5-vuotias kuoli tulipalossa kun oli jatetty yksin kotiin - ei tartte taman jalkeen kenenkaan taalla kysella etta voiko jattaa senikaisen yksin kotiin kun on kauppaan tai muualle
Kommentit (131)
ei ole ihme että lapset 11-12v pistävät itsestää kuvia persus pystyssä tai tissi vilkkuen nettiin jos heidän 5-vuotiaana oletetaan selviävän kotona pidempiä aikoja yksin (eikä taaskaan ole kyse roskapussin viennistä, suihkussa käynnistä tai postin hausta, jos laatikko alle 100m päässä). Sitä saa mitä tilaa. Niin se vain on.
Ja lapsen/lapsien kanssa ollaan kuuloetäisyydellä, ellei ole mahdollisuutta olla näkemässä.
Ei ole pakko jättää, mutta kuten jo kirjoitin, mielestäni on parempi, kun harjoitellaan yksinolemista silloin, kun ei vielä " OLE PAKKO" . Siis että viisivuotias jää kotiin, kun itse olen n. 300metrin säteellä, ensin 10min, sitten ehkä vartin ja lopulta maks. puoli tuntia.
Vajaan vuoden päästä tämä meidän viisivuotias(kohta kuusi) kulkee yksin kouluun, joutuu ehkä joinain aamuina lähtemään yksin n. puolen tunnin odotteliun jälkeen, menee koulusta iltapäivähoitoon, tulee kotiin. Ja silloin minä olen kymmenen kilometrin päässä töissä! Joten minun mielestäni tämä on turvallisempi tapa harjoitella ja toisaalta lapsi itse on siihen nyt halukas - en jättäisi, jos lapsi ei haluaisi. Niin ja ennenkuin huutelette mitään, en jättäisi nuorempaa lasta, vaikka haluaisi, meillä ei lapset tätä päätä. Sitten, kun minun mielestäni voivat kotiin jäädä, saavat itse päättää, haluavatko kokeilla.
Ja kyllä meille on molempien lasten eskareissa sanottu, että pitäisi edes vähän harjoitella.
Mitä syyllisyyteen tulee: kyllä, jos jotain sattuisi, syyllistäisin itseäni. En kuitenkaan sen enempää kuin silloin, jos seisoisin vieressä ja viisivuotias putoaisi puusta ja taittaisi niskansa. Kun mielestäni tämänikäinen voi olla hetken kotona...
Tuohon kymmenvuotias vahtii kaksivuotiasta juttuun on ihan turha verrata. Ei meillä lapset vahdi toisiaan, ilta-aikaan ei edes 11-vuotias ole yksin kotona jne. Meillä on vielä kolmasluokkalaisellekin hommattu iltapäivähoito, kun neljän tunnin yksin oleminen joka päivä on mielestäni vähän eri kuin puolen tunnin silloin tällöin.
Mutta verratkaa mihin vertaatte, itse tunnen omat tapani ja lapseni :)
koska vuokrataloyhtiössä on pyykkitupa. Äidillä vauva tulossa ja toinen lapsi jo. Tehän olitte tosi onnellia ettei sossu makisa heille uutta pesukonetta. Siispä tämän äidin pitäisi lähteä monta kertaa päivässä pesutupaan, pukea lapset (oksentelevatkin) kun menee varaamaan aikaa pesutuvasta, sitten viemään pyykit ja siirtämään ne narulle ja hakemaan narulta. Monessa talossa pesutupa ei ole omassa talossa vaan toisessa talossa, pihapiirin toisella puolella. Mutta pääasia että voi syyllistää aina jonkun
Vierailija:
ei ole ihme että lapset 11-12v pistävät itsestää kuvia persus pystyssä tai tissi vilkkuen nettiin jos heidän 5-vuotiaana oletetaan selviävän kotona pidempiä aikoja yksin (eikä taaskaan ole kyse roskapussin viennistä, suihkussa käynnistä tai postin hausta, jos laatikko alle 100m päässä). Sitä saa mitä tilaa. Niin se vain on.
Missään ei sanota niin. Sitä itse olen tässä tarkoittanut, että on varmaan ihan yleistä jättää lapsi hetkeksi yksin kotiin. Silloin roskien vientikin on heitteillejättöä sillä kodin turvallisuus ei muutu siitä missä äiti on.
Luitko sinäkään sitä ilta-sanomien juttua? Lapsi ollut päivällä yksin kotona. Muu perhe ulkona. Missään ei edes sanota, että muu perhe olisi ollut kävelyllä tai muuten kauempana? Meillä on ihan vauvankin ollut yksin sisällä päiväunilla.
Mikä siinä on kun pitää vaan syyllistää ja syyllistää???!!!
Mutta joo, valitettavan tosi on, ja ehkä tämä teille ihanat av-palstan jeesustelijat tulee todella kovana järkytyksenä, joten ottakaa äkkiä aamulääkkeenne ja palatkaa sitten lukemaan :
ERITTÄIN moni 5-vuotias ja ala-asteikäinen on paljonkin yksin kotona, ja nämä perheet ovat aivan tavallisia perheitä, joissa jopa huolehditaan lapsista. Kyse ei ole pultsareista tms. Itse olin todella ihmeissäni kun kuulin miten naapurin perheessäkin kuulemma aina 5-v HALUAA jäädä yksin kotiin eikä lähde kauppareissuun tms ja vanhemmat sitten jättävät.... itse en uskaltaisi mutta minkäs teet. Täällä sosiaaliyhteiskunta puuttuu peliin vasta äärimmäisessä hädässä. Aika outoa on myös, että Hämeenlinnassa 10v lykkäsi 2v sisarusta kaatosateessa pitkin baareja ja etsivät vanhempiaan eikä kukaan todella puuttunut asiaan vaan pistivät muksut pihalle jatkamaan etsintöjään. HUh mitä touhua!?
Oikeasti,jos sä oot pihapiirissä niin kai huomaat ku mökistä savu nousee(haju -näköaisti)!!!!?????HALOO
10- ja 2-vuotiaat etsivät vanhempia kapakoista
Noin 10-vuotias pikkutyttö etsi kaksivuotiaan pikkuveljensä kanssa isäänsä ja äitiään sunnuntaina aamuyöllä Hämeenlinnan kapakoista.
10-vuotias tyttö työnsi rattaissa pikkuveljeään. Mukana oli hieman vanhempi tyttö, jolla oli vaalea labradorinnoutaja.
- He ovat muutamasta ravintolasta etsineet ravintoloiden vahtimestareiden avustuksella vanhempiaan ja sitten palanneet kotiin tuloksetta, kertoo vanhempi konstaapeli Jenni Saarela Hämeenlinnan poliisista.
- Lasten tai heidän vanhempiensa henkilöllisyydestä ei ole tietoa.
Lapset etsivät vanhempiaan kapakoista sunnuntaina aamuyöllä noin kello 1-1.30 Ojoisten kaupunginosassa, joka sijaitsee lähellä Hämeenlinnan keskustaa.
- Ravintoloiden vahtimestarit ovat kertoneet, että tällainen kaksikko kävi kahdessa paikassa. Useampi poliisipartio haeskeli yöllä lapsia, mutta heitä ei löydetty. Voidaan vain olettaa, että he ovat menneet kotiinsa. Ei ole tullut ilmoitusta, että he olisivat kateissa, Saarela kertoo.
- Vettä satoi ja lapset olivat märkiä. Onneksi ei ollut pakkasyö, Saarela toteaa.
on perhe ollut jossain muualla kuin pihapiirissä.
silloin kun hän teki vuorotyötä, ja oli yh, niin ala-asteikäinen lapsensa oli aina yksin esim. yövuorot.... huh miten pelottava ajatuskin, mutta mitkä ovat vaihtoehdot? Mihin laittaa joku 7-8v lapsi yöksi kun olet itse töissä?
ja vanhempien on häntä toteltava? Edelleen... mihin on vastuuntuntoinen ja rajat asettava vanhemmuus kadonnut?
Älkää olko niin SAATANAN avuttomia kaikessa ja selitelkö omia typeriä ja mukavuudenhaluisia ja lapsellisia ratkaisujanne " oli pakko" -selityksillänne, haistakaa paska vetelät ämmät!
nimimerkillä: Ei lapsia tuollaisille
Ottakaa yhteys lastensuojelun sosiaalityöntekijään (vaikka nimettömänä)) ja kysykää konsultaatiota. Jos vanhemmat ei itse ole kotona (töissä tms.) lapselle tulee järjestää hoito/hoitaja kotiin. Ei tietenkään kukaan vanhempi voi aina olla läsnä, mutta vastuullinen vanhempi järjestää lapsen hoitoon tai lapselle hoitajan ei jätä yksin selviämään. Tämä oli varsinkin sinulle joka tiedät pienen lapsen olevan öitäkin yksin kun öiti on töissä..
No missä niin sanotaan? Kerro nyt mullekin.
Jos joku muu on soittanut niin miten niillä oli tiedossa, että sisällä on lapsi???
Teillä ei ole näköjään mitään käsitystä miten nopeasti tuli leviää. Jos olet siellä parin sadan metrin päässä postilaatikolla (monen mielestä tämä oli ok, talo kuitenkin näkyy...) niin siinä vaiheessa kun palon huomaatte on jo aika myöhäistä.
Myrkyllinen savu tappaa muutamassa minuutissa. Mitä muuten tarkoitit " lapset pois tollaisilta" ...? Siis millaisilta tarkalleen ottaen? Ja mitä pakko-ratkaisuja tarkoitit? Tais vaan osua ja pahasti :)
toivottavasti teet jotain tuolle kielenkäytöllesi ja aggressiiviselle asenteellesi. Millainekohan oikein äiti mahdat olla?
Vuoden viimeisenä päivänä syntynyt - siispä hän on pitkään 6-vuotias, kun menee kouluun. Ja todella, tuo 6-vuotias on silloin tällöin jätettävä yksin kotiin, ja luotettava siihen, että kaikki menee hyvin. Ja eskarilaisenkin (siis meillä 5-vuotiaan!) kai oletetaan jo jokseenkin pärjäävän kotona... Eipä tuo 5-vuotias eskarilainen ja 6-vuotias koululainen niin hirveästi eroa toisistaan...
Ja minä olen itse ollut 5-vuotias, kun yh-äitini opiskeli, jotta pystyisi pätevänä työtään tekemään. Sinä vuonna olin paljon sairaana, eikä äiti voinut aina jäädä kotiin hoitamaan. Vieraassa kaupungissa ei paljon ollut vaihtoehtoja: jäin siis yksin kotiin nukkumaan. Eipä meillä tainnut edes puhelinta olla silloin. Mutta sen verran muistan, että en pelännyt yhtään vaan olin ylpeä, että osasin olla yksin kotona! Ja olisin varmasti osannut naapuriin lähteä, jos tulipalo olisi syttynyt. Äitini varmaan potee huonoa omatuntoa tästä vieläkin, mutta itse en siitä mitään traumoja saanut.
kuulkaahan keskustelijat, toivois oikeaa tasoa näinkin tärkeään asiaan! taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen kerta kun vaivautuu lukemaan.huolestuttaa vaan joidenkin kirjoittajien kasvatusvastuu, todella!Mielestäni lapsella tulisi olla turvallinen lapsuus, ilman turhia pelkoja ja huolia. Ei yritetä liian aikaisin aikuistuttaa! Lapsuus kun jättää jäjjet koko elämään.
Onnellista sellaista kaikille toivoen
Vaan, vanhemmat olivat lähteneet pikaisesti käymään pihalla/kävelyllä/kioskilla tms.
Totta kylläkin, ettei pientenlasten yksin jättäminen ole oikein pitkään/toistuvasti, mutta... Meillä esim. lapsen koulukaveri, tokaluokkalainen, vietti kesänsä pääsääntöisesti yksin. Toki hänellä oli mahdollisuus mennä toisen vanhempansa luokse tai vaihtoehtoisesti isovanhempien luo, eli hoito oli järjestetty. Lapsi vai itse halusi olla kavereilla/kavereiden kanssa, joten kännykännä seurasivat lapset tilannetta pitkin päivää. Itsestäni tunti karmealta... Entäpä jos jotain olisi sattunut? 8-9vuotias ei osaa toimia paniikkitilanteessa välttämättä oikein. Mutta tätäkin voi harjoitella! Mutta että ilmoitaisin lastensuojeluun tästä??? No, en tasan! Lapsen heitteillejättö on eri asia, kuin se, että lapsi jätetään yksin halutessaan kotiin.
Ketjussa mainitus esiteinien " nakukuvat" eivät johdu 5-vuotiaana yksin kotiin jättämisestä, kenties jopa päinvastoin! Ellei lapselle opeteta rajoja ja itsenäisyyttä ajoissa, on seurauksena tällaisia ylilyöntejä todennäköisemmin. Ei vanhempien tehtävä ole olla ylituomareita ja diktaattoreja, jotka sanelevat kaiken mitä lapsi saa/joutuu tekemään! Jos liki 6-v haluaa jäädä yksin kotiin, mielestäni näin voi tehdä (lapselle ei tarvitse kertoa, rekrytoineensa vaikkapa naapurin tädin katsomaan perään!).
Kyllähän 15-vuotiaskin voi kuolla omassa kotonaa tulipaloon tms. vanhempien poissaollessa! Kukaan ei ole seppä syntyessään, eli kaikkea on opeteltava, mieluiten ajoissa kuin liian myöhään! Vahdimmeko me lapsiamme siis kunnes nämä ovat keski-ikäisä naisia ja miehiä???
Paloon kuolleen 5-vuotiaan vanhempia en tunne, enkä tuomitse. Olen vain surullinen heidän puolestaan.
Vierailija:
Ottakaa yhteys lastensuojelun sosiaalityöntekijään (vaikka nimettömänä)) ja kysykää konsultaatiota. Jos vanhemmat ei itse ole kotona (töissä tms.) lapselle tulee järjestää hoito/hoitaja kotiin. Ei tietenkään kukaan vanhempi voi aina olla läsnä, mutta vastuullinen vanhempi järjestää lapsen hoitoon tai lapselle hoitajan ei jätä yksin selviämään. Tämä oli varsinkin sinulle joka tiedät pienen lapsen olevan öitäkin yksin kun öiti on töissä..
muuta entäpä lääkepurkin tyhjentämällä tai vaikkapa leipäpalan tms. vetämällä vääräänkurkkuun?
Lastaan ei koskaan voi suojella liikaa, mutta voipa kuitenkin ylisuojella... =oP
Tämä nykyinen nuorisomme ei pahimmilaan todellakaan osaa liikkua edes omalla asuinalueellaan (vanhempien mukaan), laitaa itselleen aamupalaa tms., vaan kummasti ovat oppineet vetämään bisseä ja posket lommolla röökiä! Koko ajan vouhkataan lapsuuden puolesta, kuinka lasten tulisi saada olla rauhassa lapsia, mutta samalla lasten vaatteet (=muoti) muuttuu yhä roisimmaksi!
Itse olen lapsena vaatinut saada kulkea n. 6-vuotiaana itse hoitoon (leikkikouluun), nykyisin tätä ei saisi tehdä! Vaan kumma kyllä, tämän ikäiset saavat olla omassa pihassa yksin leikkimässä, ja siellähän sitä vasta kauheita voikin sattua!
Aivan oikeasti hei! Kyllä lapsi voi olla lapsi vaikka opettelisi ajoissa itsenäisiä taitoja selvitä arkipäiväntilanteista! Ja olisiko ollut parempi jos koko perhe olisi kuollut tulipalossa yön aikana?
Osanottoni lapsensa menettäneelle perheelle.