No niin imetysfanaatikot: Rintamaito ja korvike ovat pitkälti samanveroisia
Luitteko Hesaritsa jutun? Puolen vuoden täysimetys on suositeltavaa kehitysmaissa mutta ei tod. kehittyneissä maissa.
Järkihän tämän on sanonut jo kauan sitten, mutta nyt on asiasta ihan tutkimustietoakin. Toivottavasti se tukkii edes yhden taaperoimettäjän turvan.
Kommentit (63)
Eihän Suomessa edes imetetä pitkään?
Kaksi ekaa lasta olen imettänyt 13 kuukautisiksi ja 6 ekaa kuukautta vain äidinmaitoa. Asuin silloin kahdessa muussa EU-maassa ja kaikki korkeakoulutetut äidit tekïvät siellä niin.
Kolmas lapsi syntyi sairaana eikä oppinut imemään. Hän kasvaa pullomaidolla ja siinä on etunsa, kuten nopeus ja isäkin voi juottaa.
Miksi kohkataan ja syyllistytään kun lähes kaikki Suomessa antaa soseita lapsille jo neljän kuukauden iästä?
Ennemmin pitäisi syyllistyä valmiiden purkkiruokien antamisesta jota täällä sen sijaan harrastetaan toisin kuin muualla. Ei ihmekään että allergiat lisääntyvät.
Jaahas, aina pitää keksiä joku aihe, mistä syyllistäöä äitejä. Miks pitää ylipäätänsä syyllistää? Kellään ei ole mitään varmaa tietoa siitä, mitä purkkiruuat aiheuttaa. Siitäkin on niin ristiriitaisia tutkimustuloksia.
Muaa todella ihmetyttää tää syylistämis-kulttuuri
joku haluaa imettää pitkään? Rehellisesti, miten se sinulta on pois?
No ok, ymmärrän että siinä vaiheessa se kuuluu muille, jos epäkohteliaasti keskellä kahvipöytää lyö tissin tiskiin, mutta mielestäni se on epäkohteliasta ihan aina, myös pienen vauvan kanssa. Monet taaperoimettäjät kuitenkin imettävät vain kotona, eivät julkisella paikalla. Ei pitäisi haitata ketään siinä tapauksessa.
Ei kai sille lapselle ole siitä pitkästä imetyksestä haittaakaan, jos nyt ei hyötyäkään? Ja kyllä varmasti suurin osa taaperoimettäjistä lopettaa ennenkuin lapsi täyttää 3v.
En myöskään ymmärrä, mitä se muille kuuluu jos joku antaa korviketta. Mun mielestä se on jopa mukavampaa, isäkin voi osallistua vauvan ruokkimiseen eikä vauva ole niin riippuvainen minusta äidistä. Mutta se on vaan mun mielipide, jotkut haluaa mieluummin imettää.
Jokainen pitäköön huolen omista asioistaan eikä sekaannuta toisten asioihin. Fanaattisuus puolin ja toisin on ihan pelleä.
Mun mielestä kuitenkin imetyksessä pitäisi opastaa enemmän. Mä synnytin ns. vauvamyönteisessä sairaalassa ja sielläkin imetysohjaus oli aivan arsesta. Lisämaitoa annettiin vihdoin pitkän ämpyilyn jälkeen kun lapsen paino putosi 10% ja sille tielle jäätiin. Myöhemmin luin että lapsella oli väärä imuote eikä saanut mitään irti. Lisäksi lapsen ei annettu rauhassa hamuilla ja itse tarttua rintaan, vaan imetysohjausta pyytäessäni tissi vaan tungettiin vauvan suuhun.
jotka imettää yli 2v lapsiaan. Siis mitä järkeä? Terveysvaikutteista on turha enää siinä viaheessa puhua ja läheisyyttä voi antaa muutenkin.
Kerrankin yks mamma oli meillä kylässä ja alko ruokapöydäsä kaikkien nähden imettää 3-vuotiasta lastaan, joka kaiken lisäksi rimpuili vastaan!
Taitaa olla äideille enemmän tärkeä juttu tämä imetys kuin lapsille.
Jos äidit hjankkisivat muuta elämän sisältöä, ei tarvitsisi fanatisoida ja hihuloida tästä asiasta.