Miehen kanssa riitaa vanhempainvapaasta ja nyt kiinnostaisikin tietää
että kuinka moni äideistä lähtisi töihin takaisin kun lapsi 3 kuukautta??
Meillä mies alkoi vaatimaan että etsisin töitä lapsen syntymän jälkeen ja lähtisin töihin kun äitiysloma loppuu, eli kun vauva olisi 3 kuukautta ja hän jäisi kotiin! Aijon kyllä imettää ainakin 6kk mutta hänen mielestään voisin pumppaa (mikä ei esikoisenkaan aikana onnistunut kun tisseistä ei vaan pumppaamalla tullut mitään)
Ja nyt olen siis määräaikaisessa työsuhteessa joka loppuu siis juuri samassa kuussa kun äitiyslomalle jään, eli ei olisi edes työtä mihin palata!!
Mies oli sitä mieltä että 100% naisista suostuihi tähän ja sanokin ettei minulla ole vaihtoehtoja!?? Nyt haluankin tietää että olenko ainoa joka haluaa hoitaa lapsensa vauva ajan ja imettää???
Kommentit (75)
että ap sen kummemmin saisi ne aikaiseksi?? Eihän hän ole päässyt edes työelämään, joten ei vaikuta miltään energiakimpulta hänkään...
Aloitusviestissähän sanotaan ihan selkeästi, että hänellä on määräaikainen työsuhde. Monilla aloilla ihan tyypillistä varsinkin nuoremmilla.
nuo ensimmäiset 6 kuukautta. Imetyksessä on tärkeää myös rentous, ja vaikka imetys olisikin ennen onnistunut hyvin, voi maito loppua kesken jos sitä pitää alkaa vakisin pumppaamaan.
Iloiste miehestäsi joka tahtoo hoitaa lasta, mutta selitä hänelle tuo imetysjuttu. Ehtii hän tosiaan olla kotona ihan tarpeeksi vaikka sinulle nuo kuusi kuukautta soisikin.
mihin palata äitiysloman jälkeen. Juuri tuollaisille ne pitkät äitiysvapaat on surmanloukku, koska mitä pidempään notkuu kotona, sitä varmemmin jää joko kierteeseen tai ulkopuolelle loppuiäkseen!
Olisi kiitollinen, että miehellään on järkeä päässä tajuta tämä.
mihin palata äitiysloman jälkeen. Juuri tuollaisille ne pitkät äitiysvapaat on surmanloukku, koska mitä pidempään notkuu kotona, sitä varmemmin jää joko kierteeseen tai ulkopuolelle loppuiäkseen! Olisi kiitollinen, että miehellään on järkeä päässä tajuta tämä.
Siihenkö se mies tähtää, vapaaseen vailla vastuuta lapsen hoitamisesta. Töihin on aika hankala päästä, jos sanoo, että kotona on 3 kk ikäinen vauva.
Kolmas lapsi kyseessä. Toki mulla on vakipaikka, minne palata. Mun mielestä miehellä on yhtäläinen oikeus jäädä kotiin... Aion imettää vuoden ikään, aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöllä. Päivällä lypsän töissä.
koska sillä vauvalla on siellä kotona hoitaja.
Meillä mies on pitänyt puolet vapaista ja sen jälkeen on ollut palkattu hoitaja - eikä kukaan työnantajani ole kuvitellut, että lapset silloin haittaisivat minun työntekoani.
Se että se on itse laiska luuseri, joka ei pidä työstään, ja haluaisi breikkiä sieltä.
Mies etsiköön itse uuden työn jos noin mättää.
Mun mies ei olisi ikinä ehdottanut tuollaista.
Kyllä ainakin sen 6kk äidin ja vauvan symbioosi on aika vahva.
Luulen että 99% naisista EI suostuisi tuohon mitä ap:n mies ehdottaa.
Lähinnä tulisi kyseeseen, jos olisi itsellä NIIN todella hyvä työ ja ura ja korkea, tärkeä asema firmassa (tai yrittäjä menestyvässä firmassa) tms., että siitä ei voisi eikä HALUAISI olla pois. Ja pystyisi olemaan joustava työaikojen suhteen, tekemään etätöitä, ottamaan vauvaa mukaan jne.
Ap:n tilanteessa - forget it. Ei kukaan edes ota 3kk ikäisen vauvan äitiä töihin koko päiväksi. Korkeintaan jotain 1-2 pv/vk tms. keikkaa voi ajatella, sekin hankalaa ekat 6kk imetyksen takia.
Pumppaaminen ei ole mikään vaihtoehto, se on hankalaa ja raskasta useimmille. Vaikka maitoa tulisi hyvinkin, ei se heru niin hyvin ja helposti pumppaamalla.
Kolmas lapsi kyseessä. Toki mulla on vakipaikka, minne palata. Mun mielestä miehellä on yhtäläinen oikeus jäädä kotiin... Aion imettää vuoden ikään, aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöllä. Päivällä lypsän töissä.
Työelämässä olen ollut 15 vuotiaasta asti, mutta henkisen hyvinvoinnin takia irtisanouduin vakituisesta työpaikasta vuosi sitten, ihan miehen painostuksesta tein tämän ja oli hyvä päätös ja nyt ollu määräaikaisessa työsopimuksessa, eli ei, en ole turha laiskaperse! Parhaimmillani olen tehnyt 3 työtä viimesen vuoden aikana samaan aikaan n. puoli vuotta :)
Sehän tässä onkin kun minä meillä olen ainut joka siivoaa, mies ei osaa edes tehdä ruokaa! Tiedän että pärjäisi vauvan kanssa ja on aivan upea isä, ei ole luottamuksesta kiinni. Nyt on siitä kiinni että minä en vain pysty erottaa itseäni vauvasta kun se olisi niin pieni! Miehellä oma yritys josta voi helposti pitää kaikki mahdolliset lomat ja ylimääräisiä vapaapäiviä ym, mutta yhteistä vauvavuotta ei ole mahdollisuutta pitää.
AP
ja vyörytät rutiinisti omat isot päätöksesi miehen harteille.
Miehesi varmaan epäilee kykyäsi jaksaa lapsenhoitoa, koska voimavarasi ovat noin rajalliset ja lapsen tasolla.
koska sillä vauvalla on siellä kotona hoitaja. Meillä mies on pitänyt puolet vapaista ja sen jälkeen on ollut palkattu hoitaja - eikä kukaan työnantajani ole kuvitellut, että lapset silloin haittaisivat minun työntekoani.
ja kertonut, että mies hoitaa lasta ja sinä voit tulla töihin? Ja sinut on palkattu? Vai olet ollut toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa ja tehnyt noin
Jos olet kassa, lähihoitaja, toimistossa vastaanotossa tai puhelinkeskusessa tms. ... sulla on just 30 min ruokatauko ja ehkä 2 x 10 min kahvitauot. Ei siinä kauheasti ehdi pumppailla jos syödäkin meinaa ja vessassa käydä.
Se oiskin hauskaa, kun ap saisi jonkun taas määräaikaisen huonon avustavan työn (joku toimistosihteeri vaikka),ja sitten kävisi ilmi että hän käy pari kertaa päivässä vessassa aina istumassa ja pumppaamassa ja tuo firman jääkaappiin äidinmaitopulloja!! :D :D
tuo onnistuu kun on vakipaikka, hyvin sinne etabloitunut, on kiva firma ja on jollain asiantuntijatasolla tms., ei mikään nuori vuokra-pätkä-työläinen jonka nimeä ei edes muisteta, voi tuollaista tehdä.
t: itsekin vuokratyötä tehnyt
En ole kyvytön normaaliin työelämään. Olen tehnyt niska limassa töitä irtisanoutumisen jälkeen kolmea eri työtä ja siis päivät ollut hyvin pitkiä ja stressaavia, mutta niistä selviydytty. Selviäisitkö sinä?? Et varmasti vaikka täällä nälvit :) Irtisanoutumiseni johtui paikan päälliköstä, ja hänen takiaan moni muukin TÖIHIN KYKENEVÄINEN vaihtoi työpaikkaa. Eli voit unohtaa jo tuon jaarittelun :) Minä hoidan kodin 110%, olen hyvä vaimo ja äiti, harrastan kilpatasolla fitnessiä, joten voimavarat on hyvät kun ei tätäkään harrastusta ole tarvinnut pois jättää :)
AP
Niin hyvin, että minä olen voinut jakaa ne perhevapaat ja hoitaa myös lapseni päätymättä miehen elätiksi.
En minäkään ole jäämässä miehen elätiksi :D oikein hyvät äitiyspäivärahat tulen saamaan, eikä meidän elämä muutu rahallisesti huonompaan suuntaan vaikka olisinkin sen 9 kk kotona :)
pumppaillut jos vaihtoehtona olis se että imetän vauvaa tavallisesti. Joten miehesi arvio 100% menee pieleen. Mun oikeuteni on olla vauvan kanssa eka vuosi ja imettää, se on myös lapsen oikeus. Isä ja äiti on toki tasa-arvoisia, mutta luonto nyt on antanut tissit äidille ja sen mukaan mennään. Hoitovapaalle mies saa jäädä imetyksen loputtua jos haluaa.
Aika itsekäs mies sulla jos hänen tarpeensa menee vauvan ohi.
että kuinka moni äideistä lähtisi töihin takaisin kun lapsi 3 kuukautta?? Meillä mies alkoi vaatimaan että etsisin töitä lapsen syntymän jälkeen ja lähtisin töihin kun äitiysloma loppuu, eli kun vauva olisi 3 kuukautta ja hän jäisi kotiin! Aijon kyllä imettää ainakin 6kk mutta hänen mielestään voisin pumppaa (mikä ei esikoisenkaan aikana onnistunut kun tisseistä ei vaan pumppaamalla tullut mitään) Ja nyt olen siis määräaikaisessa työsuhteessa joka loppuu siis juuri samassa kuussa kun äitiyslomalle jään, eli ei olisi edes työtä mihin palata!! Mies oli sitä mieltä että 100% naisista suostuihi tähän ja sanokin ettei minulla ole vaihtoehtoja!?? Nyt haluankin tietää että olenko ainoa joka haluaa hoitaa lapsensa vauva ajan ja imettää???
Onhan sinulla vaihtoehto kun jäät kotiin!
Siis oikeasti onko tuollaisia miehiä olemassa? Onneksi en ole sellaiseen törmännyt. Lapseni isälle oli aina ollut selvää että saan olla kotona niin kauan kuin haluan. Olin siihen asti kun täytti 3 vuotta.
Imetys nyt on vielä hyvä syy olla ensimmäiset 3kk vanhempainvapaasta kotona, mutta mites loppu osa? Kysehän on VANHEMPAINvapaasta. Ei ÄITIYSlomasta. Mun käsittääkseni vanhempainvapaan idea on, että myös isä voi jäädä kotiin hoitamaan lasta. Vai? Taas kyllä kuultaa tää ajatusmaailma, että lapsi on vain naisen, ja mies ei kuulu tähän hommaan ollenkaan, muuta kuin sukusolujen lahjoittajana. Musta olis hienoa, jos meillä olisi mahdollista miehen edes pitää isäkuukausi! Saati nyt, että olisi pidempään kotona. Mutta me ollaankin lapsi hankittu yhdessä, ja me käsitetään se yhdessä hankittu lapsi myös syntymän jälkeen yhteiseksi.
on ollut tavallista, että äiti palaa töihin, kun vauva on 6-8 kk ja isä on kotona ensin vanhempainvapaalla ja sitten kotihoidon tuella siihe, kun lapsi on n. vuoden. Useimmilla lapsi on mennyt pph:lle, osalla hoitaja on palkattu naapureiden kanssa yhteidenä kotiin.
3 kk on tosi aikaista, mutta kai se noinkin menisi. En kyllä ymmärrä miehen ideaa, jkos ap on työtön.
että ap sen kummemmin saisi ne aikaiseksi?? Eihän hän ole päässyt edes työelämään, joten ei vaikuta miltään energiakimpulta hänkään...