Kannattaako tätä kysyä työhaastattelussa?
Pyrin nyt uudestaan työpaikkaan, jonne hain ensimmäisen kerran jo pari vuotta sitten. Meille rannalle jääneillä hakijoille ei annettu palautetta miksi valinta ei kohdistunut meihin. Olen kuitenkin koittanut miettiä mikä haastattelussa meni vikaan. Haastattelussa kysyttiin melko tavallisia kysymyksiä (esim. missä näet itsesi viiden vuoden päästä, hyvät/huonot puolet) ja uskon, etten osannut tarpeeksi selkeästi tuoda esille minkä takia sovin omasta mielestäni kyseiseen tehtävään, mitä haluan tulevaisuudeltani jne. Haastattelussa kerrottiin melko kattavasti työstä ja hakuprosessista ja näin ollen siinä vaiheessa kun kysyttiin onko minulla mitään kysyttävää, mieleni oli ihan tyhjä koska olin jo saanut vastaukset mielessäni olleisiin kysymyksiin. Ehkä tämä(kin) antoi vaikutelman, etten ole oikein kiinnostunut paikasta.
Kyseisessä työpaikassa on melko paljon opiskelijoita, jotka tekevät työtä opintojen ohessa ja lähtevät muualle kun saavat oman alan töitä tai jonkun paremman paikan. Vaihtuvuus on näin ollen melko suurta ja lisää työntekijöitä haetaankin useamman kerran vuodessa.
Olen nyt yrittänyt miettiä miten pystyisin tuomaan itseäni paremmin esille haastattelussa. Toki olen saanut työkokemusta ja siltäkin osin olen ehkä vakuuttavampi hakija, mutta jotain muutakin pitäisi olla, jolla erottuisin haastattelussa.
Mietin, että uskaltaisinko kysyä miksi haette niin usein uusia työntekijöitä ja mikä tässä työpaikassa on sellaista, että minun kannattaisi tulla töihin tänne. Vai onko suunnitelmani aivan tökerö ja epäasiallinen? Kuulostanko ylimieliseltä? Yleensä haastattelussa on perinteinen asema, että työnantaja on vahvemmassa roolissa ja työnhakijat "anelevat" työpaikkaa itselleen. Haastattelussa voisi herättää huomiota, jos hakijalla on vaatimuksia työpaikkaa kohtaan. Tarkoituksena olisi siis vähän kuin pelata ns. kissa ja hiiri -leikkiä, eli jos en ole helposti saatavilla, niin työnantaja voisi kiinnostua minusta enemmän. Vai tulkitaanko minut vain ylimieliseksi, jota ei missään nimessä kannata palkata?
Suunnitelmaani ei kuulu kuin pari kysymystä. Tarkoitukseni on katsoa minkälaisen reaktion kysymykseni aiheuttaa ja jos haastattelijat vaikuttavat järkyttyneiltä, niin aion selittää totuudenmukaisesti että olen kyllä kiinnostunut paikasta, mutta halusin vain kuulla vähän työnantajankin näkemystä mikä työpaikassa on hyvää.
Mikään elämän ja kuoleman kysymys tämä työpaikka ei ole (mihinkään unelmatyöpaikkaan hakiessani en kyllä uskaltaisi kysyä moista). Onko joku muu uskaltanut kysyä haastattelussa jotain normaalista poikkeavaa?
Kommentit (5)
miksi vaihtuvuus on ollut niin suurta. Asia on ainakin mulle vilpittömästi tärkeä: olen hakemassa pois työpaikasta, jossa on iso vaihtuvuus siksi että meillä on pahoja ongelmia. En todellakaan aio pistää nenääni toiseen samanlaiseen pesään tieten tahtoen.
Sen sijaan musta se kuulostaa vähän turhan ylimieliseltä että mikä firmassa on sellaista että sun kannattaisi sinne haluta. Se kysymys olisi musta paikallaan vain jos olisi hyvin yllättävää että juuri sinua on headhuntattu paikkaan johon ei äkkiseltään voisi kuvitella että sinä motivoituisivat. Sitten ne voisivat sanoa että no, titteli ei ole kyllä kummoinen mutta vastuu, valta ja niiden mukana palkka ovat paljon mittavammat kuin tittelistä voisi päätellä. Tms.
Anella-sanan laitoin lainausmerkkeihin sen takia, etten tarkoittanut että minä haastattelussa rukoilisin itselleni työpaikkaa.
Tarkoitin, että yleensä työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja ja sen takia työntantajalla on mahdollisuus valita parhaat päältä.
Mietiskelin, että uskaltaako haastattelussa kysyä vaihtuvuudesta (ja sillä tavalla ehkä erottua) vai koetaanko se ylimieliseksi ja valitaan sen sijaan henkilö, joka on kiltisti työnhakijan roolissa ja vain vastaa työnantajan kysymyksiin.
T: ap
Siellä on paljon tosi hyviä kysymyksiä!!
Kyllähän työnhakija saa osoittaa olevansa pätevä ja kyvykäs ( pitääkin osoittaa). Jos nöyristelee ja "anelee" pääsyä töihin, ei varmasti pääse. Mielestäni voit aivan hyvin kysyä, miksi vaihtuvuus on niin suurta. Onhan esim. työpaikan ilmapiiri merkittävä osa työssäviihtymisen kannalta.