Huolimaton neuvolatäti (tädit)
Onko muilla kokemuksia, kun neuvolan kanssa "tökkii"?
Olen raskausviikolla 31, ja joka kerta kun olen neuvolaan mennyt, on ollut eri neuvolatäti, oma neuvolatätini on joko jatkuvasti sairaana, tai hän on lomalla (iäkkäämpi nainen), sijaiset ovat vaihtuneet joka kerraksi. Joten joka kerta, olen joutunut kertomaan a:stä Ö:hön samat asiat, kun kuulun monelta osin synnyttäjien riskiryhmään, ja ollut monenlaista tutkimusta ja seurantaa tässä raskaudessani.
Koska minulla on aina kiire töihin, olen saanut varattua aina ensimmäisen neuvola-ajan (klo 8-9) koska olen ollut itse aina ajoissa liikkeessä aikojen suhteen, mutta ongelma on se, että neuvolätäti on ollut AINA sen 10-15 minuuttia aamusta myöhässä. Sitten onkin tullut aina kiire käsitellä kaikkea sen ajan aikana mitä pitää... Ja lisäksi oman aikansa on siis mennyt siihen, että minä kerron neuvolatädille aiemmat toimenpiteet ja tutkimukset (kun hän ei ole ehtinut tsekata tietojani tietokoneelta, koska on ollut myöhässä!!!)
Kerran olivat varanneet minulle väärän ajan, ja kun tulin vastaanotolle, oli samalle ajalle kaksi neuvola-asiakasta. Siinä sitten alettiin selvittämään, kuka pääsee ajalle, ja mistä se toinen aika revitään.
Nyt olivat sitten viimeksi unohtaneet lähettää lähetteen, ja minun piti itse kiireellisenä saman päivänaikana käydä äkkiä labrassa, jotta saadaan selvitettyä yksi rakausjuttu-tutkimus... Ikävää. Se olisi pitänyt tehdä jo rv 24, ja onneksi nyt viikoilla 31 huomattiin, että on jäänyt tekemättä.
Jokatoinen kerta on vauvanääniä kuunneltaessa se laitteen akku ollut lopussa, ja pitänyt sitten metsästää jostakin tilalle vapaa laite, jolla kuunnella ne vauvan sydänäänet, tähänkin mennyt siis kallista neuvola-aikaa, ja siksikin jäänyt ne neuvolatädin tietojeni tsekkaukset vähemmälle.
Samoin, ovat unohtaneet merkitä tietoja äitiyskorttiini, mm. hemoglobiinitiedot puuttuvat kokonaan, vaikka olen niiden perään jo useaan kysellyt. Ja muitakin tietoja/tutkimuksia puuttuu, en halua nyt niitä tähän laittaa.
Vasta kolmannella neuvolakerralla, muisti neuvolatäti kertoa, että pitää käydä antamassa pissanäyte (seurataan mm.proteiini arvoja) joka kerran kun käy neuvolaassa. Onneki muisti sanoa, tämän, en olisi muuten tiennyt.
Olen riskisynnyttäjä, en mm. saanut syntymättömälle vauvalleni vakuutusta vakuutusyhtiöstä, koska terveydentilani raskaudessa ollut niin huono, ja vauvalla mm. down-epäily. Tosi kurjaa, että neuvola on kokoajan ollut pihalla, ja minua on hoidettu ja seurattu siellä todella huolimattomasti!
Onko muilla vastaavia kokemuksia???
Ja siis neuvola Helsingissä
Kommentit (118)
Itselläni samanlaisia kokemuksia neuvolasta. Ihmiset vaihtuvat, aikoja ei saa, hoitajat lähes poikkeuksetta pihalla, tietoja ei kirjata neuvolakorttiin, kukaan ei kertonut että pitää pissa käydä itse testaamassa, verikokeisiin unohtui antaa lähetteet (en osannut itse kysyä), ei suostu mittaamaan verenpainetta, edes tarkistamaan (pitää mitata itse) tai tarkistamaan hemoglobiinia useammin kuin mitä heillä jossain ohjeessa lukee vaikka minulla on ollut sen kanssa ongelmia, hoitaja ei edes yhden käynnin sisällä muista mitä olen kertonut vaan joutuu samat asiat 20min käynnin aikana kertomaan moneen kertaan, ei vastaa puhelimeen soittoaikoina, ei ota yhteyttä soittopyynnöistä huolimatta, on jatkuvasti sairaslomalla, muut hoitajat eivät suostu ottamaan vastaan koska "kuulun" tuolle joka ei ole lainkaan töissä jne jne jne. Eli on kyllä tosi vaikeaa. Ja sama jatkuu siihen asti kun lapsi täyttää 7v eikä ole enää neuvolan asiakas (useampi lapsi -> monta vuotta taistelua samoista asioista). Ei jaksais ei.
oman neuvolansa ja terveydenhoitajansa voi valita ja käydä tietyn hoitajan luona joka kerran. Turha valittaa, jos ei käytä tuota valinnan oikeutta.
Kiitos ap:lle mielenkiintoisesta keskustelunavauksesta. Ottamatta kantaa neuvoloiden toimintaan, minusta ongelma on siinä, että asiakkaat tyytyy liian helpolla minkä tahansa julkisen palvelun tasoon. Jotka kuitenkin maksetaan verovaroin, eli eivät ole ilmaisia.
Heti kun sanot jotain negatiivista mistä tahansa julkisesta palvelusta, niin jostain kuuluu maaginen sanapari: mee yksityiselle. Jonne sitten menevätkin ne, joilla siihen varaa ja halua on. Kunnollista palvelua pitäisi saada myös verovaroin ja kunnallisten palveluiden pitäisi olla yksityisten kanssa kilpailukykyisiä. Ei Suomesta pidä tehdä yhteiskuntaa, jossa rahalla saa ja muista ei sitten olekaan niin väliä.
Enkä tarkoita sitä, etteikö välillä voisi tulla poikkeustilanteita (niin kuin esimerkiksi noita tietoliikenneyhteysongelmia), mutta se ei ole asiakkaan ongelma pohtia onko terkkari ottamassa vastaan klo 8, jos aika on siihen kohtaan annettu. Kyllä ne pitäis pystyä organisoimaan ja jos syynä on resurssipula, pitää tästä valittaa asiasta päättäville. Eihän se nyt yksittäisen terkkarin syytä ole! Jos työnteko kärsii just esimerkiksi sijaisten vaihtuvuudesta, pitää sille asialle tehdä jotain.
Kunnat ja kuntayhtymät tuottaa ison osan ihmisten arjen palveluista. Laatua on oikeus vaatia silläkin sektorilla.
Valittakaa -se on se sana! Meitä terveydenhoitajia esimiehemme eivät kuuntele, vaikka kokouksissa usein itkemme työtaakkaamme ja sitä, kuinka resursseja tarvittaisiin lisää. Meitä vaan kiristetään ja syyllistetään tästä.
Jos te valitatte, uskon että sen jälkeen asioille oikeasti voidaan tehdä jotain.
Suomessa elänee vieläkin semmoinen myytti, että julkinen neuvolajärjestelmämme on jotenkin ainutlaatuisen erinomainen ja luotettava kaikin puolin. Todellisuudessa mitään ihannesysteemiä ei ole millään alalla, vaan kaikki eletään reaalimaailmassa.
[/quote]
Todella ihanteellinen: ilmainen, säännöllinen, monipuolinen...paljon hyvääkin on!
Raskaana ollessani minulle sanottiin aina vaan kaikesta että "kaikki ookoo". Oli sitten ihan niin ok että vauvan pää ei ollutkaan kiinnittynyt (huomattiin vasta kun olin jo synnytyssairaalassa). Kyseessä oli vaaratilanne, vauvan pää siis tuntui kyljessäni vaikka kohdunsuu oli monta senttiä auki ja mikäli napanuora olisi luiskahtanut esiin niin vauva olisi voinut kuolla.
Syntyneellä vauvalla oli 3 kk neuvolassa päänympärys kasvanut muka 5 cm kuussa, normaalisti siis kasvaa sentin. Terkkari merkitsi lukemat korttiin ja sanoi "kaikki ookoo". Itse huomasimme asian kotona ja kyselimme lääkäriltä mitä tehdä. Hän ihmetteli kovin sitä että terveydenhoitaja ei ollut huomannut mitään mutta epäili kyseessä olevan mittausvirhe.
Helsingissä mekin asumme.
saamasi neuvolahoito ei ole ollut asiallista eikä jatkuva myöhästely ja tietojen merkitsemättä jättäminen saati tiettynä ajankohtana tarvittavan raskaustutkimuksen unohtaminen ole mitenkään hyväksyttävästi selitettävissä.
Olen itse lääkäri, ja pidän kunnia-asianani että potilaan ei tarvitse odottaa. Työaikani alkaa klo 7.45 ja ensimmäinen potilas tulee joko 8.00 tai 8.30 (joskus on paperitöille aikaa aamussa) joten ehdin hyvin lukea potilaan tiedot aamulla ja ottaa hänet ajoissa vastaan.
Joskus joutuu kiireellisiin töihin kesken vastaanoton, ja vaikka en mahda sille mitään, pahoittelen AINA ja pyydän anteeksi jos vastaanottoni on myöhässä. Sanon myös 30 min kohdalla potilaalle, että nyt valitettavasti aikamme loppuu, ettei seuraava joudu kohtuuttomasti odottamaan. Toisin kuin terveydenhoitajien, meidän pitää myös sanella potilaan käyntiteksti siin välissä sen lisäksi, että naputtelemme tiedot koneelle ja tilastoimme käynnin. Mitään EI SAA jättää merkitsemättä.
Joskus tähän kaikkeen menee aikaa ja iltapäivän ajat ovat myöhässä. En luovu ruokatauosta enkä kahvikupillisesta, sillä on potilaan etu että lääkäri on kunnossa häntä tutkiessaan. Mutta aamun ajat eivät myöhästy.
Työmoraalia kaivataan terveydenhuoltoon, kaikki ei ole selitettävissä resurssipulalla!
Ilmoita ihmeessä asiasta neuvolan esimiehelle.
Luin sekä kirjoituksesi myöhästelevistä neuvolatädeistä että saamasi asiattomat vastaukset silmät pyöreinä.
Olet täysin oikeassa siinä, että aikataulujen tulee pitää. Etenkin silloin, kun olet varannut päivän ensimmäisen vastaanottoajan. Myöhemmin päivällä on voinut tulla jotain äkillisiä muutoksia, mutta toistuvat aamumyöhästymiset ovat vastapuolen ajan halveksimista.
Kävin joskus yksityisellä hammaslääkärillä, joka myöhästyi poikkeuksetta vähintään vartin, mutta jopa puoli tuntia tai 45 minuuttia. Matkoihin meni jo oma aikansa ja silloisessa työtehtävässäni ei ollut liukumaa käytössä, joten tein sisään jokaisen minuutin, jonka kyseinen ikämies viivästyi. Luonnollisesti matkoihin menneen ajan ja hoitoajan lisäksi.
Toivon, että odotuksesi on sujunut hyvin ja saat terveen lapsen.
Palstaillessa kannattaa pitää mielessä, että täällä on erittäin monella todella hyökkäävä asenne ja hämmentävän heikot käytöstavat. Minä en onneksi tapaa arjessani tällaisia ihmisiä, joten olen välillä täysin häkeltynyt lukiessani raivoisia hyökkäyksiä täysin asiallisiakin kirjoittajia vastaan. Osalla potkua antanevat erilaiset päihteet ja monilla on varmaan mielenterveysongelmia, mutta normaalien käytöstapojen puuttuminen näkyy palstalla turhan räikeästi.
En jaksa lukea koko viestiketjua, enkä tiedä onko tämä mainittu jo, mutta varmasti myöhästelyyn on syynä juuri tuo sijaistaminen. Itsekin aikoinaan jouduin lähtemään aamulla yht´äkkiä jonnekin uuteen paikkaan sijaistamaan terkkaria. Kun esim. paikka on vieras, menee oma aikansa jo siihen, että löydät avaimet kaikkiin lukittuihin laatikoihin ja kaappeihin, jotta pääset aloittamaan työsä. Jos hälytys tulee esim. klo 7:30, viet lapset hoitoon ja ajat työpaikalle, avaat koneet yms. on myöhästely täysin ymmärrettävää, eikä kukaan ehdi/muista peruuttaa aamun ensimmäistä aikaa. Juuri tästä samasta syystä on laitteet lataamatta, kun kellään ei ole täyttä vastuuta niistä tai muista rutiineista. Tämä on hyvin valitettavaa, eikä suinkaan työntekijän vika. Toivoisin sinullekin positiivisempia kokemuksia äitiysneuvolasta, ihan oikeasti! Onnea odotukseen =)
Minusta on ymmärrettävää, että jos hälärillä saatu th on saapunut töihin uuteen paikkaan ja ehkä saanut kollegalta hyvin nopean perehdytyksen (jos sitäkään) aamuajat voi olla hivenen myöhässä. Vakituisessa työsuhteessa olevana terveydenhoitajana en ole koskaan myöhässä vaan aina ajoissa (koneet käynnistetään, puhelimet avataan ja päivään perehdytään e n n e n työajan alkua ja klo 8 ollaan jo asiakasta palvelemassa). Mutta luulisin nimenomaan ongelmien olevan jatkuvissa sijaisuuksissa, huolimattomuusvirheet kertautuvat jne. yhteys esimieheen vain.
on vähän samanlaista. Mä tein niin, että kun mulla oli joka tapauksessa tiivis seuranta äitipolilla, niin sovin että he että he tekevät ne neuvolatutkimuksetkin. Lähinnä siis se pissa ja verenpaine. Vauvan vointia seurattiin siis käyrällä ja ultralla.
myös Helsingistä. En ollut tosin riskisynnytäjä, mutta toi käytäntö "joka kerta eri täti" tuli tutuksi. Sijaisia ei edes tuntunut kiinnostavat mikään ja tietoakin oli varsinki osalla todella vähän.
Minä olin myös riskiraskaustapaus. Kävin lähes viikottain hoidossa ja tutkimuksissa Kätilöopistolla, jonka takia en sitten käynyt ollenkaan neuvolassa. Esim. minulta peruttiin ne "perusultrat" kun vauvaa oli jo ultralla katsottu. myöhemmin tajusin että esim. rakenneultrassa tutkitaan kaikenlaista melko tarkasti.. minun ultra kesti max. 5min, eikä kukaan oikein kertonut mitään vaikka kuinka kyseli.
Hyvin siis kai hoidettiin, mutta neuvolamaista "rupattelua" ei ollut yhtään. Sekin vähän harmittaa, kun jouduin joka kerta maksamaan poliklinikkamaksun ja neuvola + perusultrat olisivat olleet maksuttomia. No, terveydenhuollon katto sitten ylittyi raskauden lopussa, mutta paljon sai maksella.
Mä tein niin, että kun mulla oli joka tapauksessa tiivis seuranta äitipolilla, niin sovin että he että he tekevät ne neuvolatutkimuksetkin. Lähinnä siis se pissa ja verenpaine. Vauvan vointia seurattiin siis käyrällä ja ultralla.
Olen finanssi-alalla, pörssiyhtiössä töissä, haastavat asiakkaat ja tulosseuranta tiukkaa. Jos tekisin vastaavia mokia töissä (jossa ei muuten saa tehdä virheitä asiakkaille, muuten menetetään se asiakassuhde) olisin saanut jo vakavat huomautukset ja puhuttelun esimieheltäni. Töissä en edes vessaan kerkeä välillä, vaan hektisessä tilanteessa on pakko vaan jaksaa pidättää pissaa ja mennä vessaan kun hiljenee...
Ihmettelen vain, että miten tuollainen yleinen huolimattomuus, ja krooninen myöhästely "asiakastapaamisesta" sallitaan työyhteisössä?? Enkä nyt tarkoita, että neuvolatätien pitäisi peräsuoliulkona niitä hommia tehdä, jos muualla niin joutuu, vaan ihan sellaista perustoimivaa työorientoitumista kaipaisin.
Oma työni on haastavaa, hektistä ja stressaavaa, on vain pitänyt muuttaa asennetta aikojen saatossa (kiristyvät tulostavoitteet), että tämä kuuluu tähän työhön. Ihmettelen vain tuota neuvolatätien löyhää työmoraalia!!!
sitten saa parempaa palvelua niiden suuresti arvostamiesi tulostavoitteiden paineissa.
Olen finanssi-alalla, pörssiyhtiössä töissä, haastavat asiakkaat ja tulosseuranta tiukkaa. Jos tekisin vastaavia mokia töissä (jossa ei muuten saa tehdä virheitä asiakkaille, muuten menetetään se asiakassuhde) olisin saanut jo vakavat huomautukset ja puhuttelun esimieheltäni. Töissä en edes vessaan kerkeä välillä, vaan hektisessä tilanteessa on pakko vaan jaksaa pidättää pissaa ja mennä vessaan kun hiljenee...
Ihmettelen vain, että miten tuollainen yleinen huolimattomuus, ja krooninen myöhästely "asiakastapaamisesta" sallitaan työyhteisössä?? Enkä nyt tarkoita, että neuvolatätien pitäisi peräsuoliulkona niitä hommia tehdä, jos muualla niin joutuu, vaan ihan sellaista perustoimivaa työorientoitumista kaipaisin.
Oma työni on haastavaa, hektistä ja stressaavaa, on vain pitänyt muuttaa asennetta aikojen saatossa (kiristyvät tulostavoitteet), että tämä kuuluu tähän työhön. Ihmettelen vain tuota neuvolatätien löyhää työmoraalia!!!
Taidat olla ensisynnyttäjä? Joskus neuvolassa on jopa sinua vaativampia asiakkaita, joiden hoitamiseen menee varattua pidempi aika. Helsinkiläisenä sinulla on oikeus valita neuvolasi ja myös neuvolan hoitajasi. Ovatko kaikki neuvolan hoitajasi aina myöhässä vai tietty hoitaja?
Sinun täytyy tehdä valitus siitä hoitajien myöhästelystä heidän esimiehelleen.
Neuvolan aikojen myöhästymiseen voivat myös vaikuttaa lisäksi: tietokoneet jumissa(kuten viime viikolla, ei voida itse siihen vaikuttaa)
Pakko kysyä mikä oli viikon 24 tutkimus, jonka lähete oli jäänyt tekemättä, jota ei voi tehdä enää myöhemmin? Sokerirasitus otetaan noilla viikoilla, mutta sen voi tehdä myös myöhemmin, eli tästä ei ole todennäköisesti suurta haittaa sinulle koitunut.
En tiedä missä neuvolassa käyt, missä päin Helsinkiä mutta tunnen työni puolesta paljon terveydenhoitajia Helsingistä, eikä kenelläkään ole löyhä työmoraali, vaan ovatkin liiankin tunnollisia, tekevät jatkuvasti ylitöitä, koska kaupunki ei anna tarvittavia resursseja ja ajat ovat jatkuvasti täynnä, korttiin unohtuu merkitä aika usein jotain, mutta tiedot löytyvät koneelta ja ne voi merkitä jälkeen päin. Sijaisia joudutaan käyttämään, koska vakituinen henkilökunta on jatkuvasti ylikuormitettua. Asiakkaat vaativat jatkuvasti asioita, joita ei ole mahdollista(usein ei edes tarpeellista) tehdä. Synnyttäjät ovat sairaampia, koska ensisynnyttäjien ikä on noussut tasaisesti ja raskauksissa enemmän ongelmaa.
Myös tietynlainen vastuuttomuus ja uusavuttomuus ovat lisääntyneet, eivätkä ihmiset tahdo ottaa vastuuta ollenkaan omasta terveydestään, vaan mieluummin tämä asia ulkoistetaan toisille ja syytellään niitä toisia, kuten milloin sairaalan henkilökuntaa, terkkareita, aviopuolisoa, milloin ketäkin.
annetaan laboratorioon ensimmäisen nla-käynnin jälkeen ja sen jälkeen sitä aletaan seurata neuvolassa toistuvasti.
Mutta monia työyhteisöjä eri aloilla sisältä ja vähän sivusta seuranneena täytyy sanoa, että usein vaikuttaa eniten se, miten hyvin organisaatio kokonaisuutena toimii. Jos jatkuvasti otetaan sijaisia, laitetaan liikaa töitä ja esim. laitteet hajoilevat (joille työntekijä ei voi itse mitään), siinä ei voi tunnollisinkaan ja huolellisinkaan työntekijä pysty määrättyä enempää tekemään.
Itse olen mielestän sangen huolellinen, mutta kun olen joutunut kerran työympäristöön, jossa hommat eivät yksinkertaisesti toimi, siinä on vain joutunut tekemään parhaansa, että ei tule mitään pahaa katastrofia. Yksittäisenä työntekijänä ei pysty korjaamaan koko organisaation ehkä pitkältäkin aikaväliltä juontuvia ongelmia. Tätä voi olla vaikea ymmärtää, jos on ollut töissä vain kohtuullisen hyvin toimivassa organisaatiossa. En itsekään ymmärtänyt ennen kuin koin.
samanlaisia kokemuksia Helsingissä. Edellinen asiakas on tuskin ongelma, jos klo 8:n aika myöhästyy 20 minuutilla, kuten viimeksi käydessäni. Lääkäriaika oli peräti 40 minuttia myöhässä ja sitten tuli valitusta, kun vauva itki nälkäänsä vastaanotolla.
Muutenkin siellä on aina niin kireä ilmapiiri, ettei voi mistään ongelmasta edes harkita puhuvansa. Joka kerta on vauvassa jotain "vikaa", milloin on liian iso ja pieni ja hups ehkä väärin mitattu jne. jne. jne. Silkkaa huolimatomuutta.
Olisi kiva kuulla kuulumisia myös neuvolan menosta. Jatkuuko samalla tavalla?