No niin imetysfanaatikot: Rintamaito ja korvike ovat pitkälti samanveroisia
Luitteko Hesaritsa jutun? Puolen vuoden täysimetys on suositeltavaa kehitysmaissa mutta ei tod. kehittyneissä maissa.
Järkihän tämän on sanonut jo kauan sitten, mutta nyt on asiasta ihan tutkimustietoakin. Toivottavasti se tukkii edes yhden taaperoimettäjän turvan.
Kommentit (63)
tee ihmisestä suvaitsematonta, minusta tuo ryhmä on erinomaisen hyvä asia ja tekee arvokasta työtä, siitäkin huolimatta, ettei omalla kohdalla imetys ollut mahdollinen.
jossa kerrottiin että jotkut äidit kiihottuvat imetyksestä (eli siis "pikkarit kastuvat"). Että ihan faktaa se sitten kai on, eikä mitään aggressiivista kohlotusta.
fanaatikko = kiihkoilija, jonkin aatteen tms. kiihkomielinen kannattaja fanaattinen kiihkoileva Vrt. fanaatikko. Usein sanaan liittyy tuomitseva sävy - ja ajatus siitä, että fanaattiset ihmiset ovat suvaitsemattomia ja tuomitsevat toisin ajattelevia. Eli, kyseessä siis sellaiset ihmiset, jotka aggressiivisestikin tuomitsevat ne jotka eivät imetä.
Eli ne, jotka agressiivisestikin tuomitsevat ne, jotka esim. imettävät pitkään :).
Kuka tahansa, joka ei hyväksy toisten omista valinnoistaan ja teoistaan poikkeavia valintoja ja tekoja on fanaatikko.
Jostain syystä on ok kauhistella pitkää imetystä päin naamaan, agressiivisestikin. (Vrt tässä ketjussakin olleita heittoja mm. pikkareiden kastumisesta jne)
joilla se oma (nais)identiteetti on epävakaa ja hauras. Heille se imetys on fanatismin paikka, sillä se on ainoita alueita, missä he tuntevat pärjäävänsä.
Mutta tämä koskee siis vain fanaatikkoja. Vaikka imettäisi pitkään, käyttäisi kestovaippoja ja ties mitä, eihän se fanaatikkoa vielä tee ihmisestä. Se että ei yhtään pysty hyväksymään muunlaisia tapoja toimia - vaikka niille olisi hyvät perusteetkin - kuin omansa tekee fanaatikon.
Ja havainnot lähipiiristä vahvistavat asian. Tuntemani imetysfanaatikko sairasti pahan synnytyksen jälkeisen masennuksen ja vanhin lapsi oli virikehoidossa jo ennen kuopuksen syntymää. On muutenkin hyvin epävarma ihminen.
fanaatikko = kiihkoilija, jonkin aatteen tms. kiihkomielinen kannattaja
fanaattinen kiihkoileva Vrt. fanaatikko. Usein sanaan liittyy tuomitseva sävy - ja ajatus siitä, että fanaattiset ihmiset ovat suvaitsemattomia ja tuomitsevat toisin ajattelevia.
Eli, kyseessä siis sellaiset ihmiset, jotka aggressiivisestikin tuomitsevat ne jotka eivät imetä. Taudinkuvaan liittyy usein myös kantoliinat ja luomusynnytys.
joilla se oma (nais)identiteetti on epävakaa ja hauras. Heille se imetys on fanatismin paikka, sillä se on ainoita alueita, missä he tuntevat pärjäävänsä.
Mutta tämä koskee siis vain fanaatikkoja. Vaikka imettäisi pitkään, käyttäisi kestovaippoja ja ties mitä, eihän se fanaatikkoa vielä tee ihmisestä. Se että ei yhtään pysty hyväksymään muunlaisia tapoja toimia - vaikka niille olisi hyvät perusteetkin - kuin omansa tekee fanaatikon.
Onko se ihminen, joka toimii aktiivisesti esim. imetystukiryhmissä tietoa jakaen? Vai onko se ihminen, joka vihamielisesti julistaa maan rakoon kaikki äidit, jotka imettävät vähemmän kuin hänen määreensä antavat myöten? Haukkuu päin naamaa, niinkö? Katsos kun mä en ole koskaan kohdannut tällaisia ihmisiä. Enkä tiedä missä heitä on. Pitkään imettäneitä olen kyllä kohdannut ja äitejä, joiden kanssa olen jakanut ajatuksia imetyksestä positiivisessa hengessä. Olen myös itse kohdannut todella suuria ongelmia imetyksessä ja siksi jaan mielelläni tietoa siitä, että ongelmista voi päästä yli. Mutta vain niille, jotka tietoa haluavat tai ongelmia valittavat.
fanaatikko = kiihkoilija, jonkin aatteen tms. kiihkomielinen kannattaja
fanaattinen kiihkoileva Vrt. fanaatikko. Usein sanaan liittyy tuomitseva sävy - ja ajatus siitä, että fanaattiset ihmiset ovat suvaitsemattomia ja tuomitsevat toisin ajattelevia.
Eli, kyseessä siis sellaiset ihmiset, jotka aggressiivisestikin tuomitsevat ne jotka eivät imetä. Taudinkuvaan liittyy usein myös kantoliinat ja luomusynnytys.
Onko se ihminen, joka toimii aktiivisesti esim. imetystukiryhmissä tietoa jakaen? Vai onko se ihminen, joka vihamielisesti julistaa maan rakoon kaikki äidit, jotka imettävät vähemmän kuin hänen määreensä antavat myöten? Haukkuu päin naamaa, niinkö? Katsos kun mä en ole koskaan kohdannut tällaisia ihmisiä. Enkä tiedä missä heitä on. Pitkään imettäneitä olen kyllä kohdannut ja äitejä, joiden kanssa olen jakanut ajatuksia imetyksestä positiivisessa hengessä. Olen myös itse kohdannut todella suuria ongelmia imetyksessä ja siksi jaan mielelläni tietoa siitä, että ongelmista voi päästä yli. Mutta vain niille, jotka tietoa haluavat tai ongelmia valittavat.
kantoliinoissa ja kestovaipoissa??
Tää on ihan pimeä keskustelu. Imettäjät leimataan pervoiksi ja kestovaippojen käyttö on joku merkki fanaatikosta. Kasvakaa aikuisiksi!
miten suurta hallaa "imetysfanaatikot" ovat aiheuttaneet. Tällaista vihapuhetta ja aggressiota.
Jokainen imettäköön niin kauan kuin haluaa ja pystyy, mutta älkää hyvät ihmiset syyllistäkö niitä, jotka eivät syystä tai toisesta imetä. älkääkö vaahdotko fanaattisesti - teette sillä vaan hallaa hyvälle asialle.
tässä keskustelussa käy ilmi imettävien äitien halveksunta ja heihin kohdistuva agressio eikä toisin päin!
mutta ikäväkseni esikoista odottaessani kävin tutustumassa yhteen imetystukiryhmään, jossa tuntui ilmapiiri olevan kovin suvaitsematon ei-imettäviä äitejä kohtaan, ja todellakin fanaattinen oli sana jota silloin käytimme. Tuli sellainen olo, että jos jollakin on todella ongelmia imetyksen kanssa, ei ehkä paras tuki tule tuosta imetystukiryhmästä, vaan ennemminkin se on samanhenkisten ihmisten "kerho.." Ja niin, kestovaipat ja kantoliinat kuuluivat tietysti myös asiaan.
Minulla ei siis vielä ollut siinä vaiheessa lasta, ja asenne imetystä, kestovaippoja, kantoliinaa kohtaan oli täysin luonnollinen. Ja olin ajatellut että tottakai imetän niin pitkään kuin pystyn, että se on aivan täysin luonnollista. Ja jos jotain ongelmia imetyksen kanssa olisi tullut, niin päätin että tähän ryhmään en ainakaan ota yhteyttä. IHmetykseni oli kovin suuri sitä "vaahtoamista" kohtaan.
Mutta ehkä kaikki imetystukiryhmät eivät ole niin täynnä näitä kiihkoilijoita, joille ei ole olemassa mitään muuta vaihtoehtoa, missään tilanteessa, kuin imettää lasta? En todellakaan ole mikään imetyskielteinen ihminen, imetin omia lapsiani reilun vuoden ikään molempia, mutta en käsitä kiihkoilua ja "tuomitsemista" jota kyllä tulee näillä palstoilla ja ainakin siinä ryhmässä jossa kävin.
Ymmärrän täysin, että tuntuu pahalta kun joku kiihkoilija tulee väittämään jollekin, että olisit sinäkin voinut imettää, vaikka ei tod.tiedä taustoista mitään.
Mielestäni imetyksen kuuluu olla luonnollinen asia, ja jos se kohtuuttomasti vaivaa ja tuntuu toivottomalta pidemmän aikaa, miksi kiusata koko perhettä, kun muitakin vaihtoehtoja on. varmasti vauva on onnellisempi onnellisesta ja jaksavasta äidistä, vaikka korviketta saisikin, kuin jatkuvasti väsyneestä, toivottomasti imetystä yrittävästä äidistä.. ( esim. äiti jättää hänelle tarpeelliset lääkkeet ottamatta, jatkuvat rintaraivarit, jatkuva kipu , tulehdukset jne..)Järkeä saa ja pitää käyttää..
tavannut imetysfanaatikkoa, enkä tässäkään keskustelussa sellaisia näe. Sensijaa olen tavannut korvikefanaatikkoja paljonkin ja tässäkin ketjussa niitä esiintyy asiattomine kommentteineen. Taitaa olla katkeruutta ilmassa kuitenkin, kun oma imetys ei onnistunut. Toitotetaan pitkin kyliä, että imetys on sairasta ja pervoa ja korvike itseasiassa parempaa. Että itselle tulisi parempi mieli.
Se ei ole mitään imetysfanaattisuutta, että joku sanoo äidinmaitoa vauvan parhaaksi ravinnoksi. Se on fakta ja jos siitä syyllistyy, niin vika on kyllä ihan siellä omien korvien välissä.
Tottakai myös korvikkeella kasvaa lapset ihan yhtä hyvin kuin tissimaidollakin. Mun mielestä se pointti tässä proffan tekstissä olikin, että ei pidä stressata imetyksen epäonnistumisesta, se aiheuttaa hallaa kaikille. Kuten tässäkin ketjussa huomataan, jotkut syyllistyvät mielenterveytensä hajalle.
Ei se silti tee korvikkeesta yhtä hyvää kuin äidinmaidosta, vaikka lapset kasvaa silläkin. Ei kukaan voi väitellä mustaa valkoiseksi vaikka kuinka haluais. Mutta anna sä ihan rauhassa korviketta jos niin haluat tai on pakko. Niin mäkin teen.
T. Osittaisimettäjä, joka kantaa vauvaa myös kantoliinassa ja käyttää kestovaippoja
niin tämän ketjun perusteella kuin monen muunkin tällä palstalla aiemmin käydyn keskustelun perustella.
Vaikuttaa siltä, että todella monet äidit, jotka eivät ole halunneet imettää tai eivät ole imetyksessään syystä tai toisesta onnistuneet, haluavat leimata imettävät äidit fanaattisiksi kiihkoilijoiksi, jopa perversseiksi. Ihan hurjia kirjoituksia tässäkin ketjussa.
Melkoiset ahdistukset ja/tai traumat pitää ihmisellä olla, että niin luonnollisesta ja tavanomaisesta asiasta kuin imetys, voi saada mielessään aikaan jotain niin väärää ja kauhisteltavaa kuin monista edellä olevista kirjoituksista voi lukea.
imettää 5-vuotiasta kuin se että 5-vuotias syö tuttipullosta tai imee tuttia.
mutta paras vinkki, jonka (imetysmyönteisestä) synnytyssairaalastani sain, oli seuraava: Kun vastasyntynyt vauva imee rintaa, vauva meinaa tietenkin melkein heti nukahtaa siihen. Vauvaa kutitetaan hellästi poskesta ja suupielestä, jotta se jaksaisi imeä mahdollisimman pitkään. Eli vauvan ei anneta ihan heti nukahtaa, vaan imetys yritetään saada jatkumaan mahdollisimman pitkään. Näin vauva saa masunsa täyteen, nukkuu sen jälkeen pitkään, herää nälkäisenä jne. Näin vauvalle saadaan heti alusta pitäen hyvä unirytmi, vauva ei huuda missään vaiheessa nälkäänsä, äitikin saa levättyä jne. Maitoa syntyy äidin nukkuessa. Jos äiti vaan valvoo, ei syö eikä juo, niin maitoa ei kehity. Näillä opeilla mun vauvani ei itkenyt juuri koskaan, imetys sujui hyvin ja vastiketta ei tarvittu.
No kerrothan mitä olisin vielä voinut tehdä paremmin, kun tunti toisensa jälkeen, päivästä toiseen imetin, imetin ja imetin. Herättelin vauvaa juuri kuvailemallasi tavalla, söin ja join ja lepäsin todellakin tarpeeksi, mutta aina kun päästin tissin pois suusta, niin huuto alkoi, jopa 5h imetyksen jälkeen.. Lapsen sai lopulta hiljaiseksi, kun antoi pullosta korviketta, jopa 2dl kerralla.. Mitä mun olis pitäny ehdä, imettää samaan syssyyn verta vuotavilla nänneilläni vielä toiset 5H???????????????? HV!!!!!!!
Miksi muille ei ole aivan sama miten minä ruokin lapseni?
Monen monen monta kertaa olen kuullut että vieläkö sä muka imetät?
Esikoisen aikaan se rumba alkoi 6kk iässä, keskimmäisen aikaan samoihin aikoihin. Nuorin nyt 4kk, ja jo on ihmiset alkaneet nyt kyselemään miksi vielä imetän. Hei haloo, minä annan teidän syöttää lapsenne miten haluatte, miksi ette anna minun?
Minä imetän vielä piste. Miksi siirtyisin korvikkeeseen jos maitoa vielä riittää?
No kerrothan mitä olisin vielä voinut tehdä paremmin, kun tunti toisensa jälkeen, päivästä toiseen imetin, imetin ja imetin. Herättelin vauvaa juuri kuvailemallasi tavalla, söin ja join ja lepäsin todellakin tarpeeksi, mutta aina kun päästin tissin pois suusta, niin huuto alkoi, jopa 5h imetyksen jälkeen.. Lapsen sai lopulta hiljaiseksi, kun antoi pullosta korviketta, jopa 2dl kerralla.. Mitä mun olis pitäny ehdä, imettää samaan syssyyn verta vuotavilla nänneilläni vielä toiset 5H???????????????? HV!!!!!!!
Toisekseen, jos imetit viikkoja ilman että lapsesi sai maitoa, oli vain hyvä että siirryit kokonaan korvikkeisiin. Mutta jos puhutaan ihan päivistä, ei viikoista, luovutit liian aikaisin. Joillakin kestää monta päivää että maito nousee kunnolla, joillakin se nousee nopeasti.
Turhaan karjut jollekin muulle, olet päättänyt antaa korviketta ja sillä siisti.
t. 3 lasta, ekasta 1vko että maito nousi, toisesta 5pvä ja kolmannesta 3pvä.
Vasta kolmatta olen täysimettänyt, ei saanut edes sairaalassa lisämaitoa koska oma maito riitti.
Aika usein tuon tyyppisessä tilanteessa syy löytyy vauvan imuotteesta, joka on syystä tai toisesta huono = hän ei saa rinnasta riittävästi maitoa sen vuoksi.
Tuosta annetusta vinkistä = vauvan kutittelusta että imee mahdollisimman pitkään en itse kyllä ihan kauheasti perustaisi normaalisti imetyksen suhteen. Eivätkä kaikki imetykset ikävä kyllä etene niin helposti kuin vinkin antaja antoi ymmärtää...
Mutta siis: jos vauva ei imettämisestä, imettämisestä ja imettämisestä huolimatta tunnu rauhoittuvan voi syynä olla se, että hän ei saa imettyä riittävän tehokkaasti. Yksi syy voi olla esim. kireä kielijänne (aika yleistä) tai toinen vaikkapa sellainen kuin omalla lapsellani oli, eli korkea kitalaki (mitens tuon selittäisi, sellainen kapea harjanne kitalaen yläosassa, kun normaalisti kaartuu rauhallisemmin). Hänellä oli alkumetreillä melkoista haastetta imuotteen kanssa.
Miksi joku linkittää tällaisen jutun? Miksi kutsuu jotakuta imetysfanaatikoksi?
Ihan tämänkin ketjun perusteella sanon, että siksi, että tältä ihmiseltä ei imetys ole onnistunut, hän on saanut kuulla imettäviltä äideiltä ivaa, pilkkaa ja vähättelyä ja hän on kokenut näiden kommenttien takia olevansa huonompi äiti kuin imettävä äiti. Ja näinhän tässäkin kaiken aikaa kommentoidaan.
Eihän kukaan imettävä äiti tietenkään tunnusta olevansa fanaatikko tai tavanneensa sellaista. Aika moni ei tunnusta pilkanneensa tai vähätelleensäkään korvikeäitiä. Jostain syystä imettävät äidit vain kääntävät homman täysin toisin päin, ja tällaiset linkit ovat heistä heidän halveksuntaansa ja he saavat kärsiä... Just joo. Imetin esikoistani vuoden enkä ikinä kuullut ainuttakaan poikkipuolista sanaa siitä asiasta. Kuopustani en täysimettänyt päivääkään, ja kommentteja olen saanut parhaista ystävistäni aina tuntemattomiin ostoskeskuksissa.
Fakta on, että ensimmäisen vauvansa saaneista äideistä 99% uskoo täysimettävänsä ekat 3 kk. Nyt jos kaikki imetyshuuruiset tämänkin ketjun fanaatikot ottaisivat sen päänsä omasta navasta irti ja miettisivät tarkkaan, mitä se tarkoittaa. Se tarkoittaa, että imetyksen epäonnistuminen on iso kriisi 30%:lle äideistä, jotka eivät koskaan tuota lukua saavuta. Miksi ihmeessä näitä ihmisiä pitää alkaa haukkua, ivata ja vähätellä? Miksi ei voida todeta asiallisesti, että minusta tämä tutkimus ei ole vakuuttava mutta että kukin saa uskoa, miten haluaa.
Me imetyksessämme epäonnistuneet äidit haluamme kaikin tavoin uskoa, että emme ole antaneet lapsellemme huonompia lähtökohtia ja että olemme ihan yhtä hyviä äitejä kuin imettävät, vaikka tämä asia on mennyt pieleen. Mitä kertoo teistä imetyksessä onnistuneista, kun te tahdotte repiä rikki tämänkin asian ja tehdä siitä taas helmen omaan kruunuunne?
Totean niin kuin aina ennenkin, että jokainen joka mm. käytti tässä ketjussa sanoja HALUSIN imettää tai muuta vähättelevää ilmaisua imetyksen onnistumisen kriteereistä, epäonnistuisi seuraavassa imetyksessään. Avartaisi vähän sitä näkökulmaa ja saisi sen suun pysymään kiinni paikoissa, joissa pitäisi.
Ap, minäkin uskon, että lapseni on saanut korvikevauvana hyvät lähtökohdat elämään - jopa yhtä hyvät kuin imetetty esikoiseni. Korvikevauvani on nyt 2-vuotias ja edelleen jokaisen nuhan kohdalla saan kuulla, miten lapsiparka sai sen, koska sai korviketta. Tällaiset kommentoijat yrittävät nostaa itseään jalustalle asiasta, jolla hyvin harvoin on mitään tekemistä omien taitojen suhteen. Kun empatiakyky on noin rajallinen, totean vain, että ainakin siltä osin olen parempi äiti kuin kommentoija itse.
että aika usein imetys (HUOM. Ei aina) imetys tyssää tiedon puutteeseen ja/tai periksiantamiseen . Esim. on hyvin yleistä, että parin viikon tai parin kuukauden iässä aletaan antaa siihen asti imetetylle lapselle korviketta, kun "maito ei riitä", vaikka kyse ei olekaan siitä. Jopa neuvolassa kehotetaan monesti tekemään näin, että "saat levättyä", vaikka sitkeästi useamman päivän imetyksen jälkeen maito taas lähtisi riittämään. Syy voi olla tiedonpuute, ajanpuute tai väsymys ja pullo koetaan helpompana - ja pikkuhiljaa imetys hiipuu.
On myös muita imetysongelmia, enkä väheksy pullolla ruokkivia äitejä. Olen itsekin ollut sellainen, juuri edellä kerrotusta syystä jopsa
Ensimmäinen järkevä kirjoitus tässä ketjussa.
Miksi joku linkittää tällaisen jutun? Miksi kutsuu jotakuta imetysfanaatikoksi?
Ihan tämänkin ketjun perusteella sanon, että siksi, että tältä ihmiseltä ei imetys ole onnistunut, hän on saanut kuulla imettäviltä äideiltä ivaa, pilkkaa ja vähättelyä ja hän on kokenut näiden kommenttien takia olevansa huonompi äiti kuin imettävä äiti. Ja näinhän tässäkin kaiken aikaa kommentoidaan.
Eihän kukaan imettävä äiti tietenkään tunnusta olevansa fanaatikko tai tavanneensa sellaista. Aika moni ei tunnusta pilkanneensa tai vähätelleensäkään korvikeäitiä. Jostain syystä imettävät äidit vain kääntävät homman täysin toisin päin, ja tällaiset linkit ovat heistä heidän halveksuntaansa ja he saavat kärsiä... Just joo. Imetin esikoistani vuoden enkä ikinä kuullut ainuttakaan poikkipuolista sanaa siitä asiasta. Kuopustani en täysimettänyt päivääkään, ja kommentteja olen saanut parhaista ystävistäni aina tuntemattomiin ostoskeskuksissa.
Fakta on, että ensimmäisen vauvansa saaneista äideistä 99% uskoo täysimettävänsä ekat 3 kk. Nyt jos kaikki imetyshuuruiset tämänkin ketjun fanaatikot ottaisivat sen päänsä omasta navasta irti ja miettisivät tarkkaan, mitä se tarkoittaa. Se tarkoittaa, että imetyksen epäonnistuminen on iso kriisi 30%:lle äideistä, jotka eivät koskaan tuota lukua saavuta. Miksi ihmeessä näitä ihmisiä pitää alkaa haukkua, ivata ja vähätellä? Miksi ei voida todeta asiallisesti, että minusta tämä tutkimus ei ole vakuuttava mutta että kukin saa uskoa, miten haluaa.
Me imetyksessämme epäonnistuneet äidit haluamme kaikin tavoin uskoa, että emme ole antaneet lapsellemme huonompia lähtökohtia ja että olemme ihan yhtä hyviä äitejä kuin imettävät, vaikka tämä asia on mennyt pieleen. Mitä kertoo teistä imetyksessä onnistuneista, kun te tahdotte repiä rikki tämänkin asian ja tehdä siitä taas helmen omaan kruunuunne?
Totean niin kuin aina ennenkin, että jokainen joka mm. käytti tässä ketjussa sanoja HALUSIN imettää tai muuta vähättelevää ilmaisua imetyksen onnistumisen kriteereistä, epäonnistuisi seuraavassa imetyksessään. Avartaisi vähän sitä näkökulmaa ja saisi sen suun pysymään kiinni paikoissa, joissa pitäisi.
Ap, minäkin uskon, että lapseni on saanut korvikevauvana hyvät lähtökohdat elämään - jopa yhtä hyvät kuin imetetty esikoiseni. Korvikevauvani on nyt 2-vuotias ja edelleen jokaisen nuhan kohdalla saan kuulla, miten lapsiparka sai sen, koska sai korviketta. Tällaiset kommentoijat yrittävät nostaa itseään jalustalle asiasta, jolla hyvin harvoin on mitään tekemistä omien taitojen suhteen. Kun empatiakyky on noin rajallinen, totean vain, että ainakin siltä osin olen parempi äiti kuin kommentoija itse.
kun hän makaa keskoskaapissa.
Koittakaa nyt urpot ymmärtää, että vauva-aikoja on kovin erilaisia.
Aika usein tuon tyyppisessä tilanteessa syy löytyy vauvan imuotteesta, joka on syystä tai toisesta huono = hän ei saa rinnasta riittävästi maitoa sen vuoksi.
Tuosta annetusta vinkistä = vauvan kutittelusta että imee mahdollisimman pitkään en itse kyllä ihan kauheasti perustaisi normaalisti imetyksen suhteen. Eivätkä kaikki imetykset ikävä kyllä etene niin helposti kuin vinkin antaja antoi ymmärtää...
Mutta siis: jos vauva ei imettämisestä, imettämisestä ja imettämisestä huolimatta tunnu rauhoittuvan voi syynä olla se, että hän ei saa imettyä riittävän tehokkaasti. Yksi syy voi olla esim. kireä kielijänne (aika yleistä) tai toinen vaikkapa sellainen kuin omalla lapsellani oli, eli korkea kitalaki (mitens tuon selittäisi, sellainen kapea harjanne kitalaen yläosassa, kun normaalisti kaartuu rauhallisemmin). Hänellä oli alkumetreillä melkoista haastetta imuotteen kanssa.
Eihän Suomessa edes imetetä pitkään?
Kaksi ekaa lasta olen imettänyt 13 kuukautisiksi ja 6 ekaa kuukautta vain äidinmaitoa. Asuin silloin kahdessa muussa EU-maassa ja kaikki korkeakoulutetut äidit tekïvät siellä niin.
Kolmas lapsi syntyi sairaana eikä oppinut imemään. Hän kasvaa pullomaidolla ja siinä on etunsa, kuten nopeus ja isäkin voi juottaa.
Miksi kohkataan ja syyllistytään kun lähes kaikki Suomessa antaa soseita lapsille jo neljän kuukauden iästä?
Ennemmin pitäisi syyllistyä valmiiden purkkiruokien antamisesta jota täällä sen sijaan harrastetaan toisin kuin muualla. Ei ihmekään että allergiat lisääntyvät.
kun kerran heitä on tutkimukseenkin asti riittänyt.
Oman tuntumani mukaan fanaatikko on ihminen, joka ei näe kuin yhden mahdollisen toimintatavan oikeana eikä hyväksy mitään muuta näkemystä asiasta, on siis henkeen ja vereen jonkin asian puolesta eikä pysty ottamaan vastaan mitään perusteltujakaan argumentteja, jotka voisivat vaikuttaa omaan mielipiteeseen ja näkemykseen.
Aika harva kait on tällainen? Itse asiassa mainitsemassani tutkimuksessa taidettiin todeta, että jo pelkästään se, että arvostelee toisten äitien imettämättömyyttä ja pitää heitä sen vuoksi huonompina äiteinä kuin imettäviä (ja tämä siis ainoastaan tämä yksi tekijä vaikuttaa arvoasetelman muodostamiseen) usein liittyy siihen, että naisella itsellään on hauras feminiininen minäkuva, käsitys itsestä naisena on hauras.
No, näinhän se on monessa muussakin asiassa, hauras identiteetti tai epävarmuus heijastuu asenteissa ja käsityksissä. Mutta harvapa meistä ihmisistä nyt onkaan hyvin tasapainoinen, kaikilla on vastoinkäymisensä ja omat heikkoutemme.