Meidän 1,5v tänään neuvolassa 15kg ja 95cm, tuli pahaa sanottavaa :(
Olemme molemmat mieheni kanssa pitkiä, minä 189 ja mieheni 195. Poika kasvaa hurjaa vauhtia, syntyessään oli 4950g ja 55cm. Neuvolassa minua parjattiin siitä, että syötän pojalle herkkuja kotona. Piti jättää yksi ruoka päivässä pois. Poika syö aamupalaksi sosetta tai puuroa, lounaaksi terveellistä kotiruokaa, välipalaksi esimerkiksi porkkanaa tai omenaa, iltaruoaksi kotiruokaa ja iltapalaksi puuroa. Onko ihan tervettä jättää pojalta joku ruoka pois? Onhan meidän poika melko potra, mutta ei ollenkaan lihava. Paha mieli jäi neuvolan jälkeen... :(
Kommentit (89)
onko nyt niin vaikea nähdä, että tässä ei ole tärkein kysymys se, syökö lapsi liikaa vai liian vähän, vaan se, että on epänormaalia, että 1,5-vuotias lapsi on noin iso?!
Ihan ruokavaliosta ja syömisestä riippumatta.
Mutta tämä on provo, AP:tä ei ole sen koommin näkynyt.
pisin mies on 218cm,mikähän on ollut pituus 1,5vuotiaana. Kaikkien aikojen pisin maailmassa on lähempänä 250cm.
pisin mies on 218cm,mikähän on ollut pituus 1,5vuotiaana. Kaikkien aikojen pisin maailmassa on lähempänä 250cm.
ja näillä ihmisillä on takuuvarmasti ollut joku endokrinologinen sairaus taustalla, mistään normaalin variaatiosta ei ole kyse.
syntyessään kuin teidänkin ja nyt 2v. neuvolassa mitat olivat 94 cm ja 14,5 kg. Eli melkein samat kuin teilläkin. Ja me taas ollaan oltu kasvunseurannassa _liian vähäisen kasvun vuoksi_ koko ajan, vaikka poika ikätovereiden joukossa pisimpiä nytkin. Eli meidän käsketään syöttää lisää ja lisää ja teidän samoilla mitoilla laihduttaa... Ihan höpöhöpöä kaikki tämä, jätä neuvola omaan arvoonsa. Kasvukin on niin kausittaista, joskus voi tulla pituuspyrähdys ja sitten taas pitkään kerätään painoa jne.
Ei huolta!
jos 2,5-vuotias on 95cm, niin ei todellakaan ole _erittäin_ pitkä. Oma poikani on nyt 2v 4kk ja 96 cm ja joo pitkä on, mutta naapurustossa asuu kolme yhtä pitkää samanikäistä :) Eli mistään superepänormaalista ei ole kyse. Tai sitten meidän kallioperästä erittyy jotain kasvuhormonia :)....
Minunkaan lapset eivät mahtuneet käyriin ja palaute sen mukaista. Vastasin ei pidä paikkaansa neuvolan tädille!! Eikä pitänytkään. Kritisoinkin vähän kaikkea ja oikeassa olin. Sen huomaa nyt kun ovat jo aikuisia. Kolmella lapsellani oli omat käyrät kun eivät mahtuneet valmiiksi muokattuihin. Tosin sit kerran kokenut neuvolan täti vain naureskeli ja sanoi lapset on niin erilaisia mutta sun on terveitä!
Sitäpaitsi monet minun omaamani jutut tulivat neuvolan suosituksiin myöhemmin kuten 6 kk täysimetysaika. Onko se vielä suositus?
Vie lapsesi hyvälle kokeneelle lastenlääkärille ja varaa juttelu aikaa sieltä tai vielä parempaa vie näytille vaihtoehtolääkärille!! Saat arvokasta tietoa! Sen jälkeen neuvolan tädit on hissukseen ja miettivät ennenkuin ohjeistavat liikaa!!
mutta sulle ap; ne on ne neuvolat semmoisia, pitävät sisällään tätiä jos jonkinlaista. Mä voin näin anonyymisti myöntää että olen valehdellut sinisin silmin neuvolaan jo esikoisen kohdalla, ja niin seuraavienkin lapsien. Meillä aina ollut sanottavaa kun ovat liian pitkiä ja laihoja. Vauvana ois pitänyt kolmen tunnin välein herättää ja syöttää. Valehtelin sujuvasti että juujuu, herätänhän minä ja syötän, vaikka tosiasiassa mä olen todellakin sitä mieltä että terve vauva/lapsi tosiaankin tietää itse unen ja ravinnon tarpeensa. Nyt kolmannella kierroksella en meinanut enää jaksaa kun uhattiin jo sairaalaan takaisinotolla, ja niinpä olen lätkinyt oivariinia ipanan suuhun minkä kerkeää. Nyt 1,5 neuvolassa olivat viimein tyytyväisiä, ehkä taidan jättää voisössöt nyt pois, ei varmaan kovin hyvää tee pienille verisuonillekaan.. vaikka ehkä ne tuossa iässä osaa suodattaa? Mutta edelleenkään en suostu ketään pakkosyöttämään, enkä sinuna suostuisi noin pientä lasta laihduttamaan. Toki kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä syödään mutta kyllä tuon ikäinen lapsi tarvitsee nuo mainitsemasi ruokailut, vähintäänkin. Koita unohtaa koko hömpötys ja katso lastasi; mikä ihana terve poika!! Neuvolantäti ei voi olla mikään ruokapoliisi joka sanoo kuinka paljon kukakin saa syödä. Yritä vastaanottaa kritiikki myös rakentavasti, se auttaa kun itse tahdot sen auttavan.
Itse en jättäisi yhtään ruokailua väliin.
Oma poikani oli 1,5 v 92cm ja 13kg. 2v 98cm ja 15kg ja aina on sanottu että on pituuteen nähden erittäin hoikka. Aina ollut. Joten noihin mittoihin vertaamalla ei mitenkään poikaasi voi sanoa lihavaksi. Varmaan ihan normaali painoinen.
jos 2,5-vuotias on 95cm, niin ei todellakaan ole _erittäin_ pitkä. Oma poikani on nyt 2v 4kk ja 96 cm ja joo pitkä on, mutta naapurustossa asuu kolme yhtä pitkää samanikäistä :) Eli mistään superepänormaalista ei ole kyse. Tai sitten meidän kallioperästä erittyy jotain kasvuhormonia :)....
kuten sanoin, ihan normaalia mutta siitä pisimmästä päästä normaalia ikäryhmässä tuonikäisellä. +2 SD on vielä normaalin sisällä, mutta siitä yli ei enää olekaan. Pointti oli että jos _1,5 v_ on noin pitkä niin se on epänormaalia.
jätä mitään ruokaa pois kasvavalta lapselta! Onhan sinun lapsesi iso, mutta enemmän tuo pituus poikkeaa kuin paino. Onhan niitä 10kg ja yli jo 6kk ikäisissäkin.
Meillä 2v painoi 12 kg ja pituutta 90cm, hoikaksi sanottiin, mutta ei mitenkään moittivaan sävyyn.
Unohda se neuvolan th, jos mahdollista niin vaihda jollekin toiselle, ei tarvitse jatkossa kuunnella turhia moittimisia.
väliin, jos paino on normaali. Ja tuohan on täysin normaali, pituuteen nähden.
Mun 2v poikani painaa 12kg, mutta onkin vaan 83cm pitkä.
Sehän on todistettu ja tutkittu, että nämä nykyiset sukupolvet kasvavat useamman sentin vanhempiaan pidemmiksi, joten nuo kaikenmaailman kasvukäppyrät ovat jääneet ajastaan jälkeen..
Sehän on todistettu ja tutkittu, että nämä nykyiset sukupolvet kasvavat useamman sentin vanhempiaan pidemmiksi, joten nuo kaikenmaailman kasvukäppyrät ovat jääneet ajastaan jälkeen..
Puolitoistavuotias lapsi ei yksinkertaisesti voi olla noin pitkä ja painava. Jos olisi, teidät olisi lähetetty tarkempiin tutkimuksiin ajat sitten, riippumatta vanhempien koosta. Lapsen hormonitoiminnassa olisi hyvin todennäköisesti häikkää. Sori, mutta huono provo. T. Lääkäriäiti
käyrillä +4SD.
eli on siis epänormaalin pitkä ja asia olisi todella syytä tutkia.
muistakaa, että lapsi on todella PUOLITOISTAVUOTIAS. Kaksivuotias on kaksivuotias. Aivan eri asioita. Juuri tuossa välissä lapsi kasvaa vauhdilla. Tuota menoa kaksivuotiaan tuo lapsi olisi koululaisen kokoinen. Minä en usko tähän. Neuvolassa olisi johdatettu tutkimuksiin, eikä puhuttu ruuasta. SE ei tuollaisiin mittoihin johda. Ja jos tämä ei ole provo, vaatikaa, vanhemmat, tarkempia tutkimuksia, älkääkä hermostuko siitä, että neuvolassa ollaan huolissaan. Se on lapsenne edun mukaista. Liikakasvun suurin aiheuttaja on aivokasvain, sitten hormonitoiminnan (kilpirauhasen syöpä) ongelmat. T. Sama lääkäriäiti
Kertoisitko ne meille kaikille tällä niin voimme todeta ammattitaitosi.
AP älä ole huolissasi. Lapsesi ei täytä vielä liikakasvuisuuden kriteereitä. On ainostaan saanut pitkät geenit.
Voisitko ystävällisesti kertoa millä kriteereillä lapsi sinun mielestäsi pitäisi lähettää jatkotutkimuksiin?
Meillä ammattilaisilla on ohjeemme joita me noudatamme. Ja näihin kuuluu, että jos lapsi on poikkeavan kokoinen ja eroaa liiallisesti keskimitasta niin tällöin lapsi on syytä lähettää jatkotutkimuksiin.
+4-käyrällä kasvava lapsi on todellakin aika poikkeavan kokoinen ja ihmettelen jos neuvolassa ei ole tähän reagoitu.
muistakaa, että lapsi on todella PUOLITOISTAVUOTIAS. Kaksivuotias on kaksivuotias. Aivan eri asioita. Juuri tuossa välissä lapsi kasvaa vauhdilla. Tuota menoa kaksivuotiaan tuo lapsi olisi koululaisen kokoinen. Minä en usko tähän. Neuvolassa olisi johdatettu tutkimuksiin, eikä puhuttu ruuasta. SE ei tuollaisiin mittoihin johda. Ja jos tämä ei ole provo, vaatikaa, vanhemmat, tarkempia tutkimuksia, älkääkä hermostuko siitä, että neuvolassa ollaan huolissaan. Se on lapsenne edun mukaista. Liikakasvun suurin aiheuttaja on aivokasvain, sitten hormonitoiminnan (kilpirauhasen syöpä) ongelmat. T. Sama lääkäriäiti
Kertoisitko ne meille kaikille tällä niin voimme todeta ammattitaitosi.
AP älä ole huolissasi. Lapsesi ei täytä vielä liikakasvuisuuden kriteereitä. On ainostaan saanut pitkät geenit.
Jos poika työ terveellisesti, ei sokereita jne, eikä ole michelin niin pidä normirytmi.
Poika on pitkä ja siksi painavampi.
Nuo terkkarit vaan tuijottaa käyriä kun ei muuta osaa.
Meidän neuvolantäti sanoo aina että ei katsota käyritä, katsotaan lasta. Näin sen pitää ollakin, tervettä järkeä päässä.
Jos poika työ terveellisesti, ei sokereita jne, eikä ole michelin niin pidä normirytmi.
Poika on pitkä ja siksi painavampi.
Nuo terkkarit vaan tuijottaa käyriä kun ei muuta osaa.Meidän neuvolantäti sanoo aina että ei katsota käyritä, katsotaan lasta. Näin sen pitää ollakin, tervettä järkeä päässä.
Meidän neuvolan tädillä (ja koko neuvolassa ilmeisesti) tuntuu olevan seuraavanlaista: jos on hoikka niin painokontrolliin ja sitten alle vuoden ikäiset painaa 10 kg tai yli niin päivitellään vain kun lapsi kasvaa niin hyvin. Eli täällä ainakin yksi täti pisti kaikki vähänkin hoikemmat painokontrolliin ja jotkut äidit sitten tuntevat syyllisyyttä lapsen "huonosta" kasvusta. Yksi ihminen soitti tästä asiasta neuvolan johtajalle, ketä oli hyvin kiitollinen soitosta. Asia korjaantui, kun johtaja oli ystävällisesti työntekijöiden kanssa keskustellut. Eli ottakaa yhteyttä neuvolan johtoon, mikäli tuntuu että turhista asioista vanhempia syyllistetään. Ovat kiitollisia siitä, koska turha nipotus ja syyllistäminen liika tai liian vähän syöttöön tuntuu olevan liuan yleistä hoitajille. Mutta johto ei tiedä tätä ellei heille siitä ilmoiteta.