Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kytät kävi kylässä, ambulanssi vei päivystykseen, tunti siellä ja taas kotona.

Vierailija
14.10.2011 |

Eli olen toivoton tapaus, mua ei voida auttaa, pakkohoidon kriteerit ei edelleenkään täyttyneet ja tulin takaisin kotiin vetämään lisää kodeiinia.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö nyt sitten olis "aivan sama" raahata se karmee ruho vaikka joka aamu/aamupäivä, millon nyt satut heräämään, lähimmän vanhainkodin oloaulaan lukemaan huononäköisille ääneen päivän sanomalehti. Siinä olis sustakin joku hyöty tälle maailmalle ja en usko että se sultakaan pois olis. Vanhainkodilla on varmasti yhdentekevää miltä näytät, kunhan menet suihkun kautta ja selväpäisenä, ilman päihteitä (viina, lääkkeet huumeet,yms.). Siellä tunti ja sitten ehtii vielä lopun päivää vetämään suklaata, codeiinia, viinaa, huoraamaankin jos se rekkalesbo osuu kohdalle jne.

Ja jollei sua olotilasi takia oteta mihinkään vanhuksille lueskelemaan, niin kysy jos esim. joku työttömien yhdistys ottais sut vastaavaan hommaan tunnin aamupäivästä tai jollei sellasta ole, niin sitten vaikka muuten vaan menet vastaavaan paikkaan tunniksi edes, vaikka vaan rupattelemaan ihmisten kanssa. Jos susta nyt ei seuraa ole, niin ajattele edes sitä etua miten joku piristyy kun näkee ettei ittellä nyt niin huonosti mene kun sulla menee vielä heikommin. Johan se sun ulkomuoto helpottaa monen normiläskin oloa, jos kerran aivan valtoimeksi olet ittes päästäny. Että joku hyöty sustakin olis, sitä mä vaan...

Vierailija
22/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset laihtumis- ja rakastumishaaveet on yksi taso, pitäähän ihmisellä haaveita olla. Mutta sanotaan että todella laihtuisit ja vamppaisit sen ihanan lesbon, mitä luulet, miten hyvin se teidän suhde menisi? Kun päässä on kaaos, siitä seuraa AINA sotku. Se on puhdasta logiikkaa. Mä olen kokenut sen minkälaista on asua personnallisuushäiriöisessä päässä. Se on yhtä helvettiä, itse asiassa Tarja Halosen pitäisi jakaa joka vuosi urhoollisuusmitallit kaikille tuskaisen lajin pershäiriöisille ihan vaan siitä hyvästä että sietävät elämäänsä tappamatta itseään.

Siihen kaaokseen on pakko saada järjestystä ennen kuin voi toivoa, että ihanasta romanssista lesbon kanssa voi pitkällä aikavälillä tulla mitään. Tämä on kerta kaikkiaan fakta. Niinkuin se että käsi kastuu jos sen laittaa veteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko tätä läskistä pillua tai lapsenvahtiksi, lukemaan seniileille kusenhajussa tai ilmaistyöhin.

Kukaan ei ole koskaan koko elämäni aikana halunnut antaa mulle mitään ilman vastinetta, kaikki vaan haluu multa jotain.

Jos haluaisin istua kusenhajuisessa vanhainkodissa kusenhajuisella tuolilla lukemassa vanhoja uutisia paskalehti Kalevasta, olisin jo varmaan tehnyt sen.

Tai jos haluaisin johonkin suojatyöpaikkaan, mulla on siitä eläkeyhtiön päätöskin, että ne ihan maksaiskin mulle siitä.

Mutta kun en halua, haluun että joku edes joskus antais mulle jotain ilman että oottaa vastapalvelusta, mutta kun eihän hullulle läskille mitään tartte antaa, senhän pitää olla kiitollinen niistä armopaloista, joita sille eteen nakataan.

Paskat, lähen liukastelemaan suklaanostoon ja ostan samalla apteekin tyhjäksi panacodeista, että riittää puuhaa tällekin iltaa.

Vierailija
24/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä nyt muutama kokemus, mutta kummasti sais jotain muuta ajateltavaa, kun olis eka rakastunut ja sitten tulis lempatuksi ja se saalistus, se se vasta mielenkiintoista on.

Mut apteekki taitaa olla jo auki, tämä tältä erää.

Vierailija
25/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan konkreettista?

Vierailija
26/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan hurvittelen ja kokeilisin kaikkee uutta ja outoa. En anna enää kellekään ilmaiseksi itsestäni yhtään mitään, kun ei näköjään mitään vastapalvelukseksikaan saa.

Kaikki vaan kuppaa mua, joko energiaa tai palveluksia, onpa kiva olla aina antavana osapuolena, mitään ei saa takas.

Lapset on ainoita, jotka antaa edes jotain ottamastaan mulle takas, muut kusipäät saa mun puolesta vaikka ajaa työmatkalla rekan alle, ei kiinnosta.

Vierailija
27/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis ihan kiva että joku haluais mua ihan vaan ilman vastapalveluksia tai odotuksia.

Vierailija
28/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis ihan kiva että joku haluais mua ihan vaan ilman vastapalveluksia tai odotuksia.

ja lapsia lukuunottamatta sitä ei ole olemassa aikuisten välisissä suhteissa. Siksi pointti onkin se, että kun löytää ehdottoman rakkauden itsestään itseään kohtaan, lakkaa perustamasta elämäänsä sille että joku muu sen rakkauden sulle toimittaa. Silloin ihmissuhteetkin toimii vähän eri pohjalta.

Vierailija
29/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siks tähän ei autakaan enää muu kuin kuolema. Enkä mä nyt tarkota pelkästään rakkaussuhteita, kaikki vaan oottaa mun tekevän tässä elämässä juttuja niiden asettamien odotusten mukaan, muttei ne anna mulle mitään takaisin vaikka erehtyisinkin muiden asettamien odotusten mukaan toimimaan.

Mä haluan ihan itse määritellä sen kenelle anna ja kenen odotusten mukaan elän. Ja nykyään en elä kenenkään odotusten mukaan, koska ei siitä mitään itselleen takaisin saa, pelkkiä lisävaatimuksia.

Vierailija
30/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitat?

Vierailija
31/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esmes siltä kusenhajuiselta seniililtä en saa takaisin yhtään mitään, sille seniilille nyt on ihan sama kuka sille sitä lehteä ääneen lukee, ei se mitään enää tajua eikä edes huomaa että joku lukee.

Mut nyt poistun.

Vierailija
32/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee tätä kakspilluista ruhoa on edes ite rakastaa.

sillä lailla että rupeanpa nyt rakastamaan itseäni. Rakkaus ja myötätunto itseä kohtaan tulee jostain psyyken syövereistä niinä hetkinä, kun ottaa oikeasti vastaan oman tuskansa. Jokasen sellaisen hetken jälkeen hyväksyntä itseä kohtaan lisääntyy pikkusen.

Vierailija
33/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esmes siltä kusenhajuiselta seniililtä en saa takaisin yhtään mitään, sille seniilille nyt on ihan sama kuka sille sitä lehteä ääneen lukee, ei se mitään enää tajua eikä edes huomaa että joku lukee.

Mut nyt poistun.

tässä vaiheessa. Kukaan ei varmasti odota että esim. jalkansa katkaissut voisi siinä hirveiden kipujensa keskellä jotenkin paremmin, jos lukisi seniilille vanhukselle. Kaikki tuska, myös henkinen, pakottaa ihmisen keskittymään itseensä ja hyvä niin. Mutta sitten kun ei ole keinoja päästä eteenpäin, tuska on vain raastavaa ja kuluttavaa, se vie ongelman äärelle mutta ei vapauta siitä, jos ei ole keinoja työstää sitä.

Vierailija
34/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennuslääkkeitä, niin sinun on ihan turha syödä kodeiinia. Yhteisvaikutus nääs. Kodeiini ei muutu vaikuttavaan muotoon. Yhtä tyhjän kanssa.

Ja noin muuten.. -> mene hoitoon.

Vierailija
35/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodeiini

Kodeiini

Kodeiini

Kodeiini

Systemaattinen (IUPAC) nimi

(5?,6?)-7,8-didehydro-4,5-epoksi-3-metoksi-17-metyylimorfinaani-6-oli

Tunnisteet

CAS-numero 76-57-3

ATC-koodi R05DA04

PubChem 5284371

DrugBank APRD00120

Kemialliset tiedot

Kaava C18H21NO3

Moolimassa 299,364 g/mol

Farmakokineettiset tiedot

Hyötyosuus imeytyy hyvin

Metabolismi Hepaattinen

Puoliintumisaika 2–4 tuntia

Ekskreetio renaalinen

Terapeuttiset näkökohdat

Raskauskategoria

A(AU)

Reseptiluokitus

Controlled (S8)(AU) Schedule I(CA) Class B(UK) Schedule II(US)

Antotapa oraalinen, nasaalinen, rektaalinen, ihonalainen, intramuskulaarinen

Kodeiini eli metyylimorfiini on opiaatteihin kuuluva lääkeaine, jota käytetään muun muassa kipulääkkeenä ja yskänlääkkeenä sekä huumausaineena. Kodeiinia saadaan oopiumiunikosta (Papaver somniferum).

Kodeiini luokitellaan oopiumin sisältämiin fenantreenialkaloidihin, ja raakaoopiumissa on kodeiinia noin 0,3 – 3 %. Kodeiinia voidaan valmistaa joko oopiumista eristämällä tai synteettisesti morfiinista metylaatioprosessin avulla. Kivunlievitystarkoituksessa käytetään usein yhdistelmävalmisteita, joissa kodeiinin lisäksi on toisena vaikuttavana aineena esimerkiksi parasetamolia tai ibuprofeenia. Käytössä on myös valmisteita, joissa kodeiiniin on toisen vaikuttavan aineen lisäksi lisätty kofeiinia. Päihtymishakuisessa käytössä kodeiini aiheuttaa keinotekoista hyvänolontunnetta eli euforiaa. Tämän takia kodeiinipitoisiin lääkevalmisteisiin lisätään toisinaan niiden väärinkäyttöä estäviä aineita.

Sisällysluettelo

[piilota]

1 Vaikutusmekanismi

2 Kodeiinin sivuvaikutukset ja vieroitusoireet

2.1 Sivuvaikutukset

2.2 Riippuvuus ja vieroitusoireet

2.3 Yliannostus

3 Fysikaalis-kemikaaliset ominaisuudet

3.1 Kemialliset ominaisuudet

4 Lääkekäyttö

4.1 Huumausainekäyttö

5 Lähteet

5.1 Viitteet

6 Aiheesta muualla

[muokkaa] Vaikutusmekanismi

Kodeiinia pidetään aihiolääkkeenä (engl. prodrug) eli lääkeaineen esimuotona, koska suuri osa kodeiinin vaikutuksesta perustuu siitä elimistössä muodostuvaan morfiiniin. Kodeiinin muuttuminen morfiiniksi tapahtuu maksassa sytokromi P450 -entsyymi CYP2D6:n vaikutuksesta. Noin 7–10 prosentilla eurooppalaisperäisestä väestöstä CYP2D6-entsyymin toiminta on heikentynyttä tai olematonta, jolloin kodeiinin kipua lievittävä vaikutus on heillä vähäisempää tai tehotonta. Pienellä osalla väestöstä on puolestaan erittäin nopea CYP2D6-metabolia, mikä johtuu heillä kyseisen geenin duplikaatiosta.[1] Kodeiinilla on elimistössä myös lukuisia muita aineenvaihduntatuotteita, kuten norkodeiini, normorfiini ja hydrokodoni. Kodeiini erittyy munuaisten kautta glukuronidihappoon konjugoituneena. Suomalaisista CYP2D6 entsyymi puuttuu geneettisistä syistä noin 7 prosentilta.[2]

[muokkaa] Kodeiinin sivuvaikutukset ja vieroitusoireet

[muokkaa] Sivuvaikutukset

Väsymys, allergiset reaktiot, pahoinvointi, ummetus, joskus harvoin myös pankreatiitti, sappitiehytdyskinesia, eksanteema eli rokkoa muistuttava lääkeaineihottuma, pitkäaikaisessa käytössä myös munuaisvaurio on mahdollinen.

[muokkaa] Riippuvuus ja vieroitusoireet

Kodeiini aiheuttaa säännöllisessä käytössä riippuvuutta. Fyysiset vieroitusoireet ovat pahimmillaan muutaman päivän ajan lopettamisesta, mutta hellittävät useimmiten parissa viikossa. Psyykkinen riippuvuus eli aineen himo kestänee pidempään.

Vieroitusoireista tavallisimpia ovat väsymys, itkuisuus, ahdistuneisuus, epämääräiset kivut ja säryt, piilomotoriset reaktiot, mahalaukun toimintaan liittyvät häiriöt kramppeineen, pahoinvointi ja oksentelu, ripuli, levottomuus, hikoilu, kuume, palelu, kiihtynyt hengitys, unettomuus, vapina, mustuaisten laajentuneisuus.

[muokkaa] Yliannostus

Myrkylliset annokset kodeiinia saattavat aiheuttaa tajuttomuutta, pupillien supistumisen, kutinaa, pahoinvointia ja oksentelua, unisen olon, euforiaa, seksuaalisten tarpeiden sekä ahdistuneisuuden katoamisen, väsymystä, ummetusta, ihon sinerrystä, pulssin heikkenemistä, alhaista verenpainetta, sekä joissain tapauksissa kouristuksia ja lihasten nykimistä.

Vaarallisin kodeiiniyliannostuksen aiheuttama riski on hengityslama, joka ilmenee noin 2–4 tunnin kuluttua annoksen ottamisen jälkeen. Vakavissa myrkytystiloissa se saattaa aiheuttaa kooman. Yliannostuksen merkkejä ovat alentunut tajunnantaso, supistuneet pupillit ja ihon kalpeus ja hikisyys. Kodeiinin yliannostus voi aiheuttaa myös asidoosia, kouristuksia, rabdomyolyysia, elektrolyyttihäiriöitä ja vaurioita sydänlihakseen ja munuaisiin.

Kodeiinin yliannostuksen hoitoon voidaan käyttää vatsantyhjennystä tai lääkehiilen antoa. Vakavissa yliannostuksissa käytetään vastamyrkkynä naloksonia, joka on lyhytvaikutteinen kilpaileva opioidiantagonisti.

[muokkaa] Fysikaalis-kemikaaliset ominaisuudet

Kodeiinia on kaupallisesti saatavilla veteen liukenevina suoloina, kuten hydrokloridina, sulfaattina tai fosfaattina. Kodeiini annostellaan tavallisesti suun kautta joko tablettina tai nesteenä, mutta myös ihonalainen tai lihaksensisäinen injektio ovat mahdollisia annostelutapoja. Analgeettiset annosekvivalentit ovat: 120 mg kodeiinia vastaa 10 mg morfiinia. 30 mg kodeiinia vastaa 200 mg ibuprofeenia (Gilman et al., 1990).

[muokkaa] Kemialliset ominaisuudet

Väri: Väritön (kristallinen) tai valkoinen (jauhe)

Olomuoto: Kiteet tai kiteinen jauhe

Hajuton

Kitkerän makuinen

Sulamispiste 154 °C–158 °C

Kitetyy (engl. efflorescence) hitaasti kuivaan ilmaan

Liukeneva aryyli- ja metyydialkoholiinlähde?

pH yli 9 0,5 % kodeiinin vesiseoksessa

[muokkaa] Lääkekäyttö

Kodeiinia käytetään kipulääkkeenä keskivaikeaan kipuun, yskänlääkkeenä ja ripulilääkkeenä. Kodeiinia voidaan käyttää myös muiden opioidien aiheuttamien vierotusoireiden hoitoon.

Kivunlievitystarkoituksessa kodeiinia on saatavilla muun muassa parasetamoli-kodeiini -yhdistelmävalmisteena sekä yhdistelminä muiden lääkkeiden, kuten ibuprofeenin, asetyylisalisyylihapon tai kofeiinin kanssa. Yskänlääkkeissä kodeiini voidaan yhdistää esimerkiksi guaifenesiiniin tai efedriiniin.

Kodeiinin kipua lievittävät annokset ovat 30–100 mg ja yskänärsytystä estävät 15–30 mg. Pitkäaikaisessa käytössä kodeiinia kohtaan kehittyy toleranssia ja jopa riippuvuutta.[3]

[muokkaa] Huumausainekäyttö

Vuonna 2010 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi vuosittaisessa raportissaan että metadonin aiheuttamat kuolemantapaukset (19) olivat lisääntyneet ja lisäksi löydöksissä oli laaja kirjo erilaisia lääkkeinä käytettäviä opioideja: tramadoli 14 tapauksessa, oksikodoni kuudessa, fentanyyli kuudessa, kodeiini kuudessa, morfiini kolmessa ja dekstropropoksifeeni yhdessä tapauksessa. (Salasuo ym. 2009.) Selvästi yleisin löydös oli buprenorfiini, joka oli ensisijaisena ainelöydöksenä 40 tapauksessa. [4]

Lisäksi on huomattava, kuten raportin samalla sivulla olevasta taulukosta ilmenee, että hyvin harvat kuolevat yksistään opioidien yliannostukseen. Lähes aina on kyse sekakäytöstä bentsodiatsepiinien ja/tai alkoholin kanssa. Raportin mukaan 91:ssä tapauksessa 95:stä (96 prosenttia) vainajalla oli veressään myös bentsodiatsepiineja, ja tämän lisäksi 38:ssä tapauksessa 95:stä (40 prosenttia) verestä löytyi myös alkoholia. Kipulääkkeiden pakkauksien tuoteselostuksissa olevat varoitukset muiden keskushermostoa lamaavien aineiden samanaikaisesta käytöstä tulisi ottaa vakavasti.

Vierailija
36/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kävin just hakemassa lisää kodeiinia. Ja ainahan voi ottaa viinaa sekaan, niin maksavaurio on varma.

Vierailija
37/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisvaikutukset ilmaantuu sitten juuri tuolla CYP-tasolla.

Vierailija
38/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja reilusti kanssa. Mitä siellä ruikutat kun noin kamalaa on etkä halua apuakaan hakea.

Vierailija
39/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakata jonkun. Ei taida se "hoito" sit oikeen olla mua varten, mutta minkäs teet kun kela pakottaa eläkkeen vastineeksi käymään.

Vierailija
40/44 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko sinä, että aikuisilla ihmisillä on jotkut henkilökohtaiset auttajat ja avustajat?? Kyllä se ihan itse pitäisi omasta elämästään huolta pitää. Kukaan ei sun naamaas mitään työnnä, ja jos olet itse sitä mieltä, että haluat olla tuossa asemassa, niin minkä sille kukaan tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä