Kenen kuului laittaa lakanat? Tilanne:
lukiolainen tuli kotiin ja olin pessyt tämän lakanat. Lukiolainen alkoi vaatimaan että minun on laitettava lakanat, kun oli ottanut poiskin. Ja tämän asian toteutin, vaikka olen kipeä.
Kenen olisi oikeaoppisesti kuulunut laittaa lakanat?
Kommentit (50)
pitää tehdä mustasukkainen reviiritaistelu?? Yleensäkin perheessä on ne tietyt kotityöt, joku tekee jotain ja joku jotain. Jos joku aloittaa jotain, niin joku toinen voi aivan hyvin tehdä loppuun! Mikä on vialla teidn perheissä kun ette auta toisianne???
koeviikolla, ihan kiusallaan? Ei tuossa ole kyse auttamisesta vaan äidin sairaasta vallankäytöstä. Osin marttyyrina "sairaana pesin lakanasi" ja osin silkasta kiusaamisesta.
laitto sit NIIIIIIIN iso homma, että sitä ei voi koeviikolla tehdä? Huhhuh... Taidat itse jaksaa vaihtaa vaan kaksi kertaa vuodessa??
Tottakai äiti tai isä voi organisoida tuota pyykkäystä siten, että jos vaikka näyttää siltä että kone jää vajaaksi niin ottaa lakanat jotka kaipaisivat jo vaihtamista pesuun. Ja delegoi sitten lakanoitten laiton lapselle.
Ellei sitten pidetä niin tiukasti jostain yksityisyydestä kiinni, että vanhempi kokee rikkovansa lapsen yksityisyyttä koskiessaan hänen sänkyynsä. Tällaisiakin perheitä on kuulemma.
Lukiolainen laittaa lakanansa jos käsketään. Jos ei laita niin on sitten ilman. Ei kai tuo lakana-asia ole mikään maailmanloppu kummallekaan, äidille/lapselle.
Mitä muuten teette, kun joku sanoi, että joka ottaa viimeisen palan vessapaperia, laittaa uuden rullan tilalle. Mitäs jos ei muista/huomaa laittaa? Laitetteko itse vai huudatteko "kuka keles on käyttänyt viimeisen palan paperia, tulkoon laittamaan uuden tilalle", sitten odotatte kakka pyllyssä, kuka mahtaa tulla laittamaan uutta rullaa. Vai oletteko kokonaan pyyhkimättä, kunnes viimeisen palan ottanut tajuaa laittaa uuden rullan?
Ei tarvi tästäkään tapella.
Sillon 8v ja 11 v tuovat lakanansa pestäväksi heti aamusta ja illan mittaan koulun jälkeen tekevät petinsä. Tuolloin myös imuroivat ja moppaavat huoneensa.
pitää tehdä mustasukkainen reviiritaistelu?? Yleensäkin perheessä on ne tietyt kotityöt, joku tekee jotain ja joku jotain. Jos joku aloittaa jotain, niin joku toinen voi aivan hyvin tehdä loppuun! Mikä on vialla teidn perheissä kun ette auta toisianne???
koeviikolla, ihan kiusallaan? Ei tuossa ole kyse auttamisesta vaan äidin sairaasta vallankäytöstä. Osin marttyyrina "sairaana pesin lakanasi" ja osin silkasta kiusaamisesta.
laitto sit NIIIIIIIN iso homma, että sitä ei voi koeviikolla tehdä? Huhhuh... Taidat itse jaksaa vaihtaa vaan kaksi kertaa vuodessa?? Tottakai äiti tai isä voi organisoida tuota pyykkäystä siten, että jos vaikka näyttää siltä että kone jää vajaaksi niin ottaa lakanat jotka kaipaisivat jo vaihtamista pesuun. Ja delegoi sitten lakanoitten laiton lapselle. Ellei sitten pidetä niin tiukasti jostain yksityisyydestä kiinni, että vanhempi kokee rikkovansa lapsen yksityisyyttä koskiessaan hänen sänkyynsä. Tällaisiakin perheitä on kuulemma.
tuomaan lakanat. Korostus sanalla normaali. AV-palstan mammat keksivät kesken keuhkokuumeen, että tänään pesen lakanat ja sitten tongitaan jokaisen peti, mutta ei vahingossakaan siivota jälkiä ja sijata vuoteita uudestaan.
Siitä minusta asiassa on kyse: onko äidillä oikeus mennä sotkemaan lapsensa huone ja jättää vuode sijaamatta, jos se oli aamulla siististi sijattu? Eli saako äiti toimia vastoin omia siisteysvaatimuksiaan silloin, kun kyse on lapsen huoneesta?
Teinin huone on teinin huone, ja viisas vanhempi kunnioittaa yksityisyyttä. Muuten se teini voi tehdä jäynän ja poistaa äidin dildosta paristot.
että jokainen laittaa itse lakanat sänkyynsä, riippumatta siitä kuka ne on sieltä ottanut pois pesua varten. Yleensä sitä tietty hoisi sen poisottamisenkin itse, mutta joskus esim. minulle kävi niin että lähdin perjantaina kaverille kylään viikonlopuksi (yksi parhaista kavereista muutti lukioiässä toiseen kaupunkiin) ja äiti pesi lakanat sillä aikaa kun en ollut paikalla.
Lukiolainen on kypsä sekä poistamaan pesua kaipaavat lakanat että sijaamaan puhtaat takaisin.
Sille se kyllä kuuluu, joka on ottanut ne pois.
Lukiolainen on kypsä sekä poistamaan pesua kaipaavat lakanat että sijaamaan puhtaat takaisin.
mutta poikkeustapaus tämä, että pesin oma-aloitteisesti. Kerro nyt vastaus?
Ihan samoin kuin se, joka ottaa viimeisen palan wc-paperia, ottaa uuden rullan tilalle.
Tilanteessa jossa äiti on hyvän hyvyyttään poistanut lakanat, hän voi valita kaksi linjaa:
1)kiva-äiti-linja, jolloin hän petaa sängyn mutta kenties ilmoittaa että jatkossa askare on lukiolaisen tehtävä
2)tiukkis-äiti-linja, jolloin äiti käyttää arvelematta auktoriteettiaan ja vetoaa vastavuoroisuuteen; kun kerran minä vein likaiset lakanat pesuun, sinä vuorostasi petaat puhtaat sänkyyn.
Näistä vain täytyy valita mieleisempi. Kakkosvaihtoehto on työläämpi eikä onnistu, jos lukiolainen heittäytyy yhteistyökyvyttömäksi.
Sille se kyllä kuuluu, joka on ottanut ne pois.
Ihan samoin kuin se, joka ottaa viimeisen palan wc-paperia, ottaa uuden rullan tilalle.
SItä varmaan ärsytti et äiti oli mennyt ottamaan lakanat hänen sängystään, ehkä hän katsoo olevansa tarpeeksi iso huolehtimaan siitä itse.
Tuli mieleen jos kerran normaalisti hoitaa asian itse.
Mua nimittäin ärsyttäisi jos en just silloin jaksaisi/olisi ajatellut ryhtyä lakananvaihtoon.
Mutta kuitenkin, eipä sillä lapsella ole oikeutta vaatia (sairasta?) äitiään vuodettaan sijaamaan.
Sinä otit likaiset pois ja pesit.
Lukiolaiset on jo isoja tyttöjä/poikia ja osaavat ihan varmasti pedata oman petinsä puhtailla petivaatteilla.
Ei niitä tietenkään huvita, mutta who cares?
No teillä ei varmaan kovin usein lapset ota lakanoita pois?
Vierailija - 10.10.11 10:37 (ID 13554810)
Lapsi oli silloin 4v. Sen jälkeen ovat ihan itse osanneet joka toinen viikko lakanansa pesuun tuoda ja ottaa puhtaat tilalle, Pieniä autan vuoteen sijaamisessa.
Mutta jos jostain syystä olisin käynyt nappaamassa lapselta lakanat, niin kyllä se on minun tehtäväni uudet tilalle laittaa.
Nyt menet sen lukiolaisen huoneeseen ja sanot pontevasti, että vauvapalstallakin ollaan sitä mieltä että hänen ne lakanat olisi pitänyt vaihtaa. Nih.
Lukiolainen ole mikään kakara enää. Tai ei ainakaan pitäisi olla. Eli kyllä se osaa lakanat laittaa, etenkin jos äiti on sairaana. Vai mikä teini teillä oikein asuu?
Se tässä hämmästyttää. Miksi ei voi sanoa lapselleen ihan kauniisti, että pesen tänään lakanat, tuo ne pyykkikoneelle. Miksi täytyy ällitellä ja repiä lakanat pois ja sitten kimmastua, kun lapsi ei ymmärrä, miksi sijaamansa vuode on sotkettu.
Vai onko teillä niin, että jos otat lakanat miehen sängystä niin se saa mennä illalla nukkumaan lakanattomaan sänkyyn, omalla puolellasi kaikki on OK.