Mikä hitto on sormiruokailu?
Kautta aikojen vauvoille on annettu käteen järsittäväksi milloin mitäkin ruokailun aikana. Onko sille annettu nimikin?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu: ollaan ylepitä kun lapsi osaa sotata kaiken ruokansa mitä sille eteen kannetaan, ilman työkalua. Jenkeissä suosittua. Ulkomaillakin aikuiset jenkit syö ravintolassa yhdellä työkalulla ja toisen käden sormilla. Oksettavaa. Sitä kutsutään kai nykyään trendiksi ja sivistykseksi? En tiedä. Totta kai nälkäinen lapsi työntää ruokansa sormilla/käsillä suuhun jos ei sille anna lusikkaa edes. Jos annettais lusikka se oppisi kehittämään koordinaatiotaankin. Ja käyttämään työkaluja.
Samaa mieltä!
Yhtäkkiä halutaan vajota apinan tasolle ja opettaa lapselle, että on normaalia leikkiä ja syödä sormin kaikki ruoka. Mutta kun eihän se ole? Kiinnostais tietää missä vaiheessa lapselle aletaankin yhtäkkiä opettaan, että nyt syödäänkin lusikalla. Yhtäkkiä ei olekaan normaalia enää syödä kaikkea sormin. Mahtaa lapsi olla ihmeissään. Vai syövätkö lapset kenties eskarissakin vielä kaiken käsin. ;) Noh ei onneksi ole minun ongelmani! Kaikenmaailman trendi höpötyksiä tulee. Tiedän useammankin perheen, joissa pelkästään sormiruokailevat lapset eivät kasva toivotusti käyröillä. Raukat ovat nälissään. Ja idiootit äidit eivät tajua, että johtuu juurikin heidän trendi sormiruokailustaan, lapsi ei saa syötyä itse vielä tarpeeksi. Kun ei lapsella ole valmiuksia!
Ja kyllä vituttaa minuakin kun nämä äidit lapsineen tulevat kylään ja sotkevat ihan saatanasti. Kohteliasta olisi edes kylässä syödä niin kuin ihmiset. Syökööt kotona sitten niin kuin apinat.
Se on kiinalainen ruokalaji jossa syödään sormia.
Omat muksuni ovat pian jo kolmikymppisiä, mutta tein aikoinaan niin, että otin pikkuiselta vaatetta vähemmäksi ja sitten syöttötuoliin pöydän ääreen. Lapselle lusikka eteen, sai ottaa sen jos halusi ja käyttää käsiä jos halusi. Itse avitin välillä toisella lusikalla, jos näytti ettei mitään mene suuhun asti. Sotkuista oli, mutta kun ei ollut päällä paljoa, niin ei haitannut ja jokainen oppi syömään ihan helposti.
Sormiruokailusta ei silloin mitään puhuttu, mutta ainahan muksut ovat syöneet osan sormin ja osan lusikalla, kun pääsevät itse kokeilemaan. Minä muistan sen, että en antanut lusikkaa käteen, vaan laitoin eteen, sillä minua kiinnosti kumman käden valitsevat, itse kun olen vasuri. Yksi osoittautui vasuriksi.
"Lusikka on annettu vauvalle käteen kun siinä on alkanut olla jotakin tolkkua ja kaikki ovat syöneet pääosin itse viimeistään 1,5 vuotiaina"
Mä annoin haarukan 9kk ikäiselle ja se söi itse haarukalla 10kk ikäisenä. Lusikka on huono kun siinä ei pysy muu kuin tönkköpuuro.
Vierailija kirjoitti:
Valtava osa ihmisistä syö käsin.
...koska heillä ei ole varaa edes haarukkaan. Ja sitten kuollaan ryhdikkäästi joukoittain kaikenmaailman hygieniapuutteista johtuviin ongelmiin.
Sormiruokailu on aasiasta ja afrikasta. Ja ananas. Ja pöpöt.
Esikoisen kanssa se syöttämistouhu oli aina tuskaista ja ikävä velvollisuus.
Nyt toisen lapsen kanssa ruokailu on hauskaa ja herättää omankin kiinnostukseni: miten vauva tänään toimii, mitä hän tästä pitää. On ihmeellistä nähdä kun kuusikuinen napsii makaroneja suuhun tai mössää avokadonpalaa ikenien välissä. Ja riemuitsee.
Sotkuihin suhtaudun vähän niinkuin vaipanvaihtoon: on hoidettava vaikkei ole mielipuuhaani. Rutiinit auttavat (tietyt rätit tietyssä paikassa yms).