Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehkäisykapseli asiaa

Vierailija
07.10.2011 |

Eli minulle laitettiin huhtikuun alussa kapseli ja sen jälkeen menkat on ollut lähes viikottain,välillä vuotaa runsaasti ja välillä taas niukemmin,mutta monta päivää.

Ennen oli pillerit käytössä,mutta nyt 2 lapsen jälkeen päätin,että en enää pillereitä ala syömään vaikka niiden kanssa ei ollut ikinä mitään ongelmaa,sopivat siis hyvin.

Eilen soitin neuvolaan ja sanoivat,että ei pitäisi noin kauan vuotaa miten sattuu ja varasi ajan mulle lääkärille.

kapseli maksoi lähes 200e ja nyt harmittaakin jos se joudutaan poistaa.

onko kellään kokemusta kapselista ja onko se sopinut sinulle?

Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 45, toinen kapseli kolmen vuoden sisällä. Kuukautiset ovat tulleet viimeksi kolme vuotta sitten.

Vierailija
2/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputteluvuoto jatkui tauotta yli puoli vuotta. Sitten poistatin ne. Kalliiksi tuli.

Nyt en ole uskaltanut kokeilla mitään muuta kuin pillereitä. Mutta nykyiset tuntuu sopivan hyvin (Yasminelle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vielä ollut kuin kohta 2kk, ekana kuuna oli vähän tiputtelua, sitten menkat tuli niukkoina ja pari päivää myöhässä, nut ei ainakaan vielä tiputtelua.

negaa, makeanhimo ja räjähdusherkkyys, toiv nämä vähenee ajan kanssa

Vierailija
4/26 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisykapseli ollut jo 2 ja puol vuotta. 8kk laitaosta ei tullut menkkoja ollenkaan ja nyt on tullut sitten 2kk välein. taitaa olla ihan yksilöllistä kuinka toimii.

Vierailija
5/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanot, ettet halua luopua kalliista kapselista turhaan. Sitten sanot, ettet jaksa sen aiheuttamia vuotoja. Jompikumpi näistä on kuitenkin valittava, sillä vuoto loppuu omia aikojaan eikä siihen voi vaikuttaa muuten kuin poistamalla kapseli.

Vierailija
6/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruikutan tai en!! kysyin täältä kommentteja ja mielipiteitä ehkäisystä.Harmittaahan se raha mikä tähän meni jos otetaan pois ja käsken kyllä ottaa,jos vaihtoehto on tämä jatkuva vuotaminen.

Älä lue/kommentoi jos ei kiinnosta.

Vierailija
7/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullun hommaahan olisi ottaa kapseli "sokkona", kun monelle niistä tulee sivuoireita kuitenkin.

Vierailija
8/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös olen harkinnut kapselin ottoa,että hyvä olisi kuulla asiallisia kommentteja.

Vierailija
9/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa kokemuksia, kiitos.

Vierailija
10/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot, että vuoto ei sinua haittaa, ei sitä pakolla viedä. Epäsäännöllinen vuoto on ihan normaalia e-kapselin kanssa, voi tasoittua vuosien myötä tai sitten ei.

Vierailija
11/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormonia.

Vierailija
12/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot, että vuoto ei sinua haittaa, ei sitä pakolla viedä. Epäsäännöllinen vuoto on ihan normaalia e-kapselin kanssa, voi tasoittua vuosien myötä tai sitten ei.

vuoti putkeen puolvuotta,sen jälkeen menkat tuli kahden viikon välein.Tästä on jo vuosia,mutta nyt kun kysyin terkalta asiaa,niin sanoi että liian vähän hormoonia.Kumma kun eivät muka tiedä mistä johtuu.

Vierailija
13/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkää ne väkisin poista kapselia,mutta kuka jaksaa jatkuvia menkkoja.Hb ollut mulla aina matala ja nyt tuntuu,että olen jatkuvasti väsynyt ja kai tuo johtuu tästä vuotamisesta.

En edes tiedä koska mulla on kunnon menkat ja koska on ns välivuotoa,koska molemmat on ihan samanlaiset ja alavatsaa myös särkee,jota minulla ei ole koskaan ollut,ei edes silloin kun ei ole mitää hormooni ehkäisyä ollut käytössä.

Vierailija
14/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokunen kuiva päivä on osunut kohdalle :/ mikä implantti itselläsi on , niitä kun on eri " vahvuuksia "

Vierailija
15/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla,eli ap:llä

Vierailija
16/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

just tuo sama kuin ap:llä. Vuodot loppui kuin seinään. Kierukka taas ei käynyt mulle ollenkaan vaan vuosin puolisen vuotta joka päivä siihen asti että se poistettiin pyynnöstäni

Vierailija
17/26 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut kapseli nyt tasan vuoden. Otin hyvin selvää kapselin mahdollisista haittavaikutuksista (joita listataan paljon) netistä, mutta päädyin silti kapseliin sen helppouden ja edullisuuden takia (kierukan jälkeen toisiksi halvin).

Mulla oli 2-3kk kapselin laiton jälkeen täysin menkaton kausi, sitten alkoi samanmittainen kausi, että tiputteli kokoajan, lähes päivittäin. Tällöin meinasi jo hermo mennä, mutta olin ollut tietoinen tästä riskistä jo etukäteen, niin päätin sen myös hammasta purren kestää.

Ja nyt olen erittäin tyytyväinen että kestinkin, viimeiset puoli vuotta olen elänyt ilman kuukautisia, kuukautissärkyjä, iho-ongelmia, painonvaihtelua tai muuta ärsyttävää, jota hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa. Toisinaan kapseli tuntuu "särkevän" kädessä, tämä särky kestää muutaman tunnin, vaivaa yleensä iltaisin. Tälläistä särkyä on esiintynyt kapselinlaiton jälkeen ehkä neljä kertaa. En tiedä mistä johtuu.

Vierailija
18/26 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3 vuoden kapseli, jonka poistin viime syksynä kun tuli vuodet täyteen. Ennen kapselin laittoa tietenkin testasin sopivuuden minipillereillä! Laitoin TYHS:llä ja siellä kyllä käskettiin, ei suositeltu, vaan oikeasti käskettiin testaamaan ennen päätöstä.

Kapseli vei multa menkat pois n.1,5 vuodeksi, minkä jälkeen vuotoja alkoi tulla pikkuhiljaa tiheämmin ja tieämmin. Aluksi 3-4kk:n välein ja loppuvaiheessa ihan kuukausittain. Iho meni mielestäni vähän huonompaan kuntoo kapselin myötä. Mullakin kapselia välillä särki, mutta se oli ihan pientä särkyä eikä mitenkään haitannut.

Kokonaisuutena olen ihan tyytyväinen kapseliin ja voisin kuvitella laittavani semmosen joskus uudestaa. Kapselin vaivattomuus ja varmuus oli mulle niitä tärkeimpiä juttuja ja tuo menkkojen pois jääminen tietty kiva boonus :)

Vierailija
19/26 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla neljäs tai viides kapseli menossa. Kuukautisia ei ole ollut neljään vuoteen. 42-vuotias olin kun kapseli jätti ne pois.

Vierailija
20/26 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua, mutta olen juuri ottanut ehkäisykapselin, ööö 3 viikkoa sitten kai.. silloin oli menkat eli viikoista menkoista vajaa 3 vk. Reilu viikko sitten alkoi tiputteluvuoto ja kestänyt yli viikon, loppua ei näy yhyy... Millaisia kokemuksia muilla? Ite olen pienikokoinen parikymppinen nainen, 68 mg jotain 3 v kapseli.. loppuuko tämä tiputtelu ikinä?! Vertailun vuoksi olen kokeillut minipillereitä imettäessä ja silloinkin vuosin joka toinen viikko, oli sentään helppo lopettaa :(