Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketä tässä on idiootti?

Vierailija
14.10.2011 |

Kaveri osti koiran. Jo ennen sen heille tuloa näytti töissä kuvia innoissaan kennelistä ja puhui vauvastaan ja liipalaapa. Kysyi minulta, että tulenko hauva-vauvan(!) kummiksi, johon naureskellen suostuin (ymmärtämättä mihin nenäni laitoinkaan). Ristiäiset olivat tulossa, kaveri selitti koirien talvitakeista minulle (jotka ovat kallita) ja meinasi kai, että sillaisen hankin. Mieheni osti Cittarista puruluu-pussin, mikä vietiin mennessämme. Kaveri katsoi sitä ja totesi, ettei viitsi antaa niitä kun menee koiralla maha sekaisin. Ok, en tiedä niinkään koirista, että eivät kaikki voi puruluita syödä, mutta oli selvästi pettynyt lahjasta.

No, seuraavaksi kyseli töissä että voiko kummi nyt hoitaa koiraa viikonlopun kun heillä muita menoja. Kieltäydyin, kun en vaan halunnut. Kaveri otti nokkiinsa. Ja minä olen kai sitten huono kummi :)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä murteesta se oikeasti on peräisin? En ainakaan uskoisi että stadin slangista?? Sillä, puolisoni on syntynyt stadissa ja asunut siellä koko ikänsä, kunnes minä onneton roudasin hänet "naapuripitäjään". Puolisoni on juuri näitä ketä-ihmisiä, ja usein olen ihmetellyt mistä ihmeestä hän on tämän "murreyksityiskohdan" apinoinut. En ole ikinä kuullut kenenkään muun sanovat "ketä" kun pitäisi sanoa "kuka". Itse olen kotoisin Hämeestä.

ja Vaasassa sanotaan noin. Olen kuullut myös monen helsinkiläisen käyttävän.

Vierailija
22/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista olla koiran kummi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo sivistyksestä. Kyllä mäkin puheessa käytän alkaa tekemään -muotoa, mutta kirjoitan tietysti oikein, ettei pidetä nuijana:) Vähän sama vuori-sanan kanssa.

Vierailija
24/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäislahjaksi vaaditte ostamaan 500 litran akvaarion kummilapselleen, jos ei osta niin loukkaannutte. Vingutte jatkuvasti hoitamaan sitä, jos ei suostu, suututte. Eiköhän kohta lopeta.

Vierailija
25/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä murteesta se oikeasti on peräisin? En ainakaan uskoisi että stadin slangista?? Sillä, puolisoni on syntynyt stadissa ja asunut siellä koko ikänsä, kunnes minä onneton roudasin hänet "naapuripitäjään". Puolisoni on juuri näitä ketä-ihmisiä, ja usein olen ihmetellyt mistä ihmeestä hän on tämän "murreyksityiskohdan" apinoinut. En ole ikinä kuullut kenenkään muun sanovat "ketä" kun pitäisi sanoa "kuka". Itse olen kotoisin Hämeestä.

ei hänellä kyllä ole mitään yhteyksiä Länsi-Suomeen, pikemminkin enemmän idässä tuttuja ja sukuakin. Ehkä sitten osa Helsingin alueen murrattakin ihan vaan..(?)

Vierailija
26/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, mistä kotoisin kun käytän tollaista ketä-sanaa. Varsinais-Suomesta. Pakko sanoa tähän vielä, et sanotaanhan sitä myös "ketä kiinnostaa"

Vierailija
27/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 Eipäs, kun siinä on just se juttu, että kertoo sivistyksestä. Kyllä mäkin puheessa käytän alkaa tekemään -muotoa, mutta kirjoitan tietysti oikein, ettei pidetä nuijana:) Vähän sama vuori-sanan kanssa.

ja alkaa tekemään on kyllä AIVAN eri asioita. Vuori (takissa) ja vuori (maantieteellinen muodostelma) ovat etymologisesti eri kantaa, joten toki niiden taivutuskin on erilainen. Alkaa tehdä ja alkaa tekemään on ihan kelvollisia rakenteita molemmat, joskus joku vain on päättänyt rajata vain toisen normitettuun yleiskieleen kuuluvaksi. Mun mielestä lisäksi nuo kaksi rakennetta tarkoittavat tietyissä yhteyksissä hieman eri asioita. Mä olen käyttänyt alkaa tekemään -rakennetta ihan protestiksi myös YO:n kirjallisissa tehtävissä, koska mun mielestä sääntö on niin älyvapaa. Ja niin on Pentti Leinonkin mielestä ;)

Vierailija
28/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hänellä kyllä ole mitään yhteyksiä Länsi-Suomeen, pikemminkin enemmän idässä tuttuja ja sukuakin. Ehkä sitten osa Helsingin alueen murrattakin ihan vaan..(?)

selvästi Helsingin puhekieleen omaksuttu juttu. Helsingin puhekieli koostuu monesta murteesta.

Vierailija
29/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa jyrisemään (vrt alkaa jyristä). Ketä-sana kyllä ärsyttää vaikka olisi kuinka murretta ja normaalia jossain.

Oikein on "alkaa jyristä", tietenkin.

Kuka (ei ketä) siihen väärään pidempään muotoon on antanut luvan?

Vierailija
30/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jankkaa tuosta miehensä puhetavasta. Ota huomioon, että sen miehen elämässä on ollut ennen sinua myös monia muita ihmisiä. Jos hänellä on vaikka joku entisistä tyttöystävistä ollut näitä "ketä"-ihmisiä tai useampi lähiystäväpiirissä, niin kyllä se kieli tarttuu, vaikka ei syntyjään olisi moista puhunutkaan.

Vierailija
31/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan joillekin on koira = ihminen/lapsi, jos niitä omia lapsia ei ole. Usein se koira voi olla tärkeämpi, vaikka lapsia olisikin. Voihan sitä olla koiran kummi, mutta ne säännöt tulis selvittää, eli mitä se kummius vaatii. Pitääkö koiralle opettaa uskonnollisia asioita. Itse en juuri hoida kummilapsia, enkä uskontoa tuputa tai edes puhu mistään jeesuksesta. Se on vaan tapa, ja annan paketin juhlapäivin' Koiran kummina voisin joskus viedä jonku parin euron jutun, jos se olis koiran äiskälle/emännälle tärkeää... Muuten ehkä vaan silittäisin jos tulis vastaan.

Vierailija
32/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäislahjaksi vaaditte ostamaan 500 litran akvaarion kummilapselleen, jos ei osta niin loukkaannutte. Vingutte jatkuvasti hoitamaan sitä, jos ei suostu, suututte. Eiköhän kohta lopeta.

...KOPS :D

Vierailija
33/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä "oikeaa" muotoa lähettäessään virallisia sähköposteja.

Vierailija
34/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 Veikkaan kuitenkin, että Leino käyttää sitä "oikeaa" muotoa lähettäessään virallisia sähköposteja.

Leino käyttää lähettäessään virallisia sähköposteja, mä teen itse kuten parhaaksi näen.

Vierailija
35/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori kun juutuin eka tuohon puolisoni "kielifibaan", koirakummius alkaa olla aika yleistä ja on mielestäni erittäin toimiva juttu; ihanaa jos/kun koiralla on jonkinlainen "tukihenkilö" tarkoittaen juuri hoitoa lähinnä. Minunkin koirallani on ikäänkuin kummi, ihminen jolle tämä koira on tärkeä, ja joka hoitaa ko koiraa lähes aina kun ulkopuolista hoitoapua tarvitaan. Mutta ristiäisistä ja kastelahjoista (hahhahhaah!!!!) en kyllä ollut koskaan kuullut! Enkä suostuisi kenenkään toisen koiralle alkaa mitään lahjoja ostelemaan. Itse pidän kyllä juuri sitä hoitoapua oleellisimpana ja tarpeellisimpana lahjana. Mutta ei eitetenkään aina voi kummillekaan sopia, se on ihan ymmärrettävää.

Vierailija
36/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä ja aloittaa uuden ketjun sanoin Kuka, jos haluaa jatkaa keskustelua koira -kummeudesta. =D

Vierailija
37/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pliis kielioppilaat tai -opet tai -poliisit pois täältä ny, ku ei ketään kiinnosta käytetäänkö tämmösellä (höpö)palstalla kirjakieltä vai ei.

Vierailija
38/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siihen kuulu.

Vierailija
39/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pliis kielioppilaat tai -opet tai -poliisit pois täältä ny, ku ei ketään kiinnosta käytetäänkö tämmösellä (höpö)palstalla kirjakieltä vai ei.

Vierailija
40/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa aika montaa kiinnostavan.