Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä tässä on idiootti?

Vierailija
14.10.2011 |

Kaveri osti koiran. Jo ennen sen heille tuloa näytti töissä kuvia innoissaan kennelistä ja puhui vauvastaan ja liipalaapa. Kysyi minulta, että tulenko hauva-vauvan(!) kummiksi, johon naureskellen suostuin (ymmärtämättä mihin nenäni laitoinkaan). Ristiäiset olivat tulossa, kaveri selitti koirien talvitakeista minulle (jotka ovat kallita) ja meinasi kai, että sillaisen hankin. Mieheni osti Cittarista puruluu-pussin, mikä vietiin mennessämme. Kaveri katsoi sitä ja totesi, ettei viitsi antaa niitä kun menee koiralla maha sekaisin. Ok, en tiedä niinkään koirista, että eivät kaikki voi puruluita syödä, mutta oli selvästi pettynyt lahjasta.

No, seuraavaksi kyseli töissä että voiko kummi nyt hoitaa koiraa viikonlopun kun heillä muita menoja. Kieltäydyin, kun en vaan halunnut. Kaveri otti nokkiinsa. Ja minä olen kai sitten huono kummi :)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pitäisi sanoa "kuka".

Vierailija
2/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiran ristiäiset,tähänkö on nyt tultu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen kai arvasittekin...

ap

Vierailija
4/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun käytät monikon toimimatonta pronominia yksikön paikalla.

Ehkä seuraavan kerran kannattaa kysellä kummivelvoitteista etukäteen! kaveriltasi kohteliasta olisi ollut sanoa että siihen sisältyy mm jatkuva koiranhoitovelvoite.

Vierailija
5/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehdottomasti se, joka käyttää "ketä", kun pitäisi sanoa "kuka".

suomen murteessa käytetään ketä-pronominia kuka-pronominin asemesta, vähän niin kuin joissain murteissa sanotaan, sinä, joissain sä, toisissa sie ja Oulun seudulla vielä nää.

Vierailija
6/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketäketä ketäketä

Vierailija
7/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleiskieltä, kun kirjoittaa palstalle, jota luetaan kaikilla murrealueilla.

Vierailija
8/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mut idiootti on se, joka ei tajua käyttää yleiskieltä, kun kirjoittaa palstalle, jota luetaan kaikilla murrealueilla.

yleiskieltä kirjoittaa, yleiskieli tarkoittaa siis samaa kuin kirjakieli. Avaudutko myös kaikille, jotka kirjoittaa mä tai mie?

Vierailija
9/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut osaa... Tuohon koira-asiaan voisin sanoa, että minulla kanssa ystävä, jonka koira on hänelle kuin lapsi. Näitä on.

Vierailija
10/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta turha sitten inistä kun ei saa järkeviä vastauksia kysymykseensä.

Vierailija
11/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti sitten ihan tahalleen alkaa jyrisemään sanavirheestä. Keskittykää asiaan.

Vierailija
12/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 Yleiskieli ei ole sama asia kuin kirjakieli.

yliopistosta pääaineenani suomen kieli (ja erityisalana suomen murteet) ja ainakin kielitieteessä yleiskieli ja kirjakieli tarkoittavat samaa asiaa.

Vierailija
13/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla myös puhuttua (esim. uutisissa puhuttu kieli), kun taas kirjakieli on vain ja ainoastaan kirjoitettua kieltä.

Vierailija
14/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuivakkaa purtavaa. Ja nykynuorison hapatusta. Ei jaksa kiinnostaa. Sen sijaan itsekin teki mieli tarttua tähän kuka -asiaan. =D Kyllä se vaan on kuka.. ärsyttää tuo ketä kieli.

Vierailija
15/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa jyrisemään (vrt alkaa jyristä). Ketä-sana kyllä ärsyttää vaikka olisi kuinka murretta ja normaalia jossain.

Vierailija
16/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä puhuttu, että hyväksyttäisiin.

Vierailija
17/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 Samoin ja tiedoksesi, että yleiskieli voi olla myös puhuttua (esim. uutisissa puhuttu kieli), kun taas kirjakieli on vain ja ainoastaan kirjoitettua kieltä.

yleiskieli ja yleispuhekieli (mitä tässä ilmeisesti haettiin) ei nyt kuitenkaan tarkoita samaa asiaa. Kirjakieli ja yleiskieli on kuitenkin enimmäkseen synonyymeja, onhan kirjakielen huomattavasti parempi määritelmä norminmukainen yleiskieli (sitä mä ainakin käytän mieluummin, mun mielestä kirjakieli on vähän semmoinen maallikkomainen ilmaus).

Vierailija
18/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä murteesta se oikeasti on peräisin? En ainakaan uskoisi että stadin slangista?? Sillä, puolisoni on syntynyt stadissa ja asunut siellä koko ikänsä, kunnes minä onneton roudasin hänet "naapuripitäjään". Puolisoni on juuri näitä ketä-ihmisiä, ja usein olen ihmetellyt mistä ihmeestä hän on tämän "murreyksityiskohdan" apinoinut. En ole ikinä kuullut kenenkään muun sanovat "ketä" kun pitäisi sanoa "kuka". Itse olen kotoisin Hämeestä.

Vierailija
19/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 Ei muuten ole vielä hyväksytty. On kyllä puhuttu, että hyväksyttäisiin.

tässä asiassa omaa järkeään ;) Tuo alkaa tekemään - alkaa tehdä on maailman turhin knoppi.

Vierailija
20/47 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen kai arvasittekin... ap

arvaa mitä koiralle tapahtuu kun lapsi tekee tuloaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi