Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karppaus sai jäädä tulkoon kilot

Vierailija
12.10.2011 |

karppasin 8 viikkoa. Otin mukaan liikunnan, koska en voi olla liikkumatta. Minua varotettiin liikunnan vaaroista ja karppaamasta samaan aikaan.

No meni taju siwassa kesken ostosreissun. Koko päivän heikotti niin pahasti että päätin karppaukselle lopun. Ei enää epäterveellistä karppausta. Lähti 6 kiloa. Mutta kyllä olin äkäinen ja huonovointinen koko karppauksen ajan. Nyt on hyvä olla, söin patonkia.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme jos olo on ollut huono ja heikko, jos ei ole syönyt oikein. Kuka tahansa voisi pahoin yksipuolisella ruokavaliolla, oli se sitten mikä tahansa.

Vhh-ruokavaliossa lihaa/kananmunia/maitotuotteita/yms. proteiinituotteita syödään kohtuudella, perussuositusten mukaan (1-2g/painokilo). Runsasproteiininen vrt. jutta-dieetti vhh ei missään nimessä ole. Tosin edellä mainituissa tuotteissa suositaan täysirasvaisia, ei-kevyt tuotteita, sillä siten niiden nälänpitokyky on parempi ja ei tarvitse napostella kahden tunnin välein.

vhh ruokavalioon kuuluu myös monipuolisesti erilaiset kasvikset, marjat, pähkinät ja siemenet. Hedelmiäkin voi syödä kohtuudella. Vhh ruokavalioon kuuluu myös vähähiilihydraattisia leivinnaisia ja viljatonta leipää.

Eli kysyä voinee itseltään onko syönyt tarpeeksin monipuolisesti ja riitävästi, jos heikottaa ja on huono olo?

joillekin (varsinkin urheilijoille ja aktiiviliikkujille) ei alhaisin ketokarppaus alle 20 hiilihydraattia päivässä sovi.

Yleensä pieni hiilihydraatien nosto helpottaa pahaa oloa ja heikotus/palelu loppuu, kun saa riitävästi kaloreita (vhh ruokavaliossa korvataan hiilihydraattien kalorit rasvoilla).

Ja sitten viimeiseksi vinkiksi, ostakaa/lainatkaa vhh-ruokavaliota (ei atkins) käsitteleviä kirjoja ja lukekaa tietoa asiasta. Mututuntumalla on huono mennä muuttamaan ruokavaliotaan suuntaan jos toiseenkaan, kun usein sitä tietoa puuttuu eri ruokailutapojen vaikutuksesta kehoon.

Vierailija
2/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaus ei sovi kaikille.

Minulle se sopii paremmin kuin mikään muu ruokavalio tätä ennen.

Olin ennen ihan kauhea sokerihiiri. Söin keksejä, karkkia, pullaa pitkin päivää ja kokoajan teki mieli jotain. Vatsa oli jatkuvasti kipeä ja täynnä ilmaa. Vaikka urheilin todella kovasti, paino ei pudonnut minnekään.

Ylipainoinen en ole ollut, mutta halusin kuitenkin olla hiukan hoikempi.

Luin aluksi kaikessa rauhassa alan kirjallisuutta, mm. kaikki kirjat mitä Heikkilä on julkaisut, sekä muita kirjoja.

Otin selvää resepteistä ja päätin että oloani en huononna karppaamalla, vaan lopetan jos vähänkin alkaa tuntumaan huonolta.

No, tulos on se etten koskaan ole ollut näin energinen. En koe enää minkäänlaisia sokerihimoja, tai napostelunhimoa. Syön kolme kertaa päivässä, ja se riittää. Nälkää en kärsi, päin vastoin, täyttävä, kunnollinen ruoka pitää nälän pois entisen tyhjien hiilarien mussuttamisen sijaan. Urheilen edelleen 3-6 kertaa viikossa, enkä huomaa karppauksesta olevan mitään haittaa.

Hiilarimäärät päivässä on n. 10- 40 g.

Tulen todellakin pitäytymään tässä dieetissä, sillä minulle tämä sopii. Ainiin, painoa on lähtenyt kuukaudessa 4,5 kg, ja kohta on pakko lisätä -vaikken tahtoisi- hiilareita ruokavalioon sillä laihdun muuten liikaa.

Eihän sama ruokavalio kaikille sovi, mutta minulle tämä sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että bmi olisi 24.

Itse olen karpannut jo 3,5v ja olo ei ole ikinä, ei IKINÄ, ollut näin hyvä, terve, energinen ja pirteä. Minulla on loppunut ihan kokonaan mm. ilmavaivat, mahakivut ja migreeni. Painoa lähti ensimmäisen vuoden aikana 17kg ja nykyisin olen normaalipainoinen (BMI n. 24).

Liikun minäkin, paljon. Liikuntapäivinä syön enemmän hiilareita, mutta järkevästi, esim. täysjyväleipää ja enemmän vihanneksia, ehkä yhden hedelmän.

Karkkia, vaaleaa suklaata, pullaa, vaalea leipää, perunaa, valkoista riisiä tai valkoista pastaa en ole syönyt 3,5 vuoteen. Enkä tunne tarvitsevani niitä hyvään oloon :)

Vierailija
4/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. kokemusta on

Vierailija
5/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkia, vaaleaa suklaata, pullaa, vaalea leipää, perunaa, valkoista riisiä tai valkoista pastaa en ole syönyt 3,5 vuoteen. Enkä tunne tarvitsevani niitä hyvään oloon :)

Perunaa lukuunottamatta näitä ei kyllä muutenkaan voi pitää terveellisinä syötävinä, vaikkei karppaisikaan. Jos pystyy pitämään karkit ja pullat yhden päivän pikkuherkkuina, niin se ei vielä niin pahaa tee ololle. Mutta joo, itsellä menee aina överiksi herkkujen kanssa. Siksi oonkin tällainen plösö...

Vierailija
6/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ei pysy perusruokavaliolla ja perusliikunnalla hoikkana. Mulla on pituutta 174 senttiä ja painoa 58 kiloa, vaikka syön ihan mitä sattuu Coca-Colasta hampurilaisiin ja voileipäkakusta suklaapatukkaan. Irtokarkkeja menee varmaan joku 200-300 grammaa viikossa jne. Siis perusruoan lisäksi. Siidereitä juon ehkä puolisen tusinaa viikossa.

Mä olen aina ihmetellyt, millainen pätemisen tarve täytyy olla näillä "mä saan vetää vaikka 10 suklaalevyä päivässä enkä liho" -tapauksilla.

Vierailija
7/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutaakin lopettaa 'karppailun', te ette vaan osaa ja väärät tietonne olette saaneet iltapäivälehdistä tai ravitsemus 'asiantuntijoiden' kommenteista.

Ainoa tosiasia minkä Uusitupa o koskaan sanonut on se, että yksi ruokavalio ei sovi kaikille. Lipsautti siis samalla, että virallisterveellinenkään ruokavalio ei sovi joka jannulle, vaikkei tuota tarkoittanutkaan. Satuttekos tietämään, että missään ja koskaan ei ole tutkittu virallisterveellisten ravitsemussuositusten pitkäaikaisvaikutuksia. Ei siis voi tietää vaikka vt. suositukset juuri aiheuttaisivat ylipainoa ja II-tyypin diabetestä. Aika uskaliasta noudattaa ruokavaliota, josta ei le tehty tutkimusta.

Vierailija
8/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tosiasia minkä Uusitupa o koskaan sanonut on se, että yksi ruokavalio ei sovi kaikille. Lipsautti siis samalla, että virallisterveellinenkään ruokavalio ei sovi joka jannulle, vaikkei tuota tarkoittanutkaan. Satuttekos tietämään, että missään ja koskaan ei ole tutkittu virallisterveellisten ravitsemussuositusten pitkäaikaisvaikutuksia. Ei siis voi tietää vaikka vt. suositukset juuri aiheuttaisivat ylipainoa ja II-tyypin diabetestä. Aika uskaliasta noudattaa ruokavaliota, josta ei le tehty tutkimusta.

VT-ruokavaliota? Tässäkin avauksessa on monta kommenttia, jossa "puputettiin koko päivä pullaa ja leipää ja karkkia" ennen kuin alettiin karpata.

VT-ruokavalio on erittäin hyvä, jos sitä oikeasti noudattaa. Siinä ei nimittäin todellakaan kehoteta syömään hirveästi yhtään mitään eikä varsinkaan pullaa, valkoista venhäjauhoa, hampurilaisia, pizzaa, karkkeja, jätskiä eikä muutakaan, mikä karppaajien mielestä siihen olennaisesti kuuluu.

Vierailija
9/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei nimittäin todellakaan kehoteta syömään hirveästi yhtään mitään eikä varsinkaan pullaa, valkoista venhäjauhoa, hampurilaisia, pizzaa, karkkeja, jätskiä eikä muutakaan, mikä karppaajien mielestä siihen olennaisesti kuuluu.

Hampurilaiset luokitellaan punaiseksi lihaksi, joka sisältyy ravitsemussuosituksiin. Pizzasta tulee pian vihannes meilläkin kunhan Pekka saa uusimmat ohjeet USAsta. Pulla päivässä on ok, hokevat ravitsemusperäteipit. Valkoisista vehnöäjauhoista tehdyssä pastassa on pienempi glykeeminen indeksi kuin täysjyväruisleivässä, se on siis virallisterveellisesti terveellisempää. Ja lopuksi, muista herkutella, ota vaikka karkkia tai jätskiä.

Ettekös huomaa eroa, karppauksessa nuo epäterveelliset ainekset ovat poissa, vt:llä noita saa syödä.

Vierailija
10/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihtuuko virallisterveellisellä ja jos ei, sitten voi kokeilla kiisteltyä karppausta.

Ruotsissa karppaus on jo ihan mennen talven lumia.

Vierailija
11/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta avauksesi on hämmentävä, ap.

Ensinnäkin, miksi sinun pitää lihoa vaikket karppaisikaan?

"Otin mukaan liikunnan koska en voi olla liikkumatta". Siis aloitko liikkua enemmän tai eri tavalla kun aloit karpata, vai millä lailla otit liikunnan mukaan? Jos et voi olla ilman liikuntaa, niin sinun TÄYTYY tuntea kehosi nin hyvin, että tiedät mikä sille on hyväksi, etkä pyörtyile pitkin Siwoja.

Karppaaminen muistuttaa uskontoa (palstapäätelmä). Valitse joku oppi, jos sitä kaipaat. Jos haluat laihtua, syö monipuolisesti ja nautinnolla ja kuluta enemmän kuin syöt.

Vierailija
12/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampurilaiset luokitellaan punaiseksi lihaksi, joka sisältyy ravitsemussuosituksiin. Pizzasta tulee pian vihannes meilläkin kunhan Pekka saa uusimmat ohjeet USAsta. Pulla päivässä on ok, hokevat ravitsemusperäteipit. Valkoisista vehnöäjauhoista tehdyssä pastassa on pienempi glykeeminen indeksi kuin täysjyväruisleivässä, se on siis virallisterveellisesti terveellisempää. Ja lopuksi, muista herkutella, ota vaikka karkkia tai jätskiä.

Ettekös huomaa eroa, karppauksessa nuo epäterveelliset ainekset ovat poissa, vt:llä noita saa syödä.

Taas yksi karppaaja, joka syyttää omasta syömishäiriöstään Pekka Puskaa.

Vierailija
13/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi karppaaja, joka syyttää omasta syömishäiriöstään Pekka Puskaa.

Onko virallisterveellisten ravitsemussuositusten noudattaminen siis syömishäiriötä? En kyllä uskaltaisi lähteä kokeilemaan täysin tutkimattomia ravitsemussuosituksia, siis vt, joiden vaikutuksista ei ole pitkältä ajalta tietoa.

Vierailija
14/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, sieltä sitten heilahti natsikortti. Way to go, rasvankarttajat ja Puskan opetuslapset. Tarkoittaa muuten sivistyneille sitä, että keskustelu on voitettu kun toinen kiskoo natsikortin esiin.

Vierailija
16/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, sieltä sitten heilahti natsikortti. Way to go, rasvankarttajat ja Puskan opetuslapset. Tarkoittaa muuten sivistyneille sitä, että keskustelu on voitettu kun toinen kiskoo natsikortin esiin.

Tai yritän ainakin. Mulle se sopii kyllä, mutta kieltämättä liika lihansyönti askarruttaa, sekä eettisesti etä oman terveyden kannalta, Mutta olo on karpatessa hyvä. Tämä on varmaan aika yksilöllistä, joten ainoaa totuutta tuskin saadaan päätettyä tässä ketjussakaan.

Vierailija
17/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kertomasi mukaan syöt hedelmiä ja ruisleipää. Tietoisku: tuo on normiterveellistä syömistä, ei karppaamista. Koettakaa nyt ottaa edes perusasioista selvää.

Vierailija
18/33 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se sopii kyllä, mutta kieltämättä liika lihansyönti askarruttaa, sekä eettisesti etä oman terveyden kannalta, Mutta olo on karpatessa hyvä.

Liika lihansyönti? Ei ole siis kysymys karppauksesta, koska karpatessa ei syödä liikaa lihaa.

Vierailija
19/33 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sovi niille, jotka eivät osaa perusasioita. Ärsyttää, kun karppauksen mainetta mustataan niiden toimesta, jotka eivät ole edes oikeasti karpanneet,vaan tehneet kaiken väärin ja sitten vinkuvat, kun on huono olo. Jos tekee oikeaoppisesti, karppaus on loistava ruokavalio parantavine vaikutuksineen, laihtumisen lisäksi.

Kannattaa ennemmin syödä monipuolisesti ja sopivasti. Karppaus on älyttömintä puuhaa mitä maa päällään kantaa. Sulaa hulluutta!

Vierailija
20/33 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sopinut elimistölle. Hirveä heikotus ja voimattomuus. Tärinä ja vapina.

Nälkä ei ollut lainkaan, silti hirveän heikko olo koko karppauksen ajan. En suosittele minäkään.