Ehkäisykapseli asiaa
Eli minulle laitettiin huhtikuun alussa kapseli ja sen jälkeen menkat on ollut lähes viikottain,välillä vuotaa runsaasti ja välillä taas niukemmin,mutta monta päivää.
Ennen oli pillerit käytössä,mutta nyt 2 lapsen jälkeen päätin,että en enää pillereitä ala syömään vaikka niiden kanssa ei ollut ikinä mitään ongelmaa,sopivat siis hyvin.
Eilen soitin neuvolaan ja sanoivat,että ei pitäisi noin kauan vuotaa miten sattuu ja varasi ajan mulle lääkärille.
kapseli maksoi lähes 200e ja nyt harmittaakin jos se joudutaan poistaa.
onko kellään kokemusta kapselista ja onko se sopinut sinulle?
Olisi kiva kuulla kokemuksia.
Kommentit (26)
Moikka, saatan olla vähän myöhässä mutta päätin silti vastata. Mul on nyt 10 kk ollu kapseli. Mul oli menkat ekalla viikolla ku se laitetttin, olin minipillereitä käyttänyt ensin pari kk. Menkat oli normit ja sit meni vähä kauemmin ku kuuaksui ku tuli uudestaan mut se kesti kuukauden. Oli esin vähä normaalia niukemmat ja sit sellasta tiputtlua 3vkk, mut tiesin et se on sellasta ku sen alottaa. Sit on tullu 3 kk välein menkat ja kestäny max 4 pv, nyt sit kestäny viikon ja tiputteluvuotoo ollu viikko sen jälkee, toivottavasti pian loppuu. Mulle suositeltiin jtn ihme emätinvoidetta, jonka pitäs auttaa siihen mut en muista enää mitä se oli :C pitänee googlettaa. Kuulemma jotaki vaihdevuosista kärsiville, kaippa mä voisin apteekistaki kysellä jos viittisin (oon 19).
Otin itse kapselin noin vuosi sitten käteen. Kuukautiset ovat siitä asti olleet jatkuvat. Vuodesta noin 2kk on ollut vuodottomia. Kävin gynekologilla kun ensimmäiset kuukautiset olivat jatkuneet jo 4kk putkeen. Hän kertoi, että ei haluaisi ottaa kapselia pois, sillä limakalvo oli hyvin ohut. (eli menkat loppumaisillaan) Kuitenkin kuukautiset tästäkin jatkuivat vielä. Aiemmin oli käytössä minipillerit. Niistäkin seurasi aina jatkuvat kuukautiset. E-pilleriä en voi syödä suvussani olevien verisuonitautien takia. Kapseli ei aiheuta minulle mitään kipuja tai mielialan vaihteluja, vuodot ei vain lopu.
Nyt olen katsonut muita vaihtoehtoja korvaamaan kapselia. Kuparikierukka oli yks mitä olen tarkemmin katsonut. Onko kokemuksia?
Itse oon päässyt tiputtelusta toistaiseksi eroon e-vitamiinin avulla.
Mulla on ollut Jadelle nyt reilut 2v. Pitkään olin täysin menkkavapaa, sitten tuli normimenkat, ja nyt 2v. jälkeen tiputtelua rupesi yhtäkkiä tulee paljon ja ihan koko ajan.
Lääkäri sanoi että vuotohäiriö on aika yleinen ongelma. Ehdotti että kokeilen e-vitamiinia, mahdollisena apuna vuotohäiriöön ja lisäksi vielä rautaa ettei tule anemia. Nyt 2kk jatkettu e-vitamiinilla ja tiputteli ongelmat melkein kaikki poissa. Super onnellinen :D Toivottavasti jatkuu näin muuten harkitsen poistoa.
Hirveät vuodot.
Mammografiaan 30veenä.
Painoa 10kg lisää.
Nexplanon
Kiitos tästä tiedosta vaikuttaa siltä, että todella toimii. 😍
Mulle laitettiin kapseli oliko se viime vuode marraskuussa ja tiputtelua ei ollu aluks pariin viikkoon ja sit se alko ja tiputtelee yhä. Menkka kivut lähti kokonaa ja se turvotus, joten niistä olen tyytyväinen. Myös vulvodynia alkaa helpottumaan pikkuhiljaa, josta iso epäilys oli e-pillereiden takia, mutta en voi kun sanoa, että koeta kestää. Gyne sano et se on normaalia että se on pitkäaikast, mut se tulee kyllä muuttumaan kun kroppa tottuu, johon voi mennä jopa vuos.