Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te kotiäidit teette päuvät pitkät?

Vierailija
07.10.2011 |

No okei. Mulla sillätavalla helppo tilanne, että mulla on vaan yksi lapsi.

Kämppä kiiltää ja roka valmistettu ja lenkillä käyty ja kerhossa monesti jo tällä viikolla. Pyykit pesty. Salilla käyty iltaisin.

Mulla on paljon luppoaikaa esim kun lapsi päikkäreillä. Ja valveillaankin leikki monesti itsenäisesti, tietysti mun silmien alla ja kontaktissa.

Mä en ymmärrä sitä kotiäitiyden hehkutusta. Ei siinä oo mitään hienoo.

Mun poika menee onneks kohta hoitoon ja pääsen tienaamaan vähän enemmän rahaa. Kotihoidontuki ei tosiaan oo mikään päätä huimaava.

Kyllä tää kotona olo tuntuu lomailulta :)

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä oma talo, piha ja iso kasvimaa, muutama lemmikkikin, hoidettavana lasten lisäksi, ja tämän lisäksi olen itse tehnyt verkko-opintoja avoimessa yliopistossa. Mutta uskon kyllä, että yhden lapsen äidillä aika voi tulla pitkäksi jossain kerrostaloasunnossa, jossa ei ole juuri tekemistä. Tosin kyllä sitä tekemistä, esim. opintoja, käsitöitä, keksii, kun vähän käyttää mielikuvitustaan..

Kyllä mullakin on parveke laitettu nätiksi ja asunnossa on sisustettu ajan kanssa. Siivoan myös ja hoidan lemmikkejä.

Luen ja olen av:lla. Gradu on puolessa välissä eli sitä teen hiljalleen valmiiksi. Olen leiponut piirakoita pakkaseen jne.

Ei tätä ikuisuuksia jaksaisi, mutta nyt tämä tuntuu tosi mukavalle. Mies tienaa rahaa ja mä saan käyttää oman 1500 e äitiysrahaa melkein kokonaan omiin harrastuksiini, joihin kuuluu mm. lapsen pukeminen. Saan gradun valmiiksi hieman ennen kuin lapsi menee päiväkotiin. En odottele sitä vaihetta yhtään, ja joo, lomalta tuntuu. :)

Vierailija
22/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap tarvita kerhoja omiksi virikkeikseen. Kuinka lapsi voi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kai sitä miettiä jo hoitovapaalle jäädessään, miten ne päivänsä kuluttaa..

Meillä on kyllä oma talo, piha ja iso kasvimaa, muutama lemmikkikin, hoidettavana lasten lisäksi, ja tämän lisäksi olen itse tehnyt verkko-opintoja avoimessa yliopistossa.

Mutta uskon kyllä, että yhden lapsen äidillä aika voi tulla pitkäksi jossain kerrostaloasunnossa, jossa ei ole juuri tekemistä. Tosin kyllä sitä tekemistä, esim. opintoja, käsitöitä, keksii, kun vähän käyttää mielikuvitustaan..

öö, miks sitä tekemistä pitäs keksiä jos voi mennä töihinkin? mitä hyötyä on kenellekään jos mammat kutoo sukkia kotona?

Vierailija
24/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kyllä nukkuu yöt, mutta itkeskelee useita kertoja yössä herättäen vanhempansa. Päivisin itkeskelyä onkin sitten paljon enemmän, enkä ehdi yleensä edes syödä silloin, kun on nälkä ja kotitöistäkin osa pitää tehdä vasta, kun mies on kotona.

Tuo vauva ei kyllä leiki kovin montaa sekuntia itsenäisesti, vaan alkaa vikistä. Tai jos hön keksiikin jotakin erittäin mielenkiintoista, se yleensä vaatii vanhemman valvontaa ihan lähietäisyydeltä. Kulmasuojat eivät ole pomminvarmasti (lue: vahvasormisen vauvan varmasti) kiinni eikä keittiön tuolistakaan voi olla aivan varma, saako tuo isokokoinen nyytti sen yhtäkkiä kammettua nurin, vaikkei tuoli mikään heppoinen olekaan.

Itkeskelyn takia pientä saa olla vähän väliä nostelemassa, joten siihen ja kanniskeluun kuluukin suurin osa ajasta. Kantoliinassakaan hän ei oikein viihdy.

Tylsää kyllä on, muttei ainakaan tämä ole lomailua - päinvastoin kaipaisin edes parin tunnin lomaa tästä jonakin päivänä. Työnhakuun verrattuna tämä toisaalta sitten taas on lomaa, sillä tässä ei tarvitse vääntää koko aikaa niin hirveästi ja kokea pettymyksiä, vaan teen vain samoja rutiineja uudestaan ja uudestaan pitkin päivää joka päivä.

Vierailija
25/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla muksut oli tooooosi hankalia vauvoina, koko äippäloma oli helvettiä! >:( hetkeäkään ne ei ollu tyytyväisiä, karju koko ajan. 24/7 piti kanniskella ja viihdyttää! ei kelvannu sitterit, rattaat, kantoliinat, ei mitkään :/ en kerinny siivota saatikka tehdä ruokaa, jos sattuivat hetkeksi nukahtamaan päivällä rojahdin ittekkin uupuneena sänkyyn!

Vierailija
26/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mamman logiikkaa:

ap kehuu, että kotona olo menee lomailusta ja lapsen kanssa ei mitään ongelmia. Ap-mamman mukaan tämä tarkoittaa, että lapsi on heitteillä.

Kyllä on taas.

Vierailija
27/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta. Esikoinen koulussa, sit on 5v ja 1v. Mies ollut nyt 3 viikkoa työreissussa joten tekemistä on kyllä ihan 24/7.

Tässä sivussa on menny flunssat ja muut sairaudet.

Pyykkiä on ja ruokakin täytyy olla kahdesti päivässä. Siivous on pitänyt taiteilla 1v:n kanssa, kun lattiapesuvesi ei ole kuitenkaan hänelle.

5v:n pitää saada virikettä ulkoillen, vaikka iltapäivällä saa tuossa onneksi noita naapurin poikia kavereiksi.

Vielä kun viikon jaksan niin mies tulee onneksi

Vierailija
28/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mamman logiikkaa:

ap kehuu, että kotona olo menee lomailusta ja lapsen kanssa ei mitään ongelmia. Ap-mamman mukaan tämä tarkoittaa, että lapsi on heitteillä.

Kyllä on taas.

Vierailija
29/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap tarvita kerhoja omiksi virikkeikseen. Kuinka lapsi voi?

No heh, kyllä mä tosiaan tarvitsen niitä kerhoja omaksi virikeekseni. Sieltä saa oikeita äitikavereita. Ja kiitos kysymästä, lapsi voi oikein hyvin :)

Vierailija
30/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vain yksi lapsi, tein korkeakouluopinnot loppuun, siis graduseminaarin ja gradun. Ja silti kävi välillä aika pitkäksi.

Vierailija
31/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on ns. helppo, on pakko päästä töihin, muuten tylsistyy. Sittenkö viihtyisit kotona, jos lapsi valvottaisi ja karjuisi vuorokaudet läpeensä ;) Joku kirjoittikin hyvin: pointti ei ole se, viihdyttääkö vauva sinua, vaan onko sinusta äidiksi lapselle? Jos asenne on se, että lapsen pitäisi tarjota kaikkea hyvää sinulle, ja lapsellehan nyt on ihan sama, miten pienenä menee muualle hoitoon, niin mulla on ehdotus: voisiko lapseen menevät rahat laittaa johonkin avustustyöhön ja hommata vaikka kummilapsen maailmalta, kyllähän hänenkin kuvaa kelpaisi lompakosta näytellä lounastauoilla...

Vierailija
32/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on ns. helppo, on pakko päästä töihin, muuten tylsistyy. Sittenkö viihtyisit kotona, jos lapsi valvottaisi ja karjuisi vuorokaudet läpeensä ;) Joku kirjoittikin hyvin: pointti ei ole se, viihdyttääkö vauva sinua, vaan onko sinusta äidiksi lapselle? Jos asenne on se, että lapsen pitäisi tarjota kaikkea hyvää sinulle, ja lapsellehan nyt on ihan sama, miten pienenä menee muualle hoitoon, niin mulla on ehdotus: voisiko lapseen menevät rahat laittaa johonkin avustustyöhön ja hommata vaikka kummilapsen maailmalta, kyllähän hänenkin kuvaa kelpaisi lompakosta näytellä lounastauoilla...

Miten te nyt käsitätte tämän näin? Sanoinko mä jossain, että lapsen tulisi tarjota minulle jotain? Päinvastoin, olen erittäin kiitollinen siitä, että minulla on helppo ja ihana lapsi. Pointti oli se, että kotiäitiys on ehkä vähän yliarvostettua joissakin piireissä.

Terveisin ap

Vierailija
33/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yritetään väkisin keksiä jotain vastaväitteitä.

Tiesittekö muuten, että Venäjällä on enemmän sääntö kuin poikkeus olla kotona. Suurin osa politiikoistakin on miehiä. Tätäkö te haluatte? Valta ja kaikki älyllinen elämä miehille, niinkö?

Vierailija
34/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuat varmaan hyvin, että jos lapsia on monta ja/tai he ovat sairaita tai muuten vaativia, se kotiäitiys onkin hyvin erilaista. Muutenkin ihmisten olosuhteet (asuinympäristö, arjessa tehtävät työt, omat voimavarat jne.) vaihtelevat, ei ole mitään vakio-olosuhteita kotiäitiydelle.

Vähän vaarallista lähteä arvottamaan tällaista asiaa pelkän oman, yhden "helpon" lapseen kotiäitiyteetn perustuvan subjektiivisen kokemuksensa perusteella.

Miten te nyt käsitätte tämän näin? Sanoinko mä jossain, että lapsen tulisi tarjota minulle jotain? Päinvastoin, olen erittäin kiitollinen siitä, että minulla on helppo ja ihana lapsi. Pointti oli se, että kotiäitiys on ehkä vähän yliarvostettua joissakin piireissä.

Terveisin ap

Vierailija
35/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut pystyy lapsen hoidon ohessa tekemään gradun valmiiksi ja sanovat vielä, että tuntuu lomalta :)

Noh, pistää miettimään, milalset voimavarat näillä ikuisilla kotiäideillä on, jos väittävät, että päivät menee lapsia hoitaessa. Ja ettekö itse ajattele lapsianne, kotiäidit? Mielestäni lasten olisi tervettä saada myös ikäistään seuraa, ei pelkästään äidin helmassa oleilua. Valitettavasti oon nähnyt näitä kotona kasvaneita raukkoja. Kaikki sosiaaliset taidot puuttuvat!

Vierailija
36/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat hamaan maailman tappiin kotosalla?? Eihän ap:kään sellainen ole, vaan käsittääkseni on _hoitovapaalla_. Suurimmalle osalle naisista Suomessa kotiäitiys on edelleen tilapäinen ajanjakso elämässä.

t. entinen kotiäiti (kuuden vuoden ajan), nykyinen työssäkäyvä akateeminen äiti

Kyllä tais nyt vaan kotiäitien ylpeys saada kolauksen Ja yritetään väkisin keksiä jotain vastaväitteitä.

Tiesittekö muuten, että Venäjällä on enemmän sääntö kuin poikkeus olla kotona. Suurin osa politiikoistakin on miehiä. Tätäkö te haluatte? Valta ja kaikki älyllinen elämä miehille, niinkö?

Vierailija
37/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuat varmaan hyvin, että jos lapsia on monta ja/tai he ovat sairaita tai muuten vaativia, se kotiäitiys onkin hyvin erilaista. Muutenkin ihmisten olosuhteet (asuinympäristö, arjessa tehtävät työt, omat voimavarat jne.) vaihtelevat, ei ole mitään vakio-olosuhteita kotiäitiydelle.

Vähän vaarallista lähteä arvottamaan tällaista asiaa pelkän oman, yhden "helpon" lapseen kotiäitiyteetn perustuvan subjektiivisen kokemuksensa perusteella.

Terveisin ap

Mutta missä viaheessa ne lapset menevät kouluun/kerhoon? Ei ne lapset siellä kotona voi 24 h olla, vai voiko? Älä vaan sano

Vierailija
38/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat hamaan maailman tappiin kotosalla?? Eihän ap:kään sellainen ole, vaan käsittääkseni on _hoitovapaalla_. Suurimmalle osalle naisista Suomessa kotiäitiys on edelleen tilapäinen ajanjakso elämässä.

t. entinen kotiäiti (kuuden vuoden ajan), nykyinen työssäkäyvä akateeminen äiti

Kyllä tais nyt vaan kotiäitien ylpeys saada kolauksen Ja yritetään väkisin keksiä jotain vastaväitteitä.

Hei. Olen ap ja tilapäisesti kotona, enkä kyllä lue itseäni kotiäiteihin. Kotiäiti on siis nainen, joka on vuosia kotona "lapsia hoitamassa", todennäköisesti koulutus tai työpaikka puuttuvat kokonaan. Tai siis toi on mun käsitys kotiäitiydestä. Ja tässä nyt ihmettelen mikä siinä on niin hienoa, kun itselläni tämä kotona oleminen tuntuu lomailulta. En jaksa uskoa, että kotona kasvaneet lapset olisivat aikuisena jotenkin tasapainoisempia, päinvastoin.

Vierailija
39/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka sellaista on väittänyt?

Itse ainakin kotiäitivuosinani kävin lasten kanssa ensin perhekerhossa, sitten lapset kävivät (iän mukaisesti) itsenäisesti kerhossa, ja lopulta eskarissa ja sitten koulussa. Aika normaali kuvio, luulisin.

Terveisin ap

Mutta missä viaheessa ne lapset menevät kouluun/kerhoon? Ei ne lapset siellä kotona voi 24 h olla, vai voiko? Älä vaan sano

Vierailija
40/44 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hänellä on hirveän tylsää omakotitalossaan. Hän siivoaa (heillä käy siivoaja eli oikeasti kaverin siivoaminen tarkoittaa lelujen keräämistä leikin jälkeen), heillä on iso tontti (mies hoitaa kaiken muun paitsi kukkapenkkien siistimisen), hän laittaa ruuat (puolivalmisteista), hän hoitaa lapset (myöntää itsekin että ovat helppoja). Kaveri ei siis yritäkään väittää tekevänsä paljoa, vaan on tosissaan tylsistynyt, vaikka koti on siisti ja ruoka ajallaan pöydässä.

Mutta esim Siivoan- kommentti voi tarkoittaa ihan minkälaista työmäärää tahansa... Aika paha lähteä kasvottomasti vertaamaan toisiin, että siivoan minäkin kotini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan