen vuoden päästä ap:n lapset ovat jo aikuisia (ainakin osa), ja mitä heille jäisi käteen lapsuudesta, jos kaikki liikenevä raha pantaisiin pankille lainanmaksuna? Pelkkää pihistämistä ja tiukaneuron elämää...
Joten minä kiristäisin HIUKAN sitä asuntolainan takaisinmaksuaikaa, mutta niin, että jäisi silti rahaa harrastuksiin ja matkustelemiseenkin.
jos lyhennätte lainaa mahdollisimman paljon. Paras ja riskittömin sijoitus on, kun maksaa asuntolainaa pois.
Mitä siitä rahan hassaamisesta jää käteen? Ei mitään, sama laina korkoineen on vielä edessäpäin. Sitten kun saa asuntolainan järkevälle tasolle, voi harkita autolainaa, kesämökin hankkiminen saattaa houkuttaa tai kenties veneily. Ei kannata jäädä asuntolainan vangiksi.
Eläisin yhä säästäväisesti ja maksaisin lainaa niin paljon kuin vain irtoaa. Sen verran kuitenkin joustaisin, että tekisin sen ulkomaanmatkan perheen kanssa, koska perheen yhteiset kokemukset ja elämykset on tärkeitä myös.
minunkin äitini hassasi koko isältä jääneen omaisuuden 6 vuodessa.
Minä olen sitten fiksumpi ja vastuullisempi.
Lapsi ei maksa opintojaan tai autoa tai ajokorttia kokemuksilla, eikä hän voi asua kokemuksessa.
300 000 euroa on järjetön määrä velkaa!
minunkin äitini hassasi koko isältä jääneen omaisuuden 6 vuodessa.
Minä olen sitten fiksumpi ja vastuullisempi.
Lapsi ei maksa opintojaan tai autoa tai ajokorttia kokemuksilla, eikä hän voi asua kokemuksessa.
300 000 euroa on järjetön määrä velkaa!
tiheillä asuntolainalyhennyksillä! Höh sua. Siinähän sitä jäisi nimenomaan vanhemmilla rahaa maksaa lapselleen ajokorttia ja kielikurssia ja soittotunteja ja opiskelutukea, jos eivät käytä kaikkia liikeneviä eurojaan asuntolainan lyhennyksiin.
Sitä paitsi, kyllä ne muksut tuppaavat muuttamaan pois kotoaan jossain vaiheessa. Eli eivät jää kuitenkaan siihen ap:n ja miehensä maksamaan taloon notkumaan enää aikuistuttuaan.
Joten tässä on nyt kyse siitä, onko ap:n perheellä rahaa ELÄÄ koko ajan vai vasta sitten kymmenen vuoden päästä.
koska kun lapsi on siinä iässä, että tarvii sitä ajokorttia ja opintoapua, isi ja äiti on maksanut sen asuntonsa.
Ja kun se oma asunto on maksettu, voi auttaa lapsia heidän asuntojensa hankkimisessa...
Voi apua, mitä talousajattelua!
meillä on pankin kanssa sopimus 2 extralyhennystä per vuosi on mahdollista tehdä. Joka ikinen kerta ollaan tätä käytetty, viimeksi lyhennettiin vain 500 euroa. Lyhennys menee loppupäästä, eli maksetaan jatkuvasti saman verran, mutta loppuu aikaisemmin.
Kummallakin on vakkarit paikat, mutta mitä tahansa voi tapahtua. Ja uskon että pankkikin on aika paljon myötämielisempi jos yhtäkkiä aletaan maksamaan vaikka vain 500 euroa + korot kun ollaan jatkuvasti lyhennetty extraa.
Meillä ei käytännössä ikinä ole rahat loppu. Nuuasti eletään mutta uskoisin että vaikka tulot olisivat paljon isommat en mä vois juuri enempää mihinkään rahaa käyttääkään. Nuuka perusluonne.
Siinä vaiheessa kun lapsi muuttaa kotoa pois on kivakin että pysyy tukemaan taloudellisesti toista. Ja jos laina loppuukin nopeammin voihan sitä ostaa vaikka sijoitusasunnon.
kun ensimmäinen lapsi ajaa ajokorttinsa, jos ei kasvata lainanmaksua!
Kultainen keskitie on paras: varataan elämiseen ja harrastamiseen riittävästi rahaa, mutta kasvatetaan lisäksi lainanmaksun kuukausierää. Jokainen voi itse laskea mikä on hyvä summa. Näin me olemme tehneet ja ollaan oltu tyytyväisiä. Kuukausierä on vähän alakanttiin ja välillä voi tehdä halutessaan ylimääräisiä lainanlyhennyksiä tai vaihtoehtoisesti sen ulkomaanmatkan tms.
Mekin haaveilemme kesämökistä. Mutta meidän lainanmaksutahdilla meillä on mökki vasta eläkeiässä. Mutta toisaalta, sittenhän siellä ehtii myös olla :)
Mutta elämä on epävarmaa, jompikumpi voi sairastua ja vaikka kuolla. Velka mahd. nopeasti pois.