Naapuri + lasten iltapäivähoito!!!!!!
Meidän ekaluokkalaisellamme on oma "iltapäiväkerho" meillä kotona niin, että äitini pyöräilee muutaman sadan metrin päästä kotoaan meille vastaanottamaan ekaluokkalaisen ja on pari-kolme tuntia pojan kanssa kunnes minä tai mies tulemme kotiin. He syövät, ovat ulkona, askartelevat, katsovat läksyjä ja mitä nyt kaikkea tavallista tekevätkään.
Samassa taloyhtiössä asuu pojan luokkakaveri, jonka äidin kanssa en ole ollut oikeastaan missään tekemisissä. Hän oli ilmeisesti kuullut omalta ekaluokkalaiseltaan meidän järjestelyistä ja tuli soittamaan ovikelloa ja kysymään, voisiko hänenkin lapsensa tulla meidän "iltapäiväkerhoon". Sanoin, että pitääpä kysyä mummilta vielä varmistus. Rupesin nyt sitten miettimään, että olisiko noloa tai törkeää pyytää lapselta omat eväät mukaan? Eihän 7-vuotiaat nyt kauheasti syö, mutta syövät kuitenkin aina jotkut välipalat koulun jälkeen. Rahan pyytäminen nyt ainakin olisi junttia, mutta entä omien eväiden tuominen? Mitä mieltä?
Kommentit (67)
No en varmasti ottaisi riesakseni tuolla hinnalla, mutta mummoja saakin käyttää hyväksi Suomessa.
isoäidin pitäisi hoitaa 80 eurolla vierasta lasta 42-63 h kuussa 80 euron korvauksella. Hoitaisitko itse tuohon hintaan???
Kurjaa, että puhuit pojallesi jo etukäteen asiasta!!
Jos äitisi yhtään epäröi, elä edes ajattele asiaa, mutta jos itse ottaa asian puheeksi, korkeintaan se ehdottomansa 2 pv, ei yhtään useimmin. Mummi tekee jo niin suuren palveluksen teille, että älä mokaa nyt sitä, peruu pian koko jutun.
Ilman muuta kysyt korvaukset noistakin päivistä mummille, ei tarvitse tehdä ilmaiseksi lastenlikan töitä. Olisipa edes joku porkkana sitten miksi suostuu hommaan ja muista, ne rahat kuuluu mummille, ei sinulle.
Eväät sitten vaikka teidän pussista, jos et kehtaa erikseen pyytää tuomaan omia. Mummi on palkkansa ansainnut.
Ei ole myöskään rahan tarpeessa eli ei edes rahalla saisi mummia hoitajaksi. Oman lapsenlapsen kanssa ajan viettäminen on eri asia kuin vieraan lapsen jokapäiväinen hoitaminen.
Jos mummi suostuisi, niin pyytäisin naapurilta kympin tunti käteen ja antaisin summan mummille. Ei ole junttia pyytää rahaa, mutta olisi junttia puskea lapsi naapuriin ilmaiseksi.
Todennäköisesti kieltäytyisin äitinä /mummona. Ihminen, joka ehdottaa tuollaisat eikä ehdottaessaan tarjoa korvausta tai vastavuoroista palvelua teille (esim. yökylää tai viikonloppuhoitoa) ei lupaa hyvää jatkolle.
Ja jutelleen asiasta ap:n pojan kanssa. Et siis voi tietää, mistä ap:n poika asiasta kuuli, tuskin ap hänelle mitään sen kummemmin on puhunut ennen mummia.
Ja jutelleen asiasta ap:n pojan kanssa. Et siis voi tietää, mistä ap:n poika asiasta kuuli, tuskin ap hänelle mitään sen kummemmin on puhunut ennen mummia.
meillä ei tuommoista palvelua/apua olisi tarjolla, ainakaan jatkuvaa, vaikka se kuulostaisi ihanalta ratkaisulta.
Hieman aiheen ohi, mutta liipaten tätä.
Itse olen vielä kotona kuopusta hoidellen, ja koululaisemme tulevat luonnollisestikin koulusta kotiin äidin ja pikkusisaruksen luokse.
Ymmärrän sen, että kaverinsa mieluusti tulevat myös meille, kun täällä ei ole tyhjää kotia odottamassa, mutta jokseenkin mua ärsyttää välillä, että joidenkin kavereiden äidit (ja jopa jotkut naapuritkin) kuvittelevat, että minä olen joku ilmainen iltapäivähoitaja, joka kuljetan lapsiaan, ruokin ja kaitsen heitä.
Vastavuoroisuus puuttuu, ja etenkin siksi tämä närästää mua.
Niin helposti naapurustostakin kuuluu, että "niin, sähän voit ottaa meidän Pyry-Petterinkin hoiviisi, kun kotona olet".
Tylysti olen välillä tuumannut, että "niin, olen kotona omia lapsiamme varten", kuten asia onkin ;)
ja kuulostaa hyvältä. Ja musta voisi heti aluksi sanoa, että katsotaan, toimiiko järjestely (ehkä voit vedota mummin jaksamiseen tms.). Eli sopikaa aluksi, että homma jatkuu vaikkapa 3viikon - kuukauden ajan ja sitten katsotaan, jatketaanko vai ei.
Eli mummin ei tarvitse suoraan sitoutua mihinkään joululomaan tai kesälomaan saakka.
ap ja ip kerhon vetäjän osa. Naapurin lapsilla kun ei ole ketään aamulla eikä iltap.llä joka perään katsoisi.
Naapurin isä tuli kyseleen, että sopisiko minulle, että heidän lapset tulisivat aamulla ennen koulubussin tuloa odottamaan meille n. 15 min ja sitten veisin kaikki yhtä matkaa pysäkille ja sitten iltapv. menisin kaikkia vastaan pysäkille. Valvoisin sitten myös sen, että pääsevät kotiinsa kunnialla.
Sanoin, että ip. ok, mutta aamuksi en kaipaa meidän kaaokseen ketään, sillä se ihan varmasti sotkisi meidän himman tyystin, jos joku olisi lasten touhuja katselemassa ja kommentoimassa, kun se muutenkin on hieman hidasta.
Siihen isä sanoi, että hänelle se aamu juuri olisi tärkeempi, ei niinkään se ip, kun sillä saataisiin heidän homma paremmin pelaamaan!!
Sitten kysyi nauraen, paljonko tarvitsisin rahaa moisesta ja kun sanoin, että sitä tarvitsee miettiä, tulikin sellainen ilme vastaan, että ihanko tosissani alkaisin miettiä moista?? Kai olisi pitänyt vastata, että eihän nyt sentään rahaa, ilmaiseksihan minä tuon ilomielin teen :(
Lupasin miettiä ja kertoa sitten myöhemmin, vaan edelleen mietin ja aikaa on kulunut pari kuukautta. Eipä ole tullut uudelleen kyseleen. Taisi loppua rahat...
Ei hitsi, luuleeko joku, että kaikki pitää vaan saada ilmaiseksi naapuriavun nimissä, että heillä menee asiat helpommin, toisista ei niin väliä!!
ehkä kerran viikossa olisi ok, mutta jokapäiväisyys on aika rankkaa. Ja kun kerran asian lupaa niin sitä on myöhemmin hankala muuttaa. Itse miettisin myös isovanhemman jaksamista + vastuuta.
Pidän aika outona toimintana tuota kysymistä - ilmeisesti kyseessä on ihminen, joka ajattelee ensin itseään ja mielellään hyödyntää muita. Tämä tarkoittaa hankaluuksia myöhemmin. Normaali-ihminen olisi kysynyt (jos nyt ylipäänsä olisi vieraalta moista kysynyt), että kävisikö silloin tällöin tai vaikka niin, että pojat välillä leikkivät pihalla.
Ketjussa onkin tullut hyviä pointteja jo esiin, erityisesti esim. se, että vieras lapsi sitoo ja rajoittaa aika paljon isovanhemman ja lapsenlapsen tekemisiä. Ja tosiaan jos lapsesi tai isovanhempi sairastuu - joudutte aina ilmoittamaan myös naapurille.
Ja veikkaan, että hoitomäärä lisääntyisi, varsinkin jos vanhemmilla pokkaa kysyä noin suoraan..
Ehdottomasti vain parina päivänä viikossa. Se voisi olla lapsesi mummillekin "helpompaa", kun parina päivänä viikosta lapsella olisi kaveri, eli heille ei ehkä tarvitsisi keksiä mitään tekemistä.
Ja taas kolmena päivänä viikosta mummi saisi tehdä lapsenlapsensa kanssa mitä haluaisi.
Eli jos siis mummi suostuu ja haluaa, niin voit naapurille sanoa, että kaksi iltapäivää viikosta käy, ja sovitte vaikka vakiopäivät, esimerkiksi tiistai ja torstai (tms.), niin asia olisi selvä.
Ja vaikka niin, että kokeilette ensin hommaa vaikka kolme viikkoa, ja katsotte miten äitisi jaksaa. Eiköhän naapurikin tuon ymmärrä oikein hyvin, ja toisaalta olisi varmasti tyytyväinen, kun ei edes kahtena pivänä viikosta tarvitsisi olla huolissaan siitä, mitä oma poikansa tekee.
ja pian homma jatkuu "voisko x olla huomenna pitempään kun kävisin kaupassa/salilla/kaverilla". Jos on pokkaa kysyä noin naapurilta niin on pokkaa hyödyntää tilannetta kaikin mahdollisin tavoin.
Kieltäydy vedoten siihen, että iltapäivä on isovanhemman ja lapsen yhteistä aikaa ja isoäiti ei pysty ottamaan vastuuta vieraasta lapsesta. Voihan se naapuri joskus tulla tunniksi vaikka leikkimään, mutta ei joka päivä eikä koko iltapäivää.
että äitisi ei jaksa kahta (villiä) poikaa joka päivä. Että muutamana päivänä voi käydä leikkimässä ja silloinkin tietysti mummo voi menon ollessa levoton, laittaa pojan omaan kotiinsa.
Näin hän ei voisi toimia, jos poika olisi hänellä hoidossa
naapurin lapsi menee kotiinsa, syö välipalan ja muutamana päivänä viikossa tulee teille leikkimään hetkeksi ennen kuin menee takaisin kotiin tekemään läksyjä.
Olisi todella väärin kuormittaa isovanhempaa ylimääräisellä hoitolapsella, hänhän tekee tuon lapsenlapsensa vuoksi.
oletkohan päässyt vähän liian helpolla, koska oletat, että oma äitisi on ihan sinut tämän jutun kanssa. Ei todellakaan kannata olettaa, että mummi hoitaa naapurinkin muksut. Ja itse asiassa jo asiasta kysyminenkin on minusta vähän arveluttavaa, sillä jokaisen luulisi tajuavan, että tuohon on inhottava sanoa ei ja minä vähän luulen, että äitisi ei ehkä välttämättä ilahdu, että oleta hänen suostuvan. Minusta on ihan ok ajatus, jos luokkakaveri silloin tällöin tulee leikkimään iltapäivällä, kun mummillekin sopii, mutta en kyllä edes viitsisi kysyä asiasta mummilta, joka on noin paljon jo uhrautunut. Jo tuo lapsen lapsen säännöllinen kaitseminen on minusta todella iso juttu.
hän on vuosien varrella autellut lasten hoidossa tarvittaessa, välillä jopa säännöllisesti tiettynä päivänä viikossa tms. Mutta ei tulisi mieleenikään, että hänen pitäisi omien lastenlastensa lisäksi alkaa huolehtia naapurin lapsesta...
Mun mielestä on ok, jos naapurin lapsi tulee leikkimään/kylään silloin, kun molempia lapsia yhteisleikit huvittaa. Mutta ei mitään hoitopalveluja tarvitse kenellekään tarjota, jos ei halua. Sitä varten voi hankkia jonkun lapsenvahdin esim. MLL:n kautta tai muualta. Mitä sitten, jos ja kun lapsesi sukset menevät jossain vaiheessa ristiin tämän naapurin lapsen kanssa? Kiva äitisi olla siinä erotuomarina, kun ei voi lähettää vierasta lasta kotiinsa, kun on luvannut tämän äidille hoitaa lasta.
Nyt menee avuliaisuus liialliseksi, ap! Itse en edes kehtaisi moista apua pyytää ellei kyseessä olisi tosi hyvä tuttava tai ystävä.
että moni ajattelee mummin jaksamista tai on jopa sitä mieltä, että mummi tekee jonkun "uhrauksen" käydessään poikaamme hoitamassa. Tällaisesta ei kuitenkaan missään nimessä ole kysymys, sillä ajatus pojan iltapäivähoidosta lähti mummilta itseltään ja kuluneet pari kuukautta ovat kuulemma olleet mummin elämän parhaimmistoon kuuluvaa aikaa. Hän on nauttinut suunnattomasti saadessaan viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa ja saadessaan tuntea itsensä taas erityisen tärkeäksi työstä poisjäännin jälkeen.
Mummi on myös kuvaillut, että suhde poikaan on hänen mielestään syventynyt entisestään ja yhteiset iltapäivän hetket ovat kummallekin aivan erityisiä. Olen toki kiitollinen äidilleni tästä suunnattomasta avusta, mitä hän arkeemme näin tarjoaa. Mistään mummin kyykyttämisestä ja orjuuttamisesta ei todellakaan ole meillä kyse.
ap
tai voivat laittaa omat eväät. Etenkin jos äitisi tykkää ajatuksesta...
Naurettavaksikin mennyt välillä tuo keskustelu.
Minusta on ihanaa, että lapsen mummo jaksaa touhuta lapsen kanssa! Voin vaan kuvitella, kuinka läheisiä heistä voikin vielä tulla!
Mutta tuosta koulukaverin hoitamisesta vielä. Minä en ehkä itsekään äitinä haluaisi siihen vierasta lasta joka päivä. Kuten jo kirjoititkin, mummo nauttii läheisyydestä jne. Luultavastihan siinä kävis niin että lapset vaan leikkis ja olis keskenään, mummon jäädessä taustalle.
Ehkä tosiaan korkeintaan sen pari kertaa viikossa, jos sitäkään? Ja tietysti mummon mielipiteen mukaan.
Lisäksi minua mietityttää se vastuu, jonka mummo joutuisi ottamaan vierasta lasta hoitaessa.
Voit aina sanoa, että iäkäs äitisi ei jaksa kahta poikaa kaikkina iltapäivinä. Sen nyt luulisi olevan täysin ymmärretävä kanta naapurillekin.
Ja kaksikin päivää hoidossa on parempi kuin viisi yksin kotona.