Miksi perheelliset hoitajat haluaa päivätyöhön?
Pienten lasten äitinä olen innoissani kolmivuorotyöstä, kun lapsille tulee paljon vähempi ja lyhyempiä hoitopäiviä, kuin jos olisimme molemmat miehen kanssa päivätyössä. Moni töissäkin haluaa eroon ita- ja yövuoroista, ja kilvan hakeudutaan päivätöihin. Miksi ihmeessä?
Iltavuoroaamut on ihania lasten kanssa herätä rauhassa, ja viikonloppunakin on kiva tulla töistä kun mies on usein hyvällä tuulella vapaapäivänään ja kokkailee tai leikkii ulkona lasten kanssa... Vuorolisätkään ei pahaa tee tilipäivänä.
Paljon kireämmissä tunnelmissa ollaan oltu silloin, kun molemmilla on ollut pelkkää päivätyötä arkisin, ja lapset väsyneitä pitkistä päivistä...
Hoitajat (ja muut vuorotyöläiset), mikä on päivätyön viehätys?
Kommentit (24)
mutta vuorotyö on minunkin alallani yleistä ja itsekin teen vuorotyötä. Olen koululaisen äiti ja siksi en tykkää tehdä paljon työvuoroja. Yövuorot on muuten ihan ok, mutta sitten menee pari seuraavaa päivää nukkuessa, eikä siksi ole lystiä. Aikaiset aamut ovat minun lempparit ja haluaisin tehdä pelkkää aamua. Ainoat hyvät puolet vuorotyössä on ne pidemmät vapaat (joita on harvoin, 1x4 päivän vapaa 6 viikossa) ja vuorolisät (joista oikeastaan vain pyhätyö tuntuu jossain).
Tärkeintä on, että löytää perheelleen mahdollisimman toimivan ratkaisun.
kannaltaan parempi että äiti tekee säännöllistä päivätyötä. Lisäksi välillä reissuhommia tekevä mies vaikeuttaa vuorotyötä. Emkä myöskään millään haluaisi enää tehdä töitä vuodeosastolla. Se homma on jo nähty ja koettu.
Koen mukavana sen, että syömme yhdessä koko perhe saman pöydän ääressä, juttelemme, teemme viikonloppuisin yhdessä perheenä asioita: retkeilemme, ulkoilemme, tapaamme toisia perheitä.