Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskenmeno/ sairauden vuoksi keskeytys, isommille lapsille kertominen?

Vierailija
12.10.2011 |

Onko kokemusta tilanteesta että isommat (kouluikäiset) lapset tienneet jo raskaudesta ja sitten tullut keskenmeno tai

raskaus jouduttu keskeyttämään sikiön sairauden takia? Miten kerroitte asiasta isommille ja miten he uutiseen suhtautuivat? Olivatko alunperin olleet iloisia tulevasta vauvasta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli 11-vuotias kun sain ensimmäisen keskenmenoni. Olin ehtinyt kertoa odottavani, vaikka raskaus oli aika alussa, optimisti kun olin. Ja olin tottunut jakamaan lapsen kanssa elämääni.

Asia tuli kerrottua luontevasti, kun ensin täytyi sanoa että olen huolissani koska näyttää siltä että raskaus ei jatkukaan (kun alkoi tulla vähän verta aluksi) ja sitten vain kerroin, että näin on kuin pelkäsin, tämä raskaus ei jatkunut. Olin tietysti siinä heti kertonut lapselle, että on aika tavallista että vaikka vauva alkaa kasvaa kohdussa, se ei kasvakaan valmiiksi asti vaan raskasu keskeytyy ja vauvan alku tulee verenvuodon mukana pois, niinkuin kuukautisissa.

Poika otti asian raskaasti, oli valtavasti odottanut pikkusisarusta. En osannut ottaa siitä edes opikseni, vaan menin möläyttämään seuraavankin raskauden ennen aikojani ja keskenhän sekin meni. Seuraavaa en kertonut, mutta kun ultran aika lähestyi lapsi (siinä vaiheessa jo 11-vuotias) näki miten huolissani olin jostain (arvasin että keskenmeno on taas tapahtunut, raskausoireet olivat hiipuneet) ja kysyi suoraan joten käytyäni ultrassa kerroin. Neljättä raskautta joka sekin päättyi keskenmenoon en kertonut ollenkaan. Viidennestä tulikin se pikkusisarus, lopulta, ja hänestä kerrottiin kenellekään vasta viikolla 15 tehdyn ultran jälkeen.

Vierailija
2/5 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini sai keskenmenon raskauden toisella kolmanneksella. Oli juuri ehtinyt kertoa kaikille. Itse olin jo 20, nuorempi veli asui vielä kotona. Mä olin juuri saanut itse lapsen. Sain tietää, kun tulivat lainaamaan vaippaa... Omaa suhtautumistani kyllä vaikeutti se, että itse olin juuri saanut "vahinkolapsen" ja äitini kauan odotettu vauva ei ikinä syntynytkään.

Ei sitä kai keskenmenosta tarvitse muuta kuin todeta, että nyt kävi näin, että pikkusisarusta ei tulekaan (siis jos tietäisivät jo). Itse varmaan kokoaisin pesueeni pöydän ääreen ja kertoisin, että näin kävi ja siitä johtuu, että olen hieman surullinen.

Vierailija
4/5 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tan

Vierailija
5/5 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa teineillekin vasta rakenneultran ja lapsivesitutkimusten jälkeen.