Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO, PCOS, johtuu runsashiilihydraattisesta ruokavaliosta!

Vierailija
06.10.2011 |

Voit parantua oireista syömällä vähähiilihydraattisesti.

Lapsettomuudesta kärsivät, kokeilkaa ihmeessä!!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen kuinka eräs karppausfanaatikko kehotti minua karppaamaan jotta parannun endometrioosista.

Vierailija
2/28 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa vanhaa ketjua, onko kokemusta pcos:n hoidosta vhh-ruokavaliolla? Minulla todettiin tällä viikolla pcos ja olen sitä epäillyt jo pidempään :( Ylipainoa ei ole (olen pikemminkin hyvin hoikka) mutta vyötärölle tahtoo kertyä pienikin ylimääräinen :( Lapsia en ole hankkimassa, joten sitä ei tarvi murehtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisesti vhh-dieetti on tärkeimpiä hoitokeinoja. Suomessa taas ei. Liekö siitä syystä, ettei täällä lääkäreiden opintoihin juuri kuulu ravitsemusasioita.

Vierailija
4/28 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 12, niinpä.

Vierailija
5/28 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin puolentoista vuoden koeajalla jonkun tutkimuksen mukaan 8/10 tuli raskaaksi noudattamalla vhh:ta :)

Vierailija
6/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2012 klo 14:16"]

Tulee mieleen kuinka eräs karppausfanaatikko kehotti minua karppaamaan jotta parannun endometrioosista.

[/quote]

Vanha kirjoitus, mutta komppaan. Naamiksessa yksi kaveri, joka on karppaususkovainen pommittaa säännöllisesti vhh-lässynläällä kaikkia. Yleensä nämä "tutkimukset" ja "tieteelliset artikkelit" ovat jostain Magneettimediasta, Suomen terveysjärjestöltä (eli Suomen homeopaattien ja luontaistuotekauppiaiden liitolta) tai muulta huuhaa-sivustolta... En halua blokata kokonaan kaveriani, joten piilottelen sitten noita hömppäjuttuja itseltäni. 

Vierailija
7/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 ei ole karppaususkovainen, pikemminkin päinvastoin, mutta kun nyt diagnoosin saatuani olen lueskellut ulkomaisia terveysjulkaisuja, niin usein pcon hoidossa suositellaan ainakin jonkinlaista hiilareita rajoittavaa dieettiä. Siksi olen kiinnostunut kokemuksista??

Vierailija
8/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suomalaistenkin lääkärien mukaan PCO:n hoidossa olennaista on normaalipainoisuus/hoikkana pysyminen ja liikunta.

Vhh:lle vaihtaessa useimmat suomalaiset laihtuu, koska lakkaa syömästä valkoista höttöviljaa, perunoita ja sokeria. Ne heittelevät verensokeria eivätkä pidä nälkää. Tosin he laihtuisivat myös, vaikka eivät söisi valkoista höttöviljaa, perunoita ja sokeria ilman että nimittäisivät sitä muodikkaaksi vhh-dieetiksi, vaan vaikkapa "maalaisjärjeksi".

Joten kumpi oli syyllinen pco:n lievittymiseen, painonpudotus ja tasaisempi verensokeri, vai ihku muotidieetti?

Vierailija
9/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pco:hon liittyy tutkimusten mukaan metabolinen oireyhtymä, johon puolestaan liittyy häiriintynyt sokeriaineenvaihdunta. Itse olen tyyppiesimerkki tästä: paino normaali, mutta vartalon malli ns. omena. Jokaisessa kolmessa raskaudessa raskausdiabetes. Pco on. Eka lapsi sai alkunsa nopeasti. Tätä ehkä edesauttoi se, että siihen aikaan harrastin aktiivisesti liikuntaa, joka myös tasoittaa sokeriaineenvaihduntaa. Kahden muun raskauden alkuun saaminen onkin sitten vaatinut enemmän työtä. 

Endometrioosi on ihan eri juttu, joten kaikkeen karppaus ei ole vastaus.

Vierailija
10/28 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 09:46"]

Ihan suomalaistenkin lääkärien mukaan PCO:n hoidossa olennaista on normaalipainoisuus/hoikkana pysyminen ja liikunta.

Vhh:lle vaihtaessa useimmat suomalaiset laihtuu, koska lakkaa syömästä valkoista höttöviljaa, perunoita ja sokeria. Ne heittelevät verensokeria eivätkä pidä nälkää. Tosin he laihtuisivat myös, vaikka eivät söisi valkoista höttöviljaa, perunoita ja sokeria ilman että nimittäisivät sitä muodikkaaksi vhh-dieetiksi, vaan vaikkapa "maalaisjärjeksi".

Joten kumpi oli syyllinen pco:n lievittymiseen, painonpudotus ja tasaisempi verensokeri, vai ihku muotidieetti?

[/quote]

Mutta samasta asiastahan tässä puhutaan, eli verensokerin pitämisestä tasaisena hiilareita rajoittamalla? Mitä väliä nimityksellä? Minua kiinnostaa nimenomaan vaikutus normaalipainoisiin pcos-potilaisiin, meitäkin nimittäin on kenen ei tarvitse laihtua.

Vierailija
11/28 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä PCO:sta kärsivä. Diagnoosin sain muutama kuukausi sitten, kun lasta ei alkanut kuulumaan.

Nyt olen vältellyt hiilareita joitakin viikkoja, vielä en raskaana ole, mutta usko on kyllä kova! :D

168/55, ylipainoa ei juuri ole.

Vierailija
12/28 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 20 ruokavalio on ihan normaalistikin aika vhh, ainakin omasta mielestäni. Ainoat huonot hiilarit on arkisin pala leipää lounaalla ja pala suklaata iltapäiväkahvin kanssa. Aamulla syön maustamatonta jogurttia, mustikoita ja pähkinöitä, päivällisellä kasviksia ja proteiiniä. Lounaskin on yleensä salaattia. Kokonaan ketokarppaajaksiko pitäisi siirtyä? En vain usko, että voin elää loppuelämääni niin :(

Vierailija
13/28 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto, löytyykö kokemuksia vku - ruokavaliosta pco - naisilla? 

Vierailija
14/28 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI JOHDU,EI AUTA.

Vierailija
15/28 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraatteja pitäisi toki välttää, mutta ei se siitä johdu. Minulla on PCOS ja olen aina, jo lapsena, syönyt keskimääräistä vähemmän hiilihydraatteja ja myös vähemmän kuin siskoni, jolla ei ole PCO:ta.

Vierailija
16/28 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein Pco:hon liittyy metabolinen oireyhtymä, jossa taas liittyy insuliiniresistenssi. Pco:ta kärsiville suositellaan vähähiilihydraattista dieettiä ,joka tutkisti saattaa helpottaa raskaaksituloa ja vähentää metebolisen oireyhtymän haittoja.

Vierailija
17/28 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sokeritautikaan johdu hiilarien syönnistä.

Oireita hiilihydraatiton ruokavalio kyllä lievittää, samoin kuin insuliinivalmiste Metformin.

Voit parantua oireista syömällä vähähiilihydraattisesti.

Lapsettomuudesta kärsivät, kokeilkaa ihmeessä!!

Vierailija
18/28 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"synnynnäisesti". Tämän on gynekologini kertonut. Se ei ole vaiva, joka tulee myöhemmin, vaan se on aina ollut. Se ei johdu ruokavaliosta.

Oireet voivat toki helpottua jos yrittää välttää ylipainoa, mutta kaikilla sekään ei auta.

PCO ei kaikilla aiheuta lapsettomuuttakaan. Jos PCO:sta kärsii, kannattaa lapsentekopuuhiin ryhtyä mieluummmin nuorena, jos mahdollista. Itse sain lapseni sillä tavalla. Tuskin enää saisin lapsia ilman hoitoja.

Vierailija
19/28 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sokeritautikaan johdu hiilarien syönnistä. Oireita hiilihydraatiton ruokavalio kyllä lievittää, samoin kuin insuliinivalmiste Metformin.

Voit parantua oireista syömällä vähähiilihydraattisesti. Lapsettomuudesta kärsivät, kokeilkaa ihmeessä!!

Vierailija
20/28 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja kahdella serkullani on todettu PCOS. Olemme nyt kaikki yli nelikymppisiä, lapset on tehty koeputkihedelmöityksillä.

Minä olen 12-vuotiaaksi ollut lähes normaalipainoinen, käyrät varmasti vähän yli normaalin, mutta ei mitään hälyyttävää. Kuukautiset tulivat 12-vuotiaana kerran, eivät vielä yläasteellakaan toimineet. Paino alkoi nousta räjähdysmäisesti 14-vuotiaana. Mainittakoon, että olin jo tuolloin SM-tasolla liikkuva urheilija.

Urheilijana jatkoin 20-vuotiaaksi, koko ajan ylipainoisena. PCOS diagnosoitiin 26-vuotiaana. Kuukautiset opiskeluaikana tulivat vain pillerien avulla. Jälkikäteen olen miettinyt, että minulle paino nousi yksinkertaisesti siksi, että kuukautiset eivät alkaneet ja hormoonitoiminta oli aivan sekaisin. Vaikka välillä pudotin painoa, kuukautiset eivät koskaan toimineet normaalisti.

Jostakin kumman syystä verikokeista todetut arvot koko ajan huippuluokkaa sokeri 4,8 kolesteroli 3,7 ym. vaikka välillä painoindeksi 35. Metforemin avulla rakkulat hävisivät puolessa vuodessa ja koeputkihedelmöitys onnistui. Nyt syön metforemia säännöllisesti -selittyi se vuosikausien heikotus, huono olo, kämmenten hikoilu. Kaikki loppui Metforemin säännöllisen syömisen aloittamisen jälkeen. Paino myös laski jonkin verran, mutta lisää saisi laskea. Metforem ei aiheuta mitään sivuoireita, tärkeintä on syödä säännöllisesti, useamman kerran päivässä.

Hiilarihössötyksestä en välitä, kokonaiskalorimäärä se kuitenkin ratkaisee. Syön vähemmän, kulutan enemmän.

Serkuistani toinen on viimeisen päälle hoikassa kunnossa -silti hänellä myös PCOS ja lapsia tehtiin todella monen mutkan kautta.

Toinen serkuistani normaalipainoinen, myös PCOS.

Kuukautiset toimivat vain pillereillä.

Selvästi suvussa kulkeva ongelma, ylipainolla syyllistäminen turhaa!

Toki aina on jokaiselle parempi, että painoa ei kerry liikaa, mutta melkoisen ressin siitä nykyään ihmiset itselleen ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi