Missä on mielestäsi älytöntä säästää?
Minusta:
-Kahvinkeitin. Halpiksilla keittää pahaa kahvia.
-Konetiskiaine, se halvin ei vaan toiminu kunnolla meidän koneessa.
-Lelut, halvimmat muovikrääsät hajoo heti.
Kommentit (56)
on yksi. Meillä on vähän rahaa, ja silloin kun tarvitaan esim. uutta mikroa, niin kyllä me kunnollinen hankitaan, ettei ihan heti tarvitse kävellä kauppaan uudestaan.
Toinen on ruoka.
Kolmas on vaatteet. Siis aikuisten vaatteet. Meillä on yksi lapsi (ihan vauva vielä), niin hänelle nyt saa vielä kirppareilta hyviä vaatteita, mutta kyllä mä itselleni laadukkaat vaatteet hankin. Kun teen näin, mun ei tarvitse juosta kaikenmaailman halpamyymälöissä ostamassa uusia t-paitoja joka viikko.
Ruoka on polttoainetta, muutkin aika turhaa mutta ymmärrys, empatia ja suvaitsevaisuus ei imeydy salkkareista, sitä pitää opettaa taiteen, tieteen, lukemisen ja keskustelun avulla.
että ostetaan halpaa ja krääsää. Säästäminen sanana tarkoittaa mun mielestä sitä, että kuluttaa vähemmän.
Minusta: -Kahvinkeitin. Halpiksilla keittää pahaa kahvia. -Konetiskiaine, se halvin ei vaan toiminu kunnolla meidän koneessa. -Lelut, halvimmat muovikrääsät hajoo heti.
on yksi. Meillä on vähän rahaa, ja silloin kun tarvitaan esim. uutta mikroa, niin kyllä me kunnollinen hankitaan, ettei ihan heti tarvitse kävellä kauppaan uudestaan.
Jännä juttu, että otit esimerkiksi mikron. Meillä halvin mahdollinen mikro (maksoi 50 e) ja se on kestänyt jo 11 vuotta. Minua taas ärsyttää sellaiset kalliit mikrot, joissa on monta eri nappia ja nuppia. Ne ovat yleensä hirmu hankalia käyttääkin. Kerran kylässä yhdellä sellaisella mikrolla laitoin vahingossa ajastuksen, kun piti laittaa mikro päälle. Eli kun painoi lämmitysajan niin se olikin sitten niin, että mikro käynnistyi vatsa parin minuutin päästä!
Parhaita mikroja onvat ne joissa on vain kaksi kiertonuppia. Toisessa teho ja toisessa aika. Avausnappiakaan ei tarvita vaan oven voi vaan vetää auki.
Jännä juttu, että otit esimerkiksi mikron. Meillä halvin mahdollinen mikro (maksoi 50 e) ja se on kestänyt jo 11 vuotta. Minua taas ärsyttää sellaiset kalliit mikrot, joissa on monta eri nappia ja nuppia. Ne ovat yleensä hirmu hankalia käyttääkin. Kerran kylässä yhdellä sellaisella mikrolla laitoin vahingossa ajastuksen, kun piti laittaa mikro päälle. Eli kun painoi lämmitysajan niin se olikin sitten niin, että mikro käynnistyi vatsa parin minuutin päästä!
Parhaita mikroja onvat ne joissa on vain kaksi kiertonuppia. Toisessa teho ja toisessa aika. Avausnappiakaan ei tarvita vaan oven voi vaan vetää auki.
Korjaus: taitaakin olla vasta 9 vuotta tuo mikro, kun eurot oli juuri tulleet käyttöön. :) Silti jo hyvin kestänyt, eikä mitään vikoja.
kirjasto on pöpöinen
Vastustuskykyä pitää kasvattaa.
(eikä ne pöpöt kirjoissa levii)
Vakuutukset, lääkäri, lääkkeet.
Melkein kaikessa muussa yritän säästää eli ostan esim. alennusmyynnistä lapsille laadukkaat ulkovaatteet. Ihan halvinta x-tra-laatua en osta kaupasta koskaan.
on säästää ruoassa. Tai siis luulla säästävänsä ruokalaskussa ostamalla joitain tiettyjä tuotteita tai jättää ostamatta.
Vakuutukset, lääkäri, lääkkeet. Melkein kaikessa muussa yritän säästää eli ostan esim. alennusmyynnistä lapsille laadukkaat ulkovaatteet. Ihan halvinta x-tra-laatua en osta kaupasta koskaan.
lääkkeissä ja vakuutuksissa on hyvä säästää etsimällä se halvin.
Isäni tekee näin, eikä käy siksi suihkussa kuin kerran kahdessa kuukaudessa, vaikka on miljonääri. Asunnossa on vesimittari.
Ostan vähän ja laadukasta. Perjantaina ei tarvitse ostaa lohtupuseroa.
Vakuutukset, lääkäri, lääkkeet. Melkein kaikessa muussa yritän säästää eli ostan esim. alennusmyynnistä lapsille laadukkaat ulkovaatteet. Ihan halvinta x-tra-laatua en osta kaupasta koskaan.
lääkkeissä ja vakuutuksissa on hyvä säästää etsimällä se halvin.
Mutta ei siis kannata säästää siinä, ettei ota vakuutuksia. Ja sitten ainakin meillä päin yksityiset lääkärit ovat huomattavasti laadukkaampia ja hoitoonpääsy on ihan toista luokkaa kuin kunnallisella puolella. Tuossa lääkeasiassa on totta, että rinnakkaistuotteita kannattaa käyttää, mutta lääkkeitä ei siis kannata pihdata tai olla hankkimatta säästösyistä.
On siis säästöä ja säästöä, ehkä ilmaisin itseäni hieman epätarkasti viestissäni.
"köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" pitää aika hyvin paikkansa. Monessa asiassa halvin vaihtoehto on niin huonolaatuinen, että hajoaa heti ja tulee loppupeleissä kalliimmaksi kuin laadukkaampi ja hintavampi vaihtoehto.
Erityisesti tämä pätee vaatteisiin, leluihin, kenkiin ja kodintavaroihin.
Itse "säästän" valitsemalla halvat harrastukset, ostamalla pesuaineet yms. Tarjoustalosta, laittamalla itse ruokaa, marjastamalla, sienestämällä, käyttämällä alennusmyyntejä, jättämällä kauppaan lehdet, tupakat, arvat,...
No ehdottomasti tyhmintä on säästää ruoassa. Tai siis luulla säästävänsä ruokalaskussa ostamalla joitain tiettyjä tuotteita tai jättää ostamatta.
Mun mielestäni ei ehdottomasti pidä paikkaansa. Ihan taatusti voi säästää jos ostaa vaikkakapa ruoat tarjouksesta/versus samat tuotteet normaalihinnalla. Tai vertailla kauppojen hintoja etc. etc.
No henkilökohtaisesti musta on älytöntä säästää ruuassa, MUTTA toisaalta, jos on tosi huono taloudellinen tilanne, kai silloin on säästettävä ihan kaikessa. Ei mekään siis rikkaita olla, mutta ruuasta en ole tinkinyt. (Siis terveellisestä ruuasta, kyllä kalliimpia, vähemmän välttämättömiä ylellisyystuotteita on jätetty ostamatta.)