Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotias kuoli tulipalossa kun oli jatetty yksin kotiin - ei tartte taman jalkeen kenenkaan taalla kysella etta voiko jattaa senikaisen yksin kotiin kun on kauppaan tai muualle

Vierailija
07.11.2005 |

lähdössä...

tosi surullista...

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kesällä2000 syntynyt poika. En jättäisi häntä yksin sisälle kun menen pyykkitupaan. Koska siellä kestää ainakin 10 minuuttia. Siinä ajassa keksii tuonikäinen poika jo vaikka mitä tekemistä...

Ja kummipoikani aloitti koulun tänä syksynä. Työuorot ja hoidot on vanhemmilla järjestetty niin, että ei tarvitse jättää vielä yksin ollenkaan. Ja aion itse pyrkiä samaan. suurin osa tuntemistani ekaluokkalaisistakaan ei ole yksin, eikä varmasti olisi kykeneviäkään siihen.

Vierailija
2/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jopa 7-8-vuotiaskin on vielä liian pieni olemaan yksin kotona! Vaikka olisi miten järkevä, niin silti sen ikäinen ei osaa ajatella rationaalisesti kuten aikuinen. Ei osaa miettiä tekojensa seurauksia.

Muistelen itsekin miten pienenä olin kiinnostunut leikkimään tulitikuilla. Heti kun vanhempani silmät välttivät, minä sytyttelin kynttilöitä. Huh huh! Ja silloin olin kyllä jo varmasti 10-vuotias. Kumma kun mitään ei tapahtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ihmiset hyvät, häkä voi tappaa alta aikayksikön. ja se on sellasta jota ei haista ei maista ei nää ja sitä voi olla ilmassa jo ennen liekkien näkymistä kauas. kysykää joltakin palomieheltä,-naiselta ennenkuin alatte spekuloida tulipalosta pelastautymisesta 5vuotiaana.

5-vuotias ei osaa itse sammuttaa paloa, vaan opetettava, just poistuminen.

Tv voi syttyä katsoessa palamaan, pesukone ei saa jäädä päälle tai tiskari, jos jättää pienen lapsen vähäksi aikaa yksin.

Vierailija
4/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en voi olla miettimättä omaa lapsuuttani. Meitä oli kuusi sisarusta ja asuttiin maalla, isossa talossa. Kesällä oli ovet auki aina ja äiti kulki kotitöitä tehden niin ulkona kuin sisällä. Hän saattoi hyvin mennä ripustelemaan pyykkejä ulos eikä varmasti tuota varten herättänyt nukkuvaa vauvaa tai parivuotiasta. Tai otti kahvikuppinsa ja meni juomaan sen pihakeinuun. Yhtähyvin vauva saattoi nukkua vaunuissa ulkona äidin siivotessa sisällä. Koska lapsia oli tällainen määrä ja iso turvallinen piha ympärillä, saimme myös leikkiä ulkona äidin ollessa sisällä pienimpien kanssa. Tyhmältä olisi tuntunut jos koko poppoo olisi auringon paistaessa istunut olohuoneessa tumput suorina odottamassa kun äiti teki ruokaa. Mistään heitteillejätöstä ei tullut kenellekään mieleen edes puhua. Vanhemmat sisarukset tai koira sitten tulivat sanomaan jos vauva heräsi tms.

Ja tottakai mitä tahansa olisi saattanut tapahtua. Pyykikoneelle mennessään hän olisi voinut kaatua portaissa ja mennä tajuttomaksi. Joskin sähkölaite olisi aiheuttanut tulipalon. Vauva kuolla kätkytkuoleman. Pihalla puu kaatua päälle tai joku rattijuoppo eksyä ajamaan yli kotipihassa (no, aikapitkälle saisi eksyä). Koskatahansa voi tapahtua mitä tahansa. Yllättävä aivoverenvuoto tai sydänkohtaus... Mutta nämä asiat voi tapahtua vaikka lapsi olisi sylissä.

Täällä kerrostalossa en jättäisi lasta yksin kuin tuota koiran pika-ulkonakäyttöä varten. Ja siis tähänkin turvaudun vain yöllä lapsen nukkuessa turvallisesti omassa sängyssään. Muuten olen liiankin tarkkana katsomassa pienen jokaista liikettä. Varmasti tekee tiukkaa kun aikanaan joudun hänet päivähoitoon jättämään ;(. Mutta silti kun mietin että asuisin tuolla pikkukylällä missä lapsuuteni vietin. Uskon että toimisin aivan kuin äitini. Lapsen jättäminen yksin sisälle tuollaisessa paikassa on kuitenkin eri asia kuin kerrostaloasunnossa. Myöskään noin pieniä en täällä päästäisi yksin pihalle leikkimään, en vaikka olisi 9v isosisko vahtimassa.

Vierailija
5/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai asioita ja toiminta-tapoja hätätilanteessa on hyvä opetella etukäteen. Mutta en menisi silti luottamaan 5v toimintakykyyn tositilanteessa, varsinkaan keskellä yötä. Surullisen moni aikuinenkin unohtaa kaikki mallit ja toimii paniikissa...

Vierailija
6/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen olisi hälyttimen huutaessa osannut soittaa palokunnan ja mennä pihalle odottamaan. Sammuttanut sähköt mennessään.

Vierailija
7/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vien heidät autolla kouluun ja haen autolla koulusta. En päästä heitä iltaisin kavereiden kanssa minnekään ellen ole itse matkassa. Se on tosi, että kaikki ei niin välitä, monta lasta jää henkiin. Ihmettelen lasteni kavereita, että he saavat kesäisinkin viettää aikaa keskenään lähimetsässä leikkien. Itse en omiani päästä vaan käsken aina heidän odottaa siihen asti, että itse ehdin perään vahtimaan heitä.

Vierailija
8/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli 5-vuotias eskarilainen, niin silti järkeä tulee vuodessa paljon lisää.

Vierailija
9/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vien heidät autolla kouluun ja haen autolla koulusta. En päästä heitä iltaisin kavereiden kanssa minnekään ellen ole itse matkassa. Se on tosi, että kaikki ei niin välitä, monta lasta jää henkiin. Ihmettelen lasteni kavereita, että he saavat kesäisinkin viettää aikaa keskenään lähimetsässä leikkien. Itse en omiani päästä vaan käsken aina heidän odottaa siihen asti, että itse ehdin perään vahtimaan heitä.

Vierailija
10/131 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa ollessaan lapset saavat juosta ulkona leikkimässä oman mielensä mukaan, mutta täällä kerrostalolähiössä ei moinen tulisi mieleenikään! Mummua on joskus saanut muistuttaa kun on ollut lapsia hoitamassa meillä, että tämä on vähän erilaista aluetta eikä täällä voi antaa pienten mennä omin päin ulos.

Vierailija
11/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. siitä kun jotkut meistä on sen verran empaattisia ettei lähde niin jyrkin sanakääntein arvostelemaan muita. Täällähän on monet, .mm. tuo veteläksi haukkuja, sanonut että jo pesutuvassa käynti ilman 5-vuotiasta on heitteillejättö, ja joku muu että postin hakeminen. Kuitenkin muistan nyt mm. sellaisenkin ketjun tässä vähän aikaa sitten jossa haukuitte hysteeriseksi sen äidin joka puntaroi, voiko hän jatkossa jättää lapset hoidettavaksi anopille, anoppi kun oli hakenut postin, unohtanut avaimen sisään ja lapset olivat sisällä. Kaikki vastaajat haukkuivat nykyajan äidit hysteerisiksi.

Syyllistäjien motiivi ei ole lapsen paras, vaan muiden äitien haukkuminen. Sama kaava täällä toistuu aina. Rumat sanat ja haukkuminen lähtee omasta olosta, palaute kertoo antajastaan vähintäänkin yhtä paljon kuin siitä jolle palaute annetaan.

Vierailija
12/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mm. siitä kun jotkut meistä on sen verran empaattisia ettei lähde niin jyrkin sanakääntein arvostelemaan muita. Täällähän on monet, .mm. tuo veteläksi haukkuja, sanonut että jo pesutuvassa käynti ilman 5-vuotiasta on heitteillejättö, ja joku muu että postin hakeminen. Kuitenkin muistan nyt mm. sellaisenkin ketjun tässä vähän aikaa sitten jossa haukuitte hysteeriseksi sen äidin joka puntaroi, voiko hän jatkossa jättää lapset hoidettavaksi anopille, anoppi kun oli hakenut postin, unohtanut avaimen sisään ja lapset olivat sisällä. Kaikki vastaajat haukkuivat nykyajan äidit hysteerisiksi.

Syyllistäjien motiivi ei ole lapsen paras, vaan muiden äitien haukkuminen. Sama kaava täällä toistuu aina. Rumat sanat ja haukkuminen lähtee omasta olosta, palaute kertoo antajastaan vähintäänkin yhtä paljon kuin siitä jolle palaute annetaan.

Itse kirjoitin tuonne alkupäähän muutaman viestin. Pelkästään sillä, että ymmärtää/yrittää ymmärtää/ ja yrittää saada muutkin miettimään asiaa muulta kuin syyllistämiskannalta saa aikamoiset haukut niskaansa. Sillä, että vähän kyseenalaistaa asiaa eikä ensimmäisenä ala syyllistää asiasta josta ei oikeasti edes tiedä yhtään mitään.

Vierailija
13/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai olla sattumatta, kohtalo se on joka näistä asioista määrää.

Olen itse kokenut sellaisen kohtalon, että olen ollut tulipalossa ja äiti ja isovanhemmat oli samassa talossa vaan ei samassa huoneessa kun palo syttyi. Olen nyt paloarpia täynnä, mutta henkiriepu säästyi.

Ja todellakin uskallan sitä pikkusiskoa ulkoiluttaa naapuripuistossa vaikka 5 vuotias jäisikin sisälle.

Hulluja olette, jos lapsianne ihan sairaalloisesti vahditte.

Vierailija
14/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamaan jo hyvin pienet lapsensa itsenäisiksi. Typerää sen sijaa on täällä esittää valtakunnan humaania ja toistaa " jokainen tuntee tilanteensa parhaiten" -ihan kökköä kliseetä. Mitä virkaa tässä maailmassa olisi poliisilla, lastensuojelulla ym. instansseilla ja auktoriteeteillä jos kaikki tietää omat rajat ja sääntönsä?

Onneksi valtaosa tässäkin ketjussa ymmärtää, että lasta ei jätetä pienenä yksin- MIHINKÄÄN. Ja tässä ei tarvitse ruveta saivartelemaan, että " ai eikö vessareissunkaan ajaksi" , jokainen normaali ihminen ymmärtää mitä tässä ajetaan takaa, ne jotka eivät ymmärrä, en voi auttaa, menee yli mun osaamisen ja nämä toivottavasti joutuvat keskustelemaan asioistaan ja lastenhoidostaan ammatti-ihmisten kanssa.

Vierailija
15/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tästä palstasta JOTAIN hyötyäkin =)

Vierailija
16/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan vanhempia harvinaisen ylihysteerisiksi ja ylisuojeleviksi ja liian yrittäjiksi kunhan joku täällä muutaman viikon päästä' kysyy jostain toisesta asiasta... ;)

Vierailija
17/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan emme niin kiireellä ja jyrkin sanakääntein lähde arvostelemaan. Mitä hyötyä siitä edes olisi tällaisella palstalla, luulen että hyökkäävä tyyli pikemminkiln herättää vastarintaa kuin saa ihmisiä varovaisemmiksi. Ja huvittava tuo tulkintasi että " esittää humaania" . Kertoo aika paljon itsestäsi, onko sinun vaikeaa ymmärtää että meistä osa ei tarvitse esittää mitään vaan on tällaisia oikeasti?

Vierailija
18/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan turha pelleillä tällaisten asioden kanssa kuin turvallisuus. Onhan se jo mediassa ja useissa tutkimuksissakin todettu, ettei lasten enää edes anneta olla lapsia. Lapsille annetaan vastuuta jo pienestä pitäen, siis LIIKAA VASTUUTA. (esim. se että 5-vuotiaan annetaan itse päättää jääkö kotiin vai tuleeko mukaan). Aikuiset ovat nykyään itsekkäitä omaa etuansa ajattelevia. On vain mukavaa kun ei tarvitse raahata noita penskoja mukaan joka paikkaan. Joo jätetään kotiin vaan!

Vierailija
19/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ennenkin leikittiin ulkona eikä kukaan vanhempi vahtinut" ja plaa plaa.

Niin mutta oliko ennen vanhaan sitten muka parempi? Ajatelkaa mikä lapsikuolleisuus ennen muinoin olikaan, sanotaanko vaikka viime vuosisadan alussa. Mutta silloinhan lapsilla ei ollutkaan samaa virkaa kuin nykyään ja he olivat kai lähinnä rasite. Haluammeko palata siihen aikaan?

Vierailija
20/131 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikuolleisuus viime vuosisadalla, hih=)

Ehkä se enemminkin johtuu lääketieteestä kuin muusta.

Mun mielestä on outoa höpinää toi nykyajan lasten itsenäisyyden hoputtaminen. Millä logiikalla, kun nykyään on koulutaksit, iltapäiväkerhot, kolmivuoropäiväkodit, kun vertaa entisaikoijen avainkaulalapsiin? Päinvastoin, alaspäin mennään lasten kanssa ja lujaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä